Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   diodi (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104992)

rocky86 16.12.2012 13:54

diodi
 
Olisko kellään hajua mistä sais ostaa diodeja kun olis tarkotus ropalehtia tuohon hiluxiin toinen laturi kaveriksi.
Niin minkähän kokoset tiodit nuihin tarttis laittaa hilun oma laturi on 65amppeerinen

lavanelikko 16.12.2012 13:59

http://www.vekoy.com/ tuolla näytti olevan 70A tasasuuntausdiodia kaupan.

Valpuri 16.12.2012 14:44

2 laturia rinnan?? ei kai tuohon diodeja tarvitse,,

rocky86 16.12.2012 15:04

En tiedä kun en ole mikkään sähkäri ,mutta luulis että tarttee jos niillä samoja akkuja lataa ja sujeleehan se diodi ainaki sitä laturia.

Bj Andy 16.12.2012 15:16

No laturi ny on jo valmiiksi puolillaan diodeja eli ei tarvi.

Lainaus:

En tiedä kun en ole mikkään sähkäri ,mutta luulis että tarttee jos niillä samoja akkuja lataa ja sujeleehan se diodi ainaki sitä laturia.
Suojelee miltä???

Kokku 16.12.2012 15:27

Ekana tuli mieleen jos toinen laturi menee rikki niin purkaa sitä kautta akut ja parhaimmillaan vielä polttaa sen toisenkin. Tällee äkkiä ajateltuna pitää molemmilta latureilta vetää omat johdot akuille (akulle) joihinka kumpaankin oma diodi väliin. Olihan tääl joskus keskustelukin asian tiimoilta.

OPA 16.12.2012 15:33

Ei sinne diodeita kannata laittaa. puolijohde tiputtaa jännitettäkin 0.6 volttia eikä akut lataudu koskaan täyteen.

Bj Andy 16.12.2012 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kokku (Viesti 949199)
Ekana tuli mieleen jos toinen laturi menee rikki niin purkaa sitä kautta akut ja parhaimmillaan vielä polttaa sen toisenkin. Tällee äkkiä ajateltuna pitää molemmilta latureilta vetää omat johdot akuille (akulle) joihinka kumpaankin oma diodi väliin. Olihan tääl joskus keskustelukin asian tiimoilta.

No sitten sen voi erottaa eli johto irti siitä laturista.
Sitäpaitsi se diodi kun poksahtaa paskaksi ja jos se ei mene oikosulkuun niin se sitten polttaa sen laturin lähes varmasti.

Noita tuplalatureita on tehastekoisina mm. onnikoissa eikä niissäkään ole mitään diodeja.

Nii vielä että miten se rikkinäinen laturi polttaa sen ehjän???

rocky86 16.12.2012 16:00

Minä tiedä mutta isotpojat sano että pitäs olla diodi mutta kokeillaan ilman.
Mites kun ok eri kokoset laturit onko väliä?

Bj Andy 16.12.2012 16:40

Ei. Jompikumpi niistä lataa varmaan enemmän mutta eipä sillä nii väliä.

Porvoon Hilma 16.12.2012 18:05

Juu, jos on kaksi laturia rinnan niin niissä on diodit silleen, että toinen ei voi syöttää toista koska diodit on estosuunnassa kummassakin laturissa. Ylimääräisiä diodeja ei tohon kytkentään tartte.

Akkujen rinnakkaislataus on sitten erikseen jos syöttää hupi- ja starttiakkua samasta laturista.

Tää tais tulla jo tuossa aiemminkin selostettua. :D

khonkonen 16.12.2012 18:20

Olihan ne isot pojat kertoneet yhdelle alottelevalle jenkkiharrastajallekkin, että auton alkuperästä 120voltin lokilämppäriä voi käyttää suomessa 220voltilla kun laittaa vaan diodin sinne väliin....

Taitaa tuo diodi vastuksen kanssa olla yleisimpiä komponenttien nimiä mitä tunnetaan niin se on hyvä aina nakata kun ei tiedä mistään mitään.

Porvoon Hilma 16.12.2012 18:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 949235)
Olihan ne isot pojat kertoneet yhdelle alottelevalle jenkkiharrastajallekkin, että auton alkuperästä 120voltin lokilämppäriä voi käyttää suomessa 220voltilla kun laittaa vaan diodin sinne väliin....

Taitaa tuo diodi vastuksen kanssa olla yleisimpiä komponenttien nimiä mitä tunnetaan niin se on hyvä aina nakata kun ei tiedä mistään mitään.

Yksivaihetasasuuntauksella tosta 230 V saa n. 160 V DC joten ihan siinä ja siinä, että toimiiko. Tää ei sitten ollut suositus toimia noin.

Tapsala 16.12.2012 18:42

Eikös tuossa lohkolämppärikytkennässä oo tarkotus et laitetaan yks diodi jommin kummi9n päin väliin ja "leikataan" sinialloon toinen puoli pois, eli teho puolittuu...

Kaitsu67 16.12.2012 19:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsala (Viesti 949251)
Eikös tuossa lohkolämppärikytkennässä oo tarkotus et laitetaan yks diodi jommin kummi9n päin väliin ja "leikataan" sinialloon toinen puoli pois, eli teho puolittuu...


Kyseessä on silloin puoliaaltotasasuuntaus (jota tuossa edellä vissiin tarkoitettiin). Eli tuon tasasuuntauksen jälkeen puhutaan tasasähköstä (DC), tosin ilman tasaavia lisäkomponentteja jännite ja virta on vaihtelevaa, mutta kyseessä ei ole enää vaihtovirta (AC).

HeikkiH 17.12.2012 06:05

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja khonkonen (Viesti 949235)
Olihan ne isot pojat kertoneet yhdelle alottelevalle jenkkiharrastajallekkin, että auton alkuperästä 120voltin lokilämppäriä voi käyttää suomessa 220voltilla kun laittaa vaan diodin sinne väliin.

Toimiihan tuo aikansa. Mulla oli viis talvea käytössä kunnes eräs aamu huomasin notta tallista oli sulake palanut, äkkiä selvis että diodi oli päästäny toimintasavun pihalle. Mistä tulikin mieleen että pitääkin tarkistaa ite vastus että onko hengissä, en enää laittanu uutta diodia vaan 1500w letkulämppärin.


Sivu luotu: 09:00 (GMT +2).