Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Runko (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105208)

Kaitsu67 22.12.2012 08:55

Runko
 
Mites toi rungon suoruus (tai mahdollinen kierous) todetaan?

Onko millainen mittaustapa tuohon?

Lähinnä tilanteessa kun melkein purettu kori otetaan pois rungolta. Pystyykö sitä toteamaan mittaamalla akselit paikoillaan vai paremmin ihan pelkkästä rungosta ilman mitään kiinni?
Miten ja mistä mitataan?

Joskus käyny katollaan ja pitäis tietää onko runko kiero vai ei....


Kaitsu

offroadjouni 22.12.2012 09:22

Rullamitan kanssa ristimittoja ottamalla onnistuu ihan kotikonstein. Akseleita ei tarvii ottaa pois.

Edit: Eli mittaat vaikka vasemmasta etukulmasta oikeaan takakulmaan ja sama mitta pitäisi löytyä oikeasta etukulmasta vasempaan takakulmaan.

BJ-40/76 22.12.2012 11:48

Mikä auto?
 
pahimmat löytyy kuten offroadjouni kertoi.
Jos kyseessä lava-auto, niin monesti hytti ja lava ei ole samassa asennossa, vaan runko on joko kaareva- tai kuperaselkäinen.
Ja varsinkin jos joskus ruostekorjattu.....

Osaan autoista löytyy netistä runkokuvat (ainakin jossain näin toyotan mittakuvat)

Timo_L 22.12.2012 12:08

Kuten todettua niin ristimitoilla muutamista pisteistä selviää onko runko salmiakkina vai ei, ja esim. laserilla saa varsin helposti katsottua onko pituussuunnassa lehmänselällä tai kameli.. Nämä siis jos on kori ja tekniikka nostettu päältä.

Jos on tekniikka kiinni niin ristimitoilla saa aika hyvin mahd. läheltä nurkkia mitattua, mutta helposti vain käy niin että siinä tulee mittavirhettä kun et saa mittanauhan päitä suoraan mittauspisteiden tasalle kiinni vaan joitain senttejä irti.

Kaitsu67 22.12.2012 14:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 951166)
mikä auto? pahimmat löytyy kuten offroadjouni kertoi.
Jos kyseessä lava-auto, niin monesti hytti ja lava ei ole samassa asennossa, vaan runko on joko kaareva- tai kuperaselkäinen.
Ja varsinkin jos joskus ruostekorjattu.....

Osaan autoista löytyy netistä runkokuvat (ainakin jossain näin toyotan mittakuvat)

Tää on RRC eli '91 Rangen runko kyseessä.

oziolli 22.12.2012 15:42

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 951175)
Kuten todettua niin ristimitoilla muutamista pisteistä selviää onko runko salmiakkina vai ei, ja esim. laserilla saa varsin helposti katsottua onko pituussuunnassa lehmänselällä tai kameli.. Nämä siis jos on kori ja tekniikka nostettu päältä.

Jos on tekniikka kiinni niin ristimitoilla saa aika hyvin mahd. läheltä nurkkia mitattua, mutta helposti vain käy niin että siinä tulee mittavirhettä kun et saa mittanauhan päitä suoraan mittauspisteiden tasalle kiinni vaan joitain senttejä irti.


Otat vatupassilla tai luotilangalla merkit nurkista lattiaan, ja sitten mittailet ristimitan lattiasta.

Timo_L 22.12.2012 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oziolli (Viesti 951225)
Otat vatupassilla tai luotilangalla merkit nurkista lattiaan, ja sitten mittailet ristimitan lattiasta.

Luotilangalla saa kyllä hyvin, mutta vatupassillakin jo helposti tulee pientä heittoa. Tosin eihän näissä vehkeissä muutaman millin vinksaus sinne-tänne tunnu missään :D

tonnisata 23.12.2012 19:08

Itte totesin erään rungon kierouden siten että oli tosiaan akselit ym liikkuvat osat poissa alustasta, ja runko tasasella lattialla. Siitä vaan etuaisasta kun paineli niin toisen puolen takapäätä nosteli, oli "vähäsen" siis rupelilla :) sama kumman etupään asisan päällä pomppi kevyesti niin aina toisenpuolen takanurkkaa nosti- ei jäänyt epäilystä.

Kaitsu67 24.12.2012 08:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata (Viesti 951629)
Itte totesin erään rungon kierouden siten että oli tosiaan akselit ym liikkuvat osat poissa alustasta, ja runko tasasella lattialla. Siitä vaan etuaisasta kun paineli niin toisen puolen takapäätä nosteli, oli "vähäsen" siis rupelilla :) sama kumman etupään asisan päällä pomppi kevyesti niin aina toisenpuolen takanurkkaa nosti- ei jäänyt epäilystä.

Mites toi tommonen kierteellä oleva korjattiin (helpoiten korjataan)?

Arctic Rhino 24.12.2012 09:31

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 951204)
Tää on RRC eli '91 Rangen runko kyseessä.

Tuonkin aikakauden RRC:n workshop manual löytyy netistä pdf muodossa, kun siihen tuossa useasti törmäilin. Siinä on rungon kuva kaikkine mittoineen.

Ja jos et löydä jostain syystä niin laita sitten vaikka yv.

-Joel

Kaitsu67 28.12.2012 00:01

Nyt on kivasti tietoa jo tuosta mittauksesta tullut tähän, kiitoksia niistä.

Jos osoittautuu kieroksi, niin kyselin tuossa aikasemmin myös tuosta korjauksesta:

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata (Viesti 951629)
Itte totesin erään rungon kierouden siten että oli tosiaan akselit ym liikkuvat osat poissa alustasta, ja runko tasasella lattialla. Siitä vaan etuaisasta kun paineli niin toisen puolen takapäätä nosteli, oli "vähäsen" siis rupelilla :) sama kumman etupään asisan päällä pomppi kevyesti niin aina toisenpuolen takanurkkaa nosti- ei jäänyt epäilystä.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 951800)
Mites toi tommonen kierteellä oleva korjattiin (helpoiten korjataan)?

Eli miten onnistuu / onnistuuko "kotikonstein"?

Paavo 28.12.2012 00:20

Siltä varalta, että runko oikeesti on kiero, niin mitä se haittaa? Siis jos kori istuu päälle, ja akselit on jotakuinkin suorassa auton alla, että ei kulje kylkimyyryä?

Mun kokemuksen mukaan ranget ei oo mitään sveitsinkelloja, eli ovat enimmäkseen sinnepäin mitoiltaan.

Mut se Rangen runko on aika jämy, aika tälliä on pitänyt saada että kieroksi menee. Varmasti on tehtaalla tullut isostikin heittoa, tai kertokaa mulle milloin englantilainen ja tarkkuustyö on muka kuuluneet samaan lauseeseen?

BJ-40/76 28.12.2012 00:54

Olisko kellään runkokuvaa:RRC eli '91 Rangen runko?
 
Siis voisko joku pistää k.o mittakuvan, tai sellaisen linkin, vaikka yv. Kaitsu67:lle ? Kun kerran kiinnostusta on!

Itse en tiedä yhtään tuumamittaista runkopiirrosta....:o

tonnisata 28.12.2012 02:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 953110)
Nyt on kivasti tietoa jo tuosta mittauksesta tullut tähän, kiitoksia niistä.

Jos osoittautuu kieroksi, niin kyselin tuossa aikasemmin myös tuosta korjauksesta:





Eli miten onnistuu / onnistuuko "kotikonstein"?


Tuo kys oleva korjattiin sellasella käsikäyttösellä vanhanmallin autorobot vehkeellä. Siihen vaan kiinni ja käsipumppu hydrauli sylinteri töihin. Helposti suoristui eikä ollut rupeliefektiä enää, ristimittoja ym ja kyllä se kelpo oli. Ei varmaan edes tarttisi purkaa kaikkia akseleita ym irti, suora lattia, sopivat, samankorkuiset palikat rungon alle samoinkohtiin puolilleen, niin siitähän se rupeliefekti löytyy jos on löytyäkseen.

AlluK 28.12.2012 18:29

Tuolta löytyy ainakin yksi Range Rover manual Body&Chassis:
http://www.landroverweb.com/landrove...rover-manuals/

Kaitsu67 29.12.2012 00:39

Joo, manuskit on nyt saatu, s-postiin ja linkkejä - kiitoksia.

Mittailuja tehdään kun ko. aihio saadaan jossain vaiheessa kaivettua lumihangesta - todennäköisesti vasta kun lumet sulavat ja tallissa tasaisella lattialla taas tilaa :)

EDIT: kuva on viime keväältä, tosta otettu jo vaihdelaatikko/jakis paketti Rankkuun.

http://forums.offipalsta.com/album.p...ctureid=103192

Ja korin "jämät" pitänee purkaa pois tieltä myös.

Toivottavasti ei kuitenkaan tartte oikaisua....


Sivu luotu: 01:32 (GMT +2).