Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   G-mersun voiman siirto (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=104815)

ragu88 11.12.2012 13:27

G-mersun voiman siirto
 
Elikkäs rakentelen tollasesta -89 230ge mersusta ns. super turbo diseliä
koneeksi valitsin om605 ja ahdin holset hx35 12 pakopesällä ja pumppu 7mm tapeilla... eli löylyähän noila kampeilla irtoaa ihan riittävästi mutta mitä tuon g-mersun jakolaatikko ja perät kestää tehoja? ja mitähän mahtaa tuo vakio automaatti laatikko kestää?

0ltzi 11.12.2012 16:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ragu88 (Viesti 947569)
Elikkäs rakentelen tollasesta -89 230ge mersusta ns. super turbo diseliä
koneeksi valitsin om605 ja ahdin holset hx35 12 pakopesällä ja pumppu 7mm tapeilla... eli löylyähän noila kampeilla irtoaa ihan riittävästi mutta mitä tuon g-mersun jakolaatikko ja perät kestää tehoja? ja mitähän mahtaa tuo vakio automaatti laatikko kestää?

kuuleman mukaan jollakin 4-maticci lankussa kestää hyvin st käytössä vahvistettu laatikosto. taitaa nettiautossa olla yks 4matic st myynnissäkin.

petr 11.12.2012 16:54

Jos se automaagi on sen 230 bensan perästä ns. aluperäinen niin varmaan sille tulee ainakin moro. Eli pitäis olla sen 603 turbon persiistä oleva ns. iso automaatti, että kestää superurboilun (sekin mielellään vahvistettuna jos meinaa ottaa +400nm). Perät varmaankin kestää aika hyvin jos ei ihan kokoajan suttaa asfaltilla, tuskin jakiskaan antautuu ihan helposti. Onhan noita holsetilla olevia OM602/3 koneita ollut muillakin G-vaunussa ja isoja bensa V-8 moottoreita...ei ole raportoitu isompia "antautumisia". Toki miljuuna kilpometriä ajetut voimansiirron osat saattaa antautua jo vakiotehoilla. Murrokset varmaan pamahtaa ensimmäisenä kun 4wd päällä räppäilee.

Tumi 11.12.2012 22:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja petr (Viesti 947618)
isoja bensa V-8 moottoreita...ei ole raportoitu isompia "antautumisia".

Tiedän yhden (luotettava taho kertoi) takaperän antautumisen, mutta paljon aikaa ennen omaa g-mersuiluani eli yli 11 vuotta vanha juttu. Eli takaperä ei kestäs vetää 39,5 renkailla mersun omalla 5,0L V8 lusikka pohjassa kahden metrin pystypomppua.

petr 11.12.2012 22:34

Joo...siinä on voimansiirot kovilla kun koko paino rysähtää pelkästään taka-akselin varaan ja tietenkin rattaissa oli kierroksia ihan hyvin? 36" Swampperit alla takalukko päällä kestää ottaa jarruburniksia ja luisulähtöjä kuivalla asfaltilla ihan hyvin kans :)

BJ-40/76 11.12.2012 23:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 947613)
kuuleman mukaan jollakin 4-maticci lankussa kestää hyvin st käytössä vahvistettu laatikosto. taitaa nettiautossa olla yks 4matic st myynnissäkin.

Noissa 4-matic:eissa täysin erillainen jakolaatikko kuin noissa G-malleissa.
Siis tuo w-124 4-matic jakolaatikko tietokoneohjattu (suoraan liittimet kyllä esim. painonappiohjaukseen:cool:)
Ja kaikki kytkennät tapahtuu Sähköohjatuilla hydraulipakoilla, siis esim. takaveto-> neliveto 33%eteen/66% taakse -> neliveto keskitasauspyörästö lukossa, ja vielä takaperän sähköhydraulinen lukitus tapahtuu tuon -80 luvun bittihirmun ohjaaman:D, ja täysi teho päällä!
-> kuulostaa uskomattomalta, mutta auto seisoo paikallaan mäessä, toinen takarengas kuivalla asfaltilla, ja loput jäällä, niin kun kaasun polkasee pohjaan, niin noin sekuntin/parin kuluttua alkaa asfalttiin jäämään mustaa, ja auto kampeaa sairaasti sivulle:mad:
Olen pari kertaa katsellut tuota irtolaatikko pakettia sillä silmällä, että olisi nätti paketti Cruiseriin... Mutta ei varmaan kestä, tuo etukardaanin lähtö on pikkasen köykäsen näkoinen Jäykälle etuakselille (epäilen ettei kestä kardaanikulmaa, alunperin etuperä öljypohjassa; siis kardaani suorassa?
Ja tuossa 4-matic:ssahan ei ole pikkupuolta!
Tuon 300tdt isolaatikko, oliko se nyt 722.3???? on kiva siitä, että siinä ykkönen on 4,25? (esim jenkkilaatikossa TH350 1.n on 2,52?) muistinko oikein? toki tuossa 4:n on suora... ja esim. tuossa minun 4-matic:ssa on sairaan piiiittkääät perävälitykset:cool: (Toki tuo OM603:n huutaa sikana, kun ohitus rekasta 90km/h alkaa 2:lla kun potkasee kaasun pohjaan, toki pudottaa nopeastii 4->3->2:n, pitäs pikkasen säätää....)
Tuo Iso 722:nen kestää kuulemma voimaa, kun on tehty oikein, toki jäähdytys yms pitää olla kunnossa, ja "ohjausta" muutetaan jossain vaiheessa ?

Vieläkö noita mersun OM603:n pumppuja tapitetaan 7mm elementeille? kuulosti että nyt on muotia paksummat? ja nuo "säätö/ryntäily" ongelmat olisi ratkaistu jotenkin?

kivinen 12.12.2012 00:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tumi (Viesti 947737)
Tiedän yhden (luotettava taho kertoi) takaperän antautumisen, mutta paljon aikaa ennen omaa g-mersuiluani eli yli 11 vuotta vanha juttu. Eli takaperä ei kestäs vetää 39,5 renkailla mersun omalla 5,0L V8 lusikka pohjassa kahden metrin pystypomppua.

Jaa, ettei olis saman kokoonpanon takaperä rikottu ihan kynnyksen yli sudittamalla?;)

petr 12.12.2012 09:43

joo...onhan täälläkin juttuja, että toyosta särkyy murros suoralla maantiellä tasakaasulla ajaessa ;) eli kaikki on aina mahdollista. Mutta joo, en pitäisi mersun voimansiirtoa oman aikakautensa heikoimpana ja kunnossa ollessaan kestänee kohtuullista tehonlisäystä (oma kokemus on 6 vuotta n.180hv bensakutonen ja 36"TSL:ät enkä ole saanut edes murrosta vielä rikki, toki auto ei ole jokapäiväisessä liikenteessä vaan jahti/offikäytössä)


Sivu luotu: 21:00 (GMT +2).