Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Tulpankierteen korjaus (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108334)

MikkoS 12.03.2013 08:03

Tulpankierteen korjaus
 
Tulipa sit tulpan mukana kierteet terranosta. Onkos kellään kokemusta niiden korjaamisesta itse? Onko ihan tuhoontuomittuajatus lähtee kokeileen semmoisella tulpankierteiden korjaussarjalla missä on oma kierretappi ja sellainen kierreholkki? Vai vedänkö auton suosiolla johonkin korjaamoon. Missäs tampereenseudulla voi saada kyseisen operaation tehtyä?

jubet 12.03.2013 08:25

Eipä ne korjaamollakaan muuta pysty tekemään jos et kantta ala vaihtamaan.
Eli sama tehdä itse.

Kaitsu67 12.03.2013 09:33

Helicoil ja vastaavat onnistuu ihan hyvin itsekin tehtynä. Loppujen lopuksi ihan helppo homma.

Tein aikanaan Pajeroon kun edellinen omistaja(?) tai huoltaja oli vetänyt takimmaisen 4-sylinterin tulpan väärille jengoille.

Luulin ens että oli vain tiukassa ja jännitti vähän miten käy kun joutui metrisellä varrella vääntämään auki ennen kuin lähti pois. Taisi siinä päästä pari rumaa sanaakin ja kirosin ko. "huoltoreiskan" jonnekin kuumaan paikkaan missä metallikin sulaa...

pee 12.03.2013 10:58

Samoilla linjoilla. Ite sen tekee joku siellä pajallakin...

Kone semmoseen asentoon että ko. pytyn pakoventtiili on auki, paineilmaa pakoputken kautta, ja eikun hommiin...

Laadukkaalla korjauskierteellä tulee parempi kuin alkup.

0ltzi 12.03.2013 17:11

juu ja kierretappiin vassua ni tarttuu lastut osaks siihen. ja imuriin lopuks teipillä letku tai putki.

BJ-40/76 12.03.2013 20:26

Eihän ole teräskansi? jos on, niin yksikin muru männän ja sylinterin välissä voi aihettaa kiinnileikkaamisen, alumiini ei aivan yhtä vaarallista.

Ja toinen mainitsemisen arvoinen seikka on se, että kierteen pitää olla täsmälleen suorassa, vapaalla kädellä suuri riski epäonnistua suuntaamisessa....
(jos yrität, niin mittaa/laske/piirrä tarkkaa, mihin suuntaan kierre pitää mennä, jos viereisessä sylinterissä tulppa samassa asennossa, niin siitä voi arvioida suuntaa...)

Jos käytät kierreholkkia, siis semmoista missä on laippa sytytystulpan tiivistykseen, niin tuo suoruus ei ole aivan niin herkkä, ja kannallisen holkin saa kanteen kiinni jollain kuumankestävällä lukitteella/tiivistysaineella, oli samantapaista kuin pakoputken asennus "liima", mutta eri nimellä.

Jos tuo kierre tulee kieroon senverran, että vuotaa, niin todennnäköisesti kierre korkkaa sytystystulpan vaihdon yhteydessä.

Paras tulisi koneistamossa irtokanteen, poraavat,kierteyttävät ja oikasevat tiivistepinnan samalla "otteella" jyrsimessä, ja pistävät tuon korjauskierteen paikoilleen oikeilla työkaluilla.

Itse olen jonkin verran korjannut kierteitä Helicoil-sarjalla, ja on muuten eroa Bilteman kopioon, mutta tuon bilteman sarjan M5?-M12 asti saa pariin kertaan sillä, mitä tuo helicoil maksoi.
Mutta on tuo bilteman sarjakin sikäli hyvä, että silläkin saa korjattua, ja pitäähän 10x kalliimmassa olla muutakin eroa kuin hinta.

Kaitsu67 12.03.2013 23:44

Joo, samat kikat oli käytössä mullakin: vassua kierretappiin ja sit homman jälkeem imuriin supistuksella ohut letku mikä mahtui tulpan reiästä ja pyörittelyä. Sen jälkee vielä startilla puolan johto irti pyöritystä että maholliset loput rippeet lentää pois joko tulpan reiästä tai pakokanavaan...

EDIT: ja uus kierre paikalleen lukitteella

Samppa79 13.03.2013 14:02

Ite vedin käsivaralta RJ:hin uuden kierteen. Ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole. Mielessä liikkuu kaikenlaista, meneekö muruja pyttyyn ja miten se estetään. Oma kun on, niin eikun tappi reikään ja kiertäen uudet jengat. Väännin ei tahdo sopia konehuoneeseen joten tapista kulmat pois ja sopivalla hylsyllä ja räikällä vääntäen. Lopuksi paineilmalla ohuella letkulla puhaltelu ja tulppa paikalleen. Ihan hyvä tulee.

sisua45 13.03.2013 16:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 982263)

EDIT: ja uus kierre paikalleen lukitteella

Ei välttämättä...

Jos kyseessä on helicoil/recoil-tyyppinen "rautalangasta väännetty" irtokierre, niin liima tulee kierteiden välistä sytytystulppaankin. Voi olla seuraavan kerran tulppa kireessä, ja parhaimmassa tapauksessa tulee korjauskierre mukana. :mad:

Jos kyseessä on esim wurth time-sert kierreholkki, niin lukitetta voi käyttää. Välttämätöntä se ei ole, koska holkki mankeloidaan reikään tiukaksi.

Helicoil/recoil korjaus on kolmiosainen homma. Poraus, kierteytys, ja irtokierteen sisään laitto. Ja sitten tietysti vielä "häntä" poikki, ja mielummin sitä ei tiputeta mihinkään pahaan paikkaa. Esim männän päälle. :D Mutta onneksi magneetti tarttuu siihen.

Time-sert on nelivaiheinen työ. Poraus, jyrsintä (tehdään tila kierreholkin kaulukselle), kierteytys, ja manklaustapilla kierreholkki reikään. Mankelointitappiin sitten öljyä päälle, se leikkaa melko helposti kierreholkkiin.

Kannattaa sitten miettiä, minkälainen tasopinta kierreholkista, ja sen upotuksesta tulee sytytystulpan tiivisterenkaalle. Ettei ala vuotamaan.

MikkoS 14.03.2013 12:02

Kiitokset rohkaisusta. nyt on tulppa onnellisesti kolossaan uudella kierreholkilla. ei se ollut loppujen lopuksi mitään avaruustekniikkaa. Nyt vielä jännittää tuleeko lisää korjattavaa kun viimeinen pulppa on kiinni niin pirusti..

mikkocap 14.03.2013 12:50

velimiehen -92 terranoon vaihettiin kans tulppia tossa taannoin ja siinäkin oli ''melko'' tiukassa... puolen metrin varrella niitä siitä väänneltiin, jokaisessa noin 1 kg hiekkaa välissä, meni varmaan siinä puoli kiloa aina pyttyyn ja muistaakseni ei viimeistä saatu irti kun ei ollu sopivaa nivelhässäkkä avainta. samalla kun vein sen laatikkoöljyn vaihtoon nyrkkipajalle niin käskin/pyysin vaihtamaan sen yhen tulpan kun niillä on kuitenkin hyvät työkalut. Eivät vaihtaneet kun eivät olleet uskaltaneet kun niin oli sekin tiukassa kuulemma :D nooh aateltiin että hyvin kai se toimii viidelläkin uudella :D

Mutta kuitenkin, ite oon moista harrastanu että jos on helvetin tiukassa niin aina nitkuttanu eestaas. Jos vähän aukee niin ottanu takasin taas kireemmälle.. En tiedä että onko siitä niinkään hyötyä mutta jotain joskus kokeiltava ja ainakin tulee parempi mieli ja yhtään en oo VIELÄ (kopkop) saanu rikki.... :D

Tomppaa_ 14.03.2013 18:53

Voi auttaa myös koneen kuumaksi ajaminen. Tosin jos tulppa on oikein vittumaisesti jossain pakosarjan kolossa niin voi kiroiluttaa silti vaikka se auki lähtisikin.

Samppa79 14.03.2013 19:12

Mulla on ollu se tuntuma että juuri kuumana noita ei kannata mennä aukomaan. Missä tilanteessa tuo kuumaksi ajamainen on toiminut?

pee 14.03.2013 20:19

ainakin dieseleiden jumivia hehkuja irrotellessa amuliinikannesta on selkeesti hyötyä kuumasta koneesta, näissä monesti vielä helpottaa, kun voi käyttää ilman imusarjaakin lämpimäks vaikka aikaa kuluiskin ...

tjl 14.03.2013 20:38

ruikkaa vähä naftaa sinne tulpan koloon muhiin muutamana päivänä. tunkeutuu hyvin.

Kaitsu67 14.03.2013 21:06

Vähän Bräckleeniä siinne tulppien juureen ja sit paineilmalla perään et lähtee ens pahimmat moskat pois.

Sitten jotain penetration öljyä tai tota edellä mainittua naftaa juureen muhimaan ja uutta yritystä.

BryGgi 14.03.2013 21:38

hehkuissa yms tiukissa tulpissa ja ennalta vittumaisiksi tiedetyt osat niin wd40 vaan alkaa suihkuttelemaan esim cdi220 mesen koneen hekujen juureen mitä kaikki pelottelee että katkee sisään herkästi. Viikon päivät tekee tuota normi ajeluiden lomassa. eli parina päivänä lisää öljyä juureen ja sitten lähtee osa kuin osa vittuilemattta irti. Ja ennenmin näen vaivaa pieneen valmisteluun etukäteen kuin hirveellä kiireellä murjon rikki jotain. Sama alustan laitto hommissa. kaikkiin irroitettaviin osiin wd40 ja sitten puuhastelee jotian muuta hetken ja sitten vasta alustan kimppuun

Samppa79 14.03.2013 21:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 983069)
ainakin dieseleiden jumivia hehkuja irrotellessa amuliinikannesta on selkeesti hyötyä kuumasta koneesta, näissä monesti vielä helpottaa, kun voi käyttää ilman imusarjaakin lämpimäks vaikka aikaa kuluiskin ...

Tää pitää pitää mielessä kun seuraavan kerran tulee hehkujen vaihto vastaan. Sytytystulpissa on omat kokemukset päinvastaisia.

Tomppaa_ 17.03.2013 21:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 983069)
ainakin dieseleiden jumivia hehkuja irrotellessa amuliinikannesta on selkeesti hyötyä kuumasta koneesta, näissä monesti vielä helpottaa, kun voi käyttää ilman imusarjaakin lämpimäks vaikka aikaa kuluiskin ...

Juurikin tähän perustin ton heiton. Ilmeisesti muutkin vaihellu meseen hehkuja :):D

riude 14.04.2019 15:41

https://m.motonet.fi/fi/tuote/765070...aussarja-o14mm

tekeekö tälläisellä satsilla mitään? jimnyyn pitäisi jenka uusia. vanha reikä on täysin horo, tulppa menee pohjaan suoriltaan.

riude 16.04.2019 11:37

Itse itselleni vastaten, ei juuri luottamusta herättänyt kun kävin katsomassa.
Eikä paketistakaan selvinnyt että millä nousulla, oisko sitten din 2mm.
Lisäksi tuo kaulushan jäisi lohkon pinnan päälle, ei tuossa työkalussa ole leikkaavaa osaa joka tekisi sille upotuksen.
Ostin sitten recoilin satsin.


Sivu luotu: 00:04 (GMT +2).