Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   BJ 75 jyristää nelikko päällä jarrutuksissa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105722)

Palde 06.01.2013 19:22

BJ 75 jyristää nelikko päällä jarrutuksissa
 
Terve !

Varmistan nyt vielä täältä viisaammilta ...Ostinko paskaa kun laitoin tarvike-pronssit ?

Oireena on nyt pakkasilla nelikko päällä ajoittainen juristus , oikeastaan pelkästään moottorijarrutuksessa. Reilulla kaasutuksella juristus loppuu.
Napalukot kiinni ,mutta nelikko pois päältä ei jurista ollenkaan.

Tarkastettu tähän mennessä :

- Öljyä on
- Vaseliinia on
- Pinionissa ei oo väläjää
- Napalukot toimii
- Kardaanien nivelet rasvattu ja todettu välyksettömiksi .

Juu,juu ...pronssit määkin ostan jatkossa Toyotan marmoritiskiltä :)

tjl 06.01.2013 19:29

onks kardaanissa tuplanivel? jos on nii kato ettei oo väljä.

Bj Andy 06.01.2013 23:55

Nyt kyllä pistit pahan. Ei niiden holkkien pitäisi tietää onko jarrutus vai kiihytys...:confused:

Mites napalukot auki mutta nelikko päällä?? Kuulostaa tyhmältä mutta sillä selviäsi että tuleeko se juristus vaikka siitä että keppi hankoittaa johonkin tai jotain. Onx pyörän mutterit kiinni?

Eikä etukardaani pääse pohjaamaan ja ristikot on samassa vaiheessa?

Aikamoista arvailua...

Hessu888 07.01.2013 13:08

Tuliko viat tosiaan esiin noiden holkkien asennuksen jälkeen, vai voisko olla että vika oli jo aiemmin muttei ole tullut esille? Testaa onko etukardaanin jakiksen pään laakerissa väljää. Se tekee ainakin melkoista jyrinää nelikolla.

bj45lava 07.01.2013 13:23

Niin ja kyllähän toi umpinelivedolla tuppaa tuota tekemään vaikka kaikki olis ehjääkin, se kun ei ole tarkoitettu kuitenkaan jatkuvaksi nelivedoksi ajoon.

Nimittäin tuli hdj:hin kans tommonen ominaisuus kun on muutettu jäykälle vedolle ja napalukot
kaikki on kuitenkin uutta ja ääni tuntuu tulevan siinä ainakin vain moott jarrutuksiss tommosesta 80 km/h ajosta, sitä kun nyt vaan on pakko pitää päällä vaikka ei noi ole enää tarkoitettu käytettäväksi, pitäis muuttaa full timeksi takaisin talveksi aina.

toyota4x4 07.01.2013 13:26

ääni tulee kardaanista joko ei ole linjassaa kasattu takas tai kulma väärä. patrollisssa tuli juristus kun korotti sitä. saman lainen jyristys oli hj:ssa kun oli etukartaani liuku väärässä kohtaa.

Hessu888 07.01.2013 15:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 957097)
Niin ja kyllähän toi umpinelivedolla tuppaa tuota tekemään vaikka kaikki olis ehjääkin, se kun ei ole tarkoitettu kuitenkaan jatkuvaksi nelivedoksi ajoon.

Nimittäin tuli hdj:hin kans tommonen ominaisuus kun on muutettu jäykälle vedolle ja napalukot
kaikki on kuitenkin uutta ja ääni tuntuu tulevan siinä ainakin vain moott jarrutuksiss tommosesta 80 km/h ajosta, sitä kun nyt vaan on pakko pitää päällä vaikka ei noi ole enää tarkoitettu käytettäväksi, pitäis muuttaa full timeksi takaisin talveksi aina.

Mulla on tossa mun pzj75:ssä saman tyylin osat kuin otsikon autossa paitsi hdj-tyylin etuperä ja tällä pystyy kyl ajelee talvikelillä nelikolla satasta puolen suomen läpi ja moottorijarrutella ilman yhtäkään ylimäärästä ääntä tai värinää. Mittarissa vielä alle 800tkm =)

Palde 07.01.2013 19:36

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Hessu888 (Viesti 957093)
Tuliko viat tosiaan esiin noiden holkkien asennuksen jälkeen, vai voisko olla että vika oli jo aiemmin muttei ole tullut esille? Testaa onko etukardaanin jakiksen pään laakerissa väljää. Se tekee ainakin melkoista jyrinää nelikolla.

Toi ilmeni vasta myöhemmin , ja pakkanen tuntus vaikuttavan jurinaan ...jakiksen pää on viä testaamatta > tsekataan
"Kevyen" murrosremontin yhteydessä vanhaa ei jäänyt ku kuoret, perä ja vetarit

Etukardaani ei ole ollut palasina ...ei pitäs tulla sieltä.

Mutta voiko murros täristää vedon ja jarrutuksen rajamailla ...siis jos toi holkki on soikeana ?

Renkaat on vaihdettu ny nastoiksi , testataan vaikutaako ...ja samalla testaan tuon nelikko päällä ja napalukot auki .
Sitte puran ton napalukon seuraavaksi ...ja sitte MYYN koko paskan :)

Vetää kyl melkosen hiljaseksi ...ei jhymmärrä ei

blazer 07.01.2013 21:30

Blatseri ainakin jyrisi ja tutisi heti kun veto lakkas kun oli kardaanin ristikot entiset. Eikä ollu edes tuplaniveltä kun kyseessä oli takakardaani...

BJ-40/76 07.01.2013 22:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palde (Viesti 957220)
Toi ilmeni vasta myöhemmin , ja pakkanen tuntus vaikuttavan jurinaan ...jakiksen pää on viä testaamatta > tsekataan
"Kevyen" murrosremontin yhteydessä vanhaa ei jäänyt ku kuoret, perä ja vetarit

Etukardaani ei ole ollut palasina ...ei pitäs tulla sieltä.

Mutta voiko murros täristää vedon ja jarrutuksen rajamailla ...siis jos toi holkki on soikeana ?

Renkaat on vaihdettu ny nastoiksi , testataan vaikutaako ...ja samalla testaan tuon nelikko päällä ja napalukot auki .
Sitte puran ton napalukon seuraavaksi ...ja sitte MYYN koko paskan :)

Vetää kyl melkosen hiljaseksi ...ei jhymmärrä ei

Vaikka minä olen noista tarvike pronsiholkeista pitänyt infoa yllä, niin nyt ei taida olla vika siellä:o
Mutta tuo kardaanin jurraus voisi johtua a) väljästä liusta kardaanissa, taikka väärässä astekulmassa olevasta kardaanista, siis liuku väärässä poorissa b) kardaanin ristikoiden hakkaantuneisuudesta taikka pohjaamisesta, esim etujousi irti, taikka liuku täynnä vaseliiniä (jos auto ei offikäytössä, niin ylläpitorasvaus vain kesäkuumalla, ja yksi puristus vuodessa, parin kolmen vuoden välein puhdistus, ja uudelleen rasvaus)
c) jakolaatikon taikka perän laipassa välystä, d) kardaani epätasapainossa.

siis onko sinulla etukardaanissa tuplanivel? siis yhteensä 3 ristikkoa? ja onko autoa korotettu?

ja jos renkaat pikkasenkaan erilla lailla kuluneet/jopa eri ilmanpaineet, niin jäykällä nelivedolla yleensä ongelmia, kun vääntömomentti menee akselista toiseen.

Palde 08.01.2013 20:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 957322)
liuku täynnä vaseliiniä (jos auto ei offikäytössä, niin ylläpitorasvaus vain kesäkuumalla, ja yksi puristus vuodessa, parin kolmen vuoden välein puhdistus, ja uudelleen rasvaus)
c) jakolaatikon taikka perän laipassa välystä, d) kardaani epätasapainossa.

siis onko sinulla etukardaanissa tuplanivel? siis yhteensä 3 ristikkoa? ja onko autoa korotettu?

ja jos renkaat pikkasenkaan erilla lailla kuluneet/jopa eri ilmanpaineet, niin jäykällä nelivedolla yleensä ongelmia, kun vääntömomentti menee akselista toiseen.

Perkules ...pojaat rasvas ton alustan kun oli kuulemma tiellä nosturilla ...pitää toi luiku tsekata , että olisko täynnä vaseliinia :) Ei oo tullu mieleenkään ...

Vakiokardaani kahdella nivelellä , ei oo ollu irti autosta
Laipoissa / ristikossa ei ole välystä , väännelty käsin ja raudalla
Eikä oo korotettu ku ehkä 30 -40mm lisäkierteillä

Mutta tuo "vaseliiniä luiku täynnä" on tod.näköisin ...pitää käyttää kardaani pöydällä.

Kiitoksia :)

Palde 18.02.2013 19:10

No niin ...luiun poorihan siellä oli väljä
Ei vaan tuntunut ku oli vaseliinia täys :)

Onkoos mitään kikkakolomosta tuohon poorin tiukkaamiseen ...hydrauliletkuprässi ?

wikke 18.02.2013 19:47

Taitaa kikka-kolmoset olla kuin tekohengitys anaaliin?

Bj Andy 18.02.2013 19:58

Tuota noinaa... Rasvaa se boori paksulti irti ollessaan ja tyrkkää takaisin. Saatta auttaa tai sitten ei. Itellä autto Bertassa tänä syksynä kun hieman pyrki juristelemaan.

Tuota hydrauliprässiä oon miettiny itekkin,ja muistaakseni Calmari hitsaamalla kutistusta mutta kokeile ihmeessä. Todennäköisesti se menee pieleen mutta ompahan kokeiltu.

Jos tuo vassu homma ei auta niin voihan sitä koittaa kääntää puolikierrosta siitä boorista jos vaikka sattuisi löytymään tiukempi kohta.

Vaan paraiten nuo säilyy pyöriessään, se ny on tullu jo itelle selväksi.

Palde 26.02.2013 19:50

Poori on nyt välyksetön , mutta tuo jurina vaan kuuluu edelleen ...
Ei siinä nyt sitten oikeasti ollut välystä juurikaan , en tiedä mistä tai miten sain tuon hölskymään.
Rasvasin ja käänsin puolikierrosta , nyt ei ole välystä.

Enpä oikeen tiedä mistä alkaisi seuraavaksi purkamaan ...Ideoita ?

Bj Andy 26.02.2013 20:20

Sitten lähetään foliohattuosastolle eli jousien puslat, kallistuksen vakaajan kumit, se pakoputken kalkatus johonkin????

En kyllä keksi miten pelkästään mukanapyörivä etukardaani näihin voi vaikuttaa mutta ei siihen pitäisi vaikuttaa moottorijarrutus muutenkaan jos ei ole etuveto kytkettynnäää???

Mites takapäästä nuo samat jutut kun etupäästäkin??? Eli takaperän U pultit ym. Ja ny ollaa juuri siellä Folio osastolla eli jos taka-akseli pääsee kiertymään moottorijarrutuksessa ja siinä kohtaa menee kardaanit keskenään epätasapainoon???:eek::eek: Ja tämä ei perustu mihinkään tietoon vaan on silkkaa perätöntä ammatitaidotonta arvailua.

Palde 27.02.2013 16:29

Poissuljetaan heti tuo kallistuksen vakaaja > se on tallinnurkassa

Pakoputki on mallia lyhyt ja sivulle > ei ota kiinni mihkään

Jurina/pärinä kuuluu ainoastaan etuveto kytkettynä ...en oo saanu aikaan napalukot kii ja takaveto päällä.
No puran ny nuo napalukot seuraavaksi ...tulee putsattua samalla .
Sitte jakolaatikoa aletaan epäilemään , voiko siellä olla välystä josta ääni lähtis ?.

Tuskin tuo jurina mitään rikkoo vaikka ajaakin ...mutta nyt tuo on jo sillä tasolla että vittuunnuksissanikin "korjaan" tuo äänen aiheuttajan.
Puretaan sitten vaikka koko etupää !

Hessu888 28.02.2013 12:57

Otappa seuraasta jyristyksestä ääninauhaa talteen ja tänne jakoon, niin päästään arvuuttelemaan mistä se voisi syntyä.

Palde 28.02.2013 20:05

LÖYTY !

Pinionin laakeri paskana ...mutta ei siis yhtään väljää !!!
Laakerissa kolme lakerirullaa "syöpyneet"/kuluneet 1-2 mm pienemmiksi kun muut ...
putosivat laakerista kun sain koko laakerin perästä pihalle .
Ihmehomma ...perä ei ees ujeltanut taikka ylipäänsä pitänyt oireisiin sopivaa ääntä , vaan semmosta jurinaa/taikka terävää naputusta , vain vedon ja jarrutuksen rajapinnassa ...
Nyt kun saan uuden laakerin ja jos viälä jyristää , niin sitte on piru merrassa !!! :)

Bj Andy 28.02.2013 20:18

Eli rullat jotka ovat olleet X ajan veden alla ajanjaksona jolloin sen peräöljyn emulsio on päässy erottumaan pyörimättömyyden johdosta...:D

Vaan hyvä kun löytyi ja vielä parempi kun toit asian julki. Ainakin itelle ennen kuulumaton vika/oire.

Palde 07.03.2013 17:41

V**ut se mihkään hiljentynyt ...ääni vaan esiintyy pienemmällä alueella .

Voiko pinionin laakeri lautaspyörän päässä saada moisen aikaan ... kohden vaikeaa oli löytää oikea laakeri paikalliselta marmoritiskiltä , vissiin "kesämies" töissä ?
Ymmärtäisin hyvin jos juristas tai ujeltais vauhdissa veto päällä, mutta kun ei !
Einoastaan jurisee vedon ja moot.jarrutuksen rajapinnassa ...vauhdista huolimatta .

Yritetään saada tuota ääninäytettä aikaan , kunhan saan eka koslan kasaan ...
Perkule , että alkaa konstit loppuun ...

rocky86 07.03.2013 20:43

No miltäs se pinioni näytti kun laakerit vaihdoit ja onko nyt hammoas kosketuskohillaan?

Palde 07.03.2013 21:20

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja rocky86 (Viesti 980172)
No miltäs se pinioni näytti kun laakerit vaihdoit ja onko nyt hammoas kosketuskohillaan?

No , vaihdoin vain tuon ulomman laakerin , joka siis on het tuon kardaaninlaipan ( suojan ja stefan takana).
Eli perää ei purettu akselista irti pois , koska olosuhteet ovat "melko" talviset ...juu , pohjolantalli rajottaa .

Mutta jos perä olisi sökö , niin sillon ujeltaisi ajaessa ...ja ääni muuttus nopeuden mukaan ...eikö ?

Ny ei siis jurista kun tasainen veto on päällä , vaikka vetäs satasta ...vaan jos nostaa kaasun niin et moottori jarruttaa , niin jo juristaa !
Juristus lakkaa heti kun kaasutta eli menee "vedon puolelle" ...jossakin on väljää , tietäs ja löytäs vaan missä ?

rocky86 07.03.2013 23:19

se sisempi laakeri on alempana ja jos ylempikin on saanu vesi kylpyä niin silloin alemmasta on ollu isompi osa veden alla.
niin ja se sisempi laakeri on myös isompi kantsii varmaan käyttää perä auki ja kerran kun sen aukasee niin laittaa myös ne poskilaakerit uusiksi.

BJ-40/76 08.03.2013 00:18

Folio pipo ja Lasinen laakerikuula.....
 
Siis käsitinkö oikein, että nyt juristaa ainoastaan pintakaasulla- taikka lievässä hidastuksessa?
Ja nimenomaan (jäykällä) nelivedolla?
Lisko mahdollista että etu- ja takarenkaiden halkaisijassa olisi sen verran heittoa, että joku jousivakio/pikkasen hakkaantunut ristikko alkaa elämään omaa elämää?

Siis sekä etu- että takakardaanin putket saman vaiheiset, siis keskiputken molemmissa päissä ristikon "silmät" samassa asennossa. (etukardaani tietysti eri vaiheessa takakardaanin kanssa)

Jos minä jälestäisin k.o ongelmaa, niin yksi etu- ja takarengas vaihtaisi ensimmäiseksi paikkaa.

ja jos ei auta, niin kardaanit irti, ja jokainen ristikko vääntelytestiin, ja jos löytyy "nikamaa" niin uutta....


Sivu luotu: 21:57 (GMT +2).