![]() |
U-pultit tee se itse.
Kestääkö "normaali" tangosta jos taivuttelee ja tekee kierteet? Tuli omaan paksummat pakat vanhat jäi lyheksi.
|
Niin siis mistä tangosta? Tarttis varmaan vähän tietää onko räkärautaa vai oikeaa terästä, ja hommaan sopivaa. En minä ainakaan ihan mistä tahansa alkaisi taivuttaa, ja ihan millä tahansa välinein.
|
Lainaus:
|
Pääsääntöisesti ei oikein onnistu....
Siis jos on oikeaa terästä, oikeat kierteentekovehkeet ja mahdollisuus lämpökäsitellä, niin voi tulla yhtä lujat, kuin alunperinkin.
Mutta alkuperäiset taitaa olla mankeloidut, ja lämpökäsitelty. Kerran sorvasin pulttia pienemmäksi, siis 10,9 M12x1,5 kierteen M11x1,5 kierteeksi, niin kierteet korkkasi huomattavan helposti, jos sorvatessa huomasi, että lastu irtoaa syvemmältä helpommin. -> vaatii tietoa, taitoa ja ehkä jopa tuuria, että saa (edes?) yhtä hyvät, kuin nuo tarvikevalmistajien U-pultit, esim. dobisonin alaustasarjan matkassa tuli huomattavan pitkät U-pultit. |
Lainaus:
Kun vaihdoin proto-sisun leylandiin kannentiivistettä, niim yksi kannenvaarna meni poikki. Vaarnan koko 1/2" Whitworth hieno, ja toinen pää harva. Löysin siihen hätään kovan M20 pultin, jonka sorvasin kantaa myöten puoleen tuumaan. Alkoi mietityttämään tuo ytimen kovuus, ja kysyin sitä töistä. Väittivät, että pultti tulee olla kova myös keskeltä. Tein pultista vaarnan, ja hyvin kesti kiristää momenttiin. Sorvatessa en huomannut että olisi ollut pehmeämpää keskeltä. Voi toki olla tapauskohtaista tämä. |
Voiskos u-pultit laittaa tukevasta (SIIS TUKEVASTA) latanpätkästä jossa reiät ja kahdesta pultista?
Tiedustelee tyhmä espoosta |
Lainaus:
|
aikanaa tuli portto volvoihi tehtyä iha tavan rassista u lenkkejä. iha vi#usta..
helppoha se ol kirteyttää yms mut en mie niit ois uskaltanu tie käyttöö laittaa. nyt tilalla 8.8 M16 zn pultteja:) volvo mallin kantikas U lenkki muuteki anuksesta ku kiristää ni ei vejä ku kulmia toisin ku iha oikia U lenkki. |
Lainaus:
Ja tuo muutos oli käytössä muutaman kuukauden, kun kierteet petti, ja niin vaikeaa kuin se on uskoa, nimenomaan pultista! pyörän olka-akselimalja säilyi ehjänä... No, HJ-60 olka-akselimalja, rälläkällä jarrusatulan kiinnikkeet pois, ja puslat nivelien kartioihin (siis raidetangon ja apusimpukan tankgon-), niin löytyi kovat pultit tarviketorilta... siis pulttijakoon lisää etäisyyttä("iso" jako), milliä paksummat pultit....Niin alkoi kestämään... toki nyt (vuosien kuluttua-) levyjarruilla. p.s Tuosta noususta en ole täysin varma:o olisko ollut1,25? tuskin. Siis Tuo minun bj:n soa+swampperit muutoskatsastus ajo tehtiin alkuperäisellä ohjauslaitteilla, mutta kun ei meinannut pysyä jarrutuksessa tiellä, niin Modasin tuon olkatapin toisen selkään nurinpäin.... Ja tuli leima! Mutta aikaa on yli 20v... Silloin moni asia oli toisin... |
En tiiä asiasta juuri muuta kuin että kylän jenkkieemelit on teettäny U pultteja kyläsorvarilla vedetystä akselista. Eli jos epäilyttää niin sitten vaan tilaa jotkut kinuski pultit niin ne on taatusti vahvemmat kuin mitkään täällä tehdyt...:confused:
|
Taidan etsiä jostain jousipajalta sopivia. kiitos!
|
Aikoinaan tein Tohatsuun itse nuo u-pultit.
Kierteet tehtiin sorvissa, tosin käsipakalla mutta helpomiin sai lähtemään suoraan. Akselin kokoiseen putkeen heppasin latikan missä kolo johon tanko sopi ja kylmänä väänsin toisella putkellla sopivat lenkit. En lämpökäsitellyt ettei materiaali pehmene ja hyvin nuo ainakin kestivät. |
Pajakulmasta saa mittojen mukaan. Omaan W150:seen teetin siellä.
|
Vallilan takomostakin saa.
|
Lainaus:
|
Pajakulmaan olis tarkoitus mennä ku on tos lähellä.
|
Vejettyä akselia ja kylymänä taivuttaa, jenkat mennee käsinki vääntämällä heleposti jos hyvä pakka.
Kestää kyllä... Ainaki tääläpäin.. Varmaan nuo esim. hj alkuperäset pultit jotaki ehkä kiinan 8.8 lujuutta ko vääntyvät kohta sormivälissä rullale |
teetin Pajakulmassa 20e kpl.
|
Lainaus:
(olen korjaillut kierreviilalla kierteitä sekä hj:n että bj:n u-pulteista, ja myös 8.8 pulteista.... jos tuosta viilatestistä vetää johtopäätöksiä, niin 10,9?) Tietysti jos nuo sinun "alkuperäiset" on muutaman kertaan happisaksilla lämmitetty punaiseksi, niin tilanne voi olla toinen. Mutta se hyvä puoli asiassa, että nykyään on vara valita, ei tarvitse viikkoja odotella "uutta" jos ei halua vääntää suoraa 8,8 kierretangosta, ja kiristää paikoilleen jatkomuttereilla. P.S paljonko tuon vedetyn akselin myötöraja on? , siis normaalin rauta/halpakauppatavaran! |
Lainaus:
Sepä se jos ei halua maksaa tai ootella niin tekkee itte niinko tääläki palstala on ehkä tekijöitä ko ei ole kummonen homma ja jos tosin maksaa 20€ kpl niin kyllä palakoille pääsee Vejetty akseli kestää ja on kestäny tuommosessa paikassa maailman tappiin. Eri tietenki jos tekkee siihen vaikka huonot jengat tai vaikka jättää löysäle tai jotaki muuta tyhymää mistä ei kannata täälä ees mainita. En ole rauanmyyjä mutta jos tuon oikein tekkee ja pittää niin varmasti kestää Laitetaampa pirruuttaan kysymys että miksi lehtijousen keskinaulat mennee poikki? Keskinaula/pultti/millä jouset pyssyy yhessä? |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 11:09 (GMT +2). |