Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Rengas lukittuu itsekseen? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105115)

boolz 19.12.2012 16:28

Rengas lukittuu itsekseen?
 
Terve.

Ostin tuossa daihatsu rockyn, ja nyt alako tekkeen semmosta että kesken ajon alakaa jumittaan toisen puolen takarengasta, oli vetoa renkaassa tai ei.

Eka kerran ku tuota teki, niin kävin jarruttamassa vähän tehokkaammin -> ongelma poistui. Nyt alako sitte tekkeen uuestaan eikä auttanu ennää jarruttelu.

Nyt on uuet jarrukengät ja muut kilikkeet asennusvaiheessa, mutta tuli mieleen, että johtuukohan tuo välttämättä edes jarruista?
Vanahat kengät oli kyllä vaihontarpeessa, ja ne kengänpäät mitkä tulee siihen männän haarukoihin, oli hypänny pois siitä haarukasta ja hirttäny siihen tiivisteen ja männän välliin kiinni.

Ei vetäny ihan kokoaikasesti lukkoon rengasta, mutta tietyin väliajoin veti, luokkaa 10 metrin välein..

PERSKUTTA 19.12.2012 17:06

Rumpujarruthan ovat itsetehostavat eli kyllä on mahdollista, että irronnut kenkä kiilaa rumpua. Tosin voihan sielä olla muutakin vikaa :confused:

Yölento 19.12.2012 17:42

Näin talviaikaan voi myös olla niinkin yksinkertainen vika kuin jää.

HANE 19.12.2012 18:57

onko viimeaikoina tehty jarruremppaa takasiin... olis kengät väärin päin?

Rotta-Racing 19.12.2012 19:58

irti lähtenyt jarrukenkä kyllä jumittaa tosi tehokkaasti takarenkaat :D,, kokemusta on henkilöautolla motarilla asian todenneella :D :D rumpujarru ku rumpujarru oli sitten henkilö tai maasto :D

boolz 20.12.2012 01:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja HANE (Viesti 950226)
onko viimeaikoina tehty jarruremppaa takasiin... olis kengät väärin päin?

Kengät tossa on identtiset molemmin puolin :)

Nyt on uuet kilikkeet asennettu, ilimausruuvi aiheutti parintunnin päänvaivan, voi pojat että oli tiukassa kiinni. Uuella sylinterillä ois selevinny nätisti mutta ois menny joulunjäläkeen sitte että ois saanu auton kasaan.

Kävin tossa pikkusen jo testaamassa, jarrut ei ota niinku pittää, mutta eipä lyöny ennää lukkoon. Huomenna siis ilmausta luvassa, ehän se luvannu ees kahtakymmentä astetta pakkasta.. :D

Mites muuten, rupes käkkärinvalo palamaan tuon rempan jäläkeen, nestettä on eikä käkkäri oo päällä, liekkö nesteen anturi vaan kettuilee?

Jappi 20.12.2012 04:03

Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.

boolz 20.12.2012 04:23

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 950377)
Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.

Ja tuohon vaikuttaa oleellisesti lienee ilimaus? Meinaan ilimasin vaan takkaa pikasesti notta sai vähä koittaa miten se nyt oirehtii.
Huomenna ilimaan uusiksi ja ajan kanssa, tiiä vaikka pääsis jo ajeleen. 6pv maannu tuossa mutta silti lähti niiku sen kuuluisan palamun alta käyntiin :)

Pittää pittää peukut pystyssä, että johtu nuista jarruista ne lukkiutumiset,
mutta jos jollaki tulee mieleen kokemuksesta/ihammuutevvaan miksi ne nuin teki niin saa ilimasta mielipitteensä enemmän ku mielellään!

artsi777 20.12.2012 05:43

Onhan pyörän laakerit kunnossa, itellä joskus sellanenkin hirttänyt kiinni

2,4TD 20.12.2012 05:52

Meikäläisellä Daihatsun takalaakerin kuulat meni pitkin tallin lattiaa kun vetari nypättiin ulos, se ei hirttänyt:D

BryGgi 20.12.2012 06:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 950377)
Paine-ero jarrupiireissä on myös mahdollinen valon sytyttäjä.

alipainetta, tai sen puutetta herjaa

Junde 20.12.2012 21:04

Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).

Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.

boolz 20.12.2012 21:30

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 950575)
Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).

Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.


Tattis infosta! Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?
Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä, pari kertaa pumppaa nii on taas ku uus.
Onko silti ilmaa, vai voiko olla esim. tuo kenkien etäisyys syynä?

Kävin tuosa pikku testilenkin taas, ja tuntu että vieläki yritti vetää lukkoon itekseen, vinkunan saattelemana tällä kertaa, joka luultavasti viittais kenkiin eikä esim. laakeriin/perään/johonki.
No, pittää kattua jos huomenna jaksaa lissää, tuo kenkien ettäisyys ei oo vielä kohillaan.

Taitaa olla jo seittemäs päivä menossa, ei IKINÄ oo jarrut aiheuttanu näi palijo päänvaivaa, jokaikinen pieniki asia on vastustanu tässä remontissa.
Vai katteleeko suosiolla jostain jonku levyjarrullisen akselin, pikkuhilijaa alakaa verisuonia paukkumaan :mad: :D

On muuten vmäistä pihalla värkätä näillä pakkasilla, eikä uskalla lähtä hallille ajamaan tuota ettei vaan päätys iltalehen etusivulle.

tleppis 20.12.2012 22:06

kyllä sielä on ilmaa jos pumpaamalla paranee ookko kokeillu jättää ilimaruuvin auki ja antaa valua jonku aikaa joskus helpoin konsti ilmata

hami 21.12.2012 00:25

Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä

Eli ilimaa, joku liitos vuotaa?Jos net kerran pelas ennen remonttia, niin HÄ?
Nämei ole kovin ihimeellisiä asioita?
Ota aivot käthen.Perkele.

hami 21.12.2012 00:33

[QUOTE=boolz;950595]Tattis infosta! Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?
Tänään ilmattiin ja ilmattiin ja ilmattiin ja silti polin on hervottoman löysä, pari kertaa pumppaa nii on taas ku uus.
Onko silti ilmaa, vai voiko olla esim. tuo kenkien etäisyys syynä?

Tuommosella perkeleellä lähet vielä ajelehan?
Kortti poies!!!!!!
Jos ei ees jarruja?
Pane uuet palat ja rummut niin toimii JOS et muuta ossaa

boolz 21.12.2012 03:36

[QUOTE=hami;950680]
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja boolz (Viesti 950595)
Eli ilimaa, joku liitos vuotaa?Jos net kerran pelas ennen remonttia, niin HÄ?
Nämei ole kovin ihimeellisiä asioita?
Ota aivot käthen.Perkele.

Tuommosella perkeleellä lähet vielä ajelehan?
Kortti poies!!!!!!
Jos ei ees jarruja?
Pane uuet palat ja rummut niin toimii JOS et muuta ossaa

Nestettä ei aenakkaa tiputa mistään liitoksesta. Ehän nämä mittää erikoisia oo, pelekkää mekaniikkaa ja tekniikkaa, mutta jos vastustaa niin vastustaa.
Lyö toki aivot sammaan tiskiin nii kahtottaan miten se homma tapahtuu !

Testilenkkiin kuulu satametriä pihatietä hilijasella okt-alueella ja jarrut toimii toisella polokasulla oikkee hyvin. Yhen pahan kolarin jäläkeen järki pellaa sevverran etten lähe muita liikenteesä olevia riskeeraamaan, jottai tolokkua nyt niihin juttuihin.

Kengät ja kilikkeet ja sylinterin tiivisteet on uuet, rumpuki vielä ajjaa asiasa niiku pittääki.

On nyt vähän hankalaa ku toiset sannoo että ilimaa on jos pumppaamalla paranee, ja toiset sannoo että kans pumppaamalla paranee jos kengät on liika kaukana toisistaan. Voihan se olla molempia tietty.
Pittää huomena alottaa kenkiensäätämisestä, ja sitte ilimata lissää, ja jos ei sittekään, nii kaet tuosta ennenaekasen juhannuskokon tekasee.

Jappi 21.12.2012 04:06

Kengät niin että hipoo rumpua vapaana, sitten mietimme muuta.

Luoppis 21.12.2012 06:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja boolz (Viesti 950595)
Eikö tuo vaikuta oleellisesti polkimen liikeraan pituuteenkin, tuo kenkien etäisyys rummusta?

Vaikuttaa olennaisesti, eikä tarvii olla kuin esim. toiselta puolelta automaattisäädin jumissa, niin pikkuhiljaa alkaa jarruista teho häviämään kun jarrunesteet kuluvat siihen tyhjän tilan kuromiseen. Toinen mikä löysentää jarrupoljinta on noi vanhuuttaan venyvät kumiset jarruletkut ja väljistyvät pääsylinterin tiivisteet, eli jos alkaa poljin tuntumaan lähinnä hyytelön polkemiselta niin kannattaa muun muassa kattoa alkaako jarruletkut halkeilemaan.

ärjy 21.12.2012 09:29

eikös tuoltakin löydy se maanmainio jarrupaineensäädin takaakselilta? moisen ilmaaminen aika hanurista.
myö tehtiin joskus niin et auto ensin puoleks päivää perse ylös ja takaa roput auki. ja sit toisinpäin.. oli aikas helppo.. niin ja tämän toimenpiteen aiheutti se säädin ja siihen katkennut ilmausnippa..

smgt 21.12.2012 11:49

joskus nuo jarrun ilmaamiset on tosi vittumaisia. varsinkin 240 volvossa kun siinä on 8nippaa pelkästään satuloissa ja väärällä ilmausjärjestyksellä jää varmasti ilmaa.

elikkä jos sulla on kengät niin lähellä rumpua että pikkusen kahisee ja vanhoilla jarru osilla oli parempi tuntu jarruissa niin sulla on ilmaa sielä.

jarrunippaan kirkasta letkua tyhjään purkkiin niin siitä letkusta näkee tarkasti millon tulee ilmaa ja millon ei.

boolz 21.12.2012 16:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ärjy (Viesti 950750)
eikös tuoltakin löydy se maanmainio jarrupaineensäädin takaakselilta? moisen ilmaaminen aika hanurista.

No löytyhän sieltä! Tullu mieleenkään että siellä tuommonen on. No, nyt on kenkiä sääjetty, ja ilimattu ilimauksen perrään.
Automaattisäätösysteemi ei toimi vaikka sen purin, putsasin ja rasvasin.
Letkut näyttää ihan hyvältä, liene vaihettukki suht "vasta".

Mutta nyt ainaki äkkiseltään polojin vois tuntua jo paremmalta, ei oo ennää niin löysä. Kohta vois käyvvä taas pienen testiajon tekkeen, peukut kovasti pystyssä että toimis niiku kuuluu, alakaa jo tympäseen pikkuhilijaa.
Nyttenki -24 pakkasta, tuola ku muuan tunnin pyörii niin alakaa varpaat huutamaan amputointia :D

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Junde (Viesti 950575)
Se itsestään lukittuminen johtuu yleensä liian kauas säädetyistä kengistä! (yleinen vika jos automaattinen säätö ei toimi).

Jos kenkä on liian kaukana pääsee se kääntymään siten että itsetehostus vetää pyörän kokonaan lukkoon.

Tuli vaan mieleen, että se meni aika-ajjoin lukkoon vaikka ei jarruun koskenukkaan..?
Mutta luotto on kova, että jarruista se johtu, liene se vaikutti asiaan ku kengät oli hypänny poies siitä männän haarukoilta..

boolz 21.12.2012 18:38

Dodii sillälaella. Testillä taas käyty ja jarrut toimii nyt, mutta palijastu toinenki vika, johon se eilinenki vinkasu luultavasti liitty,
meinaan vinkas äskön just samallalailla ja alako puskemaan vasemmalle, eli kuskinpuolen etulaakeri on löysä ku hullun mulukku. Ainaki sentin klapia tekkee ku rengasta heiluttaa. Voihan mörönperse.

2,4TD 21.12.2012 19:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja boolz (Viesti 950884)
Dodii sillälaella. Testillä taas käyty ja jarrut toimii nyt, mutta palijastu toinenki vika, johon se eilinenki vinkasu luultavasti liitty,
meinaan vinkas äskön just samallalailla ja alako puskemaan vasemmalle, eli kuskinpuolen etulaakeri on löysä ku hullun mulukku. Ainaki sentin klapia tekkee ku rengasta heiluttaa. Voihan mörönperse.

Tuon saa kiristettyä, avainkokoa en muista mutta sama kun noissa tojoissa.
Toki saa ne mutterit kirittyä vaikka ruuvimeisselillö ja vasaralla lyömällä.
Tampereen autosähkö ainakin joskus myi noita Tohatsun osia.

mikkocap 21.12.2012 19:41

hj:ssa ainakin 54 on tuo hylsy.


Sivu luotu: 20:09 (GMT +2).