Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Perälauta alhaalla liikenteessä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105376)

Killer-Wo 28.12.2012 13:54

Perälauta alhaalla liikenteessä
 
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Porvoon Hilma 28.12.2012 14:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953205)
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Ei ihan vastaus, mutta kuorma saa ylittää perän metrillä. Peräkärryssä taitaa saada ylittää 2 metrillä.

JiiPee 28.12.2012 14:56

Mitä tulee noihin Hilman muistelemiin metreihin, niin takana saa olla ylitystä korkeintaan kaksi metriä. Jos ylitys on takana enemmän kuin metrin, on ylitys merkittävä punaisella tai punakeltaisella lipulla ja pimeään aikaan punaista valoa antavalla valaisimella. Autossa ja perävaunussa minun mielestä on samat säännöt.

eilhik 28.12.2012 14:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Porvoon Hilma (Viesti 953226)
Ei ihan vastaus, mutta kuorma saa ylittää perän metrillä. Peräkärryssä taitaa saada ylittää 2 metrillä.

Metri keulasta ja kaksi takaapäästä ylitykset ja sama pätee kärryn peräylitykseen (jatkoaisallinen kevytkärry on jossa voi kuljettaa 6m tavaraa laillisesti)
Ei oikein tietoa saako takalaitanostin olla auki liikenteessä (kerran hajonnut moinen ja paskahalvaus meinasi tulla ei ollut lukittu) en ajelisi se edes puoliveteisenä vaan aina lukittuna pystyyn ;)

Killer-Wo 28.12.2012 15:17

Jep näin se taitaa olla eli kaks metriä saa tulla yli kun laittaa valot.
Ajatus oli että teen jotkin mekaaniset stopparit takalaitanostimeen jotta sen voi jättää vaakatasoon. Ei kehtasi purkaa tuota nostinta pois kun muutakin käyttöä tuolle autolle on.
Perälaudan kulmiin jos laittas valot niin sitten varmaan ollan ihan laillisilla vesillä.

Kokku 28.12.2012 16:08

Tossa takalaitanostimessa tulee ajoneuvon kokonaispituuteen muutos kun nostin ei ole pystyssä. Samoin umpinainen kappaletavaralava ei olekaan enää "umpinainen". Ja ton mainitsemasi alleajosuojan joutuu laittamaan. Mielessä kävi myös miten vaarallisena pitävät ohutta reinaa (ulkonevat osat eivät saa olla teräviä tai muutoin vaarallisia).

Nostohännällisessä lavetissa ainakin mittasivat tarkasti pituuden kun oli häntä ylhäällä ja se on otteessa.

Tolleen takalaita auki on itsekin tullut kertaalleen ajettua...ei sentään ratsiaan :)

Bj Andy 28.12.2012 17:30

En tiiä perhana. Paljonkos tuossa tulee peräylitystä jos tuo lauta on alhaalla?? Muistaakseni maksimi on jotain 4 metriä ja muutenkin aletaan olla semmosessa tilanteessa että käännöksissä ym. alkaa olla tapaturma riski kohillaan.

Esim. Jostain risteyksestä kun kääntää tiukasti ja viereisellä kaistalla on vaikka onnikka niin voi äkkiä tulla asiaa vakuutusyhtiöön ja hätäkeskukseen... noin niiku jesseilynä vaan tässä...

Sekin kai jo jeesaa että puottaa sitä alaspäin hieman ja kallistaa taakse sen minkä tarvii että mahtuu jeeppi kyytiin...

smgt 28.12.2012 18:17

ja onko mahollista lyhentää tai tehä lyhyempi lauta tilalle jossa ois mahollisesti enemmän pyöristyksiä?

tosin jos pituus on rajoissa niin tien päällä tuskin tulee ongelmia jos on asian mukaiset merkit perässä :)

Pahavävy 28.12.2012 19:08

perälauta
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953205)
Onko joukossa offipalstan omaa Esko Riihelää. Kysymyksenä on kuorma-autolla perälauta alhaalla ajaminen. Siis lavan jatkona. Jotenkin tuntuu ettei saa ajaa mutta kysyn nyt kuitenkin.

Eli tuo uus kuljetin jonka ostin on varustettu 4,3m lavalla ja se ei riitä jeepille. Perässä on perälautanostin jolla näppärästi saa lisää jatkoa. Jos perälautaan laittaa alle ajosuojan ja jotenkin tekee siitä "kiinteän" niin tekeekö nämä sen lailliseksi.

Tai jos perälaudan nostaa osittain ylös, esim 30 asteen kulmaan vaakatasosta??

Vai onko ainoa vahtoehto jatkaa autoa??

Miten paljo jää ulos,auttasko jos tekis rampit etuseinää vasten? Perälaudasta vois laittaa riimulenkit koriin,jos sitä saa kiinnipäin.

young n dum 28.12.2012 19:12

kumpi tuli ensin Jeep vai KA?

Killer-Wo 28.12.2012 21:58

Jeep,

Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin.

Timo_L 29.12.2012 00:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Killer-Wo (Viesti 953423)
Jeep,

Juu hyviä pohdintoja. Mittailin tuossa ilta hämärissä comanchea niin eihä se ole kuin 440cm pitkä. Eli takalaitaa ei tarvitse kuin hiukan kallistaa taaksepäin. Mut varmaan tulee jatkossa kuskattua muitakin keksintöjä niin silloin mitta voi tulla ongelmaksi eli lautaa voi joutua taittaan taaksepäin.

Jos on kymmenestä sentistä kiinni, niin rupea peltisepäksi ja tee Comanchen lavan kohdalle kuhmu perälautanostimeen :D ..tosin sen jälkeen perälautanostin vaakatasossa ainakin pumppukärryillä tavaran roudaaminen ko. kohdan yli voisi olla hitusen haasteellista :o

Nikuzai 29.12.2012 01:02

Olikohan, että taittuva tasoisen takalaita nostimen voi katsastaa vaihtoehtoisena kuljetus pituuden jatkimena tai jotain sinnepäin.

Kannattaa kysäistä poliisilta mitä he sanoo ja sitten katsurilta, et mitä tehdään tai sitten raakasti typistää sitä lavitsaa sopivaan mittaan.

Tai sitten jatkaa lavaa sen 20cm ja siirtää takalaitanostinta rungossa taaksepäin saman verran?

JiiPee 13.05.2016 18:53

laki tai edes järki rajana
 
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.

Timo_L 13.05.2016 18:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1300015)
Saako takalaitanostimen tosiaan jättää giljotiinin teräksi vaaka-asentoon, kun umpikorinen jakelu-ka jatkaa seuraavaan purkupaikkaan? Siihen vaakaterään kun rysäyttää moottoripyörällä tai lyhytnokkeisella pakulla, niin voi tehdä pahasti kipeää, ellei peräti sielu erkane ruumiista.

No ei varmasti saa.. kuinkas niin? Oliko kuskilta unohtunut nostaa ylös?

JiiPee 13.05.2016 19:22

Siinä oli joku automatiikka.

Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa.

Jeepp 13.05.2016 20:41

Kyllähä nuita siirto lavetteja näkee joka päivä siis sellasia jotka lasketaan kuin vaihtolava maahan.. Niissä on just tollanen kiljotiini ja meijänki pakulla jos perää ajaisit nii menis ukko keskeltä poikki..

Nikuzai 13.05.2016 21:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 1300019)
Siinä oli joku automatiikka.

Menin syömään yhteen lounaspaikkaan, kun 1-suuntaisella kadulla oli umpikaappi-ka toisella kaistalla perä kiinni, hätävilkut päällä ja lauta kadussa. Noin varttitunnin kuluttua yksi asiakkaista lähti pois ja näkyi olevan auton kuljettaja. Ikkunasta näkyi, että hän painoi jotakin käyttöpaneelin nappia. Kuski lähti heti kävelemään hyttiin. Lauta nousi itsekseen ensin vaakaan ja sitten ylös lavan tasalle. Oletin sen kääntyvän vielä kiinni olevaa kaappia vasten, mutta ei, jäi vaateriin ja autoi lähti liikenteeseen. Seuraavan risteyksen jälkeen ei enää näkynyt, mutta sinne asti oli vaakassa.


Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut

On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös

Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa
Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla


Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut?

pee 13.05.2016 22:13

Muistanpa joskus hieman toisessa yhteydessä tämän tapaista kyselleeni, ja ainakin silloin virkamiehen kanta oli että mekaanisesti pitäis olla nostimen lukittu ajon aikana. Hydrauliikan ja letkurikkojen varassa ei kelvannut.


Tuolla jotain mittoja ylityksistä, ilman erikoiskuljetuslupaa. 2/3 metriä kuorkissa ??

https://www.ely-keskus.fi/documents/...2-6d6fdb038d8a

lavanelikko 14.05.2016 01:49

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Nikuzai (Viesti 1300027)
Jotkut mallit osaa ajaa itsensä myös kiinni, voihan olla, et on ollut eriautolla liikeellä ja ei ole sulkenut vaikka kakesta naputellut

On muuten näppärä moinen automatiikka, joissain kuulemma jopa tunnistaa painon eli kun paino vakiintuu nousee lava ylös

Ite vaan nähnyt sellaisen kaukosääteisen, kuski sano et helpottu homma paljon ja päivä vakioreitillä lyheni puolt tuntia lava laudalle ja vyöltä napista voi samalla pitää kuormasta kiinni ettei huonommat lavat kaadu, eikä tule sitä, et vahingossa kallistaa ulos tai sisään liikaa
Sit kun tavaraa laskee/purkaa niin kallistaa hitaammin ja tasaisemmin kuin kyljestä napittamalla


Mutta sit ite aiheeseen, mites nykyään takalaitanostimen lisälavana käyttäminen kun peräylitys laki on kait poistunut?

Tähänkin pitää kommentoida sen verran, että oli kuskilla vyöllä joku kaukosäädin, muttei silti 1500kg perälauta(luki auton kyljessä) nostanut 850kg kuormaa kyytiin vaan tilattiin toinen autopaikalle...

Mase 14.05.2016 07:46

Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.

Nikuzai 14.05.2016 09:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mase (Viesti 1300062)
Kysyin tätä asiaa poliisilta ja selvittivät asiaa. Perälaita saa olla kuormatilan jatkona vaakatasossa jos se on mekaanisesti lukittu esim. Kuormaliinojen kanssa ja merkitty asian mukaisesti punaisen lipun kanssa mikäli tulee yli metrin normaali kuormatilasta ulos. Hydrauliikan varaan ei tosiaankaan saa jättää. Sitä eivät osanneet kommentoida riittääkö nosto/lasku liikkeen lukitseminen vai tarviiko kallistus lukita myös.

Eli tupit lavan alle jotka saa kiskaistua lavitsan alle kun on käyttöä ja samoissa tupeissahan vois olla myös valot

Luoppis 14.05.2016 09:48

Ne kallistuksenkin hydraulisylinterit/korvakkeet on loppujen lopuks aika hepposta tavaraa, eli itse tukisin kallistuksenkin, jos se vaan on jotenkin mahdollista. Maantieajossa tärinät ja töyssyt voi kuitenkin pidemmällä aikavälillä tehdä sen mitä työelämässäkin joskus käy, eli joko se sylinteri katkeaa päästään tai sylinterin kiinnitys pettää.

Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Mase 14.05.2016 11:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1300078)

Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Luetaanko tuohon neljään metriin ajoneuvon tekniset mitat, vai myös tilapäiset ylitykset joista nyt puhutaan?

Nikuzai 14.05.2016 14:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Luoppis (Viesti 1300078)
Sitten pitää tosiaan muistaa toi mitä tossa aikaisemmin jo sanottiin, eli suurin sallittu peräylitys viimeisestä maata vasten olevasta akselista on 4 metriä.

Monta viikkoa sitten tämmöinen on tullut? :eek:


Sivu luotu: 23:07 (GMT +2).