Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   vitaran ryyppy (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=106048)

kellukka 14.01.2013 20:35

vitaran ryyppy
 
osaisko joku neuvoo miten saan vitarasta ryypyn pois pelistä tai käsikäyttöiseksi kun vie 20l sataselle ja pitäis ajella 120km joka päivä.. auto vm.91 ja sillä yks piste ruisku härpäkkeellä. kiitos tiedoista jo etukäteen.:confused:

Smäkä 15.01.2013 16:08

Sitä ryyppyä ohjaa jähytinnesteen lämpötila-anturi ja jos se on sama ku swiftissä myös termoelementti joka ohjailee ilman määrää. ECU päättää bensamäärän.
Eli sinne kaasarin näköiseen mötikkään menee vesiletkut?

Lämpeääkö kone normaalisti? Kannattaisi vaihtaa se veden lämpötila-anturi ensin.
Se pitäisi sijaita termarikotelon vieressä - älä sekoita kuitenkaan mittaristoon menevään anturiin.
Omassa Vitarassa on vihreä iso liitin, joskin on-92 pitkä ja monipiste.

Tuskin saa poistettua tai käsikäytolle ainakaan kovin vähällä työllä.

kellukka 15.01.2013 17:49

joo,vesiletkut menee ja vihree liitin oli näköjään tuossakin. lämmöt ei mielestäni nouse kunnolla,mittari näyttää 1/3 osaa oltiinpa tiellä tai ummessa.

Smäkä 15.01.2013 19:25

Taitaa olla tuo mittarin näyttämä Vitarassa tyyppivika -
oikea käyntilämpötila kannattaa tarkistaa infrapuna tms. mittarilla

Omassanikin näyttää vajaa 1/4 vaikka inframittari näyttää 90.

Mutta jos se anturi on sökö - kusettaa ECUa ja kuluttaa paljon. Se voi mennä ns. Limphome - tilaan jolloin pukkaa tosi rikkaalle moottorin suojaamiseksi.
Eikä saa aikaan moottorin vikavalon välähdyksiä.

Ainakin tuo on halpa ja nopea vaihtaa.

kellukka 15.01.2013 20:53

Joo.pitääkin huomenna käydä uus anturi. Eihän tuo ollu ku reilun kympin. On vähä hakusessa muutenkin nuo nelikot kun nyt ostin ensimmäisen millä pääsee muuallakin kun asfaltti teillä. Tekis mieli vaan vielä isompaa rengasta ja muuta kivaa.mut kunhan ensin sais muuten pelaamaan.iso kiitos avusta!

Filipsi 16.01.2013 13:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Smäkä (Viesti 960517)
Taitaa olla tuo mittarin näyttämä Vitarassa tyyppivika -
oikea käyntilämpötila kannattaa tarkistaa infrapuna tms. mittarilla

Omassanikin näyttää vajaa 1/4 vaikka inframittari näyttää 90.

Mutta jos se anturi on sökö - kusettaa ECUa ja kuluttaa paljon. Se voi mennä ns. Limphome - tilaan jolloin pukkaa tosi rikkaalle moottorin suojaamiseksi.
Eikä saa aikaan moottorin vikavalon välähdyksiä.

Ainakin tuo on halpa ja nopea vaihtaa.



Jos tuo anturi on tosiaan sökö ja tämä Limphome tila on päällä ni näkyykö se esim päästömittauksessa?

Smäkä 16.01.2013 16:00

Kyllä sen varmasti päästöistä näkee - palamatontahan jää
olikos se ny sitten HC (hiilivedyt) korkealla

Tuohon "Limphomeen" kuuluu myös tehon puute, ilmeneekö?

Filipsi 16.01.2013 16:04

Ei mielestäni ole tehottomuutta, bensaa menee minusta enempi mitä pitäs. Oon verrannu velipojan samanlaiseen ja eroa on kuitenki pari lirtaa satkulle.
Miettiny että onkohan tässä joku säätö pielessä
Päästöt oli kunnossa tuossa syksyllä ku leimasin.

Smäkä 16.01.2013 16:15

Tuskin se sitten sinulla "Limputtaa"

Anturin vastusarvon voi myös mitata, koitan kaivaa sen käyrän

Filipsi 16.01.2013 16:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Smäkä (Viesti 960840)
Tuskin se sitten sinulla "Limputtaa"

Anturin vastusarvon voi myös mitata, koitan kaivaa sen käyrän


No sillähän sen sais varmistettua että onko se kunnossa vai ei.

Isompi tankki pitäs saaha kans, tuohon vaihettu pätkämallin tankki 42 litraa.

Smäkä 16.01.2013 16:32

1 Liiteet
Tuo käyrä on IAT sensorin mutta skaala on sama ECT:lle.

Tankin koosta, minun pitkässä on 55 mutta kun automaatti- on se vaan kiva
katsoa kun silmissä tippuu.

Syksyllä pääsi alle 10, nyt menee12>

Filipsi 16.01.2013 16:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Smäkä (Viesti 960848)
Tuo käyrä on IAT sensorin mutta skaala on sama ECT:lle.

Tankin koosta, minun pitkässä on 55 mutta kun automaatti- on se vaan kiva
katsoa kun silmissä tippuu.

Syksyllä pääsi alle 10, nyt menee12>


Kiitos tästä.

Samanlaiset on mullaki kulutuslukemat tällä hetkellä. Pitkä manuaali on mulla.

Smäkä 16.01.2013 16:44

Pitäshän sen manuaalina varmaan vähemmän viedä, vai ajatko minkälaisella rengastuksella?
Itse körötän 205/70 15 nokian talvirenkailla, 215/75 15 Insa Saharoilla meni mettäreissuilla helposti 13 ja yli

Maantiellä niillä pääsi 10-11 välille.

Filipsi 16.01.2013 16:53

En tiiä kuuluuko tämä enää tähän topicciiin mutta kuitenki.

Mulla on 235/75 15 nokian hakkapeliitat alla nyt.

Syksyllä ajelin samankokosilla allterraineilla. Syksyllä tiellä jotaki 10-11 ja nyt menee varmaan se +12 litraa nurkka-ajossa.

Tienpäällä en oo nyt ihan hetkeen mitannukkaan.

kellukka 16.01.2013 17:21

nytpä on anturi vaihdettu,vetää ehkä hieman tasaisemmin mut tyhjäkäynti sahaa 1900-900 välissä,eli ne on joko 900 tai 1900,ihan kuin joku potkis päälle, kulutusta en vielä tiedä kun huomenna,kun ajelen töihin. sit kun tyhjäkäynti kierokset 900,kuuluu kaasarista ihan samanlainen ääni kun venttiilit naputtais.

Rocker 16.01.2013 18:44

Oliskohan tyhjäkäynti kello tukossa. Itellä korjaantu aikoinaan sen putsaamisella. En muista yhtään minkälainen operaatio oli, mutta kyllä siitä yhessä illassa selvis. Monella muullaki ollu vitaroissa samaa ongelmaa niin liekkö jonku sortin tyyppivika.

kellukka 16.01.2013 20:52

joops. pitää tutkailla joskus,eipähän tuo haittaa tuo tyhjäkäynti kun ainahan sitä mennään "lämä pohjassa" :D mut jos tuon polttoaineen kulutuksen sais asettumaan, Jos tätä lukee Vitara miehiä niin minkä kokoista rengasta tuohon mahtuu lakien puitteissa ja minkälainen jobi lie tuo jos laittaa vähä palikkaa rungon ja korin väliin..? maasto ominaisuuksiahan tuo ei varmaan paranna mut jos siitä sais vähä "maasto uskottavamman"näkoisen. nin ja auto oli se pätkä avo vitara vm.91

Filipsi 16.01.2013 21:39

235/75 15 taitaa olla suurin koko millä leiman saa. Korin korotuksesta ei oo itellä kokemusta mutta alustaa muuten helppo korottaa. Ladan jouset taakse, vaikka a-mallin gt vectrasta iskarit taakse ja eteen korotuspalikat esim bits4vitsistä. Lisäksi kannattaa kysyä nim. Laa laa:lta sinne etutolpan päälle spaceria jotka on todettu hyviksi.

Rocker 16.01.2013 21:56

Milleistä ei tietoa, mutta itellä oli 30x9,5. Koppaa turha alkaa nostamaan katu uskottavuuden takia. Varsinkin kun vitaran kokoseen autoon ei saa sitä leimattua. Audin ja ladan jousilla saa nousemaan halvalla 2" eikä tarvitse temppuilla katastuksen kanssa. Haulla löytyy enempi.

Smäkä 17.01.2013 13:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Rocker (Viesti 960903)
Oliskohan tyhjäkäynti kello tukossa. Itellä korjaantu aikoinaan sen putsaamisella. En muista yhtään minkälainen operaatio oli, mutta kyllä siitä yhessä illassa selvis. Monella muullaki ollu vitaroissa samaa ongelmaa niin liekkö jonku sortin tyyppivika.

Mahollisesti myös EGR venttiili tukossa? Putsaa senkin

Smäkä 17.01.2013 13:44

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kellukka (Viesti 960977)
joops. pitää tutkailla joskus,eipähän tuo haittaa tuo tyhjäkäynti kun ainahan sitä mennään "lämä pohjassa" :D mut jos tuon polttoaineen kulutuksen sais asettumaan, Jos tätä lukee Vitara miehiä niin minkä kokoista rengasta tuohon mahtuu lakien puitteissa ja minkälainen jobi lie tuo jos laittaa vähä palikkaa rungon ja korin väliin..? maasto ominaisuuksiahan tuo ei varmaan paranna mut jos siitä sais vähä "maasto uskottavamman"näkoisen. nin ja auto oli se pätkä avo vitara vm.91

Kerro kulutuksen kehitys jos sitä tapahtuu

Omaan laitoin eteen vanhan E mesen jouset katkaistuna ja taakse kanttiladan etuset sellaisenaan. ~50mm nous. Etutolppiin tein korotuspalat itse ja säädin camberin säätöpulteilla, taakse tein myös iskareiden uudelleenpaikoituspalikat.

kellukka 20.01.2013 17:50

vielä en tiedä kulutuksesta kun ei oo tullu tuota ajoa niin paljon. putsasin sen egr venttiilin..olihan tuo aika tukossa..nyt kierokset tasaisesti 1600. palailen myöhemmin asiaan kun saan vähä kulutus lukemia.

kellukka 22.01.2013 17:11

nytpä on työreissu heitetty,kulutus tippu puolella. nyt on jo asiallinen kulutus tuollaiselle auton puolikkaalle. kiitoksia vaan asiantuntioille!


Sivu luotu: 09:34 (GMT +2).