![]() |
BJ-40 Vanteen Offset?
Eli minkälainen vanne mahtuu pyörimään otsikonmukaisessa kulkineessa?
Tänään kokeilin neljää eri vannetta, mitkä nurkista löytyy, mutta kaikissa sama homma, olka-akseli ottaa kiinni vanteen ulkokehään.. Minkälaisella et:llä ongelma poistuu? Tarvis saada ko. kulkineen alta renkaat toiseen käyttikseen... Ja BJ tulee työnalle, eli jos jollakulla pyörii nurkissa sarja sopivia kumeja, ihan mitä tahansa, voin tulla noutamaan. Autolla ei ajeta pitkään aikaan, mutta eipä se oikein jarrurumpujenkaan varassa voi seistä... |
Mulla on Bj42 15x8 vanteet -44 offsetilla. Pallonivelen ja vanteen väliin jää muistaakseni vajaa 10mm. Alkuperäinen vanne on 16 tuumaa joka sopii paljon hillitymmälläkin offsetillä.
|
Siis raidetangon pää, on se mikä ottaa kiinni?
Lainaus:
6"x16" noin 0 et, ehkä muutama milli positiivistä, max 3? 6"x15 0et , 7"x15" -12et, 8"x15" -25et ..... Ja nuo muistikuvat vm.-76 ja muutaman millin vaikuttaa se, että onko minkälainen raidetangon pää/-kumi. tarkistamalla selviää parhaiten! Ja kun kyseessä rumpujarruilla oleva BJ, niin tarkista huolella, että vanteen keskiö ei väännä jarrurumpua.... EIKÄ edes siitä tasapinoitus klöntistä:( eikä nimenomaan takana:o Ja jos joku päivittänyt levyjarrut eteen (ja bj42, hj-60/61) niin vanne voi ottaa myös jarrusatulan pulttikehän puoleiseen ulkokulmaan... p.s siis tuohon menee PÄÄsääntöisesti vain BJ:n, HJ:n ja jäykällä etuakselilla olevan hiluxin (LN-65 ja vanhemmat) vanteet, ja niissä on Yleensä riittävän suuri keskireikä, tarvikevanteissa Voi olla myös liian pieni... |
Siis nimenomaan raidetangon pää.. Ajatuskoistinen liikenteessä... :/
Juu, ja kiitoksia, yritellään jostain metskailla tommosia seisontarenkaita.. Pikkusen olis duunia, jotta leimalle sais, sitä ennen pakko siirtää noi nastalimput hiluksiin... |
Mulla on LäJässä BJ:n lukkovanteet kesäpyörillä ja vaikuttais että ovat aika samassa tai vähän sisemmässä kuin alkuperäiset aluvanteet jotka on -20 ET-luvulla. Ja 16" ovat tietenkin noi lukkovanteet, koko taisi olla 5,5 x 16. Keskireikä on 106mm ja backspacing taisi olla 3,5 tuumaa.
Amerikan ihmemaassa laittavat FJCruiserin 17" mustaa orggispeltivannetta BJ:hin. Vaatii 1,5" spacerin mutta on aika cool ilmestys. http://forum.ih8mud.com/attachment.p...9&d=1287451579 |
Lainaus:
EDiIT: Niin mulla on vanteet pelti "mangelsit" 15"x8" ET -25 Eikä ota kiinni mihinkään. |
Vähän kiinni tosiaan vanteen mallista. Omaan askartelin taannoin levyt Hj:n kääntöpäillä. Eli isommat nivelet raidetangossa. Raidetangon pää ei osu 15X8 noin -20et vanteella, mutta jarrusatulan nurkka on tosi lähellä. Itse asiassa jouduin vähän rälläkkää näyttämään satulalle, kun mysötyn magelssin tilalle vaihdoin mielestäni samanlaisen peltivanteen.
|
Lainaus:
Kun vanteessa oli 8 kolmion muotoista koristereikää, niin kun kääsi vanteen semmoiseen asentoon, että tuo paino sattui reiän kohdalle, niin sopi olemaan. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tuohon vanhaan bj:hin sai muuten vielä pari vuotta sitten alkuperäisvaraosana etulokasuojat, kaveri osti, mutta parin kuukauden kuluttua ei enää saanut, kun yritin ostaa.:mad: Siis tuo varaosahuolto alkaa tökkimään Toyotallakin, kun ikää on vajaa 40 vuotta... Mutta totuus kyllä on paljon karumpi, jotkin osat poisuu paljon aikaisemmin, esim yllättävän uuteen henkilömallin toyotaan ei saa varaosana kevytmetallivannetta, olikohan vielä "paketti"-varuste kerskamallissa... Mutta noita "välttämättömiä" on saanut huomattavan hyvin. Ja noita Land Cruiserin "vähemmän välttämättömiä" on löytynyt yllättävän hyvin, esim. vm.1990 takaluukun kahvan "muovilipare" maksoi noin kympin kaikkine kuluineen, pari kaveria kyllästyi avaamaan takaluukkua pelti lipareesta... Siis mihin BJ:hin ei saa enää jarrukenkiä alkuperäisenä? |
Rupes kans kiinnostaan, kun jarruremppaa tiedossa.. Mihin bj:Hin ei saa jarrukenkiä suomesta? Ja mistä sitten sais..?
Ja kiitokset kaikille vastannneille.. :) |
Eli kyseessä on BJ joka valmistettu ennen 9/1975. Kävin kysymässä joku vuosi sitten marmorilta ja olisi löytynyt eteen uudet kengät aika edukkaasti mutten niitä sitten ottanut kun uusia jarrusylintereitä ei saanut. Sylintereiden säätörullat on aika jumissa, eli joutuu säätämään vasaralla ja meisselillä rumpu irroitettuna... ei hyvä. Noh, nyt alkaa olemaan kengät aika loppu. Sitten tuli ajatus että laitan levyjarrut mutta sekin on aikamoinen urakka. Kuulemma vaikeempi, kuin 9/1975 jälkeen tehtyihin BJ:hin. Ilmeisesti HJ:n osat ei sovikkaan ihan niin hyvin.
Periaatteessa sylinterit kun purkais ja voitelis/kasais niin niistä sais ehkä hyvät kun ne ei vuoda, mutta ensikertalaiselta siinä menis varmaan muutama päivä eikä autoa viitti seisottaa parkkiksella ilman eturenkaita. Ongelmaan on myös sellanen ratkaisu, että hommaa uudemman BJ:n koko etuakselin tai sit BJ42/BJ75 molemmat akselit. Jarrukengät on samat aikakaudella (03/1969 - 08/1975) ja uudempia (09/1975 - 06/1980) saa vaikka Tamgearsilta. Saahan vanhaan FJ/BJ:hin jarruosaa Amerikasta vaikka kuinka, mutta onko järkeä jos samalla rahalla saattas pystyä tekemään levyjarru konversion? Osat on muuttunut yllättävän paljon kun vertaa esim 01/75 ja 09/75. Laakereiden koot, murrokset jne jne. Eli vähän ongelmallinen toi vanha, vanha BJ. Ei noita enään olekkaan kilvissä monta. |
Sivu luotu: 04:56 (GMT +2). |