![]() |
Kierroslukumittari mönkkäriin/paikalliskoneeseen.
Onkos kukaan askarrellu jenkamittaria ko. laitoksiin.??
Valmiita löytyy painonsa hinnalla kultaa mutta onko kukaan laittannaa tavallista mittaria ja oisko se mahollista saada toimimaan vaikka niin että kiertää jonkun induktiokelan langasta tulpanjohdon ympärille tms. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Oisko tästä ? http://tinytach.com/gasoline.php |
Tommonen löytyy stormilta 79 egeen mutta viisarinäytössä olisi puolensa.
Perhana. Pitääkin mitata minkälaista latausvirtaa sieltä Hondan koneesta tulee pihalle. Oisi hyllyssä yksi käyttämätön bilisteman dieselin jenka mittari. Ja se mittari tulisi tämmöseen laitteeseen. http://s29.beta.photobucket.com/user...46727.mp4.html |
Lainaus:
http://www.propane-generators.com/engine_meter.htm Oli tuolla noita viisarillisiakin, mutta alkaa hinta nousemaan... |
No näköjään kaikkea löytyy jos jaksaa kaivaa.
Vaan mitäs se tappokatkaisija maadottaa? Saisko siitä signaalin? |
Lainaus:
Tai kun katselen tota kuvaa, niin siinähän on tulpan johto heti näkyvillä että siitä saa ainakin induktiivisella, ja tappokatkaisijajohdossa on yhden Honda-kaavion mukaan samat pulssit kuin tuossa tulpassakin. En tiiä toimiiko diesel- mittari, mutta eipä tuo kokeilu kalliskaan liene. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Tossa manuaali ja onhan tuossa koneessa latauskäämi sekä diodit, joten saat vaihtovirtaa ihan oikeastikin. Sivulla 57 on sähkökuva ja siinä harmaat johdot ennen diodeja olisi omiaan tuolle diesel-mittarille. Mutta voipi olla helpoin kietaista tuollainen induktiomittarin anturi noihin tulpanjohtoihin ja antaa lumen pöllytä :D |
Miksei laita siihen vaikka jostain autosta nopeusmittaria kun sulla näkyis kampuranpäässä olevan hihnapyörä ja siihen uuden pohjan piirtelisi kierrosten mukaan?
Tai sitten polkupyörän mittari ja anturihihnaan tai alempaan hihnapyörään kiinni? |
Onhan tuossa jo vaihtoehtoja...Se tulpanjohtoon tuleva olisi kyllä kaikista simppeli vaan pitää kattoa mitä saa aikaan.
|
Lainaus:
|
http://www.ebay.com/itm/Tach-Hour-Me...item4168bb0acb
Siinä olis halpa kieputa-piuha-tulpanjohdon-ympäri-malli. Onko näistä kokemusta, toimiiko? |
Polkupyörän nopeusmittarista väkersin hakkuriin kierroslukumittarin. Km:t näyttävät kymmeniä kierroksia. Eli esim. 80km/h=800rpm...
|
Lainaus:
Aiemmin kun mittailin noita niin en saanu oikein tuloksia koska mittasin aina maata vasten ja sehän ei oikein antanu mitään tulosta mistään. Mutta vaihtovirta mittaus tuotti tuloksen noiden harmaiden johtojen väliltä. Ja tulos oli semmonen että joku volttimittari osuisi jo melko lähelle tonttia. Tyhjäkäynnillä joku 10-16 V AC:tä ja täydellä joku 36 V No sitten se dieselin jenkakello kouraan, siihen mönkkäristä 12 V sähköt ja lingosta toinen johto signaaliin ja toinen maata vasten, ei väliä miten päin niin...Tulos oli tämä. |
Lainaus:
|
Yep. Eli kuten videosta näkyy.
Kalibrointi riittävälle tarkkuudelle on helppoa koska maksimikierrokset taitaa olla sen 3600 tms. Pitää vielä tarkistaa,niin siitä saa jo riittävän tiedon ettei vedä konetta uuvuksiin. |
Lainaus:
|
Tänään tuli pari tuntia vietettyä asian tiimoilta tuon mönkkärin parissa eikä meinaa onnistua millään.
Eli otin mittariin signaalin suoraan laturin kelalta ja kyllähän se lukemia näyttikin mutta hieman kun nosti kierroksia niin mittari sekosi. Sitten kokeilin vielä kahdesta muusta piuhasta eli CKP sensorin piuhoista mikä sitten ikinä onkaan niin toisesta sai myös jonkun signaalin mutta sekin sekosi kierroksilla. Mikähän tuohon auttaisi? Diodilla saisi leikattua sen aallon toisen puolikkaan pois mutta ihan suoraan ei nyt vaan järki riitä. Pitää ehkä sitäkin vielä kokeilla. Ideoita? |
Lainaus:
Ootko kattonut että on monipyttyisessä asetuksessa toi mittari ? Tää vaikuttaa siten, että kos sulla on tuo mittari 4-sylinterisessä asennossa, niin 2-sylinterisen koneen 4000 kierrosta on ton mittarin mielestä 8000 kierrosta ja saattaa olla sekaisin kun ei voi enää noita lukemia tulkita. |
Tuo on dieselin mittari ja tarkoitettu nimenomaan sinne laturiin eli tuo ei tiiä pytyistä mitään.
Näinköhän kun tuossa on ihan kestomagneetti siinä vauhtipyörässä niin se alkaa sekoittaa signaalia kun kierrokset nousee??? Pitää jostain ettiä oskiloskooppi ja koittaa sillä kattoa mitä tuossa tapahtuu. Johonkin kolmeen tonniin se näyttää jokseenkin järkeviä mutta sen jälkeen alkaa viisari vaeltamaan laidasta laitaan. |
Lainaus:
Mikä siinä mittarissa on maksimilukema ja minkä merkkinen; jos taas koetetaan kaivaa lisää tietoo? |
Merkki on biltema, ja näyttää poistuneen valikoimasta. 6000 on maksimi lukema.
Ja tuohan nimenomaan toimi siinä lingon koneessa mutta siinä ei liene kuin yksi kela kun sieltä tulee vaan kaksi piuhaa. Tuossa sensijaan laturi näyttää tältä eli voi tuolla kyllä jo jotain sivuaaltojakin syntyä...:confused: http://i29.photobucket.com/albums/c2...ps6bdbc750.jpg |
Lainaus:
Tosta käämistä kun päättelee niin on tuon lataussähkön taajuus ihan omilla sfääreillään :D Dieselmittari olettaa normi kolmivaihelaturin taajuuksia ja laskee kierrokset sen mukaan. Mutta tossa on noita napoja niin monta, että taajuuslaskin sekoaa... Ei pysy mukana kun sulla on 3000 kierroksen kohdalla jotain 27000 kierrosta...:D Voipi olla että ratkeaa vain menemällä kauppaan, jossa myydään noita tulpanjohdosta signaalia ottavia mittareita. :D |
Sivu luotu: 02:54 (GMT +2). |