![]() |
Koeajettu Sisu 8x8
tänään ollaan täpinöissä. Pääsin koeajamaan uuden SISU 8x8:n maastotestiradalla. Kyllä jukolauta oli pehmeäkyyti verrattuna BJ:hin :) Oli itteasiassa niin mukavaa, ettei muistanut ottaa ainuttakaan kuvaa :(
Meinasi usko loppua nousuissa, lasista kun ei näkynyt muutakuin taivasta, puunlatvuksia ja satelliittejä, mutta kyllä se alamäkikin tuli vastaan. Mieletön etenemisakyky kyllä tollaisella järkäleellä. 8x8 lumiketjuilla ja lukotpäällä, ei paljoa hanki pidättänyt. Välillä töissä on näemmä hemmetin kivaa :) |
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...x8_%282%29.jpg
Onneksi olkoon:) Kyseessä lienee ollut tälläinen lievästi panssaroitu malli? Rellu koppista Eemeliä ei taideta enää tehdä? |
akselit on samat kun osassa dakari autoja
eli kai ne jotain kestää kun me niitä tonnekin tehdään! esim Kamazin Dakarauto: http://www.marathonrally.com/news/up...18_kamaz_1.jpg |
Aikoinaan varusmies aikana tuli ajeltua jonkin verran Rasilla, ja sekin tuntui kiipeevän puuhun kun ketjut heitti pyöriin. Millanen vaihteisto tuossa uudessa 8x8 sisussa oli? Omasta mielestä se momentin muunnin vaihteisto toimi ihan hienosti tuossa vanhemmassa painoksessa, tosin kestävyydestä ei kokemusta tullu.
|
Lainaus:
Mutta Kamazilla ei ole luottoa omiin moottoreihinsa, kun ajavat YaMZin koneilla. :D Molemmat tekevät V8 koneita. |
joo, just tollanen uusi Sisu defencen 8x8.
Osoittautui automaatti hemmetin hyväksi noissa nousuissa ja alamäissä, pystyi hyvin pysäyttään jyrkkäänkin nousuun, ja jatkaan pelkällä kaasun polkasulla. Kitkaa piisaa kyllä noilla tonneilla. (no ketjut ja lukot tietenkin auttaa) Oli todella miellyttävä kulkine ajaa maastossa, vaikka pituutta riittää. Ja just sen takia ojien ylitykset oli aika naurettavaa hommaa. Ihan kuin junalla olis matkustanut :) Pikkasen kyllä suu käänty korviin startatessa ja lyödessä lattaa pohjaan, kun CAT murisee ja turbo viheltää vieressä. Ihan sairaan siistiä. Tuntu siinä oma Volvo c70 aika kipolta kotia lähtiessä. |
Tulee jotenkin muurahaisen pää mieleen tosta hytistä.
Mut hieno on. Kiva ois päästä kokeilemaan. 2002 viimeks ajanu eemeli sisulla. A-45.lla vuosittain kun res.yhdityksellä sellainen :) |
Kamaz taitaa olla ainoita joitten autot dakar;in maaliin joka kerta tulevat :p ja eikös ne kerran pyörittänyt huoltoautonsa dyyniä alas ja senkin perille ajoivat kunhan pyörilleen kiskoivat :eek:
Mihin hintaan lie ne vanhemman mallin 8x8 vai oliko ne 6x6 sisut menee poistoon? Olisi meinaan jollekkin maatilalle oivallinen koukkulava auto :D Saisi samalla katottua paljonko sisussa runko kestää kun päälle hilaisi 30 kuution tankin ja pellon reunaan lähtisi ajelemaan pönttö kakkaa täynnä ja mettää pitkin tietenkin :cool: |
Mie ajelin intissä muuteman kerran sillä 8x8 eemelillä ja kyllähän se etenemiskyky oli kesällä ketjutettunajjotain ihan järkyttävää :D koppia myöten suossa eikun mönkii ja mäet oli sellasia et olis jo kävellen kehtuuttanu. Vaan sen kääntäminen ahtaassa, se on hupia...
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Että vielä saadaan odottaa... :) |
Poika pääsi noita isoja sammakkojakin ajamaan intissä viime vuonna. Kalustona oli yleensä nelikko-SK:ta, Masia, Rasia ja Eemeliä. Syventävä koulutus annettiin Eemeliin polttoainekontilla. Säiliö-ADR tuli siinä suoritettua. Elvistelee nyt minulle, kun on kortissa CE kun isäpapalla on vaan C...:p
|
Hirvein laite heti defenderin jälkeen jolla joutui inttiaikoina ajelemaan.
|
Itse vaan MASI:a, RASI:a ja maasto SK:ta ajaneena... Ainakin noilla ainoat ongelmapaikat tuli ahtaissa paikoissa ja sulalla maalla pehmeällä. Ketjuilla talvikelissä meinasi usko välillä loppua, mutta aina ne vaan meni. Jos tuollainen 8x8 vielä paremmin menee, niin sitten varmaan usko loppuisikin.
Ite (autolla) maastoajon alkeet kun noilla oppinut, niin polte on maastokuorkkiin ollut piiitkään. "Proto" taas ei ole ollut vaihtoehto, kun se silloin näytti niin hassulle noihin isompiin verrattuna. :) Sitten kun monta miljoonaa lotossa voitan, niin MAN KAT 8x8 on varma hankinta. Sisukin kävisi hyvin, mutta niitä ei varmaan niin ole vielä käytettynä myynnissä. Vielä tuohon MASI:en poistamiseen vahvuudesta. Ite olin -96 armeijassa ja silloinkin niitä jo säästeltiin. Esim. Helsinki - Kajaani väli kuskattiin lastattuna junassa ja ja ite ajeltiin jollain relluilla perässä. Perustelu oli se, että niihin ei niin paljon tulisi kilometrejä. Osa oli kuitenkin aika uusia, joten varmaan oli jo silloin tiedossa, että ne on vahvuudessa piiiiitkääään vielä. Ja taas anteeksi aiheen sivusta kirjoittelusta. |
Lainaus:
|
toivottavasti joskus pääsis tuollaisella ajamaan itsekkin.. inttiaikaan itsellä oli kuitti-autoina ensin a-45, sen jälkeen rasi joka tuli upotettua rovajärvellä suohon huolella kun harakka edellä juosten ajatti sinne :D sitten olikin vuorossa sk-rasi fullerin laatikolla ja hiiabilla varustettuna mikä myös tuli upotettua pommikuormassa suolle saman harakan ansiosta :D ja josta repesi muuten myös ohjaussimpukka melkein kokonaan irti pommikuormassa ja skapparit vaan olivat sitä mieltä että puhun höpöjä kun sanoin ettei ole nyt kaikki ihan ok :eek: ja samaan aikaan oli kuitilla myös 8x8 tatra raketinheitinauto mikä oli ehkäpä hirvein vekotin millä oon ikinä ajanut :)
|
Etenikö Tatra hyvin maastossa?
|
tatralla en päässyt maastossa ajamaan ollenkaan kun käytin sitä oulun suurmessuilla ja muissa armeijan pr-tapahtumissa ainoastaan.. ei muut suostunu ajamaan sillä ollenkaan :D samaten ku sk-rasi niin muut ei suostunu sillä ajamaan kun ei kuulemma ollu vaihelaatikkoa siinä :D muutama kävi koettamassa mutta lenti lastua niin paljon että skapparit eivät antaneet ajaa niiden sillä :D
|
Lainaus:
Olin joulukuussa kertaamassa, meillä oli polttoainehuoltoautona 8x8 E- Sisu, ketjut taka- akseleilla se ei tullut jyrkkää lumista metsäautotien mäkeä ylös. Tai tuli se puoleenväliin, sen jälkeen kuski luisteli perä edellä ojaan kyljelleen. VM- kuljettaja oli puikoissa, ja ajokokemusta puolen vuoden verran. VW:n vanhahko syncro- portteri tuli nastarenkailla saman paikan ihan hyvin :D |
Lainaus:
Talvella(kin) ku piti ketjusulkeiset nii kyllä sillä suomen olosuhteissa menee minne vaan.. |
Jonain päivänä rasien ja masien korvaaminen uuteen kalustoon tulee ajankohtaiseksi niin ehdottomasti fiksuin ratkaisu olisi aloittaa näiden laitteiden uudelleentuotanto täysin samalla kaavalla kuin ennenkin. Varaosiakin vaikka kuinka. Suomen olosuhteisiin lähes täydellisiä miehistön ja kevyen tavaran kuljetukseen maastossa. Hyvin yksinkertaista tekniikkaa joten korjaukset onnistuu vaikka maastossakin, samaa ei voi sanoa näistä uusista sisuista (man) joihin sähköä on upotettu aivan liikaa...
|
Lainaus:
Eikun uusinta sähkötekniikkaa, että vihollinen voi kaukosäätimellä sammuttaa ajoneuvon, kuten kuulemma pietarissa tekevät kun auton liikenne valoista varastavat :eek: sammuttavat auton, avaavat ovet ja heittävät kuskin ulos ja lähtevät ajelemaan :( Suomalaiset on varmasti ANTANUT lisenssit sisun myynnin yhteydessä, et ei enää ilman rojaltien maksamista sisuja saa suomessa tehdä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
masi = SA-150 sk masi = SK-181 4x4 MIL rasi = SA-240 sk rasi = SK-250 6x6 MIL Kaikissa 14.00R20 nokiat alla, ja jokapyörä veto. |
Sivu luotu: 18:01 (GMT +2). |