Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Maasturiprojektit (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=180)
-   -   Willys ToySan (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105560)

SeppoHovi 03.01.2013 09:21

Willys ToySan
 
Ikuisuus projektiksi hommattu Willys Outlander Station Wagon vuodelta 1954. Jonnin aikaa on tullut katseltua sopivaa BJ:tä projektiksi ja tallin täytteeksi. Tuntui kuitenkin siltä, että sopivaa ei oikein löydy ja välillä hakukin oli poissa päältä. Tämmöinen kaunotar sitten osui silmään teiniauton kautta. Oli vielä sopivasti suhteellisen lähellä kotipaikkoja niin ei muuta kuin traileria hommaamaan.

Poudan Pekka meinasi olla erimieltä hakureissusta kun Subarun citymaasturi meinasi juuttua jo kotikulmilla hankeen, mikä oli keskellä tietä. Noh tiet oli aurattu ja pääsi trailerin kanssa liikenteeseen. Willys pysyi koko matkan kyydissä ja pihassa tulikin ensimmäiset suuremmat ärräpäät. Toinen takanen ja etunen jarru tuntui olevan vähän jumissa, joten tuli pieni ongelma saada auto pois trailerin päältä. Tallissa kun ei ole mitään vetopistettä niin kyllä siinä tuli päätä raavittua. Noh auto saatiin vihdoin pois trailerin päältä ja pihalle kököttämään.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121181

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121182

Siinä se sitten keräsi lunta ja motivaatiota lähteä jumppaamaan sitä talliin sisälle. Ongelmana edelleen nuo jumissa olevat renkaat ja vetopisteen puute tallissa, mistä olisi voinut vaikka vinssata auton sisälle. Noh päätä taas raavittiin ja sitten välähti. :D




http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121187

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121188

Pahoittelut kuvan suunnasta ja muutenkin laadusta, puhelimella napsittu kaikki.
Pikkuhiljaa se liukui sisään ja jumissa olleet jarrutkin tuntui aukeavan.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121189

Työmäärä on tuossa suhteellisen massiivinen ainakin näin aloittelevalle harrastajalle, minä itseäni pidän. :D Muutama kuva pelkistetystä sisätilasta.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121184
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121183

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121185

Sen verran tullut noiden Toitsujen kanssa pelleiltyä, että jotain semmoista tähänkin piti saada. Akseleiksi olisi siis tulossa BJ:n akselit ja jouset. Nekin tuli haettua jo valmiiksi talliin kököttämään.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121186

Sillisalaattia kun tehdään niin tekniikaksi olisi näillä näkymin tulossa Patrollin kutos kiisseli. Mielessä tulikin jo leikittyä kasikoneesta, mutta isoin mitä tuohon saa on 4,6 pikkulohko. Ne taas tuntui olevan sen verran kivenalla, että kiisselöintiin lähdettiin. Laatikot tulisi myös tuosta Patrollista.
Komeus on vihdoin tallissa ja purkuhommien suunnittelu aloitettu.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121190

Penkit nevadaan, eli kärryyn odottelemaan seuraavaa romiskeikkaa.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121191

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121192


http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121195

Akseleille näytettiin vähän lankalaikkaa ja hyvältähän ne näyttää kun muta saadaan pois.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121194

Suunnitelmat olisi siis poistella kaikki luukut, ikkunat ja ylimääräinen tavara korista. Nostaa kori rungon päältä pois ja irroittaa tekniikka. Tämän jälkeen runkoon sovittamaan BJ aksuloita mitkä ovat edestä 32mm kaposemmat ja takaa 47mm.

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121193

http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=121196

Tuohon kuntoon se jäi odottelemaan seuraavaa tallivapaata. :D Varoituksena sitten tämä etenee varmaan aika pirun hitaasti, mutta yritellään päivittää projektia kun sitä saapi etiäpäin.

Jare 03.01.2013 09:28

Komee peli!!!!

Teme74 03.01.2013 09:48

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jare (Viesti 955286)
Komee peli!!!!

On kyllä hieno!

bj45lava 03.01.2013 09:49

Hyvä ettei kaikkia toi entisöinti kiinnosta noitten kohdalla, mitä enemmän Toyotaa sen parempi ;)

Onks HJ myyty vai onko tää vaan lisäystä kalustoon?

SeppoHovi 03.01.2013 10:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 955290)
Hyvä ettei kaikkia toi entisöinti kiinnosta noitten kohdalla, mitä enemmän Toyotaa sen parempi ;)

Onks HJ myyty vai onko tää vaan lisäystä kalustoon?

Ei ole HJ myyty. Se on vaan enemmän tai vähemmän valmis turbotuksen jälkeen. :D Sen myyntiä on kyllä tässä mietitty. Pitää vaan saada toi Willys vähän parempaan kuntoon niin voi myydä HJ:n. Eihän sitä yhdellä citymaasturilla pärjää jos tekee mieli metsään mennä. ;)

Gary Grand 03.01.2013 11:06

Tässä ei suuremmin ole noita vanhemmiten hajoavaisia sähköisiä mukavuuksia.
:eek::D
Pikkasen on suorastaan kolkon näköinen tuo sisustus ilman penkkejä. Taitaa kaikua jonkin verran?

Timo_L 03.01.2013 12:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 955290)
Hyvä ettei kaikkia toi entisöinti kiinnosta noitten kohdalla, mitä enemmän Toyotaa sen parempi ;)

Minä taasen en ollenkaan ymmärrä, miksi auto pitää perseraiskata jollain täysin väärillä osilla? Ihan hyvä lähtökohta projektille, mutta tosiaan ei uppoa alkuunkaan kaaliini tuo jojotan akseleiden asennus tai patrollin tekniikka.. No, kukin tyylillään.

-MaTTi- 03.01.2013 12:49

Kaikilla ei oo 52-tähtilaseja päässä, vaan silmissä kiiluu nouseva aurinko.
Mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee, joka tapauksessa aika uniikki laitos.

bj45lava 03.01.2013 12:59

Niin ja Mersun akselit Jeepissä on ok, mut Toyotan ei ;)

Eihän tommosen Willyksen vakiotekniikalla ole miltään osalta paskankaan virkaa jos meinaa tolla autolla oikeesti vielä ajaa tuolla nykyliikenteen seassa eikä vain hautoa sitä tallissa.

Ja jos jotain nykytekniikkaa tonne pitäis laittaa ei sitä vakio Jeepeistä ainakaan löydy tilalle...

Ja sitäpaitsi ennakkoluulottomalla rakentamisella saa aina hieman enemmän huomiota kuin vanhan romun muuttamisella uutta vastaavaksi vanhaksi romuksi.

Timo_L 03.01.2013 13:00

Ei minulla tähtilaseja ole päässä, kyse on siitä että tuollaisen varsin harvinaisen, vanhemman auton soisin pidettävän mahdollisimman orkkiksena - tai edes uskollisena lähdemaahansa. En minä alkaisi 50- luvun japsiautoon ruuvaamaan jenkkiosia enempää kuin mitä autossa mahdolliseati on jo alunperin ollut :)


Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 955329)
Niin ja Mersun akselit Jeepissä on ok, mut Toyotan ei ;)

Pari miljoonaa kappaletta valmistettu 90- luvun xj on vähän eri juttu kuin 50- luvun willys ;)

Lainaus:

Eihän tommosen Willyksen vakiotekniikalla ole miltään osalta paskankaan virkaa jos meinaa tolla autolla oikeesti vielä ajaa tuolla nykyliikenteen seassa eikä vain hautoa sitä tallissa.

Ja jos jotain nykytekniikkaa tonne pitäis laittaa ei sitä vakio Jeepeistä ainakaan löydy tilalle...
Jos tuota esim. kesäautoksi tai ympärivuotiseksi harrasteautoksi miettii, niin vaikkapa dana 44 akseleita löytyy ihan hyvin ja edukkaaseen hintaan. Jos välttämättä dieselin haluaa niin sopivia järkeviä jenkkiehdokkaita toki on aika vähän.. bensakoneita sitten vaikka ja kuinka. Nykytekniikkaa tuohon tuskin monikaan sovittaa, eikä sellaiseksi oikein voi patrollin nokivasaraakaan kutsua ;)

Mutta kuten totesin, jokainen tyylillään. Ainakin ulkokuori on hieno! :)

SeppoHovi 03.01.2013 13:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 955330)
Ei minulla tähtilaseja ole päässä, kyse on siitä että tuollaisen varsin harvinaisen, vanhemman auton soisin pidettävän mahdollisimman orkkiksena - tai edes uskollisena lähdemaahansa. En minä alkaisi 50- luvun japsiautoon ruuvaamaan jenkkiosia enempää kuin mitä autossa mahdolliseati on jo alunperin ollut :)




Pari miljoonaa kappaletta valmistettu 90- luvun xj on vähän eri juttu kuin 50- luvun willys ;)



Jos tuota esim. kesäautoksi tai ympärivuotiseksi harrasteautoksi miettii, niin vaikkapa dana 44 akseleita löytyy ihan hyvin ja edukkaaseen hintaan. Jos välttämättä dieselin haluaa niin sopivia järkeviä jenkkiehdokkaita toki on aika vähän.. bensakoneita sitten vaikka ja kuinka. Nykytekniikkaa tuohon tuskin monikaan sovittaa, eikä sellaiseksi oikein voi patrollin nokivasaraakaan kutsua ;)

Mutta kuten totesin, jokainen tyylillään. Ainakin ulkokuori on hieno! :)

Tuota SD33 konettahan löytyy Jeepin CJ-10A vehkeistä, että ei se niin kaukaa ole haettu. 😉 Akselit osui mitoiltaan niin kivasti kohdillee niin siksi BJ aksulat. Tuossahan on jo nyt takana 44 danalainen.

veijon-esso 03.01.2013 13:52

Toiha o samanlainen korimalli kuin Grave Diggerin pojalla eli Son Uva Diggerillä! :D

Isoo lohkoo, isoo pokkerii ja isoo akselii toi vaatis!

panzer 03.01.2013 14:12

Mites tekniikaksi roverin tuoreempi ruiskukasi+ tomaatti??? 3,9-4,6 !!! :eek:

k.j 03.01.2013 14:15

Onkos toi keuruun suunnalta, siellä on(oli) tuommoinen eräällä henkilöllä takapihalla.... :D

-MaTTi- 03.01.2013 14:15

Ei näitä tartte entisöidä, sen verran komee vankkuri kun vähän pajottaa alustaa:
http://i646.photobucket.com/albums/u...Windowsin3.jpg

http://i646.photobucket.com/albums/u...Windowsin4.jpg

Pertsi 03.01.2013 14:23

Juu iso pensamylly tohon sopis mutta jos tykkää savustaa niin miks ei Nisukkaa sitten :) Pakko laita pensa vs riisel pätkä: http://www.youtube.com/watch?v=rDx692z34DM

mki 03.01.2013 14:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 955347)
Ei näitä tartte entisöidä, sen verran komee vankkuri kun vähän pajottaa alustaa:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 955316)
Minä taasen en ollenkaan ymmärrä, miksi auto pitää perseraiskata jollain täysin väärillä osilla? Ihan hyvä lähtökohta projektille, mutta tosiaan ei uppoa alkuunkaan kaaliini tuo jojotan akseleiden asennus tai patrollin tekniikka.. No, kukin tyylillään.

Entisöinti on ihan hanurista.... joku syyhän siin on ettei tämmöset oo edelleen ajossa vanhoilla palikoilla. Tästä taitaa tulla seuraava seurattava projekti, poikkeaa sopivasti valtavirrasta :D

Peukku tälle!

Jeeper 03.01.2013 15:35

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 955329)
Eihän tommosen Willyksen vakiotekniikalla ole miltään osalta paskankaan virkaa jos meinaa tolla autolla oikeesti vielä ajaa tuolla nykyliikenteen seassa eikä vain hautoa sitä tallissa.

Kuinka pitkiä matkoja oot henk.koht. ajanut nykyliikenteessä Willyksellä, Eli omakohtaisia kokemuksia on? ;)

bj45lava 03.01.2013 20:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeeper (Viesti 955371)
Kuinka pitkiä matkoja oot henk.koht. ajanut nykyliikenteessä Willyksellä, Eli omakohtaisia kokemuksia on? ;)

No mulle riittää ihan tolla omalla -69 fj:llä useampi tuhat km arkiajoa tässä syksyllä, onhan se ihan ok ajaa, mut jos pitäis tehä tommosesta käyttölaite niin tekniikka sais olla uudempaa.
Jarrut kun on hierottu oikeen hyviksi niin niiltä osin jopa parempi kuin monet uudet vehkeet
Mut kyl noi tehostimien puuttumiset ja pieni yleiskankeus, bensankulutus, ja järjetön meteli saa miettimään tuoreempaa palikkaa siihenkin. Toki Hdj tuntuu aina uudelta tolla ajelun jälkeen.

Ite aioin kyl entisöidä ton omani, mut kylhän kunnon aihion raiskaus aina museosuunnitelmat voittaa ;)

Ulkonäöltäänhän toi vankkuri on ihan helvetin hieno ja kyl tossa kohtaa täytyy vaan itsekin todeta Toyotan olevan vaan halpa kopio.

mxä 03.01.2013 22:14

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 955324)
Kaikilla ei oo 52-tähtilaseja päässä, vaan silmissä kiiluu nouseva aurinko.
Mielenkiinnolla seurataan mitä tästä tulee, joka tapauksessa aika uniikki laitos.

olipa kauniisti sanottu :)

uokki 03.01.2013 22:25

Kaunis vanhus!Ei raaskis raiskata kun noin kokonainen!

ssuvik 03.01.2013 22:56

Tää pitää laittaa seurantaan.

young n dum 03.01.2013 23:47

hieno!:) mie en kyl mitää tojota akselia tuonne laittas, korkeintaa letukan 14bolt ja d60 eteen ja pensa 8... ikäänkuin amerikan serkkuja mukaillen :D. mut eniveis kyl tuollane pakuri on metka laite millä tekniikalla tahansa! :O
vähä kyl jokakerta ottaa eteen ku kuulee ahetun patrollin äänet..?:confused:
jaha täst koht saahaa viteota?:D

tai hei voitha sie tuua tuon raadon miulle ku on noi mätäkin??? eikä maksa mitään;) pääsee hyvään kotiin:D

tare 04.01.2013 06:51

Jos entisöinti ei kiinnosta niin ei sitä hommaa sitte kannata ees aloittaa.
On siinä oma hommansa etsiä osia vaikka eiköhän näihinkin niitä saa ihan uusio tuotantonakin.

tommonen hillitty korotus ja renkaat vai onko suunnitelmissa rankempaa?
tuleeko turbokone jos on diesel?

kapeemmat akselithan antaa selvän etulyötiaseman niin voi laittaa leveemmät renkaat/vanteet ;)

Muutama motivaatio kuvia eli toivotetaan rakentelu intoa!!:)
http://www.cj3apage.com/Untitled813.jpg

http://i776.photobucket.com/albums/y...n/IMG_0003.jpg

http://blog.kaiserwillys.com/wp-cont...agon%20(2).jpg

SeppoHovi 04.01.2013 07:41

Onhan noita kuvia tullut katseltua aika reilusti. Kyllähän tuo Patukan kone vaatii sen solmun sinne pakopuolelle. Tuossa HJ:ssa arvoin sitä vuoden päivät ja sitten kun sen turbotin niin harmitellut siitä lähtien, että miks en tehnyt sitä heti kun laitteen hommasin.

Suunnitelmat olisi siis nuo edellämainitut akselit, Patrollin kone/laatikot, turbo. Ei mitään hirmuisen korkeeta, mutta sen verran, että 35" mahtuu pyörimään ja joustelemaan.

Mää en ole ikinä oikein tota offia ajellut, semmoista lällymeininkiä se mulla on. Ei siis ole tarkoitus tätä minnekään kyljelleen viedä. 90% tiellä vähintään, mutta pitäähän tämmösen harrastepelin nyt näyttää siltä, että sillä voi metsään mennä jos niikseen tulee.

Tekniikan suhteen luulin, että tästä tulisi isompikin sota. Museohommat olen tästä unohtanut jo alkuun. Appiukko on museotarkasta ja sitä kovasti toivoi, mutta vaatisi hermoja, malttia ja rahaakin aivan liikaa minun suunnitelmiin nähden.

Lattiat sää tehdä kokonaan uusiksi. ja kyllä sinne sun tänne saa muuallekin peltiä uusia. Runko on todella hyvän näköinen, vaikkakin on pintaruosteessa kauttaaltaan. Takaluukun alaluukku on tottakai ihan haperoa, mutta tehdään pikku hiljaa ja kahtellaan mitä tästä tulee. Yks homma kerrallaan niin ei pääse epätoivo voitolle. :D


Sivu luotu: 17:18 (GMT +2).