![]() |
rangen raidetangot tyyppiin tojota
Moi
tästä oli joskus puhetta mutta en muista miten se päättyi onko kukaan tehnyt rangeen raidetankoja samaan järjestykseen kuin tojotassa eli kummatkin tangot olisi akselin edessä jostain kumman syystä ne BJ:ssä kestää paremmin -Ossi- |
eikös se ollut Tapsa_ja_Dumbo joka sitä suunnitteli...
-J- |
BJ:ssä onkin lehtijouset tankojen suojana. Tosin kyllähän nekin saa kieroiksi, jopa huomaamattaan kuten viime kesänä kävi.
Nyt on kierrejousituksen myötä tulossa toivon mukaan vielä parempi ratkaisu, jossa raidetanko on akselin takana ja pinjonen yläpuolella, ja ohjaussimpukalta tuleva varsi on siellä edessä niin kuin aiemminkin. |
erittäin kiihottava ajatus, laittakaahan kuvaa moisesta jos on.
*pres play on the tape* |
|
-Huitsin komeeta jälkee nääs!
sitä on sitten duunattu varret ja tangot titaaniumista sissus ku häikäseeki...;) nyt tutkimaan moisen modiksen toteutusta defeen/rankkuun... taitaa tukivarsien takii olla etupuoli suotuisampi.. mites katulaillisuus ? eikös noita jossain määrin saanut muuttaa. *pres play on the tape* |
Lainaus:
Meinaan on juurikin menossa mulla aihiot polttoon mut kun en oo ihan varma materiaalista |
taas on jenkit vääntänyt ohjaus simpukan yli tyhmään paikkaan tossa jf kuvassa!
|
Taitaa tuon simpukan kanssa olla vähän niin kuin Suomessakin: käytetään niitä osia joita on helposti saatavilla. Täällä on onneksi J-6 simpukoita saatavilla, toisin kuin Amerikassa, jossa sikäläinen FJ-60 on (käsittääkseni) aika harvinainen auto. Jonkun Chevyn simpukka kun maksaa muutaman pennosen kun niitä lojuu kaatikset pullollaan, ...
Varsien materiaalista en tiedä, ajattelin koulun materiaalilaboratoriossa testata kovuuden ihan mielenkiinnosta. Vetokoetta en mielelläni tekisi. ;) Ainevahvuus on muistaakseni n. 18 mm eli pitäisi riittää vaikkei se mitään superterästä olisikaan. |
Hups... meinasin tehdä noi varret ihan normi viiskakkosesta mut vahvuus olis ollu 25-30mm
Taitaa mennä vähän turhan vahvaks... Täytyy vissiin tyytyä johkin 20mm Onko taivutukset tehty "taivuttamalla" vai koneistamalla materiaalia pois.. Note! This message was posted anonymously! |
Niin siis toi yllä olin mä. T: SoSo
|
Jäljistä päätellen ne on taivutettu särmäyspuristimella. Minusta ihan hyvä ratkaisu teräksen muokkauslujittumisen vuoksi. Olkalaakerin keskitapiksi on sitten sorvattu erikseen sellainen hyrrä joka on prässätty varteen kiinni. Kartioreijät (jako ja koko) tulee tilauksen mukaan, ja raidetangonpäiden kiinnityspisteet on laskettu Ackermannin periaatteiden mukaisesti vastaamaan auton raideleveyttä, akseliväliä ja olkalaakerin kallistuskulmia (tai niin ne väittävät).
Niissä oli kyllä vielä sellainenkin juttu, että alkuperäiset pinnapultit ovat juuri hilkulla tarpeeksi pitkät. Eli periaatteessa voisi itse tehdä vielä pienet upotukset muttereille ja prikoille, tai ottaa parin millin lastun pois alapinnasta, jos ne oikein näteiksi haluaa. |
Joo särmäys onnistuu kyllä vielä 25mm asti jos leveyttä ei ole yli 200mm ( sitten prässillä )
Noita vain on tehty myöskin koneistamalla yhdestä osasta. Särmäten meinasin kyllä tehdä kun on koneet. Entäs mistä tai mitä toi raidetanko on |
Sivu luotu: 06:20 (GMT +2). |