Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   läjän öljyvuoto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105424)

kruissi 29.12.2012 22:59

läjän öljyvuoto
 
Rupes lj joulun pyhinä vuotaan öljyä pihaalle oikein reippaasti. Ilmeisesti huohotin jäässä ja öljy etsi tien pihaalle uudesta paikasta. Vuotaa tod.näk. kannen etupäästä, oliskahan nokka-akselin stefa menny.

Tarkenpia tutkimuksia täytyy huomenna tehdä, mutta kysyisin näin etukäteen että onko paha homma vaihtaa???

RIPAX 29.12.2012 23:46

Ei paha.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kruissi (Viesti 953830)
Rupes lj joulun pyhinä vuotaan öljyä pihaalle oikein reippaasti. Ilmeisesti huohotin jäässä ja öljy etsi tien pihaalle uudesta paikasta. Vuotaa tod.näk. kannen etupäästä, oliskahan nokka-akselin stefa menny.

Tarkenpia tutkimuksia täytyy huomenna tehdä, mutta kysyisin näin etukäteen että onko paha homma vaihtaa???

Ei se paha,nokkahihna pitäis vaihtaa samalla kun on saanu öljyä ja virallisesti remmin saa kiristää vain kerran. Eli remmi pois ja hihnapyörä pois ja siinä se on hollilla. Venakopan voi tietty ottaa pois ni voi tökkää sieltä ni ei tarvi repiä. Stefan koko on kai 60*7*42. Tarkista et on varmasti oikea ku tarvikkeena niis on ollu vääriä kokoja. Jos kuitenki osottautuu esim. kampuran stefan vuodoksi joka melkeen ny menee siinä samalla ni sen koko EI OLE 60*7*42 vaikka väittävät mitä.

kruissi 30.12.2012 10:10

Kiitoksia tiedoista. Täytyy lähteä tutkimaan.

-MaTTi- 30.12.2012 11:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 953850)
virallisesti remmin saa kiristää vain kerran.

:confused:

RIPAX 31.12.2012 20:29

????nii mitä mitä?
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 953923)
:confused:

En tiijä mikä ihmetytti mut muistaakseen tojon L koneissa niinku monissa muissaki koneissa kerran asennettua hihnaa ei saa käyttää uudestaan. Eli toisin sanottuna jos otat käytetyn hihnan pois ni sitä ei sais laittaa takas. No,joskus niinkin on tehty ja ei ne nyt ainakaan säännön mukaisesti ole hajonneet. Et jos on vanha kone ja hihna ei oo pyöriny kauan ni kylhän siinä kiusaus on laittaa takas,toisin on sitte öljyä saaneen hihnan kanssa. Öljyistä hihnaa en ole koskaan laittanu takas,eikä sitäkään virallisesti suositella. Kiristimiä olen hajonneita nähnyt ja näyttivät pyörineen enemmän ku 100tonnia, ku vertaa 100 donaa ajettuun joka ei juuri rohise.

Epro 01.01.2013 00:41

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 954539)
En tiijä mikä ihmetytti mut muistaakseen tojon L koneissa niinku monissa muissaki koneissa kerran asennettua hihnaa ei saa käyttää uudestaan. Eli toisin sanottuna jos otat käytetyn hihnan pois ni sitä ei sais laittaa takas. No,joskus niinkin on tehty ja ei ne nyt ainakaan säännön mukaisesti ole hajonneet. Et jos on vanha kone ja hihna ei oo pyöriny kauan ni kylhän siinä kiusaus on laittaa takas,toisin on sitte öljyä saaneen hihnan kanssa. Öljyistä hihnaa en ole koskaan laittanu takas,eikä sitäkään virallisesti suositella. Kiristimiä olen hajonneita nähnyt ja näyttivät pyörineen enemmän ku 100tonnia, ku vertaa 100 donaa ajettuun joka ei juuri rohise.

Ja täähän ei oo monen kympin uhraus kun laittaa uuden hihnan vanhan tilalle. Ja eipähän ainakaan tarvi miettiä että mitens jos se vanha hihna... Samalla vaivalla se uusi hihna menee paikalleen kuin kulunut vanha hihna.

-MaTTi- 03.01.2013 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX (Viesti 954539)
En tiijä mikä ihmetytti mut muistaakseen tojon L koneissa niinku monissa muissaki koneissa kerran asennettua hihnaa ei saa käyttää uudestaan.

Tottakai järkevää vaihtaa, mutta eihän sitä hihnaa varsinaisesti kiristetä, hivenen vaan esijännitetään/otetaan tarkasti löysät poijes, joten mistä se hihna tietää onko se ollu irti vai ei. Toisaalta nykytoitsujen hihnankiristimet on jatkuvatoimisia/automaattisia.

RIPAX 03.01.2013 22:29

Tarkasti.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 955342)
Tottakai järkevää vaihtaa, mutta eihän sitä hihnaa varsinaisesti kiristetä, hivenen vaan esijännitetään/otetaan tarkasti löysät poijes, joten mistä se hihna tietää onko se ollu irti vai ei. Toisaalta nykytoitsujen hihnankiristimet on jatkuvatoimisia/automaattisia.

Nii sillehän on se kireys mitä se kiristimen jousi vetää ollessaan tehtaan antamissa arvoissa. Vain se on se kiristys joka jakohihnalle tehdään. Jos sitä vielä käytetään sen kiristyksen jälkeen on se silloin käytetty ja sitä ei saa enää laittaa takaisin jos sen ottaa pois. Toyotan ohje on että kerran kiristettyä hihnaa ei saa laittaa takaisin,jos saivarrellaan ni jokainenhan voi itse tulkita milloin hihna on aika vaihtaa ja milloin ei,tehdashan ei käytännössä ota mitään vastuuta joka tapauksessa. Ja mistähän ne ohjeet on suomennettu,niissähän on monesti sellaisia kielikukkasia et ei pirukaan ota selvää. Ja onhan niitä ollu 150tkm ajettuja hihnoja joten ei se herkkä katkeamaan ole. Itse vedän rajan siihen et jos kone on Ko. hihnalla käynyt enemmän kuin muutaman minuutin niin silloin uusi.

kruissi 16.01.2013 15:17

Nokka akselin stefa siellä oli puoliksi pois paikaltaan. Vaihdeltiin se uuteen ja samalla kampuran stefa ja remmi.

Tuli samalla vaihdeltua pari vuotta hyllyssä odotellu turbokin ja pistin ahto-, pako- ja öljynpaine mittarin.

Venttiilitkin säädeltiin, mutta vielä tarttis toi ajotus kattoo kohdille. Osaiskahan joku kertoa ton ajotuksen suuruuden kun oon netistä löytänyt vähän ristiriitaista tietoa. kone siis 2l-t . 88 vuosimallia oleva lj


Sivu luotu: 14:16 (GMT +2).