Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Autoveron arviointia ... (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106812)

pee 01.02.2013 21:11

Autoveron arviointia ...
 
Oon tässä koittanu ymmärtää nykysäännöksiä maahantuotavan auton verotuksessa. Ei oo ihan simppeliä, ja kun lukee nettijuttuja, ja kuuntelee hajahuhuja sieltä ja täältä, niin menee pääkoppa ihan pyörälle.

Joku joka ymmärtää vois hiukan selventää, kyseessä 1995 mallinen MB W463 diesel, jolle ei ole co2 arvoja ilmoitettu.

Tää siis menee kokonaismassan mukaan ?

- onks vertailukohtana nettiauton älyttömät / jopa tekaistut pyynnöt ?

- onks aikanaan 1995 mallisissa W463 käytössä olleella 29% autoveroprosentilla mitään merkitystä ?

eli, voidaanko olettaa että tuo 29% olis maksimi ja josko vaikka nettihuijausautossa olevaa vastaavaa kaupitellaan hintaan 14 K€ niin karkea vero ois 14000 miinus jotain hämärää vähennystä x 0,29 = vero

vai määrätäänkö ensin jotain joka pannaan maksuun, ja siitä voi koittaa hakea muutosta tuohon 29% perusteeseen

toyota4x4 01.02.2013 21:37

jos nettia autossa normi pyynti on 20 000e niin -10% on korjaus alaspäin ns. tinki varaa eli 18 000e mukaan verotetaan. painon mukaan verotetaan eli jos vero prosentti on 50% niin 9000e tulee veroa se ei sisällä alv.ollenkaan silla autoveroa nostettiin 23% muutama vuos sitten kun jotkut ääliöt valitti siitä. kato tullin sivuilta . se ei heita montaa sataa euroa kun lasket itse.

-MaTTi- 01.02.2013 21:51

Jep, eli tulli kattoo kokonaismassan, tässä tapauksessa siellä 3000 kg paikkeilla -> lista käteen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf
->autovero-%:ksi tulee n. 46% :eek: -> etitään autolle käypä hinta täältä: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet -> ei löydy -> mennään nettiautoon ja valkataan sieltä muutama "vastaava" ja niistä tavanomaiset alennukset pois (n. 10%) ja siitä sitten 0,46 x hinta = sun verot. Tai jos vastaavaa ei löydy/hintahavaintoja ei tarpeeksi niin tulli kehittelee omalla arvontatavallaan vastaavan ja laskee siitä sitten.

Eli jos tommoin peli maksais sen 15000 € tullin silmissä (-alet), maksat veroa n. 6200 €. Mutta harvoin verrokin hinta on kovin yläkanttiin katsottu, joten kuvittelisin että tässä tapauksessa n. 5500 € veroilla selvittäis. 2-paikkaisena pakuna (autoverolain 8§:n mukainen) n. 2200-2400 € halvempi. Jos katumapäälle tulis ja haluiski täysveroiseksi, homma onnistuu ko. erotus maksamalla.

pee 01.02.2013 21:55

no näin mä hiukan pelkäsinkin

eli sillä rosentilla, tai verolla mikä vastaavassa jo maassa olevassaon, ei oo enää mitään merkitystä(kö) - ei edes kohtuullistamisen peruste ?

alkaapi vaikuttaa taas aikamoiselta kusetukselta, tarviiskohan siirtyä kattelemaan kotimaan tarjontaa ...

baxxter 02.02.2013 11:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 967303)
eli sillä rosentilla, tai verolla mikä vastaavassa jo maassa olevassaon, ei oo enää mitään merkitystä(kö) - ei edes kohtuullistamisen peruste ?

Voishan siihen laittaa korjauskertoimen kun suomiauto on verotettu pienemmälllä prosentilla eikä siten suoraan vertailukelpoinen; Eli auton arvo suomessa 15000, tästä 29% veron osuus on 4350, eli veroton arvo suomessa 10650. Kohtuullistetaan veron osuus vastaamaan nykytilannetta, eli 4360 / 29 * 46 ja saadaa suomalaisen auton nykyverotusta vastaavaksi osuudeksi 6915. Tähän lisätään sitten veroton arvo 10650, jolloin vertailukohta on ~17500.
Sitte normaalit verotuskuviot -10% * 46% jolloin veron määräksi jääkin 7200 euroa! :)
Tämä siis täysin teoreettinen laskelma, jonka kuitenkin voi jo nähdä seuraavassa autoverouudistuksessa järkeistämisenä ja kohtuullistamisena kansalaisten pyynnöstä :)

BJ-40/76 02.02.2013 17:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 967300)
Jep, eli tulli kattoo kokonaismassan, tässä tapauksessa siellä 3000 kg paikkeilla -> lista käteen: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf
->autovero-%:ksi tulee n. 46% :eek: -> etitään autolle käypä hinta täältä: http://asiointi.tulli.fi/mahtiinternet -> ei löydy -> mennään nettiautoon ja valkataan sieltä muutama "vastaava" ja niistä tavanomaiset alennukset pois (n. 10%) ja siitä sitten 0,46 x hinta = sun verot. Tai jos vastaavaa ei löydy/hintahavaintoja ei tarpeeksi niin tulli kehittelee omalla arvontatavallaan vastaavan ja laskee siitä sitten.

Eli jos tommoin peli maksais sen 15000 € tullin silmissä (-alet), maksat veroa n. 6200 €. Mutta harvoin verrokin hinta on kovin yläkanttiin katsottu, joten kuvittelisin että tässä tapauksessa n. 5500 € veroilla selvittäis. 2-paikkaisena pakuna (autoverolain 8§:n mukainen) n. 2200-2400 € halvempi. Jos katumapäälle tulis ja haluiski täysveroiseksi, homma onnistuu ko. erotus maksamalla.

Mikä tuossa tullin liitteessä on tuo taulukko2. viimmeisellä sivulla? Liittyykö tähän? selvittäkää jos kiinnostaa.....

siis:

VEROTAULUKKO 2
Auton kokonaismassa (kg) Veroprosentista tehtävä vähennys (prosenttiyksikköä)
....................................
2951—3000 17,8
3001—3050 18,3
....................................

siis 45,8% - 17,8% = 28% meneekö näin?

-MaTTi- 02.02.2013 19:44

Tuota käytetään autoverolain 8 pykälän mukaisiin pakuihin.
Lainaus:

8 § (9.1.2009/5)

Edellä 6 §:n ja verotaulukon 1 mukaan määräytyvästä veroprosentista vähennetään liitteen verotaulukon 2 mukainen määrä, jos kysymyksessä on N1-luokkaan kuuluva pakettiauto, joka on varustettu kuljettajan istuimen lisäksi enintään tämän vieressä olevilla istuimilla tai niiden kiinnitykseen tarkoitetuilla laitteilla, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa ja joka täyttää toisen seuraavista edellytyksistä:

1) kokonaismassan ja oman massan välinen erotus (kantavuus) on vähintään 680, mutta alle 1 000 kilogrammaa ja tehon (kilowatteina) ja kokonaismassan (kilogrammoina) osamäärä on enintään 0,05;

2) kantavuus on vähintään 1 000 kilogrammaa ja tehon ja kokonaismassan osamäärä on enintään 0,06.

Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, pakettiauto, jossa kuljetetaan pyörätuolia vakinaisesti käyttävää henkilöä, voidaan varustaa pyörätuolin kiinnittämiseen tarkoitetuilla hyväksyttävillä laitteilla.

Pakettiauton oma massa määräytyy siinä varustuksessa, jossa ajoneuvo on ensiverotuksen ajankohtana.

Veron osuus on kuitenkin vähintään liitteen verotaulukon 1 alin veron osuus. (11.5.2012/230)

pee 02.02.2013 20:02

No melkeenhän tuommonen W463 täyttäs tuon 1 kohdan vaatimukset, äkkiä laskien 100 kwh / 3000 kg = 0,03

eli 3000 kg kokmassalla 150 kwh ois tehoraja

Tätä -MaTTi- ilmeisesti tuossa aiemmin jo tarkoittikin

LaaLaa 08.02.2013 20:16

Laitetaas tähän jatkoksi, KERRANKIN HYVIÄ UUTISIA AUTOILIJOILLE ja autojen tuonnille:)
http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...rotuskaytannon

pee 08.02.2013 20:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja LaaLaa (Viesti 969945)
Laitetaas tähän jatkoksi, KERRANKIN HYVIÄ UUTISIA AUTOILIJOILLE ja autojen tuonnille:)
http://www.verkkouutiset.fi/index.ph...rotuskaytannon



hyvä suunta ja ajoitus !!! taitaa osua maaliin ;)

-MaTTi- 08.02.2013 22:53

Tänk gaad. Jotain rajaa näille 50% autoveroa vanhasta huussista päätöksille.

pahamaja 11.02.2013 11:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 967614)
Tuota käytetään autoverolain 8 pykälän mukaisiin pakuihin.


Kun en nyt viitsi alkaa etsiä eri automallien kantavuuksia ym. niin mahtuvatko maasturit esim Landcruiser noihin rajoihin kun pudotetaan takapenkit pois?

Timo_L 11.02.2013 12:22

Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi ja miten verottaja voi periä toisesta EU- maasta tuodusta autosta autoveroa.. siitä ajoneuvosta on jo ALV ja mahdollinen autovero jo maksettu, ja EU- lainsäädännön mukaan sen toiseen kertaan periminen on direktiivien vastaista. Miksi Suomen valtio saa rikkoa pykäliä ja periä kansalaisilta väärin perustein veroa toistamiseen - ja kaikenlisäksi itse määrittelemänsä hinnan eikä todellisen ostohinnan perusteella? Miksi tavallinen kansalainen ei sitten saa toimia lainsäädännön vastaisesti niin ettei siitä saa rangaistusta? Mitä jos vain jättää veron maksamatta ja riitauttaa (taas kerran) asian? Kun saat EY- tuomioistuimelta asian käsittelyn jälkeen päätöksen kouraan jossa todetaan uudelleen periminen pykälien vastaiseksi toiminnaksi, niin pistetäänkö asiasta silti Suomessa istumaan linnaan? Joudutko maksamaan valtiolle korvauksia valtion menettämistä verotuloista jotka se on väärin perustein yrittänyt sinulta periä?

pee 11.02.2014 22:43

Nyt lyö tyhjää (taas) mutta tuliks tähän joku muutos jo ...

MiKo 12.02.2014 12:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 970933)
Minä en edelleenkään ymmärrä, miksi ja miten verottaja voi periä toisesta EU- maasta tuodusta autosta autoveroa.. siitä ajoneuvosta on jo ALV ja mahdollinen autovero jo maksettu, ja EU- lainsäädännön mukaan sen toiseen kertaan periminen on direktiivien vastaista. Miksi Suomen valtio saa rikkoa pykäliä ja periä kansalaisilta väärin perustein veroa toistamiseen - ja kaikenlisäksi itse määrittelemänsä hinnan eikä todellisen ostohinnan perusteella? Miksi tavallinen kansalainen ei sitten saa toimia lainsäädännön vastaisesti niin ettei siitä saa rangaistusta? Mitä jos vain jättää veron maksamatta ja riitauttaa (taas kerran) asian? Kun saat EY- tuomioistuimelta asian käsittelyn jälkeen päätöksen kouraan jossa todetaan uudelleen periminen pykälien vastaiseksi toiminnaksi, niin pistetäänkö asiasta silti Suomessa istumaan linnaan? Joudutko maksamaan valtiolle korvauksia valtion menettämistä verotuloista jotka se on väärin perustein yrittänyt sinulta periä?

Se on halavempaa maksaa "sakkoja" eu:lle kuin menettää tulot autoverosta. Näin minä olen tämän asian järkeilly..

_Metal_ 13.02.2014 09:00

Mitäköhän tulli mahtaisi käyttää verrokkina Toyota 4runner 2002-2006 v6 tai v8 autolle?
Onko mitään käsitystä. Suomi hintaa tuollaiselle aika mahdotonta keksiä.

RalliJari 13.02.2014 16:38

Veikkaus että 120 sarjan v6 ruiseri. Tuurillaan 90 sarjan v6 ruiseri..

_Metal_ 13.02.2014 16:48

Eikös jossain ollut käytetty FJ Cruiserin verrokkina jotain mazdan tötteröä CX-7?
Joskus kattelin niin FJ Cruiserien verot oli paljon pienempiä kuin 120 sarjasten.

RalliJari 13.02.2014 16:50

Joo eikös se ollu tän foorumin katastaja Matin tapaus just.

TOPPAHOUSU 20.06.2014 22:37

Autoveroprosentti 2014
 
Käsittämättömiä on nämä prosentit edelleen...
Toin vm. 1998 2.8 TD Pajeron Ruotsista ja autoveroprosentiksi tuli päätöksessä 42,70% ???

-MaTTi- 20.06.2014 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU (Viesti 1140939)
Käsittämättömiä on nämä prosentit edelleen...
Toin vm. 1998 2.8 TD Pajeron Ruotsista ja autoveroprosentiksi tuli päätöksessä 42,70% ???

Mikä yllätti? Tuonhan näkee suoraan tullin listoista kokonaismassan kilojen mukaan.

JuKu 21.06.2014 01:48

mä maksoin viallisesta autosta ostohintaan nähden reilu 400% veroa - lottovoitto syntyä suomeen

pee 21.06.2014 08:40

Juu menee autovero maksuun vaikka saisit auton ilmaiseks, lottovoitto tavallaan sekin - valtiolle :confused:

TOPPAHOUSU 21.06.2014 09:45

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 1140948)
Mikä yllätti? Tuonhan näkee suoraan tullin listoista kokonaismassan kilojen mukaan.

Jep...
Kyllä euromäärä oli suunnilleen tiedossa jo ennen päätöksen tuloa... mutta ei tämmöinen tavallinen ihminen siltikään ymmärrä miten KÄYTETYSTÄ autosta voidaan periä autoveroa 42,70% ???
Ei ole uutenakaan verotettu tietääkseni yhtä kovasti...

-MaTTi- 21.06.2014 10:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja TOPPAHOUSU (Viesti 1140974)
Jep...
Kyllä euromäärä oli suunnilleen tiedossa jo ennen päätöksen tuloa... mutta ei tämmöinen tavallinen ihminen siltikään ymmärrä miten KÄYTETYSTÄ autosta voidaan periä autoveroa 42,70% ???
Ei ole uutenakaan verotettu tietääkseni yhtä kovasti...

Käytetty tai ei, niin näillä mennään nykyään: http://www.tulli.fi/fi/yksityisille/...t/04401012.pdf

Ei tosiaan ole uutena Suomessa verotettu ko. Pajeroo noin kovin, eli vastaavassa Suomi-autossa ei ole yhtä paljoa autoveroa nykyhinnassa mukana. Siksipä kannattaakin valittaa ihan periaatteen vuoksi, käsittääkseni noin ei EU-pykälien perusteella saisi olla vaikka ko. vääryyttä harrastettu koko EU-jäsenyyden ajan.


Sivu luotu: 13:01 (GMT +2).