Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Välijäähyn koko? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106843)

lomamaa 02.02.2013 16:22

Välijäähyn koko?
 
Minkäs kokoista välijäähyä kannattaa laittaa Hojon nokalle eli siis sellasta fiksua välijäähdytintä mistä on turbolle hyötyäkin? Tarkoitus ei ole rutistella paineita turbosta lisää vaan saada pikkasen vaan potkua lisää ajoon.

mechanic-71 02.02.2013 16:59

jäähyn koko
 
paa niin iso ku mahtuu keulaan ni ei tarvii manata kesähelteillä, eikä perustella kokoa enempää... :D

kuutoskone. 07.02.2013 12:12

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123382
tuossa on mulla 600x400:)

Solmurauta 07.02.2013 22:52

^Ettei ois 600x300?
Tuon kokoluokan cooleri riittää oikein mainiosti.

Jann-E 08.02.2013 01:46

Mitä enemmän saat jäähdytettyä ilmaa turbon jälkeen sen parempi on tehonlisäys. Huomio myös että se ilma pääsee liikkumaan ilman pullonkaulaa suodatin-turbo-jäähy-kone.
Eli niin ison kun saat mahtumaan.

lomamaa 26.02.2013 22:51

Kiitoksia, toteutetaan!

liero 26.02.2013 22:55

http://i256.photobucket.com/albums/hh175/liero_/013.jpg

no jos kerran iso koko on hyväksi ,niin mä voisin myydä tuommosen...

helmapelti 27.02.2013 12:14

Mielestäni 0,5 bar ahdoilla vakiosyötöillä coolerista on hyötyä jos ajat esim. maastorenkailla pitkään 100kmh tai vedät jotain perässä tai muuten kuormitat moottoria ajonopeuksilla.
80kmh mulla tais olla vakioahdot n.0,3bar joka ei paljoa ahtoilmaa lämmitä.

Potkua se ei tietenkään lisää yhtään ennenkuin lisäät syöttöä ja samalla kannattaa nostaa ahtojakin että lisäruoka saa happea.
Mulla on ahdot 1,2bar rajapaineventtiilillä joka nosti ahtoja maantieajossakin, ahdot nousi kun hukkaportti ei vuoda pienillä paineilla.
Avasin ahdonalaisen syötön täysin auki ja hyvä tuli, potkua tuli senverran että kytkin luistaa.
Savutusta ei itse näe kun pakoputki puhaltaa sivulle.

Taloudellisella ajotyylillä ahdot ei nouse yli 0,7bar kiihdytyksissäkään.
Isosta coolerista ei ole haittaa mutta voi olla työläämpi sovittaa paikalleen, kiinnityksestä kannattaa tehdä joustava ettei ratkea korinliikkeistä maastossa.
Mulla on s80 volvon cooleri jossa lähdöt valmiiksi moottoritilaan päin juuri sopivalla välillä. Maksoi muistaakseni 20€ käytettynä.

fj40 01.03.2013 19:47

!
 
Laita vesikooleri siihen, säästyy tilan ihmettely kummasti.
keulaan vaan jähytin ja letkut sekä kiertovespumppu väliin ni avot.

-MaTTi- 03.03.2013 10:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mechanic-71 (Viesti 967549)
paa niin iso ku mahtuu keulaan ni ei tarvii manata kesähelteillä, eikä perustella kokoa enempää... :D

Liian paksu voi tosin olla, esim. 4" paksu voi jäädä taustalta kuumaks hitaassa ajossa kun ilmavirta läpi on heikkoa. Lisäksi kannattaa varmistaa että kyseessä on sisärivoitettu malli, nykyään tosin kiinalaisetkin ovat. Myös päätyjen muodolla on vaikutusta virtaukseen ja jäähdytystehoon.
http://www.are.com.au/inter/ic001n.JPGhttp://www.are.com.au/inter/ic001o.JPGhttp://www.are.com.au/inter/ic001p.JPG

Vesikuuleri on toimiva, ei oo vastusta nimeksikään ja putket jää lyhyiks eli niistä johtuvat viiveet myös. Tosin pumppu, ilmaus, ulkokenno jne. vaativat paneutumista. Kolmas versio itellä alko olla vasta toimiva, ulkokennolla saa olla sit kokoa reilusti eikä mitä tahansa laatikkoöljyn lauhduttimia siihen viritellä niinkuin maailmalta löytyy kuvia.


Sivu luotu: 21:50 (GMT +2).