![]() |
JuuPerin Hi-luxus
1 Liiteet
Laitetaas tuosta luxistaki projekti kertomusta.
Eli hojo lähti ja hiluxi tuli tilalle. Pökkyrät piti heti ruuvata alle:D |
Heti piti rueta värkkään hitaampia vaihteita ja tuplajakis sinne sitte tuli laitettua. Samalla lähti laatikon orkkis kannatinpalkki pois. Tilalle tuli tuollanen levystä leikattu versio. Eteen jo kartaanin pituutta mallattu.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101677 |
Jotain nysväystä tuli talven mittaan tehtyä (lähinnä tupakointia ja kaljan juontia tallissa+käyttis remppaa) Sitte alko kevään merkkejä olemaan ja inspiraatiota taas hiluxin suhteen.
Helmapalkit tuli tehtyä http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101678 Hiacen nautaraudasta sovellettu hi-luxiin sopiva puski http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101676 Siinä se sitte makas tovin ulkosalla. Liftille tuli paikka tehtyä ja romulootan paikkaa kateltua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=101675 |
No lukkoja alko tekeen sitte mieli akseleihin. Palstalta tullu luettua et onnistuu leimata hj 61:sen akselit tämmöseen nii ei ku osto ilmoa kehiin ja nehän löyty ja tulivatki sitte melko lähelle ettei tarvinnu satoja kilometrejä ajella:)
Täsä jo vanhat akselit poistettu. Samalla tuli vaihdettua jouset 3" korottaviin. Tosin käytetyt pakat, mut etupää nousi sen 2". http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124845 Taka-akseli meniki ihan nätisti paikoilleen. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124847 Eteen tuli tuo cut and turn et sai pinionin vähä pystynpään ja high steer palikat. Hilun omilla etujarruilla laitoin nippuun ku levyissä sama halkaisija ku hojossa. Paitsi et ei oo jähytetyt. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124846 4 runnerista peräisin oleva ohjaustehostin tuli myös laitettua. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124848 öljypohjaaki piti "vähä" muokata et hysteerivarret sopii http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124853 |
Sitte oliki taukoo laittelusa taas:(
Mutta sitten iski inspiraatio kipinä ja toivoa et joskus ajeleen. Lukot tuli paineilma toimisiksi koska hj:n vivustoja ei saanu mitenkään järkevästi tuonne mökkiin laitettua. Tämmöset sylinterit tuli laitettua eteen ja taakse http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124849 kapiinissa sitte tälleen ohjaus nuille http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123153 Säiliö lavalle ja kompura myös. Akut tuli myös siirretyä lavalle. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124851 http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124850 Laturin päivityksen myötä piti keksiä alipainetta jarruille. Kehiin tuli volvon sähköinenalipainepumppu. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=119548 hj60:sen tuplanivel jortaani tuli eteen. Tai nivelet ainoastaan. Samalla sai paksummat pultit ku porasi laippoihin isommat reijät. Jako ku passas muuten hilussa ja hojon kartaanisa kohilleen. Putki on jotain höyryputkea 5mm seinällä. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124854 Taka jortaani tuli tehtyä samasta värkistä hiluxin omilla ristikoilla. |
Kiirekki meinas tulla sitte. Keltalan hyväntekeväisyysajot paino päälle ja ilmottautuminen tehty. Viimeset tarkastukset ja kohti konttoria.
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117258 leimaki sitte tuli ja muutokset otteeseen:) Keltalassaki käytiin sitte suunnistaan. Eka mettäreissu koko vehkeellä. Muuten pelasi hianosti mut kompuran paineputki meinas jäätyä. Ehjänä kotona. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=117746 |
Siisti hilux.
Meilläkin on tallissa samanlainen projekti meneillään. |
Hyvältä näyttää.
Ja nyt laitat 5.29 perät vielä? Paljonko kokonaisvälitys on sitten? |
Jees kiitoksia. Juu seuraavana ois tosiaan tuo perien päivitys 5.29 välityksiin. Ei meikäläisen matikkapäällä tuommosia kokonais välityksiä lasketa:D Luulisin et tulee tarpeeksi hidas. Vaikka kyllähän tuo melekosen hidas menijä jo nuillaki perillä on.. nopia puoli sitte jo turhan nopee:( Ja moottoriaki pitäs vissiin kattoo et mikä on ku nii huonosti tarttaa ja huohottaa..
|
siihe meitin hilux retaleeseen menee 4,88 välit ja tupla jakis. Luulen että pystyy tiellä ajaan ihan ok kun renkaat 38,5. Maastossa sitte pitäis kyllä olla riittävän hidas. Ehkä jossain kuraspoorissa tarviaa vaihtaa toinen jakis "isolle" puolen että saa rengasta pyöriin.
Mutta tää on "musta tuntuu" asiaa taas. Ainaki mun Hj:s tarvitsee isoa puolta aika usein metsässä/kura spooreissa. Siinä on 3.06 jakis ja 5,99 perävälitys. |
Ihmeen hyvin tuo jakso kyllä normi hitaalla puolella ratasta pyörittää. Ei tullu koskaan sillon ajettua tiellä pökkyröillä ku oli vielä hilun aksulat alla. Niissä oli ne 4.56 perät. Nytten tahtoo uupua maantiellä ku laittaa 3:sen silmään:D Voiman puute taitaa vaivata:rolleyes:
|
Niin mä tarkoitin että pyörii renkaat jo liian hiljaa jos molemmat jakikset pikku puolella. Ei irtoo mikään kuralimppi renkaasta vaikka olis kaasu pohjas millä vaihteella tahansa :D Ja joutuu varmaan jakista kepittään muutenki kun pakki on turkasen lyhyt jos molemmat pikku puolet päällä.
|
totta muuten..vaan helppohan se on tuosta kepistä nykästä välitystä rattaille jotta pyörii vinhaa:D pitäs vielä vähä modata tuota jakiksen keppiä itellä ku ottaa vaihekeppiin kiinni. tahtoo tökätä aina tuon lisä laatikon vapaalle ku laittaa 2.sen silmään:mad:. pikku viilausta siinäki..
|
Pari tuntia tuli tallisa käytyä puuhaileen et sai tuo berberi välitysten vaihon aluilleen.
Taka murikka irti ja penkkiin kiinni. http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124912 Uusi lautaspyörä jo paikoillaan http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124910 pikkusen koko eroa pinjonin pyörässä:) vas. vanha ja oik. uus http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=124911 Ja sitte kymysys. Paljokos se nuitten ramppapyörän ja poskilaakereitten pukkien momentit oli? Josaki oli ylhäällä vaan kadonnu mokoma lappu:rolleyes: |
Lainaus:
|
Damm kiinni jäin:D
|
Itekkään en löytäny äkkiä niille momenttia mutta laitoin 120Nm ruuvilukitteella, on varmaan sinnepäin..
|
kokonaisvälityksen laskemiseen ei kummoisesti tartte yli ymmärryksen menevää matematikkaa.
esim hiluxin kokonaisvälitys: 1. vaihde 3.9 x jakis 2.28 x jakis 2.28 x perävälitys 4.56 = 92:1 4.88 välityksillä jollaiset itselläni oli tuplan kanssa aikanaan N.99:1 5.29 perillä n.107:1 esim. hj61 vakioilla 3.7 välityksillä 75:1 joka sekin on ihan riittävän hidas vaikka 38,5 renkailla. itselle jos olisin tekemässä lukkoakseleilla vielä vaikkapa hiluxia niin en varmasti lähtisi vaihtamaan välityksiä, ja en kyllä laittais tuplaakaan vaan tökkäisin 4,7 jakikseen silläkin uhalla että pakki menee hitaaksi. rakenne yksinkertainen ja paketti paikinpuolin lyhyempi, eikä ole katkeilevaa sisäänmenoakselia takimmaisessa..... |
Lainaus:
Tuo 4.7 jakis välitys oli itelläki ensin mielessä vaan sain nii edullisesti tuon tupla adapterin ja jakiksen et ei kannattanu kahesti miettiä kumman otan.:rolleyes: Mut näillä mennään nyt ja katotaan miten äijän käy..jos ja kun tuo taas nipussa ja liikkuu.:D |
Hieno Hilux ja hienot renkaat/vanteet ;)
|
Lainaus:
|
Lainaus:
ramppapyörä 78-89 foot lbs poskipukit 80 foot lbs http://www.yukongear.com/Downloads/M...structions.pdf |
Et varmaan ylimääräisiä jakiksen kannattimia leikelly samalla:rolleyes: ois vaan tommoselle tarvetta ja sapluunakin jo auttais.
|
kannatin
itekki tässä kuolannu samaa osaa... :)
|
Anteeksi topicin sotkeminen, mutta voin leikkuuttaa noita laatikon kannakkeita, jos kuva on vielä tallella. Ottakaa yhteyttä yv:llä.
|
Sivu luotu: 01:01 (GMT +2). |