![]() |
Palalukot
Voisko immeiset kertoa kokemuksia etuakselille asennettavista palalukoista.
Puskeeko miten paljon talvella jne jne... Onko ylipäätään mitään positiivista ja negatiivista sanottavaa. Saisin nimittäin hyllystä uudet "ulos kanto hintaan". |
Tieliikennekelvoton, pahinta on arvaamattomuus. Mutta jos on samat murkulat edessä ja takana niin taakse ja kitka eteen.
|
Eikös torsen-tyyppinen lukko toimi edessäkin?
|
Lainaus:
Nelivedolla toki on sitten veto päällä liukkaalla käännettäessä vähän ärjynpuoleinen, eli puskee aika lailla. Ts. aika varovasti saa ottaa mutkat ja ajaa pintakaasulla/ rullaillen että olisi lukko auki. Enkä nyt myöskään ymmärrä miksi se palalukko olisi arvaamaton, koska käyttäytyminen on aina johdonmukaista - joskaan ei välttämättä toivottavaa :D Vähän sama kuin palalukko takana eli tiedät AINA miten se lukko käyttäytyy missäkin tilanteessa kunhan on siihen ensin tottunut, jolloin on helppo ennakoida mitä tulee tapahtumaan ja ajaa sen mukaan. Joka tapauksessa en laittaisi edes jossain määrin käyttöauton virkaa suorittavaan autoon palalukkoa eteen, vaan vain joko kytkettävän tai sitten torsen- tyyppisen. Kitkalukot on ihan yhtä tyhjän kanssa, niitä kannattaa välttää jollei se ole ainoa vaihtoehto. |
eikös tuo torsen oo henkilöauto puolen juttuja muita kuulleeni missään selläs olevan myynnis jälki asennuksena.
|
Lainaus:
http://youtu.be/lZmsY2YvVsc |
Lainaus:
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Mihin käyttöön?
Jos nyt eteen pitää lukko laittaa;ennemmin panostaisin takalukkoon. Mut jos nyt pakosta eteen ni sit vaikuttaa se et mihin käyttöön se tulee. Edessä palalukko voi aiheuttaaa arvaamatonta käytöstä tiellä ja toisaalta maastossa se ottaa kiinni sillonkin kun ei pitäis. Useasti palalukko ei myöskään ole pitkä ikäinen. Edessä toimis parhaiten Torsen tyyppinen,kunhan se on tarkotettu eteen asennettavaksi. Eli paljonko se pyörintä eroa sallii,jos Torsen lukko ei oo mahdollinen ni sit kitka,se toimii jotenkin aina ja siit ei oo haittaa jos ei niin paljon hyötyäkään. Ralli ynnä vikkelän autoilun puolella käytetään paljon kitkaa ja MM. keskitasauksessa sen hyvän hallittavuuden takia. Jos lukko on ainoastaan maasto käyttöä ajatellen ni ehdottomasti 100% lukko niinku esim. ARB tai vastaava,paras niistä lienee juurikin ARB. Itse en eteen lukkoa kaipaa kun maastossa sillä ei ole enää paljon merkitystä,toki joskus on avuksi. Maantieliikenteessä ei eteen lukkoa tarvi kun neliveto riittää ihan missä tahansa jos nyt yleisestä liikenteestä puhutaan.
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Lainaus:
|
Kuka sillä kaskee mutkassa lappu lattiassa ajamaan?
Koitin tänään ihan huvikseen omalla Grandillä, kytkin etulukon päälle ja ajoin sillä kotoa töihin pöpperöhangessa 13km matkan. Sekä kaupunki- ja maantienopeuksilla. Normaalisti ajaen ei mitään ongelmaa, toki huomasi että vähän enemmän puskee kääntäessä. Ilman reilua kaasua ei mitään reuhtomista tai repimistä, ja täysin ennakoitava käytös. Palalukko on vielä miedompi, kun kuitenkin lukko naksuttaa auki kun ei ole vetoa.. |
Vaikea kuvailla mutta se oli hieman kuin löysäalustainen etuveto huonoilla iskareilla, suhteellisen miedossakin kiihdytyksessä kiskoi ohjausta satunnaiseen suuntaan.
|
Lainaus:
|
Sivu luotu: 12:46 (GMT +2). |