![]() |
Mersun jälkikäynti...
On tuossa käyttöautona 190 mersu, ja siinä on hivenen ollut semmosta vikaa että on hörähdelly hivenen sammuttamisen jälkeen... No kuitenkin tänään töistä tullessani toppasin lähikauppaan ja kun sammutin auton niin horähti taas muutaman kerran. No nyt kuitenkin ilmeisesti jokin ei tykännyt kun ei käy tyhjäkäyntiä enää kaikilla mukeilla. Mikäköhän sieltä antautui? Tulpat ei ole kun parviikkoa vanhat ja kaasarista vaihdoin kalvon viimeviikolla kun siinä oli sormen mentävä reikä. Auto seissyt pari vuotta ja otettu käyttöön pariviikkoa sitten...
|
Hyvä hevonen puistelee itsensä ravien jälkeen... Ei kai vaan karsta käy koneessa palamaan kun pitkästä aikaa mennään lintassa? :)
|
No joku siellä palotilassa hehkuu. Karsta, tulppa tai venttiilin reuna...
|
Se on suurinpiirtein selvillä mikä sitä jälkikäyntiä nyt yleensä aiheuttaa. Kysymys olikin että mikä hajosi viimekerran yhteydessä kun ei käy enää tyhjäkäyntiä kaikilla pytyillä?
|
Tommotti mittää mistään tietämäti,veikkaisin että joku karstakokkara irronnu venttiilin väliin.
Suositeltavaa olis että ei kauhian kauaa ihmettelis että missä vika on. Jos itellä olis tuollainen oletettavasti muutaman satkun kärry,niin käytä vanhaa konstia: Pihistä eukolta kukkasten sumutuspullo ja ota kaasarin ilmanotto näkyviin. Koneeseen jenkaa abaut 4000-6000rpm ja sumupullolla vettä koneseen. Suositeltavaa että et tee sitä rappusten edessä tai lähellä pyykkinarua... JA SITTEN TÄYSIN OMALLA VASTUULLA!!!!! Jos kone sanoo poks (mitä en usko)niin paska tuuri,mutta silti itte ainakin ottaisin riskin mieluummin kuin alkaisin tekemään kansi/venttiili jumppaa. |
190 mesestä ei mitään kokemusta....
Mutta jos remmikone, ja potkasee taaksepäin, niin jako voi hypätä.
ja onko tosi että ei käy kaikilla tyhjäkäyntiä, vai pätkiikö vuoronperään? siis auto tyhjäkäynnille, ja tulpanjohtoja vuoronperään irti? sitä en tiedä hajottaako muuta, kun jännite pääsee kasvamaan, mutta jos paska virranjakajan kansi, tai johdot, niin alkaa kyllä iskemään läpi. Ja tuolla MP:n kukkasumuttimella löytyy helposti "läpilyönnit" sytys johdoista ja viranjakajan kannesta. Tuota vettä/höyrystymistä tuli taannoin käytettyä noiden muutaman satasen kotteroiden karstanpoistoon, mutta noille -70 luvun kastoittuneille kulkineille oli seuraava resepti: Kone kuumaksi esim. 100 km/h rajoituksella raskaalla kaasujalalla, ja heti kun auto pysähtynyt, niin kaasulla max. kierrokset, ja kaasarin kurkkuun lämmintä/kuumaa vettä 1,5 litran limpparipullosta jatkuvana norona "kuin kalja kusettais" Ja huom! kyseessä oli -70 luvun ladat, toyotat ja fordit, ja ilman turboa! Nyt jos vastaavaa tekis mieli kokeilla, niin pistäsin pissapojan pumpulta suuttimen kaasarin imupuolelle jotta vois käyttää nimenomaan silloin kun kone on kuuma (siis raskaassa ajossa). p.s kerran hinattiin ladalla n. 5,5 metristä asuntovaunua, ja päätettiin hyödyntää tuo kuormitus, ja täräyttää karstat maailmalle, ja hyvin tehosi:eek: vaunua pestiin pitkään ja hartaasti:( |
Siis jos tuossa on juuttuvakurkkuinen kaasari mihin tuo kalvo viittaa niin varmasti on karstaa koneessa jos kalvossa on ollut reikä.
|
No niin. Vikakin jo selvisi. Oli potkassu sen verran takaspäin että oli yksi ennestään hapero alipaineletku sanonut poks. Varmasti toteuttaa tuo jo hyväksi todettu karstanpoistomenetelmä, eli ei muuta kun vesiletkunkanssa heilumaan. Joskus tehtiin sama homma mun B-asconaan kun huomattiin pahvin vaihdon yhteydessä että ompas mukeissa karstaa. Kone kasaan, kuumaksi ja sitten jenkaa reilusti ( eli niinpal ku se romu kiekus) ja vesiletkulla hienosumu kaasariin. Hetken päästä oli mailma mustana tai ainakin tallin seinä:D
Ei sillä rikkinäisellä kalvolla ole paljoa ajeltu kun ei oikeen kestäny käynnissäkään. Todennäkösesti hajos siinä kun ruvettiin herätteleen meseä kahdenvuoden huilin jälkeen aerostartilla... |
Sivu luotu: 00:45 (GMT +2). |