Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   hj60 perä-ja jakolaatikon öljyt? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103867)

Timoboy 15.11.2012 16:46

hj60 perä-ja jakolaatikon öljyt?
 
Aamulla kiire ostoksille, varmistusta vain asiaan vailla :confused:
Auto on hj60 vm-83
Ostanko jakolaatikkoon API GL4 SAE 90 (n.2.2 litraa) sekä etuperään API GL5 SAE 80W-90 (n.2,6 litraa)
Kuulostaa pieniltä nuo määrät mut onko nuo varmasti oikeat öljyt?
Mitä/paljon öljyä takaperään?
Kiitos ripeistä ja tietävistä vastausista!!!!!!

mäksä 15.11.2012 16:57

eiköhän takaperä tartte saman 2.6l..
laatikkoon gl4 ja periin gl5...
paitsi jos murikka on kitka niin sit lisäaineellinen gl5 öljy..

vartiainen 15.11.2012 17:00

http://i157.photobucket.com/albums/t...rvokortti1.jpg

Timoboy 15.11.2012 17:03

lisäaineellinen?
oisko motonetissä huokeimmat?

vartiainen 15.11.2012 18:21

Joo, ota jotain hypoidi LS-lukkoperäöljyä siihen takaperään. Esim Mobil SHC LS.
Toyotalla oli joskus tapana merkitä periinsä punavalkoisella lätkällä täyttöpropun oikealle puolelle jos perässä on kitkalukko. Lätkässä luki LSD (limited slip differential).

Timoboy 15.11.2012 19:18

kiitän ja kumarran!

Ahonlaita 15.11.2012 19:25

Tarjoustalossa tai saman ketjun muissa kaupoissa TB:n kitkaperäöljy edullisempaa kuin moponetissä,samoin muut öljyt.Puuilo kans hinnottelultaan edukas,jopa halvempi kuin Tokmanni/Tarjoustalo ym.

helmapelti 15.11.2012 19:51

Mää laitan periin ja lootiin NESTE HYPOIDI MP
20l maksoi k-maataloudessa 72€

http://www.neste.fi/tp_tiedote.aspx?...&lang=&type=tt

vartiainen 15.11.2012 20:24

Tarviko hj61:nen muuten mitään lisäainetta ylipäätään kun siinä on se 100% lukko?

mäksä 15.11.2012 21:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vartiainen (Viesti 937817)
Tarviko hj61:nen muuten mitään lisäainetta ylipäätään kun siinä on se 100% lukko?

eihän se mitää lisäainetta tartte..

BJ-40/76 15.11.2012 22:45

Minun mielestäni
 
HJ-60/61 (ja vanhemmat LC)
Vaihteisto (manuaali) Vaihteisto öljy, GL-4 (75w-)80w-90 (siis ei pelkästään GL-4 peräöljy!)
(Vielä HDJ-80 laatikoissa riittää GL-4 öljy, mutta vaatimus 75w-90):o

Kitkalukolla oleva perä: LSD-öljy, GL-5 (75w-)80w-90
Lukoton/ kytkettävällä 100% lukolla olevat perät; peräöljy GL-5 (75w-)80w-90
Jakolaatikko; peräöljy GL-5 (75w-)80w-90, jos ei sekoita jakolaatikon ja vaihteiston öljyjä (siis jakolaatikon huohotin on- ja on ollut kunnossa),
Mutta jos öljyt sekoaa, niin vaihteiston öljyt molempiin.

Ja tuo 80w-90 on pakkasessa PALJON jäykempää, kuin 75w-90.
-> maksaa hintaeron takaisin ensimmäisenä pakkastalvena; ei tarvi kiihdyttää lappu lattiassa taajamassa, että ei jää rekkojen jalkoihin:o

-> kun on ensimmäisen kerran ollut alustassa 75w-90, Niin, jos on lämpöpaikka, ei ole paluuta 80w-90 öljyihin:rolleyes:
(jos ei ole lämpöpaikkaa, taikka webastoa, niin moottori lämpenee paljon nopeammin noilla 80w- alustan öljyillä, kun pitää/voi kokoajan työntää nilkka suorana, että pysyy kuorma-autojen mukana ensimmäiset kilometrit.... toki remppa kulut voi kasvaa...)

RIPAX 16.11.2012 00:07

Tai näin.
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 937910)
HJ-60/61 (ja vanhemmat LC)
Vaihteisto (manuaali) Vaihteisto öljy, GL-4 (75w-)80w-90 (siis ei pelkästään GL-4 peräöljy!)
(Vielä HDJ-80 laatikoissa riittää GL-4 öljy, mutta vaatimus 75w-90):o

Kitkalukolla oleva perä: LSD-öljy, GL-5 (75w-)80w-90
Lukoton/ kytkettävällä 100% lukolla olevat perät; peräöljy GL-5 (75w-)80w-90
Jakolaatikko; peräöljy GL-5 (75w-)80w-90, jos ei sekoita jakolaatikon ja vaihteiston öljyjä (siis jakolaatikon huohotin on- ja on ollut kunnossa),
Mutta jos öljyt sekoaa, niin vaihteiston öljyt molempiin.

Ja tuo 80w-90 on pakkasessa PALJON jäykempää, kuin 75w-90.
-> maksaa hintaeron takaisin ensimmäisenä pakkastalvena; ei tarvi kiihdyttää lappu lattiassa taajamassa, että ei jää rekkojen jalkoihin:o

-> kun on ensimmäisen kerran ollut alustassa 75w-90, Niin, jos on lämpöpaikka, ei ole paluuta 80w-90 öljyihin:rolleyes:
(jos ei ole lämpöpaikkaa, taikka webastoa, niin moottori lämpenee paljon nopeammin noilla 80w- alustan öljyillä, kun pitää/voi kokoajan työntää nilkka suorana, että pysyy kuorma-autojen mukana ensimmäiset kilometrit.... toki remppa kulut voi kasvaa...)

Juurikin näin mut painottaisin vielä et synteettinen öljy on sikälikin parempi et Esim. Mobilin(ja monet muut) synteettisissä on sekä gl-4 että gl-5 75w/90 joten tota voi laittaa joka reikään, paitsi kitkalukko perään esim. Mobilin SHC LS. Itse käytän Q8 merkin aineita,jolta löytyy esim. moottori öljy synt.5w/40 josta löytyy myös vaihteisto gl-4. Sit periin esim. T65 jossa gl-5. Näin tojotassa pärjää kahdella öljyllä moottorissa ja voimansiirrossa. Aika halpoja ovat myös,saatavuus on heikohko paitsi isoissa pöntöissä suoraan tukusta. Jos ainoastaan halvalla haluu päästä ni monissa rattori öljyissä löytyy gl-5 ja gl-4 vaikka Mobilin 426,alta 4€ litra ja gl-4 ja olikohan gl-5 kin vielä. Mut polttoaineen kulutuksessa häviää.


Sivu luotu: 12:25 (GMT +2).