Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Kiinteä starttipilotti laite? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108593)

Punanenä 17.03.2013 08:49

Kiinteä starttipilotti laite?
 
Olen nähnyt uusissa caterpillarin moottoreissa tuollaisia.. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?

Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o

Eskimo 17.03.2013 09:01

Pitkä letku pullosta konehuoneeseen ;)

Lerssinen 17.03.2013 09:31

Rekkapurkaamolle mars !! Wanhoissa SK sisuissa oli esimerkiksi tuollainen..

Yölento 17.03.2013 09:31

Kuorma-autopurkaamoon...noitahan on ollut jo vuosikymmeniä esim. Mersussa ja Sisussa.

nalle00 17.03.2013 09:35

meillä on venessä ohut putki hytästä suoraa imusarjalle johon just menee toi tarttipilotin nokka kiinteästi halpa ja helppo yksin käyttää sisältä

Punanenä 17.03.2013 09:40

Jahas, tätyypä lähestyä siis kuormuripurkaamoa asiassa, Kiitoksia vastauksista:)

HeikkiH 17.03.2013 10:06

Näin kerran yhdessä Chevyn pick-upissa hienon starttipilottipatentin. Tulipellissä oli teline johon sopi spraypurkki pilottia. Suuttimelta oli viety putki ilmanputsarin koteloon. Purkin painikkeen yli oli laitettu panta, joka oli kiinni solenoidissa (tästä on aikaa yli kymmenen vuotta, en muista yhtään solenoidin kokoa, mutta lienee jostain pikkustartista). Kojetaulussa oli painike jolla solkku aktivoitiin. Pari sekunttia pilottia ja 5,7DX käynnistyi :D

-MaTTi- 17.03.2013 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Yölento (Viesti 983994)
Kuorma-autopurkaamoon...noitahan on ollut jo vuosikymmeniä esim. Mersussa ja Sisussa.

508 D Mersuissa eniten näkyny, on vielä 80-luvunki autoissa.

koovee 17.03.2013 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 983971)
Olen nähnyt uusissa caterpillarin moottoreissa tuollaisia.. Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?

Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o

uusissa pillareissa se on automaattinen vanhoissa napillinen

2x4WD 17.03.2013 10:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä (Viesti 983971)
Onko kukaan tehnyt mitään vastaavaa viritelmää tai onko joku liike joka myy tuollaista?

Pitäisi toimia napista ohjaamon puolelta:o

työkaveri oli rakentanut vanhaan ransuun pilotti purkki järjestelmän. Letku imusarjaan ja toinen pää ohjaamossa.

solihull 17.03.2013 17:40

Anteeksi tyhmä kysymys, kun en ole raskaan kaluston ammattilainen,,,mutta miksi uudessa moottorissa pitää olla moinen pilottistartteri? Eikö pilottia käytetä vasta sitten kun kone on sohlo ja parhaat päivänsä nähnyt - ei liene jatkuva eetteröinti muutenkaan koneelle hyväksi. Kai näissä on hehkut sentään vakiona, pakkosyöttö ja joissakin sellainen thermostart-laite joka räjäyttää polttoaineen palamaan imusarjassa. Ei kai noiden lisäksi terve kone pilottia tarvi?

TT

Bj Andy 17.03.2013 18:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 984207)
Anteeksi tyhmä kysymys, kun en ole raskaan kaluston ammattilainen,,,mutta miksi uudessa moottorissa pitää olla moinen pilottistartteri? Eikö pilottia käytetä vasta sitten kun kone on sohlo ja parhaat päivänsä nähnyt - ei liene jatkuva eetteröinti muutenkaan koneelle hyväksi. Kai näissä on hehkut sentään vakiona, pakkosyöttö ja joissakin sellainen thermostart-laite joka räjäyttää polttoaineen palamaan imusarjassa. Ei kai noiden lisäksi terve kone pilottia tarvi?

TT

No se on ihan minkä kylmäkäynnistys systeemin kukakin on koneeseen keksiny laittaa. Ei kai sillä ole väliä millä konstilla sen koneen käyntiin saa, pää asia että lähtee. Ja pumppusuutin koneissa ei liene pakkosyöttöä. Ja jos koneiden päämarkkinat on lämpimissä maissa niin imusarjahehkun tekeminen on kalliimpaa kun ostaa valmis pilottisysteemi siihen kattilaan mikä sitä tarvii.

pee 17.03.2013 18:24

Tästä oli ihan äskettäin jossain muusa topiccissa puhetta, mutta tuollainen "aito" pilot kylmäkäynnistys järjestelmä ei ole niin väkivaltainen kuin kuvittelis ...

Ja kaikissa kun ei sitä hehkua ole, tehtaalta lähtiessäänkään

EDIT tuolla viimeinen postaus ja sitä eteenpäin ...

http://forums.offipalsta.com/showthr...pilote&page=18

sisua45 17.03.2013 18:58

http://www.benzworld.org/forums/atta...rt-pilot-1.jpg

Niin kuin Peen linkistä ilmenee, niin Start Pilote F on ainoa tie pysyvään onneen. :) Ja tosiaan Sisu SK/SL ja Mersuista niitä löytyy.

Scanioissa on ollut "alumiinisia munia" jotka laitetaan laitteen sisään. Niistä en tiedä mitään, mutta kai nekin toimivat.

Yölento 17.03.2013 20:16

Ja mm. 90-luvun SM-sisuissa ja myös isommissakin Mersuissa on nuo laitteet, pumppu kojelaudassa. Eikä tosiaan ole niin raaka herätys kuin "aasinpotkulla" vaan tuo on tarkoitettu toistuvaan käyttöön.

Arpe 17.03.2013 20:59

3000 sarjan massikoissakin oli sähkökäyttöisiä starttipilotti systeemejä. Pullo tuli etumaskin taakse telineeseen ja kojetaulusta löytyi sähkönappi josta painamalla sai eetteriä ruutattua letkua pitkin imusarjaan.

jakenbj 17.03.2013 21:42

Eikö Ruotsin armeijan scanioissa ole kans jonkin sortin automaattia?Olikohan malli joku TGB30/40??

Tomppaa_ 17.03.2013 21:42

Tällänenhän olis helppo tehä erillisestä pissapojan säiliöstä ja pumpusta. Joku suutin vaan imusarjaan mikä hajottaa aineen hienoksi sumuksi. En tosin tiiä miten pitkään pissapojan tiivisteet kestää tuota lientä mut veikkaisin et ihan hyvin.

AlluK 18.03.2013 09:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 984360)
Tällänenhän olis helppo tehä erillisestä pissapojan säiliöstä ja pumpusta. Joku suutin vaan imusarjaan mikä hajottaa aineen hienoksi sumuksi. En tosin tiiä miten pitkään pissapojan tiivisteet kestää tuota lientä mut veikkaisin et ihan hyvin.

Voi eetterit haihtua melko nopsaan pissiksen säiliöstä :rolleyes:

sisua45 19.03.2013 06:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakenbj (Viesti 984359)
Eikö Ruotsin armeijan scanioissa ole kans jonkin sortin automaattia?Olikohan malli joku TGB30/40??

Juurikin se "alumiinimuna". Scanian nimi autolle SBA ja SBAT.

solihull 19.03.2013 14:45

Ok, aina viisastuu kun kyseenalaistaa...
En tiennyt jotta pilottiakin on montaa lajia, kuullut vain aina että on aika raakaa ainetta koneelle, vie voitelun ja palaa vähän turhan kovaa kylmästä kankeassa koneessa.

Jos on pakko repiä joku riiseli ilman lämmitystä käyntiin jossakin äärioloissa, niin mahdollisuuksien mukaan annan toholla kaasua imusarjaan. Se helpottaa kummasti. Tosin se toho öljypohjaan auttaa vielä enempi jos on aikaa ;-)

TT

Samppa79 19.03.2013 16:52

Pilotin huonon maineen on hankkinut juurikin se spray-versio. Sitä voi suihkia koneeseen kuinka paljon tahansa ja jos ei lähde niin laitetaan lisää. Sitten ihmetellään kun kone ei kestänytkään sitä hallitsematonta räjähdystä männän päällä vaan meni kappaleiksi. Ja syytetään tietysti pilottia. Omaan rakvaattoriin laitoin aidon pilottilaiteen ja se toimi loistavasti kunnes aurinko pehmitti sen muovisen eetterikupin ja kuppi halkesi. Syy asennukseen ei ollut koneen kunto vaan sen saaminen pakkasessa kohtuudella käyntiin ilman lohkolämppäriä. Oikein toimiessaan vehje annostelee ainetta oikeassa suhteessa imuilmaan samalla kun startataan käyntiin. Käynnistyy pehmeästi ja ilman kolinoita. Minun mielestä hyvä systeemi. Ennemmin sitä käyttää kun tohoa raahaa pelipaikalle.

pee 19.03.2013 16:58

Juuri kuten yllä kirjoitettu.

Poksautin tieteellisessä mielessä talvella tuon oman moGin käyntii runsaan kympin pakkasesta, tuolla tehdasasenteisella pilot käynnistysjärjestelmällä, startilla pyöritettävään koneeseen muutama painallus pilottipumpulla, ja voi että kun oli pehmeä ja kalinaton käynnistys. Ilman pumppua ei edes luvannut, vaikka pyörttii ihan pirteästi ... Ja hehkuahan siis ei ole lainkaan !

Hälveni pelot, ja mielen valtasi ymmärrys siitä erosta, mikä tuollaisen järjestelmän, ja hallitsemattomasti suihkutetun aasinpotkun välissä on ...

Bj Andy 19.03.2013 17:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 985039)
Pilotin huonon maineen on hankkinut juurikin se spray-versio. Sitä voi suihkia koneeseen kuinka paljon tahansa ja jos ei lähde niin laitetaan lisää. Sitten ihmetellään kun kone ei kestänytkään sitä hallitsematonta räjähdystä männän päällä vaan meni kappaleiksi. Ja syytetään tietysti pilottia. Omaan rakvaattoriin laitoin aidon pilottilaiteen ja se toimi loistavasti kunnes aurinko pehmitti sen muovisen eetterikupin ja kuppi halkesi. Syy asennukseen ei ollut koneen kunto vaan sen saaminen pakkasessa kohtuudella käyntiin ilman lohkolämppäriä. Oikein toimiessaan vehje annostelee ainetta oikeassa suhteessa imuilmaan samalla kun startataan käyntiin. Käynnistyy pehmeästi ja ilman kolinoita. Minun mielestä hyvä systeemi. Ennemmin sitä käyttää kun tohoa raahaa pelipaikalle.

Nii ja pilottihan ne sitä tarvivat koneet on aina särkeny eikä suinkaan (ohjeiden)lukutaidottomuus ,totaalisen väärä käyttö,laiminlyödyt huollot,toimattomat hehkut, eikä ilman ilman putsaria ajo tai se että kone ny vaan on jo loppu.

Ja jos erehtyy hehkuttamaan samalla kun antaa pilottia niin ei ole mikään ihme jos ilmassa leijailee X painoisia partikkeleja jotka ovat käynnistettävästä laitteesta peräisin.

Samppa79 19.03.2013 17:12

Suutin asennetaan öljykylpysuotimen jälkeen. Suodattimeen sitä ei ruiskita vaan suotimen jälkeen imuilmaan. Varmaan sama pätee paperisuotimeenkin. Minkään sortin hehkut ei saa olla käytössä kuten BJ Andy jo totesi. Näin kokeneemmat neuvoivat tekemään. Ja noita annostelulaitteen suuttimia on vissiin montaa eri kokoa koneen mukaan. Mulle tulleen käytetyn pumpun mukana oli muistaakseni kolme suutinta joissa kaikissa erikokoinen reikä.


Sivu luotu: 20:00 (GMT +2).