![]() |
Kevyt 37" korkee vararengas/vannepaketti
Varmaan pitäs ruveta pitämään taas vararengasta safareilla kyydissä ja pohdiskelin tässä että onko tietoa mikä olisi noin 37" korkea mutta kapea maastokelpoinen rengas jolla voi oikeasti ajaakkin maastossa. Pitäisi laittaa jollekkin kevyelle 6 pulttiselle 15 -17" alu tai peltivanteelle toyota offsetillä. Ehdotuksia tai fakta tietoa renkaiden/vanteiden painoista otetaan vastaan. Mielessä on käynyt joku boggerkopio rengas 10,5 leveenä mutta täytyy tutkia mitä kokoja niissä on ja mitkä on todellinen korkeus. 37" bogger on intercon mukaan 934mm korkea ja painaa 38 kg eli vanteen kanssa helposti 55-60 kg.
|
Eikös tuo fedima sirocco 35x10.5r16 ollu aikas lähelle 37" korkea. Tosin eipä taida suomesta noita löytyä. Muistelen että joskus yritin tilata sumuisilta saarilta eli tuolta -->http://tyresdirectuk.co.uk/shop/prod...Tyres&id=17519 mutta eivät tainneet saada kyytiä järkättyä.
|
Jep tuo sirocco olis just hyvä mutta mitä lie painaa? Jostain sellanen pitää saada hommattua eli jos jollain hyvä tai uusi sellainen 1 kpl niin kiinnostaa ja kanssa se aluvanne.
|
Painaa toi varmasti enemmän kuin boggeri, mulla oli joskus tollaiset. Sopivalla sisäkumella ja remmoisella "rätillä" saa aika pahastikin vaurioituneesta renkaasta vielä ajokelpoisen, kuten varmaan tiesitkin. Itellä on sama sisäkumi ja "rättipaikka" vaeltanut mukana jo 6 vuotta:D ,voi olla,että joutuu tilanteen tullen ensin paikkaamaan sisäkumen.
|
Jep jep tämäkin homma vesittyy kyllä siihen jos noi gumet painaa boggerin verran. Mitähän peltivanne painaa verrattuna aluvanne? Paikkauskamat ja sisäkumi kulkee aina mukana mutta se tarkoittaa aina kuitenkin melko aikaa vievää operaatiota.
|
Ajattelin ehdottaa misukkaa, mutta sekin painaa 40kg...
http://www.aircrafttyres.com/900r16_...elin%20XZL.htm |
mulla oli kans joskus siroccot huikeassa 235/85x16 koossa, todellinen mitattu koko oli yli 33". painoa en muista mutta törkeän painavat ne oli.
äkkiseltään vois kuvitella että joku 37"x12,5" GY mt/r vois olla keveimmästä päästä tän kokoluokan renkaissa |
Lainaus:
|
Varmaan joku 37x12,5" MTR vois olla hyvä kompromissi. Sen sais varmaan kapeahkolle vanteelle (7"?) ja asialliset alumiinivanteet painaa 7x15" kokoluokassa varmaan alle 8-10kg...?
|
Jos kapeita haluat, Niin 7.50x20 rengas (n. 90-91cm korkea), Painoa en nyt löytänyt tuollaiselle Mitakselle.
Valmerilta Mitas 120€ http://www.valmer.fi/?id=26&keel=fi http://www.mitas.eu/index.php?strank...ID=wggvbwzdnvm Firestone ilmoittaa painoksi 20.4 kg http://www.en.working-tyres.eu/agric...t-131-6pr.html Ja jostain tollainen peräkärryvanne :D http://makenkoneet.kuvat.fi/kuvat/Pa...00x20++akseli/ |
mulla ruukas olla bertan peräkontissa pystyssä poikittain 37 mtr aluvanteella ja aika reilulla offsetillä. Näin sopi useampiin kuuspulttisiin ja porttaali vehkeisiin joissa oli 6 pulttinen jako. Kyseiset renkaat on muuten puskajussilla myynnissä.
|
Irok?
Eikös Irokit oo Boggerita kevyemmät vaan en tiedä kuinka kaposena nuita saapi?
t. Ismo Ämmä |
Mites saiskos sen kuutioitua sen vanteen kanssa tyhjänä, niinkuin tais Jounilla olla jeepin kyydissä irtokumi vai oliko sekin vanteella, säästää nimittäin hieman tilaa ja kompurahan on mukana kuitenkin täyttöä varten.
Eli imee alipaineella sen tyhjäksi ja painaa kuution muotoon, tosin ei boggerilla onnistu kuvion jäykkyyden takia, mut esim irokki vois taipua helposti lommolle. Mul olis muuten perus 10" peltivanteella 37" irokki ja 37" wrangleri, mut onneks en omista vaakaa. Ja tosiaan toi 9R16 tai 35x10.5 Sirocco painaa n: kolmen normaalikumin verran kappaleelta. |
Lainaus:
Edit: Niin ja rengas tietenkin pitää olla vanteella että sen voi imeä kasaan. |
Joo menee pokkeri kuutioks ihan bilteman paineilmatoimisella öljyn imuvaihtajalla venttiilin kautta nykästynä. Mutta ei varmaan kannata kuin reissun ajaks laittaa tolleen, voi olla muuten rengas pilalla jos se kuukausi/vuosi tolkulla on ruttuun imastuna!
|
Lainaus:
volvon bedlock vanteella 37/13 bokkeri painoi 62kg sehän on yhden eezan verran :eek::D |
Niin ja vielä, että olen aika pitkään ajeleskellut aluvanteilla maastossa...ei ole ollut murheita. Aika monessa ns. katuauton aluvanteessa ei ole siinä ulkokehän ulkoreunassa sitä pientä huulta/lippaa ulospäin minkä vuoksi maastossa kivet ja kannot helposti "tussauttelee" ilmaa ulos => hankala ajaa matalilla paineilla. Itse tilasin Juukasta alumiiniset beadlockit (ulommainen kehä normiterästä), millä se ongelma poistui niistä vanteista. Toisissa aluvanteissa onkin se lippa ja ne toimii hyvin...
|
Lainaus:
|
Tavallisissa rengasliikkeissä (isoissa ) missä vaihdellaan pikku pihatraktorin renkaita, hyvällä tuurilla löytyy 35" kubotan takarenkaita jotka on tosin sileitä mutta vaan kaks rättisiä, ne ei paina mitään... ei ne kyllä pidä mitään eikä kestä mitään mutta sen saa todella pieneen pakattua ruttuun ... mulla itsellä 36" sille renkaille varalla kubotan 35-12.00/15 rengas ja painaa ilman vannetta alle 10 kiloo... sillä pääsee tarvittaessa suomeen takas....ehkä...
|
KooPee tarkoittaa nurmi-kuvion rengasta?
Tuommoisiakin on, paino 27 kg: http://www.titandistributionuk.com/i...d=60&pdId=1730 |
Lainaus:
http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120113 :D http://forums.offipalsta.com/picture...ctureid=120114 :D |
Hyvältä näyttää boggeri länässä, täytyykin testailla mahtusko jotenkin bertan konttiin. Siellä kun on lattian pohjalla iso alumiinilaatikko yms. Onhan mulla myös 37" mtr joka olis varmaan vähän kevyempi ja sen sais helpommin länään. Huolettaa vaan että liekö tuo kasaan imeminen tosiaa vahingoittaa rengasta pitkällä aikavälillä. Tosin ei sen tarviis olla länässä kuin max. viikko-pari kerrallaan.
|
Tota vois koittaa jalostaa jos samalla kun imee ruttuun laittais kuormaliinan ympäri ja vetäis sitä kireemmälle kokoajan, niin saattais mennä useammalle pienelle vekille. Ehkä. Muistaakseni kun neljä rengasta otin vanteelta ja tolla alipaineella siis avustin, niin kaikki meni vähän erilailla ja yks meni vissiin kolmion muotoseks.. Se oli hieno! Ja ehkä lämmin rengas menis nätimmin ku tollanen +5 asteinen ja jos se rengas olis ajettu maastossa pienillä paineilla notkeeks, toi mun kuvan rengas on kerran olllut alla 50km siirtymää joten se on aika tönkki vielä.
|
Tuollaisia kun joku tekis maastureihin ?
|
Tilasin muutama vuosi sitten mönkijään uudet takarenkaat. Odotin sellaista puolen metrin paksuista pakettia, kuitenkin 12.5 tuumaa leveitä renkaita 2 kpl.
Mutta sieltä tulikin noin 15 cm paksu kasa kumia. :eek: Olivat ihmeellisesti "käännetty nurinpäin", en enää muista kuinka. Ikäänkuin sisäkkäin rullattuna. Toinen oli vielä vanteelle laitettaessa ihan muotopuoli, mutta puolella kilolla oikeni hienosti. |
Sivu luotu: 14:21 (GMT +2). |