Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Kansanedustaja: Katsastuksista luovuttava. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=108091)

ssuvik 05.03.2013 17:19

Kansanedustaja: Katsastuksista luovuttava.
 
Kokoomuksen kansanedustajan mielestä aika on ajanut ohi vuosikatsastuksista, ja ehdottaa niistä luopumista.

MTV3

wuntzikka 05.03.2013 17:41

no joo, olen kyllä asiasta kahta eri mieltä...

ekana herää kysymys, mites porukka meinaa saada savut pysymään alle 3 jatkuvasti? jos ne meinaa alkaa pitämään auton kunnosta ratsioita tien päällä...

sitten toisekseen, kyllähän siellä osa sellaisilla rutkuilla ajelee et ei hyvä päivä sentään. joku tolkku niidenkin liikeenteeseen saamiseen sitten.

0ltzi 05.03.2013 17:43

Voi jumankauta :D vai ettei turvallisuus laskisi. Paska marjat. Kyllä ainaki itellä ois jääny moni romu hitsaamatta ellei tarvis katsastaa. Toi varmasti koskisi vain uusia autoja? Ja nehän on kestävempiä kun vanhat kunnon autot? :D

mikkocap 05.03.2013 17:48

mitähän sen kansanedustajan mielessä silloin liikkuisi kun esim. alapallo pamahtas tuhannen paskaksi moottoritienopeuksissa? mahtaisiko olla samaa mieltä sillon :D

tuli vaan moinen ekana mieleen kun tuttu oli vania käyttäny konttorilla, menny läpi ja oli kuitenkin samalle päivää käyny moinen konflikti alapallonivelen kanssa ja meinannu vani mennä melko vauhilla mettään....

Kyllä se konttorilla käynti on ihan hyödyllistä, vaikka monesti aiheuttaakin paheksuntaa :D

ZAU 05.03.2013 17:55

Voi voi mitä puhetta päästelee suustaan, on siinä katsastajilla kivaa mennä tien päälle katsastamaan loskaan ja räntä sateeseen.Kyllähän tuo nyt on selvä juttu että autoja pitää katsastaa niinkuin tähänki asti on tehty.Ei tuo kustannus vuotta kohden paljoa ole, ennemmin pudottaa poltto-aineen hintoja niin rupeaa suomi taas voimaan paremmin ja kansalaiset.

pahvi_ 05.03.2013 17:56

Sellasilla pommeilla itekin ajanu et kyllä jännittäs jos pitäs vielä enemmän miettii mitä kaikkee vastaantulevissa autoissa on vikana. Esim jarrut, raidetangot, akselit yms.

En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

-MaTTi- 05.03.2013 18:01

Niin, onko tuo katsastuksen 30-40 € nyt joku isokin kuluerä. Trafi kun kiskoo tyhjästä kymmenkertaisia vuotuisia veroja jopa tavan keskikokoluokan bensakinneristä. Päästötestinhän voi kukin ottaa sieltä pajalta mistä tykkää, sehän näyttelee melkein toista puolta hinnasta.

Lappilaiset nyt joutuu tietysti ajelemaan isompiin keskuksiin katsastamaan, mutta eikö siellä kirkolla nyt muutakin käyntiä vuoden mittaan tulisi mille reissulle vois katsastuksenki yhyttää?

Kaitsu67 05.03.2013 18:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahvi_ (Viesti 979289)
Sellasilla pommeilla itekin ajanu et kyllä jännittäs jos pitäs vielä enemmän miettii mitä kaikkee vastaantulevissa autoissa on vikana. Esim jarrut, raidetangot, akselit yms.

En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

Samoilla linjoilla tässä asiassa...

james_III 05.03.2013 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 979292)
...tuo katsastuksen 30-40 € nyt joku isokin...

Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

Kala92 05.03.2013 18:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja james_III (Viesti 979314)
Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

Herttoniemestä. Iso mainos itäväylän varressa.

-MaTTi- 05.03.2013 19:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja james_III (Viesti 979314)
Mistäs tollarahalla leiman saa :confused:

No meilläpäin 37€ kampanja, Joensuusta saa 25€ listahinnalla Q:lta, Kuopiossa on 27-29€, kaikilta K1:ltä netissä varattuna monella asemalla 35€ jne.
Lainaus:

Katsastuksen keskihinnat Suomessa:
Määräaikaiskatsastus: Enintään 3 500 kg:n ajoneuvo, varattu netissä, hinta alk 39,55 euroa
Niin kuin jo aiemmin mainitsin, päästötesti tekee tuohon sen jopa 30 € lisää. Mutta se ei ole välttämätöntä katsastusasemalle maksaa.

ssuvik 05.03.2013 20:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahvi_ (Viesti 979289)
En kyllä kannata katastuksien harventamista. Mut muutoksia koskevia sääntöjä vois löysätä, järjen kanssa

Tätä mieltä minäkin olen tästä asiasta.

Porvoon Hilma 05.03.2013 20:40

Suomen autokanta on melko vanhaa ja joukkoon mahtuu monenlaista kötöstystä. Katsastus on järkevä tapa varmistua autojen kunnosta säännöllisesti. Onko itse katsastuksessa tai sen pohjana olevissa säännöstöissä kehitettävää on kokonaan toinen juttu, johon en osaa ottaa kantaa.

Katsastus saisi tulla pakolliseksi myös rakennuksiin.

BJ-40/76 05.03.2013 20:44

Hinnoista ja tarpeellisuudesta:
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 979327)
No meilläpäin 37€ kampanja, Joensuusta saa 25€ listahinnalla Q:lta, Kuopiossa on 27-29€, kaikilta K1:ltä netissä varattuna monella asemalla 35€ jne.


Niin kuin jo aiemmin mainitsin, päästötesti tekee tuohon sen jopa 30 € lisää. Mutta se ei ole välttämätöntä katsastusasemalle maksaa.

Oulun hinnat: paku/ha dieselmittauksella, pikaisesti katsottuna noin 10 konttorilta:

Halvin 59e kallein 97e

ja halvin nettivaraus alk. hinta +dsl päästö 67e ja kallein 75e

Ja noista dsl pakokaasutesti halvin 10e ja kallein 39e

Ja tuohon katsastuksen tarpeellisuuteen: ehdottomasti tarpeellinen:

Jos ei olisi katsastuspakkoa, niin taatusti tiellä liikkuisi vielä pahempia pommeja, siis penkit tippuisi lattian läpi, jarruja ei olisi ollenkaan jne.

Toki nykyisessä järjestelmässä olisi paljon parannettavaa... kärjistettynä:
Jos sulla on autossa hapannut penkin alta kumitulpan reunaan reikä, niin jälkitarkastukseen.... mutta jos tuulilasi on rapattu niin naarmuille, että vasten aurinkoa ajaessa ei näe "mitään", niin leimaa vaan, ja melkein vielä varoitetaan, että elä käänny aurinkoa vasten ajamaan....

Ja noissa harraste autoissa vois olla vähän vapaampaa: jopa ns. hallinna luovutuskielto; siis mies saisi tehdä itselleen auto, mutta kukaan muu ei sillä saa ajaa, ja kun ei enää omistajalle kelpaa, niin romuksi.

AsA 05.03.2013 21:45

Tämä taitaa taas olla sellasten viisaitten kansaedustajien kommentointia jotka on just hylätty katsastuksessa kun on sitä tokalla leimalla olevaa mersua käyttäny kun eihän niitä saa hylätä vaikka olis jo puolmiljoonaa mittarissa :D

Ja tuosta hinnasta niin en ymmärrä miksi trafi ei määrää hinta kattoa vaan sanotaan että korjaamot kun rupee katastaa niin hinnat senku laskee, juu varmasti ainaskin raskaalla puolella eli kaikki nää N2 on varmasti halpoja samaten kuin muutoskatsastukset tulee varmasti toosi halvaksi :rolleyes:

Volvoton 05.03.2013 22:17

Joo lopetettaan koko eduskunta kun se on niin kallis palkkaista sakkia ja määrää vaan uusia veroja ja maksuja autoilevalle kansalle. Autovero toistaiseksi jo vuodeta -53 tai jotain.

Jeepp 05.03.2013 23:33

Minä ainaki mielellään katsastan auton, aina pidän autosta huolen että kaikki tavalliset on kunnossa, raidet tangon päät, alapallot, koiranluut, valot yms..

Katsastuksessa mene ite kattomaan paikan päälle ja jos jostakin Bmw taka kelkan kymmenistä puslista on joku väljä niin se kuntoon ja uusinta katastukseen.

Mukava ajella sitten katastetulla pirssillä.
Eikä koskaa oo ollu mitään yli 10v vanhaa käyttistä. Sitä vanhemmat sais katastaa 2krt vuojessa :-)
Offiauto sitte erikseen, joissakin asioissa ei tarvis niin nipottaa..

pahvi_ 06.03.2013 03:25

Mites jos joku ostaa siulta sen offiauton ja ajelee pääasiassa kaupungilla ku se on vaan niin miehekäs vekotin? :D eli sille on kyllä perusteet et niitäkin leimaillaan.
Ihme et ylipäätään saa leimattua, olisko siitä et inssit ei käy ajaa sillä kovempaa vauhtii? Epäilen et sillon siihenki puututtas et miten tää tälleen?

Nuhapumppu 06.03.2013 09:42

Vai ei turvallisuus kärsisi,mistäpä löytyis tähän hätään se kuva siitä jarrulevystä josta oli kulunut ulompi kitkapinta pois ja palanjäänteet hinkkasi jäähdytysripoihin. Tämäkin oli huomattu katsastuksessa ja asiakas itse ei ollut edes tiennyt moisesta viasta,auto oli viittävaille jarruton. Valitettavasti monet eivät tiedä autoista niin paljoa että osaisivat itse pitää auton tieliikenne kelpoisina. Ei katsastuksista tarvitse kyllä luopua,aina ne viat on olut oikeita vikoja,vaan kuten jo monetkin ovat sanoneet niin muutoksiin vähän hölläystä.

bj45lava 06.03.2013 09:53

Joo katsastus joka vehkeeseen missä on kilvet.
Kelkat, mopot, mp:t vaikka kahden vuoden välein, ja vois lisätä vielä noi jarruttomat kärrytkin listaan, semmoista paskaa välillä liikenteessä...

Jappi 06.03.2013 10:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 979567)
Joo katsastus joka vehkeeseen missä on kilvet.
Kelkat, mopot, mp:t vaikka kahden vuoden välein, ja vois lisätä vielä noi jarruttomat kärrytkin listaan, semmoista paskaa välillä liikenteessä...

Joo mutta ei nykyhinnoilla kiits... Täällä missä ei alalla ole mitään kilpailua niin hinnat alkaa olla niin korkeat että kohta halvempi ostaa parinsadan räpsy ja ajaa kunnes poliisi vie laput...

Källbacka 06.03.2013 11:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 979586)
Joo mutta ei nykyhinnoilla kiits... Täällä missä ei alalla ole mitään kilpailua niin hinnat alkaa olla niin korkeat että kohta halvempi ostaa parinsadan räpsy ja ajaa kunnes poliisi vie laput...

Toisaalta, heikosti kilpailluilla alueilla ei myöskään ole markkinaa, joka elättää konttoria "riittävällä tasolla" (mitä se kenellekin sitten merkitsee). Mutta konttorien/katsastustoiminnan vapautus korjaamoille on asia erikseen ja loputon suo keskustelun tasolla.

Tämä hra Kansanedustajan lauselma on kyllä aika ajattelematon päästö: toki tulee touhuttua raskaan kaluston taustalla enemmän, mutta sivusta pääsee seuraamaan välillä näitä <3,5 ton "parhaita paloja". On tuolla liikenteessä jo nyt sellaisia pommeja, että häijyä tekee ajella joukossa, jos asiaa alkaa liikaa miettimään. Ja vaikeaahan näistä on ketään syyttää, koska kaikki eivät vain osaa ajatella asioita siitä teknisestä/liikenneturvallisuuden perspektiivistä, jos auto on vain ja ainoastaan liikkumisen väline.

Jari 06.03.2013 11:52

tässä on kova eppäily että seuraavaksi tulee käyttökielto yli 5vuotta vanhoille autoille, kun ne ei oo turvallisia

Renegade 06.03.2013 13:21

Onhan tuossa ideaa.. Ei vaan voi tosiaan tässä maassa jättää ilman säännöllistä valvontaa. On tosta autoilusta jo muutenkin tehty täällä niin sopivan kallista, että sen nyt tietää missä kohtaa normi autoilija säästää jos saa valita vaihdattaako siihen viis vuotta vanhaan autoonsa (jota vielä itse pitää uutena) sen raidetangon pään tai pyöränlaakerin siinä kohtaa kun katsuri sanoo, vai vasta siinä kohtaa kun on pyörä irti...

Se on sitten eri asia missä valvotaan, kuinka usein ja mitä siitä pitäis maksaa. Mutta kyllähän tota touhua vois kohtuullistaa ja keskittyä olennaiseen. On vaan jo niin pitkälle vietyä byrokratiaa kaikkine EU-säädöksineen, että liekö tästä suosta enää paluuta...

Ja mikä sitten on oikeasti vaaraksi liikenteessä. Ajellaanhan niillä paskoilla silti, leimattuina tai ilman. Kuvitellaan että onnistuu ajelemaan parikin vuotta kiinni jäämättä autolla josta ei ole hoidettu mitään veroja, katsastuksia tai vakuutuksia, säästää siinä kohtalaisen summan sakokin maksuun. Ja jos sattuu vielä olemaan varaton kaveri, niin välikö sillä sakollakaan enää on...

Luoppis 06.03.2013 16:36

En poistaisi katsastuksia, mutta mun mielestä pitäis saada vaikka autoveroihin joku bonusjärjestelmä: mitä useammin saa kerrasta leiman niin sitä enemmän sais bonuksia noihin helvetin veroihin, vähän niinkuin vakuutuksissa :D

Toisekseen en kyllä yhtään ymmärrä, että Kuorma-autoihin, millä ajetaan ihan saatanasti, voi saada 1,5 vuotta leimaa. Ja henkilöautoon "vain" 1v4kk. Joissain kuljetusfirmoissa on huollot niin retuperällä, että pitäis tehä joku pikainen jarru- ja valokatsastus vähintään puolen vuoden välein, jossei useamminkin. Tosin ei noi "pommipajat" autojaan/kärryjään ajoissa katsasta muutenkaan.


Sivu luotu: 23:28 (GMT +2).