![]() |
Tummennuskalvon poisto
Onko kenelläkään tarjota kikka kolmosta millä saisi huonokuntoisen tummennuskalvon pois takalasista lämmityslankoja tuhoamatta?
Tänä ilta tuli kokeiltua kuumailmapuhallinta, mattoveitsen terää ja liuotinta... Laidoista lähtee hyvin mattoveitsen terällä mutta sillä ei ole mitään asiaa lämpölankojen lähelle jos haluaa että ne vielä toimii. Liuottimella lähtee sitten kyllä jäljelle jäänyt liima hyvin. Kuumailmapuhallin ei tunnu auttavan yhtään vai enko uskalla vetästä tarpeeksi kovalla lämpötila-asetuksella - käytin 200 astetta? Lämpölankojen alueella ei saa ilman jotain hyvää konstia irti kun pieniä paloja kerrallaan - eli siinä menee ihan tuhottoman kauan. Onko hyväksi havaittuja konsteja tarjota? |
koitas Fairy / vesi liuosta ja sumutin puilloa, joskus muistelen lukeneeni aiheesta niksin, piti muistaaksein antaa hetken vaikuttaa ...
|
ootko kokeillu lämmittää ulkopuolelt lasia? Ite oon muutamat irroittanut sillä taval ja liimat asetonilla.En tiedä mitä langat tykkää asetoonista.
|
Tlee äkkiseltään kolme vaihtoehtoa mieleen tässä.
-kuulin että tuo kalvo lähtee joillain liuottimilla ja jopa uuninpuhdistusaineella hyvin. -itse olen kyllä ehnyt sen joskus kaverin kanssa vanhalla partaveitten terällä pidikkeessä fairyliuos liukasteena. -mites on jos koittain sellasta höyrystintä jolla tapettia irroitetaan! Sellanen pistooli josta tulee sitä? Ihannvaan ajatukseksi -joel |
ite oon kans fairilla ja karhukielellä hangannu ihan kohtuuella lähtee.
|
Vaatii työtä ja vaivaa, ja ennen kaikkea aikaa ja tuuria!
Jos minun pitäis k.o homma tehdä, niin varmaan tekisin seuraavasti:
Lasi irti, ja leikkaat kaikki lämmityslangan ympäristöt 0,5 mm päästä terävällä veitsellä, ja sitten lasi likoamaan fairyveteen, ja rappaisin siellä lankojen ulkopuolella olleet kalvot ja liimat pois. (vaatii esim. katkoteräveitsen terän palaa teräväkärkiseksi hiotuissa lukkopihdeissä...) Ja kun nuo lankojen päällä olevat kalvot ei lähde irti, niin sitten olisi langoilla "varjo"... (siis en usko, että jos kalvot on laitettu kunnolla, että kalvoa+liimaa saa irti lankoja vahingoittamatta kotikonstein) Ja jos pitäis yrittää, niin lasi altaaseen upoksiin fairy?veteen, ja ja lämmöt 100 C astetta, ja pehmeällä kylpysienellä hierotaan poikkisuuntaan.... Toinen vaihtoehto vois olla kuumassa ja kosteassa saunassa höyrypesurilla, mutta kun ainakaan noita halpoja ei saa käyttää saunassa... -> siis vaihda joltain tummennuksista kiinnostuneelta tummennetulla takalasilla tummentamaton!!!!!!!!!!!!! Siis noita kalvoja on useampaa sorttia, esim -80 luvun lopun letukan alkuperäiset? etusivuikkunoiden tummennukset oli paljon,paljon lujemmassa kuin teini bemarin etusivulasien, vaikka nämäkin oli pysynyt kiinni 99%, vaikka ikkunoita oli auottu paljon, ja reunaa ei oltu lakattu. (mutta erityisesti liima oli niin lujassa kiinni, että partakoneen terien puutteessa höylättiin pehmennettyä liimaa pois IRWIN- katkoterävaitsen terillä, ja lähti aina pikkasen, kun liimaa pehmenettiin jarrupesulla/ruosteenirroittimella/bensalla/fairyvedellä/jarrunesteellä jne. Mutta mikään ei ollut ylivertainen, bensa liotti ehkä parhaiten, mutta silloin liima oli limaa.... ja fairy oli huonoin "liuotin", mutta kaikki mikä irtosi terän päälle, niin pääty roskikseen... Ja Aihetta Hipoen, mistä nykyään saa tuota takalasin lämppärin "korjausmaalia", tuo alle 1cm3 pullo alkaa olla niin kerrostunut/jämönyt... ? |
ite poistin vanhat kalvot painepesurilla kun ikkunat sattu olemaan irti ja liimat pyyhin pois asetonilla....
|
Itse noihin käyttänyt kuumailmapuhallinta, veistä ja vitutusta. Lopulta putsannut asetonilla koko ikkunan. On se niin ihanaa hommaa että ei mielellään jaksa tehdä.
|
Lainaus:
|
Kiitos kaikille vinkeistä!
Toimivin tapa oli minulle lämmittää kuumailmapuhaltimella 300 asteen asetuksella ensin kalvon reunasta ja nostaa se sen verran veitsen kärjellä ylös kalvoa että siitä sai kiinni. Sen jälkeen hyvin varovainen veto kalvosta ja lisää lämpöä koko ajan siihen mistä kalvo on nousemassa irti lasista. Tällä tavalla irtosi melko suurina paloina. Sen jälkeen pesin liiman pois Teknosolvilla. Sitten seuraava kysymys. Kalvon liiman mukana lähti myös vastuslankojen musta suojapinta - onko langat nyt tuhoon tuomittuja? Muutama lanka oli myös poikki - onko jostain vielä saatavissa lämpölangan sähköä johtavaa korjauslakkaa? |
Lainaus:
Tollanen purkki on ollut jemmassa jo jonkin aikaa, maksanut aikoinaan 14 €. En oo vielä koskaan tullut kokeilleeksi. |
Lainaus:
|
Muutama lanka oli myös poikki - onko jostain vielä saatavissa lämpölangan sähköä johtavaa korjauslakkaa?
5min googlettamisen jälkeen löytyi tällainen tuote:https://www.elfaelektroniikka.fi/elf...item=80-801-37 |
Lainaus:
|
Itellä ei aikoinaan ollu muuta tuohon kalvon liimanpoistoon just sillä hetkellä hyllyssä ku jarrunestettä, no ei muuta ku pullosta loraus rättiin ja hankaamaan. Lähti liimat silläkin :D
Ja lakalla tummennetut takavalot putsasin 98silla. Ei ainakaan nissanin takavalot haalistunu/kärsiny mitenkää.. |
Lainaus:
|
Pakko mainita semmonen konsti ku mulle sattu kohdalle yhdessä mersussa eli nurkasta kiinni ja roima nykäsy,liimat lähti mukana :D Oli vissin jotain paskakalvoo.
|
Lainaus:
|
Vähän ot mut saako jostain sitä lankaa, että vois tehdä ite lämpölasin
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
onko kukaan poistanut kalvoista koiran kuolaa sellaista vuosia kerääntynyttä ja kuivunutta vähän näyttää niinku kalvo olisi kulunut piloille mutta lähtee kovalla hankaamisella irtoamaan mikään lasin pesu liuotin bräkleeneri ei auta.
|
Lainaus:
olen kokeillu, ei siihen auta kuin se sama millä se on tullukin, eli nuoleminen... :D ... ei vaan, lähtee se, kun aikansa liuottelee, ihan taas Fairyvedellä |
Lainaus:
|
Sivu luotu: 18:50 (GMT +2). |