Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   ohjaus simpukasta ja aurauksista (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105247)

tonnisata 23.12.2012 20:43

ohjaus simpukasta ja aurauksista
 
Kuinka on , jos simpukka ja muutkin ohjausvermeet on olleet vaikka irrallaan ja ne laitellaan kiinni- onko tarpeen asennella simpukka keskiasentoon mahdollisimman tarkasti?

Eli keskiasennolla onko väliä jos aurauksella säädetään kulmat kohdilleen ja simpukalta näkee että esim sektorivarsi on jonkinverran jo kääntyneenä suuntaan tai toiseen?

Hakeeko simpukka ittessään automaattisesti keskikohtaansa mieluiten, taitaa eniten koko ohjausgeometria hoitaa keskityksen monissa autoissa kun suoralla tiellä ratista kätöset irroittaa niin pitäs kulkea suoraan- jos kaikki siis kunnossa on kuten tehtaalla tarkoitettu.

Eli, mahtaako auto puoltaa, jos ei simpukkaa ole laitettu ns keskelle ennen aurausten säätöä, raidetangoilla hoidettu suoraan pyörät, ja ratti hypytetty suoraan pooreilla tilanne ?

Entäpä sama asia hammastangolla varustetussa autossa?

dirtysalami 23.12.2012 21:12

Kyllähän se tarvis saada suht keskelle. Muuten esim jarrulla nyökätessä geometrian ero tekee puoltoa jommalle kummalle puolelle.

Itellä oli joskus rata-autossa kanssa kaikki palikat ihan irti. Laittelin pelkästään silmämääräisesti simpukan ja apusimpukan varret suoraan ja sen jälkeen auraukset kummaltakin puolelta käsipelillä kuntoon. Ei jäänyt mitään ihmeellisyyksiä käytökseen. Ei siis liene kuitenkaan ihan millipeliä tuo asia.

Timo_L 24.12.2012 08:26

Äkkipäätään voisi kuvitella, että jos ei ole simpukasta se kääntöakseli suunnilleen keskellä kun sektorivarren laittaa kiinni, niin voi toiseen suuntaan jäädä kääntyvyys vähemmälle.

Bj Andy 24.12.2012 08:27

Jos se simpukka ja sektorivarsi ei ole keskellä niin pyörät ei välttämättä käänny tarpeeksi toiseen suuntaan ja lisäksi se simpukka pohjaa ennen kuin pyörän napa tapaa omaan toppariinsa. Eli jos ajaa renkaan kiveen niin että ratti lähtee käsistä kyllähän se sitä simpukkaa silloin rankaisee.

Sitten jos se sektorivarsi on kovinkin vinossa niin ohjaukseen tulee semmonen hauska efekti että siinä on nopeampi välitys jompaan kumpaan suuntaan.:eek:

Ei nyt mitään isompia tule mieleen...

Heguli 24.12.2012 17:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 951798)
Äkkipäätään voisi kuvitella, että jos ei ole simpukasta se kääntöakseli suunnilleen keskellä kun sektorivarren laittaa kiinni, niin voi toiseen suuntaan jäädä kääntyvyys vähemmälle.

Kokeiltu aikanaan käytännössä ja näinhän siinä kävi.


Sivu luotu: 11:14 (GMT +2).