Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Chit-Chat (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=172)
-   -   Volvo 850, tulppa ei kestä?! Öljyä menee 2l/1000 (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=105097)

mikaelt 18.12.2012 22:15

Volvo 850, tulppa ei kestä?! Öljyä menee 2l/1000
 
Kysäsen täältäkin..ja laitoin sit-sät osastoon kun ei oo maastokulkine vaan arkiautoksi just hommattu peli. Volvo 850 farkku, 2.4 bensa 10v automaatti -93, ajettu 233tkm.

Eli...viime viikolla alkoi nykiminen, kovan kiihdytyksen jälkee. Paheni ja lopuksi ei käynny enää kunnolla. 2. pytyn tulppa oli tukossa karstasta ja märkänä. Vaihdoin tulpat ja tänään taas kun polkaisi alkoi sama homma.

Ite aloin epäilemään suutin vikaa..eli 2 ei saa sumuna ainetta.

Tuossa volvolandiasta pidempänä sama juttu:
http://www.volvolandia.com/areena/in...p?topic=3559.0

Edit: korjaisin otsikkoa, kun toi öljynkulutus sen tulpan tappaa...kait!

Jappi 19.12.2012 01:20

Onko tuossa erillinen kylmäkäyntisuutin?

lepoantti 19.12.2012 06:44

mitkä tulpat? kaveri joka on ollut volvolla huoltomiehenä rapiat 20 vuotta sanoi että tähän koneeseen on turha tarjota muuta kuin sitä orkkis kolmekärkistä. toukokuussa kun vaihdoin nokkahihnaa hänen kanssaan ja tehtiin pientä huoltoa omaan kesävolvoon, mulla oli uudet yksikärkiset varattuna ja rupesin niitä tökkimään paikalleen niin hän sanoi että jos et halua olla alle tuhannen kilometrin vaihtamassa niitä niin hae oikeat kolmikärkiset.

Krisse 19.12.2012 08:49

Mulla on ollut asiakkaana ainakin 7 vuotta sellainen korjaamo joka tekee ihan hitosti Volvoja, pääasiassa 850 ja V70 ja aina on myyty Boschin tulppaa ja hyvin on kelvannut. Tohon kysyjän Volvoon - kuten ~kaikkiin ton kokoisella vaparilla oleviin - menee Boschin +23 ja tolle mainitulle korjaamolle noita on myyty viimeisen puolen vuoden aikana 22 settiä ja se tuskin niitä ostaisi jos ne eivät pelaisi. Joten Volvon omassa sytytystulppatehtaassa tehty tulppa tuskin on ainoa toimiva vaihtoehto.

Masi 19.12.2012 09:07

Ettei olis puola, eikös tässä ole oma puola joka pytylle

mikaelt 19.12.2012 11:14

Boschin tulpat oli aikaisemmin, nyt NKG. Tosiaan viimenen rikko tuli alle 50km ajossa ja nimenomaa siinä kun antoi kenkää niin että kierrokset yli 5tonnin.
- Ei ole erillistä puolaa ja bensaruisku on "perinteinen" pumppu ja bensakisko systeemi.
- Erillistä lisäsuutinta ei ole, sähköinen tyhjäkäynnin säätö IAC venttiilillä, putsattu ja toimii.

macro 19.12.2012 11:21

Näin Volvoharrastajan näkökulmasta, niin ne alkuperäiset ei ole niin paljoa kalliimpia kuin "tarvike"tulpat, että siinä kannattas alkaa arpomaan. Ihan näin ottamatta kantaa eri tulppavalmistajien tulppien hyvyyteen/huonouteen.

sisua45 22.12.2012 00:27

Ei se volvo valmista itse sytytystulppia. Eikä mäntiä, laakereita, tiivisteitä yms. Eikä kukaan muukaan auton tai moottorin valmistaja. Kyllä ne osat tulee alihankkijoilta. Ylensä ne ovat tunnettuja valmistajia, ihan samoja kuin mitä tarvikkeenä myydään.

Arpe 22.12.2012 20:19

Tuskin tuohon tulppa on syyllinen jos tuo häikkä on ainoastaan 2 pytyssä.
Joku muu palamishäiriö kakkossylinterin tienoilla suutinvika,venttiilivika,ohivuotoa alakertaan yms.. Suuttimen tarkistuksella aloittaisin ja seuraavaks ohivuoto tai puristuspaine mittaus jos suutin on ehjä. Vois vaihtaa pari suutinta keskenään ristiin ja kattoa hyppääkkö vika toiseen sylinteriin.

mikaelt 22.12.2012 20:29

Samoilla linjoilla olen edellisen postaajan kanssa. 1. tulppahan oli musta, mutta ei märkä, loput 3-5 vaaleen harmaita. Jos 2-3 pytyn välissä on linjassa tukos niin se varmaa vois tuota häikkää aiheuttaa. bensalinjahan tulee sielttä 1. pytyn suunnasta.

Jos nyt pääsis lämpimään halliin joulunvälipäivinä niin tarkotus oli mitata puristukset ja tutkia suuttimet + linjasto. Öljyistä savutusta ei tule kylmänä eikä kuumana.

Land Cruiser 22.12.2012 21:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 950029)
mitkä tulpat? kaveri joka on ollut volvolla huoltomiehenä rapiat 20 vuotta sanoi että tähän koneeseen on turha tarjota muuta kuin sitä orkkis kolmekärkistä. toukokuussa kun vaihdoin nokkahihnaa hänen kanssaan ja tehtiin pientä huoltoa omaan kesävolvoon, mulla oli uudet yksikärkiset varattuna ja rupesin niitä tökkimään paikalleen niin hän sanoi että jos et halua olla alle tuhannen kilometrin vaihtamassa niitä niin hae oikeat kolmikärkiset.

Se on jännä juttu kuin monta nykimis ongelmaa on korjattu niillä Volvon omilla tulpilla, vaikka autossa on ollut jo uudehkot tulpat ja vielä oikeanlaiset... Vanhempi Volvo mekaanikko sanoi heti niistä mulle, kun näki että ruuvasin NGK:n tulppia omaan 940 Turboon töissä:) Kumma juttu kun kaikki niistä paasaa aina, vaikka valmistaja voi olla melko tuttu muutenkin;) En väitä että auttaisi tässä tilanteessa...

Reetu 23.12.2012 00:48

NGK:st saap kivoja joulukuusen koristeita, sopiiko muuhun?

Paljon muuttolaatikolla metrejä takana? Mitä kuuluu jakajalle?

mikaelt 26.12.2012 14:42

No joo...öljyt vaihdoin n. 400km sitten ja nyt sai lorotella toista litraa ainetta lisää! Taitaa kone olla horo. Oliskohan mahdollista että on samaten käynny kun kaverin ooppelissa. Kone oli harva, mutta öljyt paloi bensan kanssa niin hyvin ettei edes päästömittauksissa huomattu?!

Pärjäis nyt ees kevääseen tuolla pa...la! :( Ei oo varaa ostella autoja joka kuukausi. Koneremontin voisin tehdä ite...jos ei pihalla tarvis ruuvailla!

<Antsa> 26.12.2012 16:39

Eikös näissä joissain n-sarjan moottoreissa oo ollu sitä ongelmaa että sylinterit on soikeat, siksi syö öljyä. Ei ole omakohtaista kokemusta, muistelisin lukeneeni joskus volvofoorumilta.

sisua45 27.12.2012 00:26

850 volvoissa on mennyt ilmanputsarin letkuja hajalle. Olleet huonoa kumi (muovi) seosta. Silloin kone vetää ilmaa putsarin ohi. Sitä ei sitten tiedä jeesuskaan, paljonko kone on syönyt santaa. Ostettaessa voi olla uusi ehjä letku jo paikoillaan...

estate 27.12.2012 08:17

Nois 10 tappisis vitosis on sitä vikaa, että rupeavat syömään öljyä, männänrenkaat kuluu ja onpa noita soikeita pyttyjäkin nähty.

Kuvan perusteella näyttäis, että aloittajan autossa on paha öljyvuoto kakkosessa ja kolmosessakin jo alkavavaa vikaa. Luultavasti öljyrengas aivan loppu tai sylinteri soikee. Liian rikas seos ei tuommoista paskavuorta kerää, ihan selvää öljykuraa tulppa täynnä. Koneremppa tai uuden alakerran metsästys luvassa.

mikaelt 27.12.2012 11:29

Selvennykseksi tuossa kuvalinkki tulppiin:
https://www.box.com/s/px9y54tl09e03hjjz50a

Tais olla nii että 3 ja 1 vaihtoi paikkaa ja uusilla tulpilla ykköspytyn tulppa oli mustana.

Vähän tässä pistää v..tamaan! Auto ei onneksi kauheen kallis ollut. Koeajossa oli just saman verran ajettu samanlainen vekotin, jossa ilmeisesti samaa vikaa! Pitää nyt yrittää vain lisätä öljyjä ja odotella että saa rahaa jostain yllättäen...Periaatteessa lohko+männät vois riittää. Kokonaiset koneet purkaamoilla näkyy olevan tonnin luokkaa!!! Muutama laakeri tai kansivikainen näkyi olevan.
- Oliskos mitää vinkkiä tai kokemusta mitkä öljyt pysyis sisällä harvassakin koneessa, joskus olen käyttäny Valvoline Racing 20w-60 harvassa ooppelissa.
- Sopiikos 20v ja 10v alakerrat kuitenkin keskenään?

macro 27.12.2012 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 952816)
Kokonaiset koneet purkaamoilla näkyy olevan tonnin luokkaa!!! Muutama laakeri tai kansivikainen näkyi olevan.

- Sopiikos 20v ja 10v alakerrat kuitenkin keskenään?

AVK:lla kokonaiset autot satasia. Nytkin yksi 20v yksilö. Osina myymällä saa sitte omiaan pois.
Tuohon alempaan kysymykseen en arvaile vastausta. Mutta volvolandian uudempi versio/jatkaa vrcf.fi vois tarjoilla vastauksia, keskustelu huomattavasti vilkkaampaa kuin landian puolella. Ja ihan pitkän linjan asentajiakin linjoilla, joten yleensä faktaa löytyy.

Reisrdok 27.12.2012 15:25

Mjaahas saman suuntaista mitä omassa 20v oli aikoinaan, lopulta räpsähti niin pahasti että pikatiellä näkyi taustapeilistä pelkkää harmaata. Nelosen pakoaukosta tuli norona öljyä. Kuulemma sen verran mielenkiintoinen rempattava että nostin vanhan pois ja uudemman tilalle, 900e maksoi silloin.

kami 27.12.2012 15:58

itellä oli venttiilin ohjurin kumit pomppinu irti , riitti tukkimaan 3sen tulpan jatkuvasti , 10v kone mullakin. pöläyttelikin kyllä käynnistellessä siihen malliin , ja söi öljyä jonnin verran kans. mutta voipihan olla sulla joku muukin vika.
jos alakerta rikki niin mulla 2.4 5syl koneen alakerta pajan lattialla , 100e/lotto. hooni jälet näkyy , kansi viety...

mikaelt 27.12.2012 19:56

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kami (Viesti 952888)
jos alakerta rikki niin mulla 2.4 5syl koneen alakerta pajan lattialla , 100e/lotto. hooni jälet näkyy , kansi viety...

Haa! tuohan kiinnostais! Pitää selvitellä tässä viikonloppuna puristukset ja sitten mahdollisestitehdä tähystys...
- Onkos ihan kokonainen alakerta mäntineen veivineen ym? Niin ja 10venttiilisestä?

Reisrdok 27.12.2012 20:29

Mulla on se b5254s 20v kokonainen motti ylimääräisenä, en edes avannut sen enempää sitä. Kinder yllätysmuna, ei tiedä mitä sisältä löytyy :D Ajettu siinä 350tkm.

pee 27.12.2012 21:27

pari vuotta sitten tehtiin talkoomielessä kamun vaimon tuommoseen 20 venttiiliseen palaneen kannentiivisteen ansiosta pikku remppa

- hoonaus lohkopaikallaan + männänrenkaat
- kannen oikaisu + venttiilityöt koneistmolla
- vesipumppu, jakopää, jotain muita tilkkeitä

osat löyty muistaakseni kaikki motonetistä, työtä ottaa aika monta yksikköä mutta tehtävissä ihan kotikonstein, MUTTA: kannen liimaus paikalleen on tarkka homma, ja jos saa oikeat puristimet lainaan niin auttaa paljon, on kahessa siivussa ja ihmeliima välissä


( jos tuommonen homma ois oma, myisin osina tai hakisin osakasan AVK lta, ja koko patti vaihtaen ... )

kami 28.12.2012 10:50

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja mikaelt (Viesti 952980)
Haa! tuohan kiinnostais! Pitää selvitellä tässä viikonloppuna puristukset ja sitten mahdollisestitehdä tähystys...
- Onkos ihan kokonainen alakerta mäntineen veivineen ym? Niin ja 10venttiilisestä?

10 venttiilisestä 2.4 5syl , muut hilut paikallaan , mutta myin kannen. ajamalla tuo auto nuille sijoilleen tuli. kuntoa en voi vannoa mutta saane tuosta vaikka kampiakselin yms jos on jotain vikaa lohkossa tms , kansivika tässä oli.

mikaelt 30.12.2012 18:03

Nyt on puristukset mitattu,
1: 11,5
2: 12,2
3: 11,8
4: 12,7
5: 12

Nuo desimaalit arvioita, ei sentää nii tarkka mittari ollut. Kone oli tyhjäkäyntilämmin, eli 15min kävi ladaten akkua. Mittaukset tein vain yhteen kertaan. Kun olin pistäny tulpat ja vermeet takas niin tajusin että olis vielä voinnu kokeilla uusiksi, ainakin tuon 2. pytyn jossa sitä vikaa epäilin.


Sivu luotu: 03:38 (GMT +2).