![]() |
Automaattilaatikko vinkkejä
Pitäisi paneutua tuon kesäauton vaihdelaatikko ongelmaan. Löytyskö täältä vinkkejä mitä tarkistaisi ensinnä? Vika ilmaantui viime talvena kun oli moottori ja laatikko lattialla koneremointin vuoksi. Vaihdelaatikolle ei tehty mitään. Aiemmin toimi hyvin mutta nyt ei vaihda kolmoselle ennenkuin täysin lämpimänä. Öljyt vaihdettu pariinkin otteeseen mutta ei vaikutusta. Öljyt pitäisi olla oikeaa tyyppiä tuollaiselle vanhalle laatikolle. Kun vaihteisto on kuuma niin toimii loistavasti. Vähänkin seistyä niin kestää todella pitkään ennenkuin vaihtaa 3 vaihteelle. Vaihteistohan on muuten BW35 ja auto MGB
|
onko lämpöanturia, joka estää isojen vaihteiden käytön kun laatikko kylmä ? liitin / johto / anturi ?
|
Ei antureita - vm 1973 autossa kiinni.
Myös kylmänä peruutusvaihteen kytkeyminen kestää hetken. http://files.capri.pl/garage/gearbox...pe-bw35-01.png |
When the transmission of the motionless vehicle is placed in Drive, the transmission allows the vehicle to move off in first gear, then will change to second and then to third gear based on increase in road speed. The BW-35 will downshift from third to second and from second to first, also based on load. The transmission is equipped to produce kickdown and will upshift after kickdown if accelerator pressure is released following a kickdown.
As is common in automatic transmissions of its generation, power brought to the transmission via the torque converter drives hydraulic fluid. As the gears move faster or slower, pressure of the fluid increases or decreases in the case. Mechanical switching of gears is triggered by the increase or decrease of pressure. There are no electronic sensors or switches as found in modern transmissions. There is a Throttle Valve in the control valve body that is connected to the throttle linkage via a cable. This regulates internal pressure by throttle position. A secondary function of this cable is to down-shift ("kick down") to a lower gear when the Throttle Valve is in the full stop position (throttle pedal is fully depressed) and road speed is below a set point regulated by a mechanical governor on the output shaft. The Borg Warner 35 automatic transmission comprises a torque converter and a fully automatic 3-speed hydraulically controlled epicyclic gear box. The automatic transmission provides three forward and one reverse gear ratio. The hydraulic control system consists of a valve arrangement and an engine driven pump. The automatic transmission contains a planetary gear set consisting of two sun gears, two sets of three planet pinions contained within a planetary carrier and ring gear. Various speed ratios are obtained by holding or clutching various combinations of elements of the planetary train. This is performed by two bands, two multi-disc clutches and a one-way clutch. The Borg Warner 35 was designed for use with Type F Automatic Transmission Fluid (ATF), which is far less common today than the Mercon/Dexron type. Gookkeli käännös Kun siirto liikkumattomana ajoneuvon sijoitetaan Drive, vaihteisto sallii auton liikkumaan pois ensimmäisellä vaihteella, niin muuttuu toisen ja sitten kolmannen vaihteen lisääntymiseen perustuva ajonopeuden. BW-35 tulee vaihtua päivästä kolmas-toinen ja toinen-ensimmäinen, perustuu myös kuormituksen. Siirto on varustettu tuottamaan kickdown ja isommalle jälkeen kickdown jos kaasupoljin paine vapautetaan jälkeen kickdown. Kuten on yleistä automaattivaihteistoissa sen sukupolven, teho tuodaan lähetyksen kautta momentinmuuntimen ohjaa hydraulinesteen. Koska vaihteita nopeammin tai hitaammin, nesteen paine kasvaa tai pienenee tapauksessa. Mekaaninen kytkentä hammaspyörien laukaisee nousu tai lasku painetta. Ei elektronisten antureiden tai kytkimiä löytyy moderneja lähetyksissä. On kuristusventtiili on säätöventtiili elin, joka on liitetty kaasuvivustojen kaapelin kautta. Tämä säätelee sisäinen paine kaasuläpän asento. Toissijainen tehtävä tämä kaapeli on alas-shift ("kickdown") pienemmälle vaihteelle kun kaasuläppä on täysin seis asentoon (kaasupoljin on painettu pohjaan) ja nopeudesta on alle asetusarvon säännellään mekaanisella kuvernööri käyttöakselille. Borg Warner 35 automaattivaihteisto käsittää momentinmuuntimen ja täysin automaattinen 3-nopeuksinen hydraulisesti planeettapyörästön ruutuun. Automaattivaihteisto tarjoaa kolme eteenpäin ja yksi peruutusvaihde suhde. Hydraulinen säätöjärjestelmä koostuu venttiilin järjestely ja moottorin käyttämä pumppu. Automaattivaihteiston sisältää planeettapyörästö joukko, joka koostuu kahdesta auringon vaihdetta, kaksi kolmen planeetan hammasrattaat sisällä planeetan kantajaa ja hammaskehä. Eri nopeus suhteet saadaan pitämällä tai puristi eri yhdistelmiä elementtejä planeettavaihteessa. Tämä suoritetaan kahdella kaistalla, kaksi multi-levy kytkimiä ja yksisuuntaisen kytkimen. Borg Warner 35 on suunniteltu käytettäväksi tyypin F Automatic Transmission Fluid (ATF), mikä on huomattavasti harvinaisempaa tänään kuin Mercon / Dexron tyyppi. Eli tyypin F neste? Vaihtamiset tapahtuvat paine-eroilla - meneekö lootalle kaasulta vaijeri, sen tiukkuudella voisi pelata. |
Jep F-tyypin öljyt on sisällä. Vaijeri menee laatikolle. En ole tarkistanut säätöä. Irrotin kyllä mutta ei muuta havainto kun kickdown ei toiminut
|
mulla oli ford c4 lootassa samoja oireita, pari kertaa korjautin ei toiminut ennen kun vaihdoin uuden venttiilikoneiston. eli jokin venttiili jumittaa ennen kun lämpii.
|
Löysin vianhaku kaavion. Tässä järjestyksessä pitäis tarkistella asioita:
-Tarkista downshift kaapelin säätö käyttäen painemittaria -Irroita ja puhdista governor valve -Irroita ja puhdista valve body -Säädä etuiimainen jarrupanta -Tarkista etummaisen servon tiivisteet ja putket -Tarkista takimmainen kytkin, venttiilit ja tiivisteet Öljy pysyy ihan hyvän värisenä eikä haise omituiselle. Pitää huomenna mennä tutkimaan. |
Sivu luotu: 17:21 (GMT +2). |