Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   12ht ja mynädieselin pumppu (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103986)

Jekku 18.11.2012 19:23

12ht ja mynädieselin pumppu
 
Osaisiko kukaan neuvoa miten saadaan mynän tekemää pumppua säädettyä kun auto nyhtää ihan hirveesti tasakaasulla!

murkula_ 18.11.2012 19:36

Määrittele hieman tarkemmin miten "nyhtää"
(Mitä se tarkoittaa?)

RIPAX 18.11.2012 21:29

Nyhtää?
 
Eli kynii sun rahat? Vai nyhtää eli vetää? mistä vetää?

Bj Andy 18.11.2012 23:09

Kysy siltä joka sen on tehny...Luulisin että löytyy paras osaaminen sieltä.

Samsonite 19.11.2012 08:58

Vaimennusta kaasuvipuun, jokin iskari ehkä ? :)

Jekku 19.11.2012 21:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 939068)
Kysy siltä joka sen on tehny...Luulisin että löytyy paras osaaminen sieltä.

Soitin tänään Mynädieselille ja sieltä sanottiin että nykimisen kanssa pitäisi tulla toimeen!

Jappi 19.11.2012 21:59

No sehän on jossain määrin jo vakion HJ-61 ominaisuus, eikä varmasti helpota kun voimaa lisätään...

Jekku 19.11.2012 22:00

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 939125)
Vaimennusta kaasuvipuun, jokin iskari ehkä ? :)

Pumpussa on mersun vaimennin kaasuvivulla!

Jekku 19.11.2012 22:07

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 939374)
No sehän on jossain määrin jo vakion HJ-61 ominaisuus, eikä varmasti helpota kun voimaa lisätään...

Niin niissä tuntuu olevan...
Tää hyppää metrin kerralla kun yrittää ajaa tasamaalla ja sillain että ei tartte vedättää. heti kun kaasua painaa reilusti niin rauhoittuu nykiminen.

toyota4x4 19.11.2012 22:50

isompia jousia kaasuvaijeriin laitettiin ekoihin hooji 61 yli kymmenen vuotta sitten, mutta nykyään ei tartte kun osaa ajella ilman että alkais nyhtämään.

Jekku 19.11.2012 23:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja toyota4x4 (Viesti 939400)
isompia jousia kaasuvaijeriin laitettiin ekoihin hooji 61 yli kymmenen vuotta sitten, mutta nykyään ei tartte kun osaa ajella ilman että alkais nyhtämään.

Mulle on kyllä tuo hj 61 tuttu kampe ja sillä ajaminen mutta tällä se ajaminen ei ole helppoa!

Bj Andy 19.11.2012 23:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jekku (Viesti 939407)
Mulle on kyllä tuo hj 61 tuttu kampe ja sillä ajaminen mutta tällä se ajaminen ei ole helppoa!

Tuota. Paljonko tuommoinen pumpun huonontaminen on tavannu maksaa??? Ja oliko sillä tarkoituskaan toimia muuten kuin kaasu pohjassa??

Se keskipakosäädinhän siellä lienee liian jyrkkä eli tuo toimisi varmaan jossain genussa ihan jees. Tuota voisi koittaa tekohengitellä jatkamalla kaasupolkimen vipusuhdetta mutta se ei poistane ite ongelmaa.

Jekku 21.11.2012 13:04

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy (Viesti 939412)
Tuota. Paljonko tuommoinen pumpun huonontaminen on tavannu maksaa??? Ja oliko sillä tarkoituskaan toimia muuten kuin kaasu pohjassa??

Se keskipakosäädinhän siellä lienee liian jyrkkä eli tuo toimisi varmaan jossain genussa ihan jees. Tuota voisi koittaa tekohengitellä jatkamalla kaasupolkimen vipusuhdetta mutta se ei poistane ite ongelmaa.

Edellinen moottorin omistaja teetti pumpun! 600e makso kuulemma työt.
Siinä on hj 61 perus pumppu ja pumpun perä mersusta. kaikki on periaatteessa mekaanista. ei mitään alipainekelloja ja muita härpäkkeitä.

pee 21.11.2012 14:09

samaa ilmiötähän ilmenee isoilla elementeillä olevissa rivipumpuissa, esim mersuissa, tuppaa nytkyttämään osakaasulla, reilusti painamalla sitten rauhoittuu

BJ-40/76 21.11.2012 17:33

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jekku (Viesti 939938)
Edellinen moottorin omistaja teetti pumpun! 600e makso kuulemma työt.
Siinä on hj 61 perus pumppu ja pumpun perä mersusta. kaikki on periaatteessa mekaanista. ei mitään alipainekelloja ja muita härpäkkeitä.

Jospa toyota ei tykkää mersusta pumpun peffassa:rolleyes: tuommoisista sekasikiöistä ei varmaan kukaan osa kertoa tarkalleen, siis mistä mersusta tuo säätö systeemi on lähtöisin?

tekeekö tuo tuon hyppimisen jollakin määrätyllä kierrosluvulla? jos tekee niin vika voi olla myös keskipakosäätimessä.

Siis oliskohan nyt kyse siitä että tuo kuormituksen mukaan kaasua lisäävä ominaisuus on liian herkällä, siis "Traktori" asennossa, ja alkaa itsekseen huojumaan?

Juuri muuta asialle ei itse voi tehdä, kuin pudottaa syöttöä tai kokeilla voidella tuota säätöelintä, joka edellyttää pumpun jonkinasteista purkamista.

Bj Andy 21.11.2012 18:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jekku (Viesti 939938)
Edellinen moottorin omistaja teetti pumpun! 600e makso kuulemma työt.
Siinä on hj 61 perus pumppu ja pumpun perä mersusta. kaikki on periaatteessa mekaanista. ei mitään alipainekelloja ja muita härpäkkeitä.

Siis mersusta vai boschin pumpusta mikä on peräisin jostain paikallismoottorista???

Tommosta swappia kun kävin jahkailemassa ja vähän muutakin yhellä pajalla niin siellä vanha ukko haasteli että johonkin mersuun oli pitäny kiireellä saada pumppu toimimaan ja ainoat osat mitä säätimeen löytyi oli jostain generaattorista. Ja oireet oli juurikin tuon kaltaiset.

Niin ja miksi tuo on tehty??? Kun se on mekaaninen muutenkin?? Eli liekkö ollu tarkoitus saada aikaan ultimate offimoottori mikä menee kivien yli kaasua painamatta.

Ja kun siitä puuttuu ne härpäkkeet eli ahdonalaisen syötön säätö yms.ne osat millä se on saatu pelaamaan jokseenkin inhimillisesti niin tarviiko oikeastaa ihmetellä asiaa.

Eti jostain vakio pumppu, huollata se ,ja vaihata se paikalleen niin alkaa pelata tai sitten tuohon ne vakio osat.

Jekku 21.11.2012 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 939989)
Jospa toyota ei tykkää mersusta pumpun peffassa:rolleyes: tuommoisista sekasikiöistä ei varmaan kukaan osa kertoa tarkalleen, siis mistä mersusta tuo säätö systeemi on lähtöisin?

tekeekö tuo tuon hyppimisen jollakin määrätyllä kierrosluvulla? jos tekee niin vika voi olla myös keskipakosäätimessä.

Siis oliskohan nyt kyse siitä että tuo kuormituksen mukaan kaasua lisäävä ominaisuus on liian herkällä, siis "Traktori" asennossa, ja alkaa itsekseen huojumaan?

Juuri muuta asialle ei itse voi tehdä, kuin pudottaa syöttöä tai kokeilla voidella tuota säätöelintä, joka edellyttää pumpun jonkinasteista purkamista.

Tarkkaan en tiedä mutta ainakin 5 pyttysen mesen pumppu on saman näkönen ja sellanen on tallin pöydällä purettuna malliks! auto nykii ainakin 1000-1500 kierroksilla.

lepoantti 21.11.2012 19:40

kaveri on risteyttänyt denson pumppuihin mersun säätimiä paremman säädettävyyden takia, ja niin ne on varmaan pumppupajallakin juuri tuon takia säätimen vaihtaneet. kyllä tuollaiselle ominaisuudelle on varmasti helppo tehdä jotakin jos tietää että mitä tekee....eli ei tuollainen ole normaalia jos sillä ei voi ajaa kuin on/off kaasunkäytöllä. edittinä sen verran että tällaista sekasikiöpumppua käytettiin nimenomaan 12H-T koneessa hyvällä menestyksellä kunnes tilalle tuli jotakin toisenlaista. en oikein jaksa uskoa että kaasuvivuston iskunvaimennus tai vipusuhteen muutokset vaikuttaa tässä(kään) tapauksessa mitään, se on pumpun sisäistä sielunelämää joka lähtee omille teilleen sopivassa tilanteessa. pedalin painallus muuttaa tilannetta kun pumpulta aletaan pyytää kaikki mitä on antaa.

itsellä oli ahdetussa 2H:ssa nykimistä tasakaasulla sopivalla kuormalla/sopivan pienillä kierroksilla/sopivalla vaihteella ajettaessa. tilasin pikaisen audienssin "poppamiehelle" ja alle puoleen tuntiin hän teki taikojaan ja vaiva poistui ja muutenkin ominaisuudet parani huomattavasti.

Jekku 21.11.2012 20:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja lepoantti (Viesti 940054)
kaveri on risteyttänyt denson pumppuihin mersun säätimiä paremman säädettävyyden takia, ja niin ne on varmaan pumppupajallakin juuri tuon takia säätimen vaihtaneet. kyllä tuollaiselle ominaisuudelle on varmasti helppo tehdä jotakin jos tietää että mitä tekee....eli ei tuollainen ole normaalia jos sillä ei voi ajaa kuin on/off kaasunkäytöllä. edittinä sen verran että tällaista sekasikiöpumppua käytettiin nimenomaan 12H-T koneessa hyvällä menestyksellä kunnes tilalle tuli jotakin toisenlaista. en oikein jaksa uskoa että kaasuvivuston iskunvaimennus tai vipusuhteen muutokset vaikuttaa tässä(kään) tapauksessa mitään, se on pumpun sisäistä sielunelämää joka lähtee omille teilleen sopivassa tilanteessa. pedalin painallus muuttaa tilannetta kun pumpulta aletaan pyytää kaikki mitä on antaa.

itsellä oli ahdetussa 2H:ssa nykimistä tasakaasulla sopivalla kuormalla/sopivan pienillä kierroksilla/sopivalla vaihteella ajettaessa. tilasin pikaisen audienssin "poppamiehelle" ja alle puoleen tuntiin hän teki taikojaan ja vaiva poistui ja muutenkin ominaisuudet parani huomattavasti.

Kukahan osaisi tässä Jyväskylän nurkilla säätää pumppua?
Onko muuten kukaan jumittanut tuota ennakonsäädintä?

Samsonite 21.11.2012 21:05

Mersun pumputtimessahan taitaa olla ruuvi myös tuolle kuormansiedollekkin ?

Mika_T 21.11.2012 22:21

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samsonite (Viesti 940111)
Mersun pumputtimessahan taitaa olla ruuvi myös tuolle kuormansiedollekkin ?

On.
Mutta tässä tapauksessa pitäisi saada säätimen reagointi herkkyyttä alas.
Liian herkkä reagointi aiheuttaa juuri tuollaista rynkytystä.

Esim joku vaimennin elementtien säätötangolle. Voi olla tosin hankala toteuttaa.

BJ-40/76 21.11.2012 22:24

Olisko tuosta apua?
 
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/04022005.html

ja tuo loppupää.

Toki tuo on vaparista, jossain oli vastaava turbostakin? mutta nyt sitä ei löydy mistään.

Mutta tuossa pikkasen selvitetty tuota "tyhjäkäynnin",( siis 12h-t:n ajoalueen alapään?) kuormituksen "tunnustelua" ja pumpun reagointinopeutta.

Arvaus:

Mutta pitää muistaa että tuossa marsussa Käyntikierrosalue lähes tuplat, ja massahitaus vajaa puolet?

ja sitten kun säädetään isompia elementtejä, niin pieni muutos vaikuttaa enemmän.

Itse en ole edes harrastemielessä perehtynyt paljoakaan noihin dieselsysteemeihin, mutta kun tilanne on se, että ne jotka tietää, niin ne ei kerro, tai jopa hivenen harhauttaa.
Siis kun itse yrityksen ja erehdyksen kautta opiskelee/maksaa/testaa jonkin jutun, niin ei sitä halua julkistaa! En minäkään antanut yksiä piirustuksia ja lämpökäsittelyohjeita, kun kiitos olisi ollut maksimipalkkio!
-> kysele noilta welhoilta, joilla on kokemusta tuosta om60x ja 12h-t sekoittamisesta että voisko ne korjata tuon jollakin korvauksella.

Ja tuo DSL pumppu on siksikin monimutkainen sekoitus mekaniikka, hydrauliikka ja hydrodynamiikkaa; ja vaatii paljon erikoistyökaluja ja kunnollisen testerin, että minäkin käytin pumpun ammattilaisella:cool:

Toki olen pajattanut noita " Ei enää kulje kun 70 km/h" sekä "kitkuaa ja täristää" pumppuja ja suihkuja, mutta kun pitää saada muuta; kuin peltoauto käymään tms, niin silloin tarvitsisi enemmän työkaluja ja tietotaitoa.


Sivu luotu: 01:29 (GMT +2).