Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   U-pultit tee se itse. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108543)

ahku 15.03.2013 21:56

U-pultit tee se itse.
 
Kestääkö "normaali" tangosta jos taivuttelee ja tekee kierteet? Tuli omaan paksummat pakat vanhat jäi lyheksi.

Timo_L 15.03.2013 22:20

Niin siis mistä tangosta? Tarttis varmaan vähän tietää onko räkärautaa vai oikeaa terästä, ja hommaan sopivaa. En minä ainakaan ihan mistä tahansa alkaisi taivuttaa, ja ihan millä tahansa välinein.

Kankku 15.03.2013 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 983484)
Niin siis mistä tangosta? Tarttis varmaan vähän tietää onko räkärautaa vai oikeaa terästä, ja hommaan sopivaa. En minä ainakaan ihan mistä tahansa alkaisi taivuttaa, ja ihan millä tahansa välinein.

juu helposti onnistuu pilaamaan hyvätkin materiaalit väärillä työtavoilla ;)

BJ-40/76 15.03.2013 23:02

Pääsääntöisesti ei oikein onnistu....
 
Siis jos on oikeaa terästä, oikeat kierteentekovehkeet ja mahdollisuus lämpökäsitellä, niin voi tulla yhtä lujat, kuin alunperinkin.

Mutta alkuperäiset taitaa olla mankeloidut, ja lämpökäsitelty.

Kerran sorvasin pulttia pienemmäksi, siis 10,9 M12x1,5 kierteen M11x1,5 kierteeksi, niin kierteet korkkasi huomattavan helposti, jos sorvatessa huomasi, että lastu irtoaa syvemmältä helpommin.

-> vaatii tietoa, taitoa ja ehkä jopa tuuria, että saa (edes?) yhtä hyvät, kuin nuo tarvikevalmistajien U-pultit, esim. dobisonin alaustasarjan matkassa tuli huomattavan pitkät U-pultit.

sisua45 15.03.2013 23:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 983510)
Kerran sorvasin pulttia pienemmäksi, siis 10,9 M12x1,5 kierteen M11x1,5 kierteeksi, niin kierteet korkkasi huomattavan helposti, jos sorvatessa huomasi, että lastu irtoaa syvemmältä helpommin.

Mitäs tein, volkkarin kannenpultteja? :D Audin viitosessa on meinaan tuolla jengalla.

Kun vaihdoin proto-sisun leylandiin kannentiivistettä, niim yksi kannenvaarna meni poikki. Vaarnan koko 1/2" Whitworth hieno, ja toinen pää harva. Löysin siihen hätään kovan M20 pultin, jonka sorvasin kantaa myöten puoleen tuumaan. Alkoi mietityttämään tuo ytimen kovuus, ja kysyin sitä töistä. Väittivät, että pultti tulee olla kova myös keskeltä.

Tein pultista vaarnan, ja hyvin kesti kiristää momenttiin. Sorvatessa en huomannut että olisi ollut pehmeämpää keskeltä.

Voi toki olla tapauskohtaista tämä.

Uazmies 16.03.2013 00:15

Voiskos u-pultit laittaa tukevasta (SIIS TUKEVASTA) latanpätkästä jossa reiät ja kahdesta pultista?

Tiedustelee tyhmä espoosta

Rytari 16.03.2013 00:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies (Viesti 983534)
Voiskos u-pultit laittaa tukevasta (SIIS TUKEVASTA) latanpätkästä jossa reiät ja kahdesta pultista?

Tiedustelee tyhmä espoosta

väännäks... öö piirätkös tyhmälle rautalangasta?

young n dum 16.03.2013 00:55

aikanaa tuli portto volvoihi tehtyä iha tavan rassista u lenkkejä. iha vi#usta..
helppoha se ol kirteyttää yms mut en mie niit ois uskaltanu tie käyttöö laittaa. nyt tilalla 8.8 M16 zn pultteja:) volvo mallin kantikas U lenkki muuteki anuksesta ku kiristää ni ei vejä ku kulmia toisin ku iha oikia U lenkki.

BJ-40/76 16.03.2013 01:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 (Viesti 983519)
Mitäs tein, volkkarin kannenpultteja? :D Audin viitosessa on meinaan tuolla jengalla.

Siis minä tein BJ-40 vm. -76:o pitempiä pultteja olkatapille, että sai toisen amputoidun olkatapin korokeholkeilla alkuperäisen päälle, nurinpäin.

Ja tuo muutos oli käytössä muutaman kuukauden, kun kierteet petti, ja niin vaikeaa kuin se on uskoa, nimenomaan pultista! pyörän olka-akselimalja säilyi ehjänä...

No, HJ-60 olka-akselimalja, rälläkällä jarrusatulan kiinnikkeet pois, ja puslat nivelien kartioihin (siis raidetangon ja apusimpukan tankgon-), niin löytyi kovat pultit tarviketorilta... siis pulttijakoon lisää etäisyyttä("iso" jako), milliä paksummat pultit....Niin alkoi kestämään... toki nyt (vuosien kuluttua-) levyjarruilla.

p.s Tuosta noususta en ole täysin varma:o olisko ollut1,25? tuskin.

Siis Tuo minun bj:n soa+swampperit muutoskatsastus ajo tehtiin alkuperäisellä ohjauslaitteilla, mutta kun ei meinannut pysyä jarrutuksessa tiellä, niin Modasin tuon olkatapin toisen selkään nurinpäin.... Ja tuli leima!
Mutta aikaa on yli 20v...
Silloin moni asia oli toisin...

Bj Andy 16.03.2013 02:09

En tiiä asiasta juuri muuta kuin että kylän jenkkieemelit on teettäny U pultteja kyläsorvarilla vedetystä akselista. Eli jos epäilyttää niin sitten vaan tilaa jotkut kinuski pultit niin ne on taatusti vahvemmat kuin mitkään täällä tehdyt...:confused:

ahku 16.03.2013 06:52

Taidan etsiä jostain jousipajalta sopivia. kiitos!

2,4TD 16.03.2013 07:03

Aikoinaan tein Tohatsuun itse nuo u-pultit.
Kierteet tehtiin sorvissa, tosin käsipakalla mutta helpomiin sai lähtemään suoraan.
Akselin kokoiseen putkeen heppasin latikan missä kolo johon tanko sopi ja kylmänä väänsin toisella putkellla sopivat lenkit.
En lämpökäsitellyt ettei materiaali pehmene ja hyvin nuo ainakin kestivät.

pjtk 16.03.2013 07:26

Pajakulmasta saa mittojen mukaan. Omaan W150:seen teetin siellä.

Krisse 16.03.2013 08:22

Vallilan takomostakin saa.

Terppa__ 16.03.2013 12:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Krisse (Viesti 983571)
Vallilan takomostakin saa.

Jep. Itelle tilasin vallilalta mittojen mukaan. 20e / kappale, ja mutterit tulee mukaan. Tekevät just semmoset ku tarvii.

ahku 17.03.2013 09:40

Pajakulmaan olis tarkoitus mennä ku on tos lähellä.

hami 19.03.2013 17:09

Vejettyä akselia ja kylymänä taivuttaa, jenkat mennee käsinki vääntämällä heleposti jos hyvä pakka.
Kestää kyllä... Ainaki tääläpäin..
Varmaan nuo esim. hj alkuperäset pultit jotaki ehkä kiinan 8.8 lujuutta ko vääntyvät kohta sormivälissä rullale

ahku 19.03.2013 21:24

teetin Pajakulmassa 20e kpl.

BJ-40/76 19.03.2013 21:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 985049)
Vejettyä akselia ja kylymänä taivuttaa, jenkat mennee käsinki vääntämällä heleposti jos hyvä pakka.
Kestää kyllä... Ainaki tääläpäin..
Varmaan nuo esim. hj alkuperäset pultit jotaki ehkä kiinan 8.8 lujuutta ko vääntyvät kohta sormivälissä rullale

Siis nuo hj:n alkuperäiset pultit ei ole mitenkään pehmeät, sitä en tiedä mikä lujuus on, mutta tiheäkierteiset, ja pitkällä mutterilla alunperin.

(olen korjaillut kierreviilalla kierteitä sekä hj:n että bj:n u-pulteista, ja myös 8.8 pulteista.... jos tuosta viilatestistä vetää johtopäätöksiä, niin 10,9?)

Tietysti jos nuo sinun "alkuperäiset" on muutaman kertaan happisaksilla lämmitetty punaiseksi, niin tilanne voi olla toinen.

Mutta se hyvä puoli asiassa, että nykyään on vara valita, ei tarvitse viikkoja odotella "uutta" jos ei halua vääntää suoraa 8,8 kierretangosta, ja kiristää paikoilleen jatkomuttereilla.

P.S paljonko tuon vedetyn akselin myötöraja on? , siis normaalin rauta/halpakauppatavaran!

hami 19.03.2013 23:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 985211)
Siis nuo hj:n alkuperäiset pultit ei ole mitenkään pehmeät, sitä en tiedä mikä lujuus on, mutta tiheäkierteiset, ja pitkällä mutterilla alunperin.

(olen korjaillut kierreviilalla kierteitä sekä hj:n että bj:n u-pulteista, ja myös 8.8 pulteista.... jos tuosta viilatestistä vetää johtopäätöksiä, niin 10,9?)

Tietysti jos nuo sinun "alkuperäiset" on muutaman kertaan happisaksilla lämmitetty punaiseksi, niin tilanne voi olla toinen.

Mutta se hyvä puoli asiassa, että nykyään on vara valita, ei tarvitse viikkoja odotella "uutta" jos ei halua vääntää suoraa 8,8 kierretangosta, ja kiristää paikoilleen jatkomuttereilla.

P.S paljonko tuon vedetyn akselin myötöraja on? , siis normaalin rauta/halpakauppatavaran!

Ps. En tiä kyllä tuosta myötörajasta yhthän ees mitä tarkottaa mutta ehkäpä selevennät mulle palajonko on HJ:n u pulttien myötöraja vs halapatavaran tai veetyn akselin?

Sepä se jos ei halua maksaa tai ootella niin tekkee itte niinko tääläki palstala on ehkä tekijöitä ko ei ole kummonen homma ja jos tosin maksaa 20€ kpl niin kyllä palakoille pääsee
Vejetty akseli kestää ja on kestäny tuommosessa paikassa maailman tappiin.
Eri tietenki jos tekkee siihen vaikka huonot jengat tai vaikka jättää löysäle tai jotaki muuta tyhymää mistä ei kannata täälä ees mainita.
En ole rauanmyyjä mutta jos tuon oikein tekkee ja pittää niin varmasti kestää

Laitetaampa pirruuttaan kysymys että miksi lehtijousen keskinaulat mennee poikki?
Keskinaula/pultti/millä jouset pyssyy yhessä?

Jappi 20.03.2013 00:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hami (Viesti 985289)

Laitetaampa pirruuttaan kysymys että miksi lehtijousen keskinaulat mennee poikki?
Keskinaula/pultti/millä jouset pyssyy yhessä?

Akseli pääsee liikkumaan jousipakkaan nähden. Eli U-pultti löysällä.


Sivu luotu: 11:09 (GMT +2).