![]() |
12v vinssi 24voltilla
onko kukaan kokeillu kauanko pyörii? käyttö olis lyhyttä auran nostelua.Ennenvanhaan kun autoja muuteltiin 6v 12 volttiseksi niin tartit ja muut moottorit kesti hyvin.
|
no en lähtis tahallaan rikkomaan vinssiä.
|
Periaatteessa vois kestää kun johot yms käy osa vastuksena, kovin kallista ei viittis koittaa. mutta sama on käyny mielessä, huipputehollahan se ongelma vasta suurimmillaan on = huippu virralla
|
Lainaus:
|
Haisuli volvossa on takana 12v superwinch 24v järjestelmässä. toiminut jo monta vuotta hyvin,nopea ja tehokas.
meinasin laittaa omaan patrolliin räikän tilalle 12000 warnin 12v moottorilla 24v järjstelmään. |
Lainaus:
Tossa nyt menee jo vähän puurot ja vellit sekaisin. ja eiks patrollissa just kuskinpuolella oo 24V Toisinpäin ei kyllä pelaa, 24-> 12v järjestelmässä, ts, teho on puolet |
Lainaus:
pelaa myös noinkin mutta huonosti ja moottori palaa aika helposti ali jännitteellä. |
Voi hajata parillakin eri tavalla
Siis eniten pelottaa tuo laskeminen, sillä kuormittamattomana tuo 12v moottori 24 voltilla ottaa aika paljon kierroksia! siis paljon enemmän mitä 12v:lla, voi olla että laakerit tykkää huonoa, ja teoriassa jopa keskipakovoima voi hajoittaa ankkurin.
Tuo nostaminen ei varmaankaan aiheuta suurempia ongelmia, käyttöhän on lyhytaikaista, joten solennoidien kelatkaan ei kerkiä kuumumaan. Toki kestoikä hiilillä, kollektorilla ja koskettimissa lyhenee..... Tuota 12v moottorin pyörittämistä 24v:llä on käytetty Belarus-merkkisessä traktorissa -80 luvulla ihan maahantuojan muuttamana, olikohan solennoidissa jotain muutoksia? Olikohan jotain suuruusluokkaa 7 Kw? 24v:llä, toimi hyvin, mutta akut ei tahtonut kestää, myt paikoillaan välitetty 12v startti, tehoa noin puolet, ja pyörittää melkein yhtä hyvin, painoa noin 3 kg, alkuperäinen varmaan 15 kg Ja jos toisin päin, eli 24v moottoria pyöritetään 12v:lla, niin palaa huomattavan herkästi, jos joutuu lujille. p.s eihän 24v ja 12v latureita erota päällepäin toisistaan..... Jos asia kiinnostaa, siis se että onko moottorit samat, niin seuraavalla tavalla voi mitata: pistä moottoriin menemään halogeenihehkun läpi 12 volttia akusta, ja mittaa moottorin johdoista jännite, siis nimenomaan liittimistä, yleismittarilla, voisin arvella että jännite on tuolla kytkennällä noin 0,3 volttia, ja sitten vertaat 12v ja 24v moottoreiden jännitettä keskenään, 24v moottorissa pitäisi olla paljon suurempi kuin 12v moottorissa. |
Lainaus:
|
Lainaus:
|
nii arvelinki että kestää, ku tommosia 24v pikkuvinssejä (halpoja) ei oo tarjolla. Nehän on pikku päräyksiä mitä levyn nostossa tarvii.
|
itse investoin vinssin 12v ja melkopian sen jälkeen myin auton ja ostin tilalle 24v patrollin niinpä laitoin 12v lisälaturin ja akun hyvin pelaa ja akku kestää mielettömän hyvin kun akulat ei ole kun pelkkä vinssin käyttö ja lälläri laturi musitaakseni makso jonku 70€ lucasin yleis laturi eikä tarvinnu riskeerata kallista vinssiä
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
Mutta jos otettu ylemmästä akusta navoista niin silloin vinssin rungon ja auton rungon välissä on 12V jännite eroa, eli pitää olla "maasta erotettu" = hankalaa |
Lainaus:
Mut ei siinä näin sen sit on oltava :D :D mut nyt tosiaan menee niin mettään et aiheeseen vastaten ei kannata kovin kallista vinssiä uhrata jos vaikka ei toimi 12-24 virralla. |
Lainaus:
Toimii hienosti- ja Haisulissa on siis takana perusvinssi isorunkonen Superwinch 12,5 tonninen 12 volttinen, mutta kontaktori (releboxi) on 24 voltinen- pitemmän päälle kärvähtää 12 volttinen varmasti... |
Sivu luotu: 05:05 (GMT +2). |