Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tapahtumat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=152)
-   -   Tuareg Rallye 2013 kuulumisia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108219)

myllis 08.03.2013 21:12

Tuareg Rallye 2013 kuulumisia
 
5 Liiteet
Tuareg Rally 2013
Katsastuspäivä 8.3.2013 Hotel Sahara Tunisia

Katsastuspäivästä muodostui meille suomalaisille ainakin sään puolesta hikinen.
Aurinko on porottanut lähes koko päivä pilvettömältä taivaalta ja lämpökin on kohonnut
ainakin +28 C varjossa.

Team on tehnyt viime hetken viritykset ja tarkistukset kisakalustoihin.
Sen jälkeen on organisaatio tarkistanut, että miehistön ja kilpurin paperit ovat kunnossa
ja sitten oli kisakaluston katsastus. Koko Team on selvittänyt katsastuksen moitteetta läpi ja
siltä osin on kaikki valmiina huomiseen starttiin. Katsastuksen jälkeen lähtivät suomalaiset ottamaan tuntumaa Saharan hiekkaan testiajon merkeissä.

Viimeiset hankinnat on tehty kalustoon ja huoltoon. Hankalimmaksi hankinnaksi on osoittautunut puhelimen SIM-kortin ostaminen paikalliselta kauppiaalta. Yhteisen kielen puuttuminen tuo hieman haastetta kaupan tekoon ja lisäksi kulttuuriin kuuluva verkkainen elämätyyli saa muutaman SIM-kortin ostoonkin vierähtämään parikin tuntia.

Tuareg Rallyn organisaatiolla on ollut kiireinen päivä saada kaikki kilpailijat ja kalusto katsastettua. Ainakin suomalaisten kohdalla on katsastus sujunut ongelmitta ja edennyt joutuisasti. Kisakuume täällä Hotel Saharassa nousee iltaa kohti mentäessä ja huomisen startin lähestyessä. Kaikilla kilpailijoilla alkaa olla jo kaikki valmiina huomiseen Tuareg Rally 2013 ensimmäiseen kisapäivään.

Kisaterveisin Eila Kaartinen, 4x4 Maailma -magazine

http://www.youtube.com/watch?v=k1h3vgukflU

H&K 08.03.2013 21:17

Minkä takia näistä Tuareg- hommista tarttee aina avata oma viestiketju? Miksei voida vaan jatkaa jo johonkin aiempaan avattuun?

myllis 08.03.2013 21:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja H&K (Viesti 980581)
Minkä takia näistä Tuareg- hommista tarttee aina avata oma viestiketju? Miksei voida vaan jatkaa jo johonkin aiempaan avattuun?

tähän ketjuun olisi tarkoitus laittaa vain kisan kuulumiset. eihän näitä ole pakko lukea. mutta kaikki ei halua käydä facebookissa. Ja jos sinua ei asia kiinnosta niin joitain muuta voi kiinnostaa..

MOGGI 08.03.2013 22:23

Siellähän ollaan ihan loma tunnelmissa missä vyölaukku..?

H&K 09.03.2013 08:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja myllis (Viesti 980589)
tähän ketjuun olisi tarkoitus laittaa vain kisan kuulumiset. eihän näitä ole pakko lukea. mutta kaikki ei halua käydä facebookissa. Ja jos sinua ei asia kiinnosta niin joitain muuta voi kiinnostaa..

Edelleen kiinnostaa, enkä käy facebookisssa, mutta minkä takia aina jokaisen oman kommentin kirjottamiseen tarttee avata uusi topic? Kaikkien kannalta on kuitenkin helpompaa seurata yhtä topickia kun useita?

Entuudestaan on jo saman kirjottajan aloittamia koskien videolähetyksiä ja televisiossa näkymistä, kohta varmaan topic Tuareg rallye: kameli paskansi, seuraavana Tuareg rallye: teamit löysivät hiekkaa jne jne...

Huomaatko pointin? ;)

bluevan 09.03.2013 09:47

Video ja kuvia näköjään löytyy eilisestä päivästä

http://www.tuareg-rallye.com/

TML 09.03.2013 20:04

Joo kamelin paskaa oli aika paljon reitin varrella, muodoltaan vähän kuin poron paska mutta isompaa:).

Dieseliä paloi tänään aika reilusti Arskan aamuisen syöttöpumpun ruuvauksen jälkeen. 120 km ja 54 lt elikkä satasellekin jo vissiin yli kymmenen litraa. On tuo pehmyt hiekka aika raskasta ajaa....

myllis 09.03.2013 22:13

9.3. ensimmäinen kisapäivä
 
5 Liiteet
Ensimmäinen kisapäivä 9.3.2013 Hotel Sahara, Douze, Tunisia

Tuareg Rallin ensimmäisenä kisapäivänä aurinko nousi taas pilvettömälle taivaalle ja on porottanut
koko päivän. Lämpömittari on tänään kivunnut ainakin +33 asteeseen.

Roadbookin mukaan reittikuvaus tälle päivälle lupaa tutkimusmatkan kadonneeseen kaupunkiin
ylittämällä kadonnut järvi. Pehmeitä dyynejä, jotka voivat olla kuin helvetti.

Rallin lähtö tapahtui Le Mans tyylisesti luokittain. Kisaan lähdettiin Saharan hiekka aavikon reunalta aavikolle päin, kuskeilla oli näköpiirissään vain hiekkaa ja hiekkaa. Kisassa ajettiin tänään kaksi reittiä peräkkäin, matkaa kertyi 130 km ja aikaa 4-8 tuntia. Ensimmäisenä kisapäivänä on mahdollista vaihtaa luokkaa, jos tuntuu siltä, että on ilmoittautunut väärään luokkaan.

Rally Raid Team Finlandin kuulumisia ensimmäiseltä päivältä.

Autoteamit Lipponen&Riihimäki ja Vähä-Vahe&Takala olivat tyytyväisiä päivän ajoon. Reitti oli helpommin ajettava kuin mitä ennakkoajatukset olivat olleet. Lipponen odotti koko reitin, että milloin se Roadbookin lupaama helvetti oikein alkaa. Maalissa Timo totesi, ”Ehkä se helvetti alkaa sitten huomenna.”

Teamin huolto & pressi pääsivät oikein Offroadin tuntuun Saharan aavikolla. Huoltoreitillä jäi Renault Traffic useaan otteeseen hiekkaan kiinni. Pariin kertaa meidät vinssasi hiekasta irti Skotlannin huoltolantikallaan. Ja muutaman kerran pääsimme itse irti kaivamalla hiekkaa käsin renkaiden takaa pois ja tunkemalla varpuja renkaiden alle pitoa antamaan ja työntämällä. Tuli testiajo suoritettua, ei sopinut Rellu Saharan hiekassa ajoon.

Hermunen mönkijällään oli samoilla linjoilla auto kuskien kanssa, ettei suurempia ongelmia ollut. Toinen kierros sujui jo paremmin, kun oppi hiekalla ajamaan tuumasi Hermunen ajon jälkeen.

Martin Sjöroosin matka katkesi jo ennen ensimmäistä check pointtia, pyörästä hajonneen kytkimen takia.
Jarmo Kokki oli pyöristä ainut, joka sain ajettua reitin kokonaisuudessaan lävitse. Amatööri luokassa kilpaileva Jarmo ajoi hienosti vielä toipilaana koko kierroksen ilman mitään ongelmia, muutamia kaatumisia lukuun ottamatta. Pikku pojasta asti pyöriä harrastanut ja SM tasolla kilpaillut Jarmo oli syystäkin päivää todella tyytyväinen. Hyvä navikointi ja hyvin valitut ajoreitit dyynien väleissä takasivat onnistuneen ajopäivän.

Muut suomalaiset enduro -kuskit ajavat profi luokassa ja he kiersivät reitin kahteen kertaan. Saharan pehmeät dyynit ja armoton kuumuus koitui usean kohtaloksi ja Roadbookin lupaamasta helvetistä tuli heille totta. Reitti oli niin rankka, ettei osa päässyt ensimmäistä kierrosta pidemmälle, tuli totaalinen väsymys eikä yksinkertaisesti vain jaksanut enää ajaa. Hieman huilattuaan reitillä moni kuski palasi huoltoreittejä pitkin leiriin.

Loukkaantumisiltakaan ei tänään vältytty. Sakke Häyrinen sukelsi hiekkaan pyörän etupyörän upottua ja pyörän kiepsahdettua ympäri. Rytäkässä Sakke loukkasi jalkansa eikä pystynyt ajamaan reittiä loppuun. Organisaation lääkintäryhmä antoi ensiapua ja auttoi Saken & pyörän leiriin. Tarkemman hoidon ja kuvauksien jälkeen selviää pääseekö Sakke vielä jatkamaan huomenna kisaa.

Tänään oli tapahtuma rikas päivä, jää nähtäväksi mitä huominen tuo tullessaan.

Kisaterveisin Eila Kaartinen, 4X4 Maailma
Dusty Wobbls Team


Team Offroadtarvike on autoluokassa yleiskilpailussa kolmantena eka päivän jälkeen! Muiden sijoituksista ei vielä tietoa.

TML 09.03.2013 23:06

Lipposella päivän paras aika
 
Juukan tuleva presidentti kera Lappeenrannan Riihimäjen nykäs kuitenkii päivän nopeimman ajan tänää, tosin aikasakko ohitetusta chekpointista saattaa hieman rokottaa sijoitusta.. Muuten kalustokin kunnossa.. Pientä huoltoo ja remppaa tuossa neljäntähen hotellin etupihalla tehty +33 asteen hellivässä lämmössä, piä ja kaik muut paljaat paikat hieman karrella ja pimiäkii tullu....

T: arska salaa paroonin koneelt

Ponssekuski 09.03.2013 23:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TML (Viesti 981033)
Juukan tuleva presidentti kera Lappeenrannan Riihimäjen nykäs kuitenkii päivän nopeimman ajan tänää, tosin aikasakko ohitetusta chekpointista saattaa hieman rokottaa sijoitusta.. Muuten kalustokin kunnossa.. Pientä huoltoo ja remppaa tuossa neljäntähen hotellin etupihalla tehty +33 asteen hellivässä lämmössä, piä ja kaik muut paljaat paikat hieman karrella ja pimiäkii tullu....

T: arska salaa paroonin koneelt



On se ihme, et ovat kärkikahinoissa pysyneet, ekaa kertaa kun tuolla kisaamassa ovat :eek: Toisaalta kuskeina on kaksi suomen kiireisintä miestä, joten tulostakin syntyy :cool::D Ei muuta kuin kovasti tsemppiä tuleville etapeille :)

Ponssekuski 09.03.2013 23:51

Ja hyvin on pitänyt myllis meidät ajantasalla. Jatka vaan samaan tahtiin tiedottamista kisoista. Kuvia ja tilanne tietoja jatkossakin, kiitos :)

88 10.03.2013 01:06

http://youtu.be/6AhJBkNlpNk

MOGGI 10.03.2013 09:05

Miten autojen luokkajaot menee? Kuinka monta kisaajaa \ luokka?

toyota4x4 10.03.2013 10:25

en tiiä mutta hyvin suomalaisilla safari autoilla pysyy mukana.. siellä ei visiin ookkaa noita "tehdastallien" aavikko kilpureita niinkuin josain paris dakarissa??

Mark Smith won this spectacular first stage through the really soft dunes in the motorbike prof category, followed by Oscar Polli only five minutes behind, closely followed by Gwen Backx. In the amateuer group Gintautas Igaris is the lucky winner. The priority of this stage was the dune-riding…you have to go for it or you will go down – sink or swim!



In the car category Team Machacek is on pole position. He did a fabulous race with perfect navigation and clever dune-reading. Followed by Team Tosenovsky and Lipponen/Riihimäki in third place. In the amateur group Team Kleer came in first.



The truck battled through and got there in the end.



82 of 103 riders in the motorbike prof category managed to complete the stage; in the amateur group 22 out of 36 riders. In the car prof category 19 out of 22; in the amateur group 15 out of 16 cars.



All the competitors out there know what these riders/drivers achieved today !!!

“Hats off” !!!



Stage info.

An expedition to forgotten places. They're near, but most we're not aware of them. The Rallye started in Le Mans style. Within a few minutes they knew the real meaning of soft dunes. CP1 wasn't far, but 6 km was a long way in the dunes. At CP1 it was easy to drive back to the hotel. But if you didn't give up, the next change was at CP2 and CP3, which was by the lake in the desert. At that point half of the stage was done, but then the real soft dunes followed. The day ended by the ruins of the lost city.



The Pro's did this twice, but the second round was different to the first.

toyota4x4 10.03.2013 10:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MOGGI (Viesti 981109)
Miten autojen luokkajaot menee? Kuinka monta kisaajaa \ luokka?

googlettelun perusteella,
car profi
car amateur
truck
enduro profi
enduro amateur
amateur 2 cylinder
amateur older than 50 years

vaughan 10.03.2013 11:01

Missähän luokassa Hermunen ajaa mönkkärillä kun ei ATV luokkaa edes ole? Ja onko kuinka paljon muita mönkkäreitä?

toyota4x4 10.03.2013 11:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vaughan (Viesti 981146)
Missähän luokassa Hermunen ajaa mönkkärillä kun ei ATV luokkaa edes ole? Ja onko kuinka paljon muita mönkkäreitä?

http://www.dustywobbls.com/site/fi-f...rally2013.aspx


Kilpailuluokat

■Auto Profi
■Auto Amatööri
■Kuorma-auto
■Enduro Profi
■Enduro Amatööri
■Enduro Amatööri 2 Cylinder
■Enduro Amatööri > 50 v.

Kuljettajat saavat vapaasti valita kilpailuluokkansa. Aloittelijoille suosittelemme Amatööri luokkaa

tää sivukaan ei kerro enempää

myllis 10.03.2013 11:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 981151)
http://www.dustywobbls.com/site/fi-f...rally2013.aspx


Kilpailuluokat

■Auto Profi
■Auto Amatööri
■Kuorma-auto
■Enduro Profi
■Enduro Amatööri
■Enduro Amatööri 2 Cylinder
■Enduro Amatööri > 50 v.

Kuljettajat saavat vapaasti valita kilpailuluokkansa. Aloittelijoille suosittelemme Amatööri luokkaa

tää sivukaan ei kerro enempää

Hermunen ajaa Autot-Profi luokassa, samoin kuin Lipponen ja Vähe-Vahe.Autot Profi -luokassa ajaa myös side-by-sidet. Hermunen oli 12. ensimmäisen päivän jälkeen. Lipponen kolmas, 13 sekuntia johdossa olevaa buggy raceria perässä. Esa on 13. reilut 2 minuuttia kärkeä perässä ja jos Motorsportilta tulee tänään Esan kommentit niin niistä päätellen mies on päässyt vähintäinkin taivaaseen...
Kisahan on tarkoitettu yksityisteameille, silti esim. auto-profi -luokassa on esim. Bowler kahdella tehdas autollaan, Schlesserin buggy racereita...mutta kai saksalainen määritelmä tehtaalle on, että pitää olla kokoluokkaa BMW tai VW....
Side-by-sidet on nyt vissiin toista kertaa hyväksyttyinä, ATV eka kerran. Sen takia esim. ATV:n määrä oli rajoitettu 10 mönkkäriin. Side-by sideja on saman verran kisassa (kun germaanien lähtöluettelo on netissä vanha) niin vähän vaikea sanoa. Jos määrää kasvaa niin kait ne sitten saavat ihan oman luokkansa. Kuormureita ei ole mukana kuin muutama Mannia, Ivecoa. Lähtölistassa on paljon kuormureita, mutta suurin osa niistä on huoltoautoja.
Jos eilen oli pelkkää hiekkaa niin tänään on sitten kovapohjaista baanaa eli Atlas-vuorten ylitys on tämän päivän reitti eli Deuz-Gefsa.

Arska 10.03.2013 15:13

[10.03.2013 13:58:04] First car profi arrived at CP Finish Team Lipponen /Riihimäki

sos 10.03.2013 15:19

Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä

Arska 10.03.2013 15:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 981249)
Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä

Kyllä se taitaa maastohenkilöauto olla.
Mutta ko. auton aika tarkkaan tuntien täytyy kyllä myöntää, että olen todella yllättynyt tähänastisesta tuloksesta. Muut ajaa jollain oikeilla kisavehkeillä ja tämä Timon auto on lähes vakioauto hyvin pienillä muutoksilla ja silti ensikertalaisina pärjäävät näin hyvin.

arska4x4 10.03.2013 15:52

tänää ollaa Gafsassa, kerettii huoltokuorkil just enne Juukan Sonnia tänne 7:n tähden hotellille. Lippolainen oli kyl ihan ekana tääl, vaikka oli hinaillu wildcattia pystyy tuol preerial. Ja jos joku epäilee ni tääl on kyl ihan oikeita kilpureita ajamas, mut tos reitin varrel kateltii ku yks nelivetomaastoporssekii veti vaa rinkiä ni eihän se matkanteko sillee etene.. Joten kartanlukutaito ratkasee tääl hyvin paljon.. No mie lähen täst huoltoo tekee ku remonttia ei taida väkivahvassa tojotassa olla..

T: aavikko arska

TML 10.03.2013 16:02

Tänään jouduttiin jo kokeilemaan huippuja tuosta Toyotasta, ihan alkoi jo vähän pelottamaan, niin kovaa se meni:=). Wildcatin kanssa vedettiin kilpaa jossain tuolla aavikolla ja yhen äkin huomasin että se pyörähti kyljelleen täydestä vauhdista. Äkkiä kosla ympäri ja katsomaan miten pojille kävi, autettiin appari autosta ulos ja vetäisitiin sitten katti takas pyörilleen, tähän tärvääntyi 10 minuuttia kallista kilpailuaikaa mutta jospa siitä saisi hyvityksen....

Meidän kanssa samassa luokassa ajaa myös side by side mönkkärit ja joku viisinkertainen Paris Dakar voittaja yks paikkaisella kirpullaan, aika pirun kovaa se menee mutta taisi tänään porsia sinne kivikkoon. Elikkä ihan perus safaria täällä vain ajellaan näiden ihmeellisten härveleiden seassa.

TML 10.03.2013 17:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja sos (Viesti 981249)
Aika huonosti, liekkö vielä lj huolto auto(otteen mukaan)
Ratti miehiä

Kyllä se on ihan oikea maastohenkilöauto;)

myllis 10.03.2013 17:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja arska4x4 (Viesti 981262)
tänää ollaa Gafsassa, kerettii huoltokuorkil just enne Juukan Sonnia tänne 7:n tähden hotellille. Lippolainen oli kyl ihan ekana tääl, vaikka oli hinaillu wildcattia pystyy tuol preerial. Ja jos joku epäilee ni tääl on kyl ihan oikeita kilpureita ajamas, mut tos reitin varrel kateltii ku yks nelivetomaastoporssekii veti vaa rinkiä ni eihän se matkanteko sillee etene.. Joten kartanlukutaito ratkasee tääl hyvin paljon.. No mie lähen täst huoltoo tekee ku remonttia ei taida väkivahvassa tojotassa olla..

T: aavikko arska

Tämän vuoden Dakar -rallissa jopa armoitettu aavikkokettu eli Carlos Sainz pyöri aavikolla 40 minuuttia ympyrää...eli Riston osuus ja onnistuminen on myös kultaakin kalliimpaa.


Sivu luotu: 11:35 (GMT +2).