Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   juonto vinssin suunnittelua (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=107313)

0ltzi 13.02.2013 19:17

juonto vinssin suunnittelua
 
http://i6.aijaa.com/b/00551/11773178.jpg

Eli mersun lukoton perä. toiseen laippaan kiinni kela ja toiseen laippaan jarrulevy.

Satula naru toimiseksi.

Kun narusta vetää se jarruttaa toisen laipan pyörimästä ja vaijeri alkaa kelautua rummulle.

pitäis varmaa rummulle rakentaa laakerointi toiseenkin päähän kun tulee aika kovasti sivuttais vetoa laippaan??

Niin simppeli että voisko jopa toimia?

Arska 13.02.2013 19:28

Vastaavalla systeemillä on tehty nopeita mekaanisia vinssejä maastureihin.

AlluK 13.02.2013 19:45

Kaikissa perissä ei välttämättä tasauspyörästö kestä kauaa???

Bj Andy 13.02.2013 20:39

No taas on asiallista masinointia !!!!

Mihin tuo tulee??

Jos jarru ei pidä niin pistä siihen ihan joku kytkimen pääsylkky ja tarvittaessa joku vaikka Hj:n nelimäntänen satula.
Voimaa tuossa tuskin on hemmetisti mutta vauhtia sitäkin enemmän.

Ja videota kehiin kun alkaa puu liikkumaan.:D

pee 13.02.2013 20:41

ja mersun nelivaihteinen laatikko tuohon eteen vielä, on ketteränkokoinen ja saa välitykset sopiviks (löytyy täältä jos tarviit eikä oo kallis)

millä muuten meinasit pyöritellä ?

0ltzi 13.02.2013 21:31

Zetoriin ois tulossa. Tosiaan pyörintä nopeus mietityttää.

Ja tuos kuvas on sitikan satula jossa vaijerilla käkkä. Epäilen että ei jaksa narua niin kovin vetää ku tarvis.
Mutta toinen vaihtoehto ois laittaa joku jarrusylinteri ja siihen metrinen varsi johon naru päähän.

Jappi 14.02.2013 22:39

Vanhaan aikaan noita tehtiin kuorma-autojen peristä, osasyynä välitys mutta pääsyynä kesto.

0ltzi 06.03.2013 20:00

pikkasen on tää jo edenny. tänää hitsattii kaverin kans akselin pätkää tuohon laippaan. kaveri kysy onko mulla heitto kelloa että sais sen suoraan.
no olihan mulla! siellähän se oli tallin lattialla :D

http://i3.aijaa.com/b/00637/11884694.jpg

Messätissari 06.03.2013 20:39

Minkäkokosta puuta on tarkoitus juontaa? Tyvitukkia tuskin jaksaa kiskoa, ropsi saa kyllä yksittäin sen verran kyytiä, että kannattaa vähän kattoa missä seisoo.

Vaijerille jonkinmoinen ohjuri ja sopiva teräs rummun lähelle hollille, millä voi kelautumista passata, ettei tarvitse olla purkaantunutta vaijeria alvariinsa lyhentelemässä.

0ltzi 06.03.2013 20:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Messätissari (Viesti 979779)
Minkäkokosta puuta on tarkoitus juontaa? Tyvitukkia tuskin jaksaa kiskoa, ropsi saa kyllä yksittäin sen verran kyytiä, että kannattaa vähän kattoa missä seisoo.

Vaijerille jonkinmoinen ohjuri ja sopiva teräs rummun lähelle hollille, millä voi kelautumista passata, ettei tarvitse olla purkaantunutta vaijeria alvariinsa lyhentelemässä.

sellasta 10-25cm halkasijalta. nii tosiaan saa nähä kuinka viuhaa pyörii. zetorissa saa kuulemma vaihdelaatikonkin kautta pyöritettyä ni saa himmattua.

seuraavaks pitäs tosiaan se rumpu rakentaa. ja se on pakko laakeroida myös toisesta päästä. toi auton vanne ei tuu kysymymkseen.

0ltzi 11.03.2013 20:05

alko rumpu jo hahmottua. kettumainen saada toi rummun keski putki hitsattua aivan suoraan tohon isoon laippaan kiinni. ja pitäis pyörii just eikä melkei suoraa kun tulee laakerointi toisee päähän.

http://i9.aijaa.com/b/00348/11911690.jpg

Bj Andy 12.03.2013 05:44

Teet tuohon perän puolelle semmonen kytkentä mikä sallii hieman elämistä. Eli keskelle joku tappi-reikä keskitys judanssi ja pultit saa jäädä vaikka hieman löysälle.

Tai sitten että tuon rummun veto menee akselilla tai putkella tuon rummun sisålle ja sinne sitten läpi pultti mikä siirtää voiman .

Ja blään c. Eli just noin ja jos vippaa liikaa niin hioo sen vetarin sen verran väljäksi että mahtuu pyörimään...

Vaan hieno tuosta tulee. Kyläseppäilyä parhaimmillaan.

E: Mutta jätkällähän on tuossa näköjään sorvi...

0ltzi 17.03.2013 17:40

nonii nyt ollaa jo loppu suoralla.

http://i8.aijaa.com/b/00620/11940774.jpg

en oo varma saanko tota toimiikkaa hojon kytkin sylkällä. kun ei oo erillistä neste säiliötä.

Bj Andy 17.03.2013 17:50

No tee siihen se säiliö. Tuossa on niin hyvä diy meininki että ei tommonen pikku puute sitä hidasta.

Elikkäs poraat tuohon pääsylinteriin pienen reijän ja semmoseen kohtaan että se reikä jää männän etupuolelle silloin kun se on lepotilassa. Ja siihen sitten hitsillä joku putken pätkä kiinni ja siihen perään se säiliö.

Tai sitten vaan ilmaa tuon sydeemin ja se joko pelaa tai sitten ei.

0ltzi 17.03.2013 18:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 984214)
No tee siihen se säiliö. Tuossa on niin hyvä diy meininki että ei tommonen pikku puute sitä hidasta.

Elikkäs poraat tuohon pääsylinteriin pienen reijän ja semmoseen kohtaan että se reikä jää männän etupuolelle silloin kun se on lepotilassa. Ja siihen sitten hitsillä joku putken pätkä kiinni ja siihen perään se säiliö.

Tai sitten vaan ilmaa tuon sydeemin ja se joko pelaa tai sitten ei.

pakko oli vielä mennä tallii touhuu. viritin sen nyt toimimaan tolla vaijerilla. katotaa sitte uusiks jossei voima riitä.

hojon kytkimen pääsylinterin otan seuraavaks.

Tomppaa_ 17.03.2013 18:58

Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?

risukärsä 17.03.2013 19:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 984247)
Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?

köykösempi varmaan vedellä vaijeri ulos...:confused:

0ltzi 17.03.2013 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tomppaa_ (Viesti 984247)
Vähän hölmö kysymys mutta miks toi pyöritys pitää hoitaa tuota toista puolta jarruttamalla? Eiks olis helpompi vaan tehä kemppilukko tohon? Vai onko idea se että pto voi olla kokoajan päällä ja raktorin ulkopuolella voidaan käytellä tuota vinssiä?

se toimii kytkimenä. kun yksin puita vedellään ni ei tarvii raktoriin juosta laittaa ulosottoa päälle kun tukki on kiinnitetty. vaan vedetään narusta joka jarruttaa ton toisen puolen.

Eskimo 18.03.2013 21:44

Nään jo iltalehden lööpit "metsurin karmea kuolema" kun tasauspyörästö hirttää sopivasti kiinni vaijerin lenkkiä puunrungon ympärille pujottaessa..."oho, miten se tarttu ranteen ympärille..." :D :D

Källbacka 19.03.2013 10:55

No ei kai sentään. Itsellä märällä kytkimellä ja kauhukäyttökahvalla varustettu "tehdastekoinen" jostain 60-luvulta, mistä lie, ja pääasiallinen ohje kylimään tuleville citysliippareille on aina ollut, että ainakin melkein selvinpäin touhutaan ja aina silmät vaijerissa. Muuten vaijeri vie silmät, kun voimanrajoittimena toimii kaatuva traktori tai katkeava lanka. Toimii kuin unelma, mutta ei sovi työturvallisuustarkastajalle sitten huonostikaan.

Angelo 19.03.2013 11:24

Aika paljonkin tuli samanlaista laitetta käytettyä tuossa 15v sitten. Kokonaisia runkoja vedettiin tielle. Siihen kannattaa tehdä sellainen tukkisaksi tyylinen vetopää. (lenkki vaijerilla on koko aika kiinni kannoissa) Saksien eteen pulkka tai kartio metallista, et nousee kantojen yli.

Kierrokset niin että kun puun saa liikelle niin jarrun saa laittaa kiinni kunnolla, sulaa palat tai tiivisteet kierroksilla luistattamalla.

0ltzi 19.03.2013 20:53

joo tarkotus on jatko jalostaa/korjailla kun tarvetta ilmenee.

mutta se jumankauta toimii!! :)

http://i11.aijaa.com/b/00104/11953134.jpg

anttvirt 19.03.2013 21:05

..
 
Traktori joutokäynnillä niin millaisella nopeudella noi puut tulee ? Tuleeko sellaista kävelyvauhtia vai hitaammin ?

Tekis mieli tehä moinen kampe myös kun kerran tai kaks vuodessa tarttee joku puu vinssata, niin ei viittis tehtaalaista ostaa kun olis kaikki osatkin paitti toi akselinpätkä mihin nivelakselin saa kiinni.

0ltzi 19.03.2013 21:15

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja anttvirt (Viesti 985188)
Traktori joutokäynnillä niin millaisella nopeudella noi puut tulee ? Tuleeko sellaista kävelyvauhtia vai hitaammin ?

Tekis mieli tehä moinen kampe myös kun kerran tai kaks vuodessa tarttee joku puu vinssata, niin ei viittis tehtaalaista ostaa kun olis kaikki osatkin paitti toi akselinpätkä mihin nivelakselin saa kiinni.


se akslin pätkä oli kaupas jotain 6e.

toi oli tossa valmetin perässä ni aika viuhaa se pyörii. sellasta reilua kävely vauhtia. mutta tulossa zetorii ni siinä saa vaihdelaatikon kautta ulos ottoa pyöritettyä ni saa valita nopeuden.

anttvirt 19.03.2013 21:25

ok.
 
pitänee vielä miettiä pitäiskö tohon kyhätä joku alennusvaihde kettinkistä ja rattaista väliin..

Belaruksessa kun ei ole tuota vaihdelaatikolla hidastusmahdollisuutta.


Sivu luotu: 05:40 (GMT +2).