Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   trafin rakennus ohjeita (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106339)

kauha-apina 22.01.2013 13:46

trafin rakennus ohjeita
 
http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf

kauha-apina 22.01.2013 14:09

.....lähinnä kohta §17 eli katsastus mies voi hylätä omat puskuri viritykset vaikka oliskin bäkiton auto.
no onkos nuo valmiit vinssipuskurit sitten hyväksyttyjä?
ja sitten vielä että tarviiko tuo pelkkä välijäähdyttimenkin asennus teholaput?niin kun nuo ohjeet antaa ymmärtää....

-MaTTi- 22.01.2013 14:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kauha-apina (Viesti 963135)
.....lähinnä kohta §17 eli katsastus mies voi hylätä omat puskuri viritykset vaikka oliskin bäkiton auto.
no onkos nuo valmiit vinssipuskurit sitten hyväksyttyjä?
ja sitten vielä että tarviiko tuo pelkkä välijäähdyttimenkin asennus teholaput?niin kun nuo ohjeet antaa ymmärtää....

25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Ilmeisesti osa ARB:in puskureista on hyväksytty mutta oletettavasti 90% ei ole. Pykäliä kun tulkitaan kaiken lisäksi eri lailla eri EU-maissa.

Välijäähdyttimen asennus tai vaihto suurempaan edellyttää tehonmittaustodistuksen ja vähäpäästöisen kyseessä ollessa myös selvityksen pakokaasupäästötason säilymisestä ennallaan (käytännössä lähes aina mahdoton rasti järkevällä budjetilla).

kauha-apina 22.01.2013 14:52

just,arvelinkin että ei pidä välttämättä paikkaansa koska tuo 0,5kg raja-arvolla ei kummosta valotelinettä tehä.
kromitelineet esim. uusissa pakettiautoissa painaa enemmän kun puolkiloa.

Arctic Rhino 22.01.2013 15:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 963145)
25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Häh (siis en sinulle vaan yleisesti :D)... ensiksi tämä EY 78/2009 on siis tämä? http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...021:01:FI:HTML ?

Tuo ei kanssa kyllä kerro tavalliselle talllaajalle yhtään mitään...

Tässä vaan ihmettelen että kun täälläkinpäin katsoo liikenteessä olevia ajoneuvoja niin on kyllä jos jonkinlaista lehmänhalkaisijaa keulalla... :p Ja jopa minun 2010 freekussa on on kunnon A-rauta keulilla ollut ja mitään ongelmia ei ole tullut... eikä siinä mitään hyväksyntöjä tiettävästi ole?

Toki tuo rauta/vinssipeti joka tohon meidän ranke rojektiin on takoitettu oli siinä jo vuosia aikaisemmin, se vaan purettiin pois pala palalta väliaikaisesti... :D

-Joel

hitoy 22.01.2013 17:13

Saako siis keulalle tehdä minkäänlaista petiä tahi puskuria?? Kyllä mä ainakin hitsaan sen pedin mielummin kun teen pulttaa kiinni version. Samalla ne pökkimis tuet ajattelin hitsata.

wikke 22.01.2013 17:52

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 963145)
25.5.2007 tuli voimaan tuo etusuojajärjestelmähommeli mikä kielsi karjapuskureiden yms. asentamisen vanhempiikin tuon päivämäärän jälkeen (vanhat toki saa olla), mikä nyttemmin kylläkin kumottu :eek: mutta tilalle on tullut toinen asetus EY 78/2009 jonka voimaantuloaikatauluista ei oikein ota erkkikään selvää.

Ilmeisesti osa ARB:in puskureista on hyväksytty mutta oletettavasti 90% ei ole.

Eli, onko tällä hetkellä siis mahdollista laittaa 25.5.2007 uudempaan ARB??? Siis laillisesti...

Tai ylipäänsä "korvaava" teräspuskuria jossa ei tätä Valoja/kulmia suojaavaa kaarta ole?

Ja jos on, niin onko jotakin dokumenttiä millä tämän pystyisi todistamaan sallituksi. Rupeaa nimittäin tuo muovipuskurin varominen ja restaurointi vähitellen vituttamaan ihan aidosti...

Kiitoksia -MaTTi-:lle suuresti jo etu käteen, oli vastaus mikä tahansa.

BTW.Aika harva taitaa todella ymmärtää, ja arvostaa minkä moinen lahja autoharrastelu palstalle on asiaansa vihkiytynyt (ei, en tarkoita posrsaanrei... ...lainlaatijan suomien mahdollisuuksien etsimiseen, vaan ylipäänsä kaikin puolin) "ikioma neuvova katsuri" on!

Rotta-Racing 22.01.2013 18:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja wikke (Viesti 963210)

Kiitoksia -MaTTi-:lle suuresti jo etu käteen, oli vastaus mikä tahansa.

BTW.Aika harva taitaa todella ymmärtää, ja arvostaa minkä moinen lahja autoharrastelu palstalle on asiaansa vihkiytynyt (ei, en tarkoita posrsaanrei... ...lainlaatijan suomien mahdollisuuksien etsimiseen, vaan ylipäänsä kaikin puolin) "ikioma neuvova katsuri" on!

X2 :p

pee 22.01.2013 18:35

^^^^^^

x 3 :cool:

Arctic Rhino 22.01.2013 18:38

No tuohon viimoseen ei voi kuin sanoa: x4 :)

Kuten yllä sanoin, itse en ymmärrä...

pahvi_ 22.01.2013 19:31

X5
Kyllä olis katsastus niin paljon mukavampaa ku joka konttorilla olis asiaan yhtä hyvin vihkiytyny ukko. Tahi akka.

hitoy 22.01.2013 20:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pahvi_ (Viesti 963281)
X5
Kyllä olis katsastus niin paljon mukavampaa ku joka konttorilla olis asiaan yhtä hyvin vihkiytyny ukko. Tahi akka.

X6

Ambula 22.01.2013 22:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 963320)
X6

X7

Porvoon Hilma 22.01.2013 23:00

X8

Bj Andy 22.01.2013 23:06

En tiiä sviddu mutta noita omia hommia sääteleviä lakijuttuja kannattaa silmäillä ihan rauhassa ja niistä kannattaa muodostaa aina oma tulkinta. Jos jossain kohtaa tulee sanomista niin aina vahvemmalla on kun osaa heittää edes jotain kättä pidempää kehiin....

Lopullisen päätöksen antaa kumminkin hovioikeus...

RIPAX 22.01.2013 23:54

Ei välttämättä..
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 963387)
En tiiä sviddu mutta noita omia hommia sääteleviä lakijuttuja kannattaa silmäillä ihan rauhassa ja niistä kannattaa muodostaa aina oma tulkinta. Jos jossain kohtaa tulee sanomista niin aina vahvemmalla on kun osaa heittää edes jotain kättä pidempää kehiin....

Lopullisen päätöksen antaa kumminkin hovioikeus...

Joo,joskus on tulkinnan varaa,ja katsuri saattaa tarjota toista ääripäätä kun oma käsitystoista. Pykälät ois hyvä tietää ettei joudu täysin kuuntelu oppilaaksi konttorilla. Ensimmäinen voitto tulee kun katsuri huomaa olevansa väärässä. Juuri viimekerralla muutos katsastuksessa ei tahtonu leimata ja sit konttorin johtajan avustuksella soitettiin trafiin ja sieltä neuvoivat,leima tuli. Eli ennenkuin päästät hommaa hovioikeuteen ni kannattaa miettiä todella tarkasti. Käytännössä kannattanee tyytyä Trafin tulkintaan asiasta,silloin ei tarvi kiistellä katsurin kanssa. Ja muistaa kannattaa et katsurikin on vain erehtyväinen ihminen niin ku me kaikki joten neuvottelu kannattaa käydä hyvässä hengessä eikä vittuilla vaikka oikeassa olisikin,katsuri voi löytää vielä monta mutkaa matkaan jos haluaa.

JiiPee 23.01.2013 11:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 963399)
Eli ennenkuin päästät hommaa hovioikeuteen ni kannattaa miettiä todella tarkasti. Käytännössä kannattanee tyytyä Trafin tulkintaan asiasta,silloin ei tarvi kiistellä katsurin kanssa. Ja muistaa kannattaa et katsurikin on vain erehtyväinen ihminen niin ku me kaikki joten neuvottelu kannattaa käydä hyvässä hengessä eikä vittuilla vaikka oikeassa olisikin,katsuri voi löytää vielä monta mutkaa matkaan jos haluaa.

Juurikin noin.

Kun ensin kysyy, niin välttyy joskus turhalta tekemiseltä. Ja jos tule pakit yhdellä konttorilla, niin siellä ei kannata alkaa kinaamaan asiasta vaan vaihtaa konttoria. Jos alueen mikään konttori ei ole myötämielinen suunnitelmalle, niin sitten uusi kierros ja viimeistään silloin mukaan ne tulostetut todistet tai vastaavat, missä näyttö on. Kannattaa ottaa oikeasti selvää homman mahdollisuuksista lakitekstistä/Trafilta/homman aiemmin tehneeltä jne.

-MaTTi- 23.01.2013 15:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porin SNAFU (Viesti 963151)
Häh (siis en sinulle vaan yleisesti :D)... ensiksi tämä EY 78/2009 on siis tämä? http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...021:01:FI:HTML ?

Täältä aukee koko juttu: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...09R0078:fi:NOT

Kiitoksia luottamuksesta, yritetään pitää porukka suunnilleen kartalla missä mennään pykälien suhteen. Vaikka en kyllä aina välillä itsekään tiedä mitä mieltä pitäisi olla mistäkin, näitä direktiivejä kun pitäisi googlettaa, lukea, ymmärtää ja sisäistää ihan omalla ajalla pitkin öitä. :rolleyes:
Trafilta ei heru ohjeita aina pyytämälläkään. :mad:

THE 31.03.2013 10:10

Eli siis jos tuommosten puskurien kanssa ilmestyy katsastukseen, miten käynee?


http://image.fourwheeler.com/f/edito...r-greatest.jpg

tai:

http://www.clubfrontier.org/forums/a...ok-bumper4.jpg

-MaTTi- 31.03.2013 13:35

Huomautuksitta läpi, siis jos kyseessä kuvassa oleva jenkki-malli (ei Euroopan markkina-alueelle tarkoitettu). Niin myös muuten, jos auto vanhempi kuin 25.5.2007 ja vaikuttaa siltä että ko. puskuri on ollut autossa ennen sitä.

Tuoreempi euro-auto pomppaa etusuojajärjestelmän tyyppihyväksyntämerkin puutteen vuoksi.

THE 31.03.2013 14:25

Auto on -06, euro-auto. Puskuri asennettu edellisen omistajan toimesta ennen 25.5.2007= läpi menee ilman tyyppihyväksyntämerkkejä.

Renegade 31.03.2013 15:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja hitoy (Viesti 963195)
Saako siis keulalle tehdä minkäänlaista petiä tahi puskuria?? Kyllä mä ainakin hitsaan sen pedin mielummin kun teen pulttaa kiinni version. Samalla ne pökkimis tuet ajattelin hitsata.

Hitsaa kiinni vaan ja konttorille! On varmaan katsureilla ainakin isompi kynnys puratuttaa jotain asiallisesti hitsaamalla rakennettua vinssipetiä, kun jotain bolt-on tyyppisiä karjapuskureita tai valorautoja. Ja varmaan auttaa jos edes vähän on peryhtynyt noihin säännöksiin, ja voi vaikka tarvittaessa perustella tekemisiään.

Ja anteeksi saa aina helpommin kuin luvan!:D:D:D

Calmari 31.03.2013 19:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 963145)
Välijäähdyttimen asennus tai vaihto suurempaan edellyttää tehonmittaustodistuksen ja vähäpäästöisen kyseessä ollessa myös selvityksen pakokaasupäästötason säilymisestä ennallaan (käytännössä lähes aina mahdoton rasti järkevällä budjetilla).

Tää tais ainakii joskus olla lähinnä ammatinvalinta kysymys :-)

-MaTTi- 31.03.2013 19:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Calmari (Viesti 989872)
Tää tais ainakii joskus olla lähinnä ammatinvalinta kysymys :-)

Mitähän tällä vihjataan? :)

Calmari 31.03.2013 19:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 989885)
Mitähän tällä vihjataan? :)

Etkös joskus saanu lapun VTT:ltä ruiseriin ettei vesivälijäähy vaikuta päästöihin niinku ei vaikutakaan, ja tuskin VTT:tä kiinostaa vaikka kysyjänä ois paavi :-)


Sivu luotu: 22:59 (GMT +2).