Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Samuraihin kierrejouset. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106160)

SptV 17.01.2013 14:08

Samuraihin kierrejouset.
 
Heppailen tukivarsia etuakseliin. Tukivarsi tulee rungon sisäpuolelle.

Maksimi sisäänjoustossa jää akselin ja rungonväliin 140mm jolloin tukivarsi ottaa runkoon kiinni.

Onko ok mitta vai tarvitseeko tiputtaa rungonpuolen kiinnitystä?

bluevan 17.01.2013 15:08

Mittasin just et tuossa mun 413:ssa on normi "ajoasennossa" akselin ja rungon väli noin 20cm joten jos suurinpiirtein samaa ajokorkeutta meinaat ni sulla olis 6cm sisäänjoustoa.

Äkkiseltään tuo 14cm kuulostais riittävältä ja veikkaisin että esim 33" raapii jo ennen kiinni
ku tuo sisäänjousto maksimissa sulla vaikka olis reilumminkin avarrettu lokasuoja.

ps. odottele viel hetki ennenku sulatat enempi ;)

SptV 17.01.2013 20:38

Parempaa tietoa ei näytä olevan. Enköhän hitsaile ne noihin mittoihin.

HRD 17.01.2013 21:32

Paha sanoa itse vielä mitään tietoa, kun on vähän sama tilanne itselläkin meneillään. Vaikkakin sinne saisi jäämään 10 senttiä, niin eihän se ole sanottu, että sielä etukaaressa mahtuu mikään pyörä elämään.
Itse jätän kaikki tukivarret yms hefteihin paikoilleen, kori päälle ja suunnitellun kokoiset pyörät (37") alle, sitten aletaan ihmettelemään mitä mahtuu ja miten. Siinä sitten selviää pohjaanlyönti kumien ja iskareiden paikat.
Sen verran jo olen itsekin hajulla, että ei sinne kauheasti enempää taida tulla jäämään kuin tuo 14 sentin luokkaa...

SptV 19.01.2013 16:20

Voiko jousipedin jättään tuolleen,vai hitsaanko putkensisälle vielä lapun?

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122212

SptV 20.01.2013 10:04

Tuossa isompi kuva.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122225

Eli jousen alapää jäisi akseliputken päälle. Vain putkesta leikattu kaulus ympärillään.

HRD 20.01.2013 10:26

Eihän siinä perjaatteessa muuta väliä ole kuin, että jousen alapää vaan asettuu hyvin ja molemmilla puolilla samaan tasoon. Mutta kun aattelee, että jousen pää on suoraan suzukin foliosta tehdyn akselinputken pinnassa, ni herää kysymys, kuinka nopeasti jousi "hinkkaa" putken puhki?:D

SptV 21.01.2013 11:51

Turhaan murehdin tuota sisäänjoustoa. 33*13.5 -44 vanteella ottaa runkoon kiinni ääriasentoihin käännettynä.

Sisäänjoustoa tarvii rajoittaa reilulla kädellä.

Ideoita panhardiksi?

SptV 22.01.2013 12:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SPTV (Viesti 962777)
Turhaan murehdin tuota sisäänjoustoa. 33*13.5 -44 vanteella ottaa runkoon kiinni ääriasentoihin käännettynä.

Sisäänjoustoa tarvii rajoittaa reilulla kädellä.

Ideoita panhardiksi?

Auttaa kummasti kun laittaa akselin keskelle runkoa kubn mittailee sisäänjoustoja.

100mm rajoitan sisäänjouston. Eli rungon ja aksulan väliin jää tuon verran.

SptV 24.01.2013 20:39

Iskarit tein näin:

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122644
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=122643

Kestääkö vai hitsaanko rungosta kolmiotuet putkiin?

SptV 07.02.2013 20:35

Mitä tapahtuu iskareille maksimi joustoissa?

Iskari on melkein kiinni jousipedissä, jos akseli siirtyy joustossa sivuun niin iskarihan ottaa petiin kiinni ?

Nouvvokaahan nyt noviisia.

Palex 07.02.2013 20:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja SPTV (Viesti 969570)
Mitä tapahtuu iskareille maksimi joustoissa?

Iskari on melkein kiinni jousipedissä, jos akseli siirtyy joustossa sivuun niin iskarihan ottaa petiin kiinni ?

Nouvvokaahan nyt noviisia.

Ei jos, vaan KUN akseli siirtyy sivuun joustossa, eli kyllä varmasti tulee ottamaan kiinni. Iskari kannattaisi laittaa jousen takapuolelle, niin silloin ei tule ongelmia.

Jp 07.02.2013 20:47

Sun kannattaa "venytellä" sitä akselia kylmintään siinä alla, kun näyttäisi olevan pukeilla muutenkin, siinä huomaat miten akseli kättäytyy suhteessa runkoon. Iskari tulee ottamaan kiinni jos noin jää.

lepoantti 07.02.2013 20:55

minkä jouset nää on?

SptV 07.02.2013 21:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 969585)
minkä jouset nää on?

Audi80 takajouset.

Iskari oli helppo toteuttaa tuohon. Eipä auta kuin laikata putket pois ja suunnitella uusi paikka.

-MaTTi- 08.02.2013 00:24

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jp (Viesti 969578)
Sun kannattaa "venytellä" sitä akselia kylmintään siinä alla, kun näyttäisi olevan pukeilla muutenkin, siinä huomaat miten akseli kättäytyy suhteessa runkoon. Iskari tulee ottamaan kiinni jos noin jää.

Oikeesti SPTV mieti vähän ja mallaile miten osat liikkuu ja käyttääntyy jouston aikana. Ja ota selvää miten ne kuulus olla, esim. panhardin asento verrattuna ohjausvarteen, caster-kulma jne. Ei tuu tolla menolla kunnollista jos ihan kokeilemalla räiskii kiinni miettimättä mitä tekee.

Seuraavaks panhardia ja ohjausvarsia mallailemaan, sitten katot minne ne iskarit voi laittaa.

SptV 08.02.2013 08:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 969704)
Oikeesti SPTV mieti vähän ja mallaile miten osat liikkuu ja käyttääntyy jouston aikana. Ja ota selvää miten ne kuulus olla, esim. panhardin asento verrattuna ohjausvarteen, caster-kulma jne. Ei tuu tolla menolla kunnollista jos ihan kokeilemalla räiskii kiinni miettimättä mitä tekee.

Seuraavaks panhardia ja ohjausvarsia mallailemaan, sitten katot minne ne iskarit voi laittaa.

Oikeassa olet Matti.

Kyllähän tuotakin joustattelin useasti ,mutta puuttuva panhardi sai kaiken käyttäytymään erilailla.

Tekstistä saanee kuvan että palikat vain räiskitään paikalleen, mutta kyllä tuotakin mietittiin useampaan otteeseen.

SptV 08.02.2013 13:20

Panhardin mallailua.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123480

Yläpään jos siirtäisi rungon ulkopuolelle osuisi alapää jousipedin kohdille, johon olisi helpompi tehdä kiinnike.

Onko panhardi kummallakin tavalla ok?

Teme 09.02.2013 00:40

Minun mielestä ;), nuo jousen putket kannatais laittaa jousen "sisälle"(mielellään vielä vähän kartioksi).. Tai ainakin joudut lyhentään noita putkia --> joustoissa/liikkeessä hankaa jouseen.. Ja laput alle. Parhardin(ja ohjausvarren) kulma on liian jyrkkä jos on ajoasento? Mitä loivempi sen parempi..

SptV 09.02.2013 08:17

Highsteer palikoihin ei anna budjetti myöten.
Omegan simpukkaan ei taida löytyä pudottavaa ohjausvartta?

Muita ratkaisuja ohjausvarren kulman loiventamiseen?

Panhardi on nyt pituus sekä leveyssuunnassa ohjausvarren suuntainen ja lähes saman mittainen.

Täytyy miettiä noita jousipetejä, ainakin madaltaisi niistä puolet pois. Laput teinkin jo niiden alle koska iskarin uusi alakiinnike tulee olemaan putken sivussa.

Palex 09.02.2013 10:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Teme (Viesti 970076)
Parhardin(ja ohjausvarren) kulma on liian jyrkkä jos on ajoasento? Mitä loivempi sen parempi..

Loivempi tietysti parempi, mutta kyllä tuo noinkin toimii aivan mainiosti.:)

Jermu1 09.02.2013 13:06

123 Mersun ohjausvarsi käy pienellä pultinreikien vinguttamisella jarrusatulan kiinnikkeisiin! Saisi ainakin tuon vetotangon ja panhardin loivempaan kulmaan.

-MaTTi- 09.02.2013 23:56

Onko tuo nyt oikeesti ajoasento, moottori ja kaikki paino kiinni? Melkosen korkee tulossa. :eek:

Jos ei, niin ota huomioon että tollasella panhardikulmalla akseli siirtyy sisäänjouston aikana pari senttiä oikealle.

Jari 10.02.2013 09:15

ja tuota. näyttää siltä että olet kiinnittänyt nuo korvakkeet suoraan akseliputkeen.. Ei tule kestämään.

Se on niin onnettoman ohutta värkkiä että repee varmasti irti. ja menee mutkille yms.

karvanoppa 10.02.2013 10:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jari (Viesti 970474)
ja tuota. näyttää siltä että olet kiinnittänyt nuo korvakkeet suoraan akseliputkeen.. Ei tule kestämään.

Se on niin onnettoman ohutta värkkiä että repee varmasti irti. ja menee mutkille yms.

Samuraissa akseliputki on jykevämpää kuin 410 ja itse hitsasin omassa 1-linkin suoraan akseliputkeen ja kesti retuutusta hyvin 410 akseliputkessa ilma vahvistuksia.

Ja nimimerkillä voin sanoa, että vahvista runkoa banhardin kiinnikkeiden kohdalta, original 2mm seinämä ei kestä. ;)


Sivu luotu: 20:43 (GMT +2).