Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Toyota Runner (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105902)

nelosnuhvi 10.01.2013 22:39

Toyota Runner
 
Morjensta!

Ajattelin kysyä tälläistä että onko vika kuskissa vai autossa, ensimmäinen oma maasturi siis tallissa. Vm91 3l bensa Runneri siis kyseessä..

Muuten tykästynyt autoon mutta kovin rauhaton on maantiellä kulkemaan, saa ohjastaa koko ajan että viivojen sisällä pysyy. Ei kovin nautinnollista ajamista,, Vakiorengastus alla, ylä/alapallonivelet uusittu sekä apusimpukka tiukattu kun katsastus niihen kosahti.

Edellinen omistaja oli korottanut autoa vääntösauvoja kirimällä, eteen vaihdettu manuaali napalukot. Muita muutoksia ei tiedossa alustaan:confused:

Että onko jossain vikaa, vai kuskin syytä katsoa peiliin ja hommata joku turvallinen riisikuppi alle:D

-MaTTi- 10.01.2013 22:42

Olisko tukivarsien puslat edessä paskana + pyöränkulmat vituroillaan?
Kyl pitäis nätisti suoraan mennä ohjastelematta jos on kaikki kunnossa.

Rölli 10.01.2013 23:01

Ääni niille pyöränkulmille.

Jos on sauvoista nostettu tappiin ja jätetty auraukset korjailematta niin varmasti vaeltaa.

Jos molemmat eturenkaat on ajossa yhtä liukkaalla pinnalla ja vain toinen osuu vaikka asfalttiin tai johonkin muuhun paremmin pitävään niin muljahtaako auto siinä vaiheessa johonkin?

Mulla ainakin ilmoitti tuolla lailla heti kaikki muutokset pitoeroissa. Esim, sateella suojatiemerkit ja kaivonkannet. Ja muutenkin oli huono ja rauhaton ajettava.
Ongelma poistui täysin kun kulmat saatiin kohdilleen.

nelosnuhvi 10.01.2013 23:14

Ok.

Hyvä tietää eikä tuo kulmiensuuntaus niin kalliskaan toimenpide ole. Ja vaikka olisikin niin ei haittaa jos vaan siedettäväksi muuttuisi ajotuntuma.

Epäilen pahasti ettei mitään pyöränkulmia ole säädetty kohilleen "korotuksen" jälkeen, tuntui vähän sellaiselta rasvanäppi touhulta muutenkin tuon auton historia..

Hiekkatiellä yms hiljaisissa nopeuksissa käyttäytyy ihan siivosti, mutta heti kun pikitien puolelle pyörähtää niin rauhaton veivaus alkaa. Ihan ranne kipeytyy kun parikyt kilsaakin köröttelee, joten sen takia saanutkin lähinnä maaseutu ajoa nähdä tuo auto:confused: Eli kurssia saa korjata koko ajan:mad:

Niin ja sopivaa suvirengas satsia vanteineen saapi tarjota jos löytyy lähellä savoa:cool:

RIPAX 10.01.2013 23:35

Kulmat.
 
Joo kulmat ne luultavasti on päin persettä. Muutenki kannattaa kattoa ettei oo kiritty liikaa niitä jousia,jos liikaa ni jää ulos jousto lyhyeksi. Hyvä mitta on kun ulos jouston toppari kumiin(sellaine neliskanttinen kumi joka stoppaa ylätukivartta)jää semmonen 8-10mm varaa kun auto lepää pyörillään. Samalla näkee et on suorassa,ettei oo käyny niin et on kiritty epätasan. Motonetti myy muuten uutta laadukasta apusimpukkaa jotain 90€ hintaan.

-MaTTi- 11.01.2013 00:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 958500)
Motonetti myy muuten uutta laadukasta apusimpukkaa jotain 90€ hintaan.

Ja alkuperäiseen saa Toyotan tiskiltä uudet helat 20-30€, tulee yleensä uutta vastaavaksi.

Reisrdok 11.01.2013 07:33

Tutun kuulloista, omasta unohdin katsoa auraukset korotuksen jälkeen ja oli mielenkiintoinen ajettava. Asfalttitiellä jos oli välillä lunta ja välillä kuivaa niin sai kaksin käsin pidellä ratista kiinni.

Camber kannattaa myös säätää kohdalleen, menee persiilleen korotuksessa.

Mielummin korottaisin korotuspaloilla kuin vääntösauvoja kiristämällä, helppo homma ja laillinenkin. Ja seuraavan kerran kun vaihtaa iskarit niin korotuspalan verran pidemmät.

nelosnuhvi 11.01.2013 10:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Reisrdok (Viesti 958541)
Tutun kuulloista, omasta unohdin katsoa auraukset korotuksen jälkeen ja oli mielenkiintoinen ajettava. Asfalttitiellä jos oli välillä lunta ja välillä kuivaa niin sai kaksin käsin pidellä ratista kiinni.

Camber kannattaa myös säätää kohdalleen, menee persiilleen korotuksessa.

Mielummin korottaisin korotuspaloilla kuin vääntösauvoja kiristämällä, helppo homma ja laillinenkin. Ja seuraavan kerran kun vaihtaa iskarit niin korotuspalan verran pidemmät.

Jeps, jos itsellä taito/aika riittäisi normi asetusten (vääntösauvat) mukaiseksi muuttamiseen, niin sen kyllä tekisin. Ei ole tullut ikinä moisten kanssa turattua, joten jääköön sellaiseksi..

Korotusta tarvitsisin lähinnä talvisin, mutta liekkö ero vakioon millainen, en tiedä..

Mutta pyöriensuuntaukseen siis mars!

Reisrdok 11.01.2013 11:05

Jos kiinnostaa niin ainakin tuolla on vääntösauvoista:
http://toyota.off-road.com/trucks-4x...ent-19258.html

Ja tuolla suuntauksesta:
http://www.sdori.com/SDORI_4WD_Align...ions_Main.html

Sauvojen pultit voivat olla ruostuneet jumiin mutta jos niitä on jo joku väännellyt niin voivat liikkuakin..

nelosnuhvi 30.01.2013 18:08

Tuossa herättelin talviunilta runneria, pitäisi nimittäin lähteä sinne pyöriensuuntaukseen kohtpuoliin. Kevääksi ajokuntoon:)

No siitäpä paljastui hieman sähkövikaa, viime kesänä kummitellut sähkövika uusiutui ja tälläkertaa jäi päällensä vielä!

Tilanne on siis se että lyhkäset valot eivät pala normaali asennossaan, ja silloin näkyy kojelaudassa pitkien merkkilamppu, pitkät eivät kuitenkaan pala. Kun vaihtaa pitkille viiksestä niin normaalisti pitkät syttyvät. Eli lyhkäset eivät pala (mutta kummallisesti pitkien merkkivalo palaa koko ajan) Polttimot ehjät.

Olin kuulevinaan että joku rele pärisi konetilassa kun tarkkailin tilannetta.. Nyppäsin irti ja koitin ehjällä releellä, pärisee myös. Lisäpitkien relettäkin koitin vaihtaa varmuuden vuoksi, ei vaikutusta.

Autoon asennettu lisäpitkät, releen ohjaus normaalisti omilta pitkiltä, katkaisija välissä. Takana katolla 4kpl työvaloja, myös ne releistetty konetilassa. Myös radiolle ja vinssille lähtee kaapeloinnit akulta, joten varsinainen käärmeenpesä akun vierellä.. Sulakkeet onneksi löytynyt joka lähtöön..

Kesällä muistelin että johtoja sörkkimällä vika hävisi:D Että olisiko kontakti vikaa.. Mutta aika kummallisia oireita aiheuttaa.

nelosnuhvi 31.01.2013 14:06

Tänään tuossa tarkistin vielä polttimot, sulakkeet yms. Siistin jälkiasennus härpäkkeitä ja juottelin kestävämpiä liitoksia kötöstysten tilalle. Viiksenkin purin, mutta ei siitä selkoa oikein ottanut. Mutta vika vaan toistuu:mad:

HV 31.01.2013 16:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja nelosnuhvi (Viesti 966706)
Tänään tuossa tarkistin vielä polttimot, sulakkeet yms. Siistin jälkiasennus härpäkkeitä ja juottelin kestävämpiä liitoksia kötöstysten tilalle. Viiksenkin purin, mutta ei siitä selkoa oikein ottanut. Mutta vika vaan toistuu:mad:

Tarkastele vielä maadoitukset että on kunnossa.
Runnerissa valojen sähköt kiertää kyllä melko omituisesti, joskus kun laittelin lisäpitkiä ja mittailin niitä sähköjä niin meinas herättää pientä ihmetystä.

Reisrdok 31.01.2013 18:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HV (Viesti 966749)
Tarkastele vielä maadoitukset että on kunnossa.
Runnerissa valojen sähköt kiertää kyllä melko omituisesti, joskus kun laittelin lisäpitkiä ja mittailin niitä sähköjä niin meinas herättää pientä ihmetystä.

Perus tojota (ainakin mitä itellä on ollut), lampun yhteen kantaan tulee releeltä plussa ja lyhkäisiä/pitkiä maadoitetaan viiksen kautta. Pitkien merkkivalo palaa sen takia kun sille merkkivalolle tulee virta lyhkäisten langan läpi pitkien ollessa päällä. Sitten kun vaihdetaan lyhkäisille niin lyhkäisten nasta maadoitetaan ja merkkivalo sammuu. Hetken kanssa jouduin miettimään että miten lisäpitkien rele kytketään :D

Veikkaan että valoviiksessä on tuskaa, ei maata kunnolla relettä&lyhkäisten nastaa. Samasta syystä merkkivalo palaa.

Reisrdok 31.01.2013 18:14

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=123040

nelosnuhvi 31.01.2013 18:45

JES, vika löytyi! Meinasi jo toivo loppua, mutta lopulta nyppäsin ratin alta muovit pois. Ja heiluttelin liitoksia sekä piuhoja, kas kummaa pitkien merkkivalo sammui ja ajovalot syttyi:p

Eli vika oli rattiakselin alla oleva sarjaliitin(?) jossa taisi olla 13pinniä, kaikki ei tosin käytössä. Reunimmainen pinnipari oli kuumentunut ja jopa hieman sulattanut liittimen muovia/johdon kuorta. Jonka johdosta sähkönsiirto kyky HIEMAN heikohko... Liitintä ei pystynyt korjaamaan, joten eikun piuhat liittimestä poikki ja tinaamalla jatkot/hyppylangat liittimen ohi. Volaa ja valot pelaa kuin unelma:rolleyes:

Löytyipä sähköjen seasta ilmeisesti vanhemmat lisäpitkien valoille tulevat syötötkin, tai olla ilman releitä. Raksin ylimääräiset pois ja olemassaolevat kunnostelin vähän asiallisempaan kuntoon. Myös maadoitukset parantelin, että onpahan sitten tulevaisuutta ajateltu vaikka ei tähän vikaan ne auttaneetkaan.

Reisrdok 01.02.2013 08:17

Hyvä että löytyi. Mietin kanssa että jossain siellä suunnalla vian täytyy olla kun on ainut paikka missä releen ja lyhkäisten ohjaus tulee samaan pisteeseen.

nelosnuhvi 01.02.2013 13:31

Tässä nyt lämpimien kelien aikaan innostuin tuota auraustakin säätelemään, syykin vaelteluun taisi löytyä, haritusta 4.5milliä...:eek:

Sitten tuohon vääntösauvojen juttuun, tuolla ylempänä "Ripax" mainitsi välyksestä joka on ylätukivarren ja neliökumin väliltä löydyttävä. Näyttäisi olevan se noin 4milliä:confused: tällähetkellä, voi voi..

Tutkiskelin vääntösauvojen säätöä, ja yllättävän helppo onkin säätää. Joten voisi samalla hieman laskea alaspäin ja sen jälkeen kulmat uudestaan.

No kaikesta huolimatta ehkä tästäkin vielä auto saadaan:p

nelosnuhvi 01.02.2013 17:08

Ja päivitystä tilanteeseen, laskin auton keulaa alaspäin vääntösauvojen pulteista. Hyvin liikkui, eivät olleet jämähtäneet. Eli niitä on lähivuosina ruuvailtu:(

Aurausta säädin vähän paremmin kohdilleen, millaisilla säädöillä muilla runnerit on? Eli varmasti vielä paremmaksikin saisi, kesärenkaille vaihdettaessa varmaan käyttänen liikkeessä nelipyöräsuuntauksessa vielä.

Ihmetys oli suuri kun pikitien puolelle kiihdytin, tämähän menee suoraan!!

Kyllä tästä siis auton vielä sai, ja tälläisillä turan korjaajan taidoilla:D

Reisrdok 01.02.2013 19:15

Manuaali sanoo että milli aurausta.

Reisrdok 01.02.2013 19:47

https://docs.google.com/file/d/0ByZE...it?usp=sharing

Tuolta tehdasmanuaali. Saa purettua vaikka 7zip ohjelmalla.

jazzu80 01.02.2013 20:19

vääntösauvoja kirimällä saa ohjauskulmat camperin vidulleen, ja rupiaa hakkaa pohjaanlyönti kumiin.. ei hyvä.

nelosnuhvi 01.02.2013 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jazzu80 (Viesti 967239)
vääntösauvoja kirimällä saa ohjauskulmat camperin vidulleen, ja rupiaa hakkaa pohjaanlyönti kumiin.. ei hyvä.

Ja juurikin sen takia säädin lähelle vakiota takaisin, kun täältä palstalta ohjeet siihen sain. Kohta vuoden auto minulla ollut, mutta aika vähällä käytöllä, josko nyt "uudistuneena" lähtisi useammin keikalle:)

Ja suurkiitos Reisrdokilla taasen manuaalista!


Sivu luotu: 07:05 (GMT +2).