![]() |
Hj 61 ja latausvika
Eli ongelma seuraavanlainen; öljyt tuli pihalle perjantaina kovilla pakkasille no ei siinä mitään huohotin auki ja homma pelitti taas. No auto seisoi yön yli ja aamulla käyntiin ja taulu oli kuin joulukuusi ja ei ladannut, no sitten työmaalle ihmettelemään että mikä on. Noin 15km jälkeen rupesi lataamaan ja valot sammui. Auto sammuksiin perillä ja uudestaan käyntiin ja taas sama homma taulu kun joulukuusi ja ei taaskaan lataa. Laturin säädin aukaistu ja siellä kaikki näytti olevan kunnossa, laturille menee siihen 3 napaiseen liittimeen jatkuva 24 ja virrat päällä 24 mutta ei vaan lataa, ja se rele käytetty auki mutta kaikki tinaukset näytti olevan ok. Onko arvon raadilla jotain hyviä vinkkejä??? on hakua ja googelilla yritetty ratkaista mutta ei niin ei...
|
Käytitkö laturista hiilet irti. Löytyy sieltä jännitteensäätimen alta. Uudet on 20 mm esillä, alaraja 5,5 mm. Lataus loppuu jos hiilet on kaput.
|
Juu oli hiiliä jäljellä aika paljon melkein uuden veroiset
|
Eikö kellään ole mitään visoo/tietoa aiheesta??? Lähinnä sen releen toimintaperiaatteesta??
|
Ulkomuistista vuosien takaa:
Siis mittasit sen laturissa olevan liittimen jännitteet, mutta oliko se irti laturista, kun mittasit?
|
Juu oli irti...
|
|
Lainaus:
Ja jos hj ei lataa, niin kokeile käyttää kierroksia Korkealla! siis siinä sikakorkealla vajaa 4000 |
Charge light relay: pitäis löytyy jatkuvuus nastan 1 ja 2 välillä ja nastan 1 ja 4 välillä. Jos kytket 24V nastaan 4 ja maan nastaan 1 ei nastojen 1 ja 2 välillä sais olla jatkuvuutta. Nastat jos vaakatasossa olevat yläpuolella, 1 vaaka oikea, 2 vaaka vasen, 3 ykkösen alla pystyssä ja nelonen 2 alla pystyssä.
Ignition main relay: pitäis löytyä jatkuvuus nastan 1 ja 3 välistä. Jatkuvuutta ei saa olla nastan 2 ja 4 välillä. Jos kytket 24V nastaan 1 ja maan nastaan 3 pitäis nastojen 2 ja 4 välillä olla jatkuvuus. Nastat jos kuoressa nastojen yläpuolella yksi puoliympyrä keskellä ja alapuolella kaksi puoliympyrää kummassakin alalaidassa. 1 Ylä oikea, 2 ylä vasen, 3 ala oikea, 4 ala vasen. En muista oliko noi nastat merkitty. Tältä koneelta en pysty ottamaan kuvakaappausta tuosta manuskasta. Toivottavasti selkiintyy järjestys tuon kuvauksen perusteella :cool: |
Tänään vaihdettu jännitteen säädin ei vaikutusta. Laturi lähti korjaamolle, katotaan mitä tuleej vastaukseksi:o
|
Voisko joku viisaampi kertoa miksi meikäläisen hj:n kojetaulu on kuin jolukuusi kaikenaikaa kun auto on käynnis.. Eli kaikki vika/huomiovalot palaa jatkuvasti lukuunottamatta käsijarrun ja pitkien + hehkun merkkivaloa. vika tuli autoon kun moottorin kierrokset kävivät liika matalalla eli auto melkein sammui. Tuskin tuota vikaa saa mistään (kuitattua) Pimeällä ajaes häiritsee kun punaiset valot killuttaa suoraan silmiin.
|
Latauksen merkkivalon rele, laturin hiilet, jännitteensäädin, johdot yms. Laita slck.net sivustolla hakuun joulukuusi niin löytyy tarinoita.
|
Johan alkoi löytymään joulukuusijuttua.. kiitokset vinkistä.
|
Lainaus:
Tuollahan toi linkki oli muutama vastaus ylempänä :D :D :D |
Säkökorjaamon setä soitteli päivällä että mokomasta on käämi palanut:eek: no katotaan kun saa laturin paikalleen että rupeeko pelittään....
|
juu alkuperäinen hj61:n laturi toyotan tiskillä maksaa luokkaa 130e
|
160e oli täälä hinta tänäpäivänä, no huomenna saa laturin ja pelit ehkä rokkaan taas....
|
Lainaus:
p.s Vaikka olisi vaihtolaite, niin ei todellakaan ole kallis, muistaakseni kaveri kertoi tarvikeliikkeessä maksavan yli 200 vaihtolaite.... -> siis marmoritiskillä osat voi olla halvempia kuin kiinalaiset tarvikeosat, esim hdj:n iskarit, joka nurkkaan, oli monta kymppiä halvemmat alkuperäisenä, kuin tarvikkeena:rolleyes: |
Joo tuntuu että noiden vanhojen Lc osien hinta on jäätyny sinne markka aikakaudelle...Hyvä niin.
|
Lainaus:
Juu oli vaihto osa ja ilman säädintä... Runkovelotus oli 60e |
ööö. Eiks 61:sen laturi oo sisäisellä säätäjällä eli wtf. :eek:
Mistään mitään tiiä mutta jos kaupasta ostaa laturin nii ei kai siitä osia puutu.:confused::confused: Tai siis se alipaine pumppu siitä saattaa puuttuakin... |
Lainaus:
|
Tarkista että saat vanhasta kaikki puuttuvat prikat yms!
Lainaus:
Ja kun kävin pelastamassa säätimen pois tuosta vanhasta, niin tuo säätimen muovikikkare, olikohan vielä hiiletkin siinä, piti jättää tarvikeliikkeeseen... Siis vastaus osien puuttumiseen: siis säädin puuttu ainakin tuosta tarvikelaturista! vaikka se sijaitsee sisällä:o |
Noniin, käämin palaminen sen joulukuusiefekti sitten aiheutti. Pelit rokkaa taas, mutta yksi seikka jäi häiritsemään nimittäin volttimittari huomattavasti alempana ja lataa 27v aikaisemmin 28-29v. No katotaan kun se sielä vähän aikaa pyörii että miten muuttuu vai muuttuuko ollenkaa.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 07:06 (GMT +2). |