Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   VM diesel 2.5_kokemuksia (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106185)

armas 17.01.2013 21:10

VM diesel 2.5_kokemuksia
 
Tuossa on käsillä vm. -90 Range, jossa alkuperäinen 2.5 VM diesel.

Juu, tiedän, VM:t pitäisi upottaa kaikki ja kirota se päivä kun ne tuotiin markkinoille.

Range on kyllä tuttu, ei siitä sen enempiä, mutta tuo moottori. Löytynee joistan muistakin kulkineista ? Mitä erityisesti huomioitavaa ? Onko siinä mitään hyvää ?
Sana vapaa...

EDIT: tässä saa vastata itselleen, kun huomasi saman padan löytyvän mm. Chrysleristä ja Jeepistä. Niin, onhan esim. tuo sylinterinkansien erillisrakenne kohtuullisen erikoinen ratkaisu. Jäähdytysveden lämpöä ja määrää saa vahtia kuin haukka ja kylmänä ei saa (tai kannata) moottoria isommin -hapettaa-.

0ltzi 17.01.2013 21:13

parhaiten toimii verkon painona.

toyota4x4 18.01.2013 07:25

kaiketi myös jeepeissä,alfaromeoissa ,fiateissa,ja jotain veneen moottoreita

HSV 18.01.2013 07:57

Toyota Land gruiser BJ 73 2.5 turbo

jakaraik 18.01.2013 09:26

jotain vikaa noissa oli myös työntötangoissa, alkuperäiset vääntyvät itsekseen tms.. Jakopäässä oli kans jotain pelkoja eri vuosimalleis, niitä tais olla rattailla ja ketjulla, ketju tais olla oli se kysymysmerkki. Vuosia sitten tuli voyagerin kans taisteltua mistä kyseinen VM valmiste löytyi, oli siinä moottorinohjaukseenkin liittyviä häikkiä koko ajan.

JAMANT 18.01.2013 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jakaraik (Viesti 961534)
jotain vikaa noissa oli myös työntötangoissa, alkuperäiset vääntyvät itsekseen tms.. Jakopäässä oli kans jotain pelkoja eri vuosimalleis, niitä tais olla rattailla ja ketjulla, ketju tais olla oli se kysymysmerkki. Vuosia sitten tuli voyagerin kans taisteltua mistä kyseinen VM valmiste löytyi, oli siinä moottorinohjaukseenkin liittyviä häikkiä koko ajan.

Ei ne taivu itsekseen, ne tippuu pois paikoiltaan ja silloin vääntyy!! Jeepissä aina jakopää rattailla, Voyagereissa ketjulla ja ne on herkkiä katkeamaan...

solihull 18.01.2013 09:43

Kannattaa vähän söötsillä katsella muita topiceita, tästä oli hiljan juttua kun jollakin Jeepistillä oli kovin vaikeaa VM:n kanssa ;-)

Mulla ollut Rangessa tuommonen 2.4TD, ajanut sillä reilun 100tkm (mittarissa 315tkm). Tielle ei ole jäänyt, mutta on se vähän semmonen kolkko kone. Kaikki tehot tulee 2400 rpm ja alakierrosvääntöä ei nimeksikään. Kannet oon käyttänyt auki vesivuodon takia ja kansipahvin hajoamisen vuoksi. Vesivuoto ai lakannut vaikka missään ei mitään vikaa ollut, ehkä yksi sylinteriputki on jonkun satasen eri tasossa, onneksi vuotaa ulospäin. Minkäänlaisia lämpöongelmia ei ole koskaan kyllä ollut.

Plussaa siinä on:
-Jakopää rattailla
-pyhä yksinkertaisuus
-ei mahdoton juoppo
-öljypohjanlämmitin
-suhteellisen tehokas kone ikäisekseen
-hyvällä yksilöllä voi ajaa 500tkm ilman mitään murheita... satunnaisesti siis jopa lujia koneita
-lähtee pakkasesta hyvin käyntiin, muutenkin eritt. hyvä käynnistymään.

Miinuksia:
-Kannet
-Hankalasti vaihdettavat hehkut (no missäpä ei näin olisi..)
-Karu käynti, kuin traktorissa
-Lohkolämmittimen asentaminen tod. vaikeaa.
-Osien saanti ei ihan helppoa ja halpaa (vrt. Rangen osat muuten)
-Kuulemma vanhemmiten ja huonosti säädetyillä venttiileillä työntötanko saattaa hypätä pois kupista ja kansi halkeaa. Muutenkin hempulit työntätangot (nää on huhupuheita)
-Alakierrosvääntö onneton
-Öljynsuodatin väärin päin (sotkee vaihdettaessa koneen)
-Koneen vaihto Rangeen vaatii kaavelin vaihdon (on V8 jako eli bensakone kiinni bolt-on?)
-vedenpinta pitää olla aina korkealla paisuntasäiliössä, koska kone on korkea niin kannet menee aika nopeasti vajaaksi - ja kannet menee pilalle.


TT

toyota4x4 18.01.2013 09:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HSV (Viesti 961506)
Toyota Land gruiser BJ 73 2.5 turbo

kyllähän tuossa on ollu tehtaalta lähtiessä 3b moottori ja 3.5 litran vapari ja jotkut inkkarit on jälkikäteen vaihellu niihin eri moottoreita.

JAMANT 18.01.2013 10:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 961548)
kyllähän tuossa on ollu tehtaalta lähtiessä 3b moottori ja 3.5 litran vapari ja jotkut inkkarit on jälkikäteen vaihellu niihin eri moottoreita.

VM:n koneita on kyllä asennettu Toyotaan, varaosakuvatkin tuntee, vuosimallia en tiedä, mutta tommosia numeroita: HR588HTT/66A/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73 sekä: 492.4HIT/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73.

Ja on jotain VM:n konetta asennettu tehtaan toimesta jopa tommosiin laatuautoihin kuin: UAZ ja GAZ sekä DAEWOO POLSKA ja FORD SCORPIO, ALFA ROMEO ALFA 164, AUSTIN ROVER, LAND ROVER...

Matti- 18.01.2013 18:16

VM moottoreita asenneettiin tämän italialaisen sivun mukaan, euroopassa koottuun 70 sarjan land cruiseriin vuosina 1986 - 1992, johtuen euroopassa olleista tuontirajoituksista.

http://www.vmmotori.it/en/01/02/02/index.jsp

solihull 18.01.2013 18:28

Tuon periaatteen mukaan vois VM:n laittaa ja naittaa uuteen Hiaceenkin niin saisi tuoda niitäkin taas Suomeen ;-)

TT

toyota4x4 18.01.2013 20:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 961686)
Tuon periaatteen mukaan vois VM:n laittaa ja naittaa uuteen Hiaceenkin niin saisi tuoda niitäkin taas Suomeen ;-)

TT

epäilen.onko toi vm kone jo kusikone 80 luvulla euro 5 vai??

armas 18.01.2013 21:33

Kiitos, tässä oli mainio pläjäys...
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 961543)
Kannattaa vähän söötsillä katsella muita topiceita, tästä oli hiljan juttua kun jollakin Jeepistillä oli kovin vaikeaa VM:n kanssa ;-)

...kun tuli tietoa miten tämä Rangessa toimii ;)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja solihull (Viesti 961543)
Miinuksia:
-Kannet
-Hankalasti vaihdettavat hehkut (no missäpä ei näin olisi..)
-Karu käynti, kuin traktorissa
-Lohkolämmittimen asentaminen tod. vaikeaa.
-Osien saanti ei ihan helppoa ja halpaa (vrt. Rangen osat muuten)
-Kuulemma vanhemmiten ja huonosti säädetyillä venttiileillä työntötanko saattaa hypätä pois kupista ja kansi halkeaa. Muutenkin hempulit työntätangot (nää on huhupuheita)
-Alakierrosvääntö onneton
-Öljynsuodatin väärin päin (sotkee vaihdettaessa koneen)
-Koneen vaihto Rangeen vaatii kaavelin vaihdon (on V8 jako eli bensakone kiinni bolt-on?)
-vedenpinta pitää olla aina korkealla paisuntasäiliössä, koska kone on korkea niin kannet menee aika nopeasti vajaaksi - ja kannet menee pilalle.

TT

Tuo 2.5 VM on tuossa autossa ollut alkuperäispata, jos viittasit tuohon kaaveliasiassa. Pöydällä lojuu tuommoinen RR Workshop Manual 1990-1994, josta löytyy tekniset tiedot moottoreihin 3.9 EFI, 4.2 EFI, 200 Tdi sekä 2.5 VM.
Tuossa kun piipahti saarivaltion sivuilla (Paddock, FamousFour...) näkyi tosiaan vaan huolto-osia löytyvän, ei juuri sen kummempaa.
Onneksi on lohkari jo asennettu :)

Transistori 19.01.2013 11:19

Tähän vois taas tökätä kyssärin kun ko. moottori majailee jeepin keulalla että passaako jostain mekaaninen pumppu suoraan sähkökaasullisen tilalle.

Rune 21.01.2013 08:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 961557)
VM:n koneita on kyllä asennettu Toyotaan, varaosakuvatkin tuntee, vuosimallia en tiedä, mutta tommosia numeroita: HR588HTT/66A/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73 sekä: 492.4HIT/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73.

Ja on jotain VM:n konetta asennettu tehtaan toimesta jopa tommosiin laatuautoihin kuin: UAZ ja GAZ sekä DAEWOO POLSKA ja FORD SCORPIO, ALFA ROMEO ALFA 164, AUSTIN ROVER, LAND ROVER...


Tuossa oli yhdessä kessun latu-tampparissa Vm 4,7L? 6syl turbodiesel. vähän epäilen inkkarin vaihtaneen. Näissähän pääsääntöisesti MB kone...

vmkrister 20.06.2015 17:21

vm 66a
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 961557)
VM:n koneita on kyllä asennettu Toyotaan, varaosakuvatkin tuntee, vuosimallia en tiedä, mutta tommosia numeroita: HR588HTT/66A/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73 sekä: 492.4HIT/TOYOTA LAND CRUISER/V0BJ73.

Ja on jotain VM:n konetta asennettu tehtaan toimesta jopa tommosiin laatuautoihin kuin: UAZ ja GAZ sekä DAEWOO POLSKA ja FORD SCORPIO, ALFA ROMEO ALFA 164, AUSTIN ROVER, LAND ROVER...

I do not read the language used above but am very interested in the VM HR588HTT/66A in the Land Cruiser.
I'd appreciate all available information and specially a VM spare part catalogue, where to find spares and possibly a complete second hand engine! Krister in Sweden

PH75 20.06.2015 19:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Matti- (Viesti 961681)
VM moottoreita asenneettiin tämän italialaisen sivun mukaan, euroopassa koottuun 70 sarjan land cruiseriin vuosina 1986 - 1992, johtuen euroopassa olleista tuontirajoituksista.

http://www.vmmotori.it/en/01/02/02/index.jsp

1987-? Toyota Land Cruiser II BJ73, 99 PS (73 kW) at 4,000 rpm and 220 N·m (162 lb·ft) at 2,600 rpm (Italian market only)[17] Tuommonen löyty, että tainnu tuonirajotus olla vaan italiassa voimassa?

Ja myös sellasta, että 70 sarjalaista olis tehty vaan japanissa ja venezuelassa. Mikä lie siite totuus tässä "nettimaailmassa".....
Assembly
Japan: Kariya, Aichi (Yoshiwara plant)
Venezuela: Cumana


Sivu luotu: 15:35 (GMT +2).