![]() |
Kiinteä starttipilotti laite?
Olen nähnyt uusissa caterpillarin moottoreissa tuollaisia.. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?
Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o |
Pitkä letku pullosta konehuoneeseen ;)
|
Rekkapurkaamolle mars !! Wanhoissa SK sisuissa oli esimerkiksi tuollainen..
|
Kuorma-autopurkaamoon...noitahan on ollut jo vuosikymmeniä esim. Mersussa ja Sisussa.
|
meillä on venessä ohut putki hytästä suoraa imusarjalle johon just menee toi tarttipilotin nokka kiinteästi halpa ja helppo yksin käyttää sisältä
|
Jahas, tätyypä lähestyä siis kuormuripurkaamoa asiassa, Kiitoksia vastauksista:)
|
Näin kerran yhdessä Chevyn pick-upissa hienon starttipilottipatentin. Tulipellissä oli teline johon sopi spraypurkki pilottia. Suuttimelta oli viety putki ilmanputsarin koteloon. Purkin painikkeen yli oli laitettu panta, joka oli kiinni solenoidissa (tästä on aikaa yli kymmenen vuotta, en muista yhtään solenoidin kokoa, mutta lienee jostain pikkustartista). Kojetaulussa oli painike jolla solkku aktivoitiin. Pari sekunttia pilottia ja 5,7DX käynnistyi :D
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Anteeksi tyhmä kysymys, kun en ole raskaan kaluston ammattilainen,,,mutta miksi uudessa moottorissa pitää olla moinen pilottistartteri? Eikö pilottia käytetä vasta sitten kun kone on sohlo ja parhaat päivänsä nähnyt - ei liene jatkuva eetteröinti muutenkaan koneelle hyväksi. Kai näissä on hehkut sentään vakiona, pakkosyöttö ja joissakin sellainen thermostart-laite joka räjäyttää polttoaineen palamaan imusarjassa. Ei kai noiden lisäksi terve kone pilottia tarvi?
TT |
Lainaus:
|
Tästä oli ihan äskettäin jossain muusa topiccissa puhetta, mutta tuollainen "aito" pilot kylmäkäynnistys järjestelmä ei ole niin väkivaltainen kuin kuvittelis ...
Ja kaikissa kun ei sitä hehkua ole, tehtaalta lähtiessäänkään EDIT tuolla viimeinen postaus ja sitä eteenpäin ... http://forums.offipalsta.com/showthr...pilote&page=18 |
http://www.benzworld.org/forums/atta...rt-pilot-1.jpg
Niin kuin Peen linkistä ilmenee, niin Start Pilote F on ainoa tie pysyvään onneen. :) Ja tosiaan Sisu SK/SL ja Mersuista niitä löytyy. Scanioissa on ollut "alumiinisia munia" jotka laitetaan laitteen sisään. Niistä en tiedä mitään, mutta kai nekin toimivat. |
Ja mm. 90-luvun SM-sisuissa ja myös isommissakin Mersuissa on nuo laitteet, pumppu kojelaudassa. Eikä tosiaan ole niin raaka herätys kuin "aasinpotkulla" vaan tuo on tarkoitettu toistuvaan käyttöön.
|
3000 sarjan massikoissakin oli sähkökäyttöisiä starttipilotti systeemejä. Pullo tuli etumaskin taakse telineeseen ja kojetaulusta löytyi sähkönappi josta painamalla sai eetteriä ruutattua letkua pitkin imusarjaan.
|
Eikö Ruotsin armeijan scanioissa ole kans jonkin sortin automaattia?Olikohan malli joku TGB30/40??
|
Tällänenhän olis helppo tehä erillisestä pissapojan säiliöstä ja pumpusta. Joku suutin vaan imusarjaan mikä hajottaa aineen hienoksi sumuksi. En tosin tiiä miten pitkään pissapojan tiivisteet kestää tuota lientä mut veikkaisin et ihan hyvin.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Ok, aina viisastuu kun kyseenalaistaa...
En tiennyt jotta pilottiakin on montaa lajia, kuullut vain aina että on aika raakaa ainetta koneelle, vie voitelun ja palaa vähän turhan kovaa kylmästä kankeassa koneessa. Jos on pakko repiä joku riiseli ilman lämmitystä käyntiin jossakin äärioloissa, niin mahdollisuuksien mukaan annan toholla kaasua imusarjaan. Se helpottaa kummasti. Tosin se toho öljypohjaan auttaa vielä enempi jos on aikaa ;-) TT |
Pilotin huonon maineen on hankkinut juurikin se spray-versio. Sitä voi suihkia koneeseen kuinka paljon tahansa ja jos ei lähde niin laitetaan lisää. Sitten ihmetellään kun kone ei kestänytkään sitä hallitsematonta räjähdystä männän päällä vaan meni kappaleiksi. Ja syytetään tietysti pilottia. Omaan rakvaattoriin laitoin aidon pilottilaiteen ja se toimi loistavasti kunnes aurinko pehmitti sen muovisen eetterikupin ja kuppi halkesi. Syy asennukseen ei ollut koneen kunto vaan sen saaminen pakkasessa kohtuudella käyntiin ilman lohkolämppäriä. Oikein toimiessaan vehje annostelee ainetta oikeassa suhteessa imuilmaan samalla kun startataan käyntiin. Käynnistyy pehmeästi ja ilman kolinoita. Minun mielestä hyvä systeemi. Ennemmin sitä käyttää kun tohoa raahaa pelipaikalle.
|
Juuri kuten yllä kirjoitettu.
Poksautin tieteellisessä mielessä talvella tuon oman moGin käyntii runsaan kympin pakkasesta, tuolla tehdasasenteisella pilot käynnistysjärjestelmällä, startilla pyöritettävään koneeseen muutama painallus pilottipumpulla, ja voi että kun oli pehmeä ja kalinaton käynnistys. Ilman pumppua ei edes luvannut, vaikka pyörttii ihan pirteästi ... Ja hehkuahan siis ei ole lainkaan ! Hälveni pelot, ja mielen valtasi ymmärrys siitä erosta, mikä tuollaisen järjestelmän, ja hallitsemattomasti suihkutetun aasinpotkun välissä on ... |
Lainaus:
Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla kun antaa pilottia niin ei ole mikään ihme jos ilmassa leijailee X painoisia partikkeleja jotka ovat käynnistettävästä laitteesta peräisin. |
Suutin asennetaan öljykylpysuotimen jälkeen. Suodattimeen sitä ei ruiskita vaan suotimen jälkeen imuilmaan. Varmaan sama pätee paperisuotimeenkin. Minkään sortin hehkut ei saa olla käytössä kuten BJ Andy jo totesi. Näin kokeneemmat neuvoivat tekemään. Ja noita annostelulaitteen suuttimia on vissiin montaa eri kokoa koneen mukaan. Mulle tulleen käytetyn pumpun mukana oli muistaakseni kolme suutinta joissa kaikissa erikokoinen reikä.
|
Sivu luotu: 20:00 (GMT +2). |