Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Ratti ei pysy suorassa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=10747)

Hammer__ 18.05.2005 22:06

Ratti ei pysy suorassa
 
Missäköhän mahtaa olla vikaa, kun ratti ei pysy suorassa ajon aikana? Lisäksi ajossa ratti täristää nyt melkoisesti. Ensin arvelin raidentangon vääntymistä, mutta se näyttäisi olevan kunnossa. Lauantain safarillahan suolla se lauantaina meni kun se kiveen kolahti ja autokin meni melkein kyljelleen. Saan vasta tiistaina auton nosturin päälle ja silloin pääsee kunnolla tutkimaan asiaa samalla kun vaihtuu kytkin. Mutta josko jollain olisi ehdotuksia vian laadusta jo etukäteen...? Vai voisiko vanne olla vaurioitunut? http://offroad.sevennet.net/albums/a...9/DSCF1124.jpg Aika kovaahan se rengas siihen kiveen jysähti kuten tuosta edellä olevasta kuvalinkistäkin näkee...

Hammer & Pajero

veejii 19.05.2005 07:03

"ei pysy suorassa"...pitävällä pinnalla jos käännät rattia niin pyörät ei käänny?? siis muuttuuko ratin asento pyöränkääntymään nähden satunnaisesti vai onko ratin asento vaan poikkeava normaalista mut pysyy koko ajan samana?
"hyvällä" tuurilla vanne on vääntynyt mut huonommalla simpukasta on jenkaa rikki tai ohjausvarren nivel on hypännyt boorien yli ja nyt löysällä. tuo ravistaminen viittais tohon vääntyneeseen vanteeseen tai sitten sulla on vararengas/tuo uudelleen paikalleenlaitettu mutikka pahasti pois tasapainosta.


Cental73 19.05.2005 09:06

epätasapainoa toisessa/molemmissa eturenkaissa. Mulla on rengas kulunut kantikkaakai joten mahdoton oikeen tasapainottaa, tekee tota samaa. Vanteet on kylläkin suorassa, mutta jos sulla vääntyi se pirtana tuossa keikauksessa.

"ei ollu mikään amerikan temppu"

Hammer__ 20.05.2005 21:09

Käytin pajeroa rengasliikkeessä. Vanne oli mennyt kieroksi. Nyt ko. rengas on takarenkaana siihen asti kunnes löydän samanlaisen vanteen tilalle kun pystyivät myymään vain eioota kyseisen vanteen kohdalla, saavat kuulemma syskyllä toimitettua. Nyt olisi haussa 10" leveä mangelssi. Tärinä loppui, mutta ratti on edelleen vinossa, voisiko olla että aurauskulmat ovat menneet piloille? Alettiin kaverin kanssa irrottamaan rattia, niin eiköhän joku valopää ollut hitsannut ratin kiinni siihen rautaan, missä se normaalisti on pultilla kiinni , joten se siitä irroituksesta toistaiseksi. Tuo ratin hitsaaminen kiinni ei mahda olla tehdaslähtöinen asennus?

Hammer & Pajero

20.05.2005 21:14

Et nyt äkkiä "kontillaan" vilkasemalla sitä hoksaa jos sulla joku/jotkut ohjausvarret vääntyy, vaikuttaa vähänki sujuksissa ratin asentoon


Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 21.05.2005 07:01

Ratin hitsaus ei ole tehtaan jäljiltä.

Jos ratti on vinossa, niin joku ohjauksen tangoista tai pyöränripustus on taipunut. Samalla luultavasti auraus on poskellaan, mutta se on vain seuraus, tuskin syy.

Pajeron etupää on vähän hankala tuon tutkimiseen, mutta hae taipuneita osia ja vertaa eri puolien mittoja, jos kerran tälli oli vain toisella puolella. Älä ensin usko mitään suoraksi, vaan epäile kaikkea. Et sanonut kummalle puolelle ratti on vinossa. Sitä voi vähän päätellä mihin suuntaan joku on pettänyt.


T, Antti

Edited by - Ahosensetä on 21/05/2005 08:14:06

Hammer__ 21.05.2005 09:47

Lainaus:

quote:
Et sanonut kummalle puolelle ratti on vinossa. Sitä voi vähän päätellä mihin suuntaan joku on pettänyt.
Ratti on vinossa oikealle puolelle, mutta tuo kysein tälli siihen renkaaseen osui vasemman puoleiseen renkaaseen. Oikea puoli olikin käytännössä ilmassa siinä tilanteessa.

Kannattaako se ratin hitsaussauma rälläköidä auki vai jättää se ennalleen, ainakin toistaiseksi?

Hammer & Pajero

21.05.2005 10:56

Älä irrota, kyllä se ratti tulee suoraan ko käytät autos nelipistesuuntauksessa

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 21.05.2005 21:28

Jos ratti on oikealle vinossa suoraan ajettaessa, niin syy voisi olla:
* raidetanko (joka on akselin edessä) on pidentynyt
* sektorivarsi (tai molemmat) tai raidetangon kiinnitysvarsi navassa on taipunut
* simpukan/apusimpukan kiinnitys on pettänyt
* vasen kolmiotukivarsi (tai molemmat) ovat taipuneet takareunastaan sisäänpäin tai etureunastaan ulospäin
* tai joku muu ...

En käyttäisi nelipistesuuntausta. Mittaa nyt ensin aurauskulmat edestä rullamitalla. Veikkaan, että on reilusti (yli 10 mm) haritusta, vaikka pitäsi olla vähän aurausta (en muista kuinka paljon). Sitten selvität mistä ero johtuu ja korjaat varsinaisen vian.


T, Antti

21.05.2005 22:07

Tietenki hää sen vian ensin selvittää/oikoo(raidetanko melko varmaan) ja sen jälkeen 4.suuntaukseen ni saahaan se ratti suoraan. Miten se muuten raidetanko pitenee renkaan kiveen kopsahtaessa??

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 21.05.2005 22:24

Venyy? No ei kyllä ...
Korkkaa kierteen raidepallosta?
Taivuttaa pallonivelen tapin?

Mistäs minä voisin tietää mitä siellä on tapahtunut, mutta joku on antanut periksi ja tuo on vain yksi vaihtoehto.


T, Antti

21.05.2005 22:44

Eipä niin varmaan veny olet kyllä oikeassa mutta siitähän vain porisin tuossa vastauksessa ko sanoit että pitenee niin särähti vähän korvaan ko ei se semmosta tee(fysiikan laki,vaikkaki mulla 6 koulussa mutta kokemus auttaa näin jälkikäteen) kuin myös että jenkat korkkaa, jos korkkaa niin menee ohjaus hervottomaksi..

Note! This message was posted anonymously!

22.05.2005 02:22

jossain pajerossa oli ratti akselin boorit niin kuluneet että ralliratti
pyörityhjää ongelma oli ratkaistu hitsaamalla jotenkin.

Note! This message was posted anonymously!

Ahosensetä 22.05.2005 07:12

Iso isku parin tonnin massalla tekee kyllä ihmeitä vahvemmallekin raudalle. Ihan suoralla vedolla ei tanko tietysti herkästi pitene, mutta heti jos osissa on taivutusta (ninkuin nyt esim. pallonivelen tapissa), niin taipuu kyllä.

Kun joku on pettänyt, niin ei kannata ensin poissulkea oikeastaan mitään vaihtoehtoa. Muuten syyn selvittäminen voi kestää kun joku ihan yksinkertainen, mutta "mahdottomalta" kuulostava juttu onkin poskellaan.

Kyllä se vika tässä tapauksessa on jossain vasemman etupyörän lähellä, mutta selviää vain tutkimalla. Tuli vielä mieleen se etunapa: Voisikohan akselintumppi olla taipunut? Vanne on aika leveä ja ulkosyrjään tuleva isku taivuttaa akselia melkoisesti. Mittäämalla oikean ja vasemman puolen välyksiä navan ja vanteen väliltä voisi löytyä, vaikka saattaa kyllä olla vaikeaa.


T, Antti


Sivu luotu: 04:56 (GMT +2).