![]() |
|
lisävalot katolle
saakos nykyään laittaa auton katolle ihan laillisesti lisäpitkät, eli etuakselin takapuolelle?
runneriin olisi tarkoitus laittaa jos lailliset. |
Katsastussedän mukaan yksiselitteisesti ei saa!
|
EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.
Jeepin Liberty/Cherokee mallissa on valot katolla, mutta ne on tyypitetty siihen (vai oliko poikkeuslupa?). |
Minä ainakin pidän valot just siinä kohtaan autoa miksikä näen parhaaksi eli katolla jne. Ei oo ikipäivänä kyttiä kiinostanu. Ennen katsastusta otan irti takakonttiin ja vaikka konttorin pihalla leiman jälkeen takasin paikoilleen.
|
Mitä autoja se metri etuakselista taaksepäin koski, oliko tämä sääntö vain kuorma-autoihin?
|
[QUOTE=4x4_76;942906]EU direktiivihän sallii valot katolle, mutta Trafin tulkinta on tarkempi eli etuakselin etupuolella sallittu.
QUOTE] Eiköhän tämä koskenut vain paketti- ja huoltoautoja, ja että katolla saa olla vain työvaloja. Henkilöautossa ei saa olla katolla valoja. |
Lainaus:
|
Mulla on lisäpitkäpari katolla, omalla napilla. "Työvalot" ne on :D
|
Ei Poliiseja ainakaan työvalot kiinnosta, eikä varmaan yhdet eteenpäin olevat valot mutta tiedän että kunnon valopatteristosta poliisiradiossa kiertänyt juttu et ehdottomasti pysäytettävä.
|
Lainaus:
Luulen että poliiseillakin on joku semmonen käsitys maastureista että kyllä maasturissa saa olla valot katolla, kun taas farmari mondeon päällä ne ovat laittomat tai jotain? |
Työvalot lain mukaan oltava "hajavaloja", elikkä sumu tai oikeita työvaloja. Se että poliisit ei ole paljonkaan kiinnostuneita ei johdu laista vaan ehkäpä siitä että ovat jossain tilanteesssa nähneet että valoa todellakin tarvitsee maastossa. Olisiko tämä tapahtunut jossain etsintä tilanteessa jossa esim. VAPEPAan kuuluneet offiporukat on ollut auttamassa.
|
Lainaus:
Tosin asiaan saattoi mahdollisesti vaikuttaa muutama äärivalo jotka oli keulassa, joista se rutina sitten alkoi.:D Noh kaikki ylimääräiset valot pois ja uusintaan, katsastaja kävi ovelta kurkkaamassa ja antoi leiman lappuun. Niin ja sanoi että jos haluat LAILLISESTI valot katolle niin osta hiace.:) Meni vähän ot:n puolelle. |
Lainaus:
|
Hiaceen saa kattopitkät etuakselin etupuolelle.
|
On muuten hiacellakin vähän siinä ja tossa se kattovalojen järkevyys jos ne meinaa lain pykälän mukaan kaukovaloina käyttää, koska jos ne laittaa vaikka kattotelineeseen ja "oikein" etuakselin etupuolelle asennettuna, lampuista tuleva hajavalo valaisee hemmetin hyvin mm. kojelaudan rojuineen ja pyyhkimien varret, jotka ottaa sitten pimeellä ihmeen paljon silmään ja heikentää huomattavasti sinne kauas katsomista. Kattovaloja on pakko siirtää aika paljon taaksepäin, että Hiacen katto estää hajavalon alaspäin. Mulla oli -89 hiasessa alavaloina karjapuskurissa Hella Rallye 1000 ja ylhäällä Boschin 225:set ja Boscheja sai siirtää niin paljon taaksepäin että tuo lain pykälä ei sitten täyttynyt. Tosin se ei kyllä täyttynyt muutenkaan koska referenssit paukkuivat komeesti jotenka nämä viritykset purettiin aina ennen leimapäivää. Poliisia asia ei kiinnostanut koskaan.:p
Mutta jos pitkänokkaiseen maasturiin näitä katolle laittelee niin kannattaa testata paljonko kattovalot valaisee sitä konepeltiä ja siinä olevaa lunta ja jäätä, kun se häiritsee aika paljon sinne pidemmälle katsomista. |
Lainaus:
|
Nimenomaan juuri sitä.
|
Mulla leimamies tais olla hieman alasta kiinnostunut, kun ei haitannut edes äänimerkin puute... Mutta, katolla olevasta sen aikaisesta kolmesta parista koostuvasta patterista, kaks paria eteen ja yhdet sivuille, kysy vain, että eihän ne syty pitkien viiksestä. No ei syttynyt, vaan kaikki yhdestä ja samasta katkaisijasta. Läpi meni, kun valot vaan työ/metsä käytössä...
Kaverilla taas hj:ssa myös valoja katolla ja eri konttorilla, käskettiin kääntämään valot taakse päin ja oli vielä kehunut inssi, että pitäis olla valojen käyttökatkaisin auton ulkopuolella...:eek: Kait se on kanssa hieman leimaajasta kiinni, mistä jaksavat alkaa napisemaan. Olin muuten ennen leimaa käynyt pikku-likan kanssa hieman möyrimässä ja autoa en ollut ehtinyt pestä, ei ihan hirveesti viihtynyt hakun kanssa auton alla, kun tuli isänmaata silmille koputellessa... |
Lainaus:
Faktaa väitteen tueksi: http://img580.imageshack.us/img580/5...204kohtees.png Ja vielä boonuksena näissähän saa palaa "parkitkin" sisällä eli äärivalot, jos ne on sijoitettu tuulilasin yläreunan yläpuolelle ja auto on vähintään 180 cm levee. Mutta ei siis ihan katon reunalle, koska muuten heijastelevat konepellistä ja tuulilasista. Uusi valo-ohje tulossa Trafista ennen joulua, siinä pitäis olla tuo edellämainittu selkokielellä. |
Lainaus:
|
Lainaus:
Mites jos on pakettiautossa tai henkilöautossa jo keulalla lisäpitkät, saako lisätä katolle myös lisäpitkät jos lisäpitkät vaihtuu keinukytkimellä niin että palaa kerrallaan vain jommat kummat? Lumisateella ja sumussa polttelis vain keulalla roikkuvia... |
Lainaus:
|
Lainaus:
Voi tosin ajaessa ujellus lisääntyä... |
Lainaus:
Niin ja noista valoista, ei ne tunnu kauheasti poliiseja ja katsastajia kiinnostavan. Suikassa oli vuosikausia katolla 12 laitonta valoa ja aina meni katsastuksesta läpi, pari kertaa taisi tulla huomautus otteeseen. |
Lainaus:
Lainaus:
Näin selitteli pari katsastusinssiä kun ihmettelin lisävaloja tuohon -87 kunkkuun. |
Sivu luotu: 01:21 (GMT +2). |
|