Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mondeo 2011 tehokkaammat valot? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103762)

Teppo2 12.11.2012 21:39

Mondeo 2011 tehokkaammat valot?
 
Mieltäni askarruttaa, että saako mondeoon lisää valotehoa laittamalla tehokkaammat polttimot niin lyhyille kuin pitkillekkin.
Tässä kun galluppia kysellyt ystäviltä ja kylänmiehiltä, niin osa on sitä mieltä että valoteho lisääntyy näin huomattavasti. Toiset taas kertoilevat että hyötyä tehokkaammista polttimoista ei ole. Jotkut jopa veikkailevat, että umpiot alkavat harmaantumaan lämmön lisääntyessä.
Mikähän mahtaa olla totuus.

L-200 12.11.2012 22:00

Onkos noissa muovikuoret "laseina" vai ihan oikeata lasia? Jos muovia ja se on hinkkautunut sameaksi niin jo kiillottaminen auttaa valotehon paranemiseen kummasti.
Kyllähän jos isontaa lamppua niin se myös lämmittää enemmän. Kylmien kelien aikaan myös jäähdytys on tehokkaampaa, joten näin syksyllä/talvella en itse usko että isompi lamppu tekisi kovin hallaa umpioille/linssille (jos siis muovilinssit) ellei käytä lamppuja koko ajan auton seistessä.

Itse en ole huomannut valotehossa eroja onko valoina H4:sen biltema-lamput, osramin nightbreakerit vai jotkut muut, 55w lampussa on valotehoa on sen minkä 55w antaa eikä yhtään yli, värisävyssä on vähän eroa mutta ei mun normisilmään ole eroa. Pitkissä sen huomaa onko 60w vai 100w, sama juttu jos on lisäpitkät ja polttimoina 60w/80w/100w/130W. Samoin johtojen paksuudella on merkitystä.

Volkkarissa on hella ff200 ja ihan normipolttimoilla, paksut piuhat ja yllättävän hyvä valoteho ollakseen perushalogeeni. Hinta-laatusuhde on hyvä noissa.

Pajerossa on hella 1000 rallyet ja ovat todella vanhat valot, umpiotkin jo varmasti parhaan terän menettäneet, mutta potkivat yhä tehokkaasti ollakseen +10v ikäiset halogeenit. Polttimot noissa on "hyvät" :D

Tämä näin äkkiä mutu-tuntumalla lonkalta heitettynä.

smgt 12.11.2012 22:11

kannattaa mitata jännitehäviä lampulta.
elikkä jos lampun luona on jännite vaikka 12,5v ja auton käynnissä ollessa akulla on 14v niin tuolla jännite häviöllä valot ei parane vaikka laittaa 100w polttimot.

Eskimo 12.11.2012 22:13

Entä jos laittasit lisäpitkät niin alkaisi näkymään?

Sitte jokku xenonit lyhyille. Toki taitaa olla vähän laiton.....

Bj Andy 12.11.2012 22:42

Ja jos kyseessä ei ole 4 x 4 mondeo niin tämänkin keskustelun paikka on tuo tuolla shit shätissä...

-MaTTi- 12.11.2012 22:57

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja smgt (Viesti 936823)
kannattaa mitata jännitehäviä lampulta.
elikkä jos lampun luona on jännite vaikka 12,5v ja auton käynnissä ollessa akulla on 14v niin tuolla jännite häviöllä valot ei parane vaikka laittaa 100w polttimot.

Mutta tällä paranee: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=48-3974

AVRO 13.11.2012 03:36

Jos sähköt häviää johtoihin niin toi ylläoleva purkki on varmaan ihan hyvä, mutta jos virtapuoli on kunnossa niin ei ole hintansa väärti. Frouvan kanttikoppa V70 traktoriin moisen laitoin ihan kokeeksi, valot muuttuivat valkoisemmiksi mutta ei muuta. Valovikavalon sytytti kyllä mittaristoon, toki. :)

Ex Renapulttiin laitoin Bilhelvetin relesatsin, sillä tuli voltti lisää lampunkannoille.

Nerd-O 13.11.2012 07:40

Itse hakenut vanhoihin autoihin lisätehoa valoihin bilteman laadukkaalla relehässäkällä. Toiminut ihan ok ja kun nokalle laittaa vielä +90 polttimot niin ero on ollut melkoinen alkuperäisiin verrattuna.

Kahdessa autossa on tullut vastaan noita 80w ja 100w polttimoita. Täyttä paskaa. Ne tuo lisävaloa hetkellisesti, kunnes se umpion heijastuspinta alkaa sulamaan. Sen jälkeen ne on melkoiset tuikut ja umpiot pitää uusia. Kummassakin oli noin käynyt. Kokeilin itse myös muinoin lisäpitkiin laittaa 80w polttimot ja siinä kävi täsmälleen samanlailla. Hetkellinen valoteho, joka loppuu kun se umpion heijastuspinta sulaa. Halvemmalla pääset kun viskaat alkuperäiset polttimot mäkeen ja xenonit sinne nokalle. Yhtä laittomat kuin nuo 80w ja 100w polttimot. Valaisee paljon paremmin ja ei tuhoa umpioita.

smgt 13.11.2012 22:28

ehottomasti xenoneja ja myös lisälyhyet kaveriksi. niihinki voi laittaa xenonit niin ei tarvii pitkiä valoja käyttää ollenkaan ku on niin hyvät lyhyet :D

Juuso4x4 14.11.2012 19:00

Se onkin pirun mukava ajella kun vastaan tulee joku xenonpelle jolla tosiaan lyhyet paremmat kun omat pitkät.

Ajatelkaa toki muitakin tielläliikkujia valotehoa parantaessa.

-MaTTi- 14.11.2012 19:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juuso4x4 (Viesti 937415)
Ajatelkaa toki muitakin tielläliikkujia valotehoa parantaessa.

Minusta se on ihan vastaantulijan oma häpee jos ei oo autossa valot kunnossa. Joka päivä näkee semmosia saunalyhtyjä, polttimot vinksallaan ja muuten vaan lähes täysin tehottomia, joista toinen lyhty jopa kokonaan pimeenä. Kyllä varmasti ajan sen verran lähelle pitkät päällä että erotan onko sieltä mummo menossa lyhty kädessä saunalle, mopopoika tulossa vastaan vai joku ehtoopuolen rellu tähtäilemässä vastaantulijoiden valojen perusteella eteenpäin.

Mutta hajavaloa häikiviä xenoneita en siedä, ei ne ees oikeesti mitään välttämättä valaise, antaa vaan harhaluullon siitä kun auton etualalla on yltiöpäisen kirkas laisku ja puutkin valaistuu lyhkäsillä tyvestä latvaan.

lavanelikko 14.11.2012 19:51

Keväällä vaihdoin Jeeppiin uudet umpiot jalaotoin relesatsin kaveriksi niin kummasti maailma kirkastu. Vielä kun sais jostain tehtyä kunnon lampunpesurit niin pärjäis näillä keleleillä loistavasti...

Juuso4x4 14.11.2012 20:09

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 937439)
Minusta se on ihan vastaantulijan oma häpee jos ei oo autossa valot kunnossa. Joka päivä näkee semmosia saunalyhtyjä, polttimot vinksallaan ja muuten vaan lähes täysin tehottomia, joista toinen lyhty jopa kokonaan pimeenä. Kyllä varmasti ajan sen verran lähelle pitkät päällä että erotan onko sieltä mummo menossa lyhty kädessä saunalle, mopopoika tulossa vastaan vai joku ehtoopuolen rellu tähtäilemässä vastaantulijoiden valojen perusteella eteenpäin.

Mutta hajavaloa häikiviä xenoneita en siedä, ei ne ees oikeesti mitään välttämättä valaise, antaa vaan harhaluullon siitä kun auton etualalla on yltiöpäisen kirkas laisku ja puutkin valaistuu lyhkäsillä tyvestä latvaan.

Tuota juurikin tarkoitin, että kun sinne lyhkäsille valoille laitetaan ne hyberyber ksenonit ja vieläpä semmosiin umpioihin jotka suuntaa 70 prosenttia valosta vastaantulija silmiin

BJ-40/76 14.11.2012 21:01

H4 xenon
 
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 937439)

Mutta hajavaloa häikiviä xenoneita en siedä, ei ne ees oikeesti mitään välttämättä valaise, antaa vaan harhaluullon siitä kun auton etualalla on yltiöpäisen kirkas laisku ja puutkin valaistuu lyhkäsillä tyvestä latvaan.

Oletko nähnyt yhtään H4 kannalle asennettua jälkiasennus xenoneita, jotka eivät tuota hajavaloa?

-> siis minä en ole nähnyt yhtään, mutta monta sellaista, jotka omistajan mielestä eivät häikäise!
Pari H7? jälkiasennus muutossarjaa pelkästään lyhyille on sattunut kohdalle, missä valokuvio hyvä, lähes yhtä hyvä kuin oikeissa d2 polttimella olevissa hellan umpioissa.

Pitkät valot ovat asia erikseen, siellä on jopa käypäsiä muutossarja/umpio pareja, mutta esim boschin 210 profi, ja tuo minun h3 muutossarja tekee hauskan valokuvion, kolme kirkkaampaa pistettä rinnakkain 2 rivissä, mutta ei haittaa ajaessa, ennenkä käy ajamassa autolla jossa nuo testivoittaja xenonit keulilla:cool:

Mutta vastaus alkuperäiseen kysymykseen:

Jos polttimoille ei tule kunnolla jännitettä, niin juurikin tuo motonetin valonvahvistin ja oikeat hyvät hehkut: itse olen night breakereiden +90% kannalla, ja se joka ei huomaa eroa k.o polttimossa ja jossain bilteman tusinapolttimossa, ei tarvi parempia valoja.

Jos kyseessä olisi vanhempi auto, niin uudet umpiot olisi myös listalla, samoin kuin sähkön ottaminen relesarjalla suoraan laturilta. (huom ei Land cruiser 80!)

Ja valovahvistimien ja vikakoodien/polttimoiden valvontajärjestelmien toiminnasta ei ole kokemusta.

-MaTTi- 15.11.2012 15:46

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 937467)
Oletko nähnyt yhtään H4 kannalle asennettua jälkiasennus xenoneita, jotka eivät tuota hajavaloa?

En. Muutaman just just käytännön tasolla hyväksyttävän rajamailla olevan viritelmän nähnyt, mutta näissäkin ongelmana että jos lyhkäset on kohdallaan, näyttää pitkät reilusti yli horisontin, tai päinvastoin.

Ykslankasissa versioissa tosiaan tilanne selkeesti parempi, mutta ilman projektoriumpiota hajavaloa on aina liikaa, varsinkaan jos umpiot on yhtään paskaset.

Ja siitä puheen ollen, valonpesurit olis yks erittäin varteenotettava valotehon parantaja. Ainakaan täällä eteläisemmässä Suomessa ei valot pysy kovinkaan monena päivänä talvisaikaan puhtaana. Ja paska lasissa vie valotehosta äkkiä jopa 80% ja kaupanpäällisiksi tulee vielä hajavalo sen paskasen lasin takia.

Byrocrat 16.11.2012 00:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 937685)
En. Muutaman just just käytännön tasolla hyväksyttävän rajamailla olevan viritelmän nähnyt, mutta näissäkin ongelmana että jos lyhkäset on kohdallaan, näyttää pitkät reilusti yli horisontin, tai päinvastoin.

Ykslankasissa versioissa tosiaan tilanne selkeesti parempi, mutta ilman projektoriumpiota hajavaloa on aina liikaa, varsinkaan jos umpiot on yhtään paskaset.

Ja siitä puheen ollen, valonpesurit olis yks erittäin varteenotettava valotehon parantaja. Ainakaan täällä eteläisemmässä Suomessa ei valot pysy kovinkaan monena päivänä talvisaikaan puhtaana. Ja paska lasissa vie valotehosta äkkiä jopa 80% ja kaupanpäällisiksi tulee vielä hajavalo sen paskasen lasin takia.

http://yle.fi/uutiset/poliisi_puuttu...loihin/6377530 :eek:

Dectane 16.11.2012 09:38

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- (Viesti 937439)
Minusta se on ihan vastaantulijan oma häpee jos ei oo autossa valot kunnossa. Joka päivä näkee semmosia saunalyhtyjä, polttimot vinksallaan ja muuten vaan lähes täysin tehottomia, joista toinen lyhty jopa kokonaan pimeenä. Kyllä varmasti ajan sen verran lähelle pitkät päällä että erotan onko sieltä mummo menossa lyhty kädessä saunalle, mopopoika tulossa vastaan vai joku ehtoopuolen rellu tähtäilemässä vastaantulijoiden valojen perusteella eteenpäin.

Mutta hajavaloa häikiviä xenoneita en siedä, ei ne ees oikeesti mitään välttämättä valaise, antaa vaan harhaluullon siitä kun auton etualalla on yltiöpäisen kirkas laisku ja puutkin valaistuu lyhkäsillä tyvestä latvaan.

Tuosta tulikin mieleen mun edesmenny micra :D On muuten tuommosessa niin huonot valot että on oikeesti niinku ajelis kynttilä konepellillä :D Töihin mennessä piti nimenomaan suunnistaa vastaantulijan valoilla...

mikkocap 16.11.2012 12:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Teppo2 (Viesti 936797)
saako mondeoon lisää valotehoa laittamalla tehokkaammat polttimot niin lyhyille kuin pitkillekkin

On näyttänyt meininki muuttuvan kun on sukulaiset/tutut jne, ostanu näitä ''huippu'' polttomoita autotarvikeliikkeistä. 2 polttimon hinnasta puhutaan jo kympeissä, varmaan osaksi jo sen verran kun pakkaus on jo niin komia. :D Kuulemma hinnan väärti. vaniin kun pantiin semmoset+bosch 225 lisäpitkät niin rupes näkymään, myös lyhyillä. tosin laitettiin uudet pistokkeet kans h4 perään kun oli kärventyny, eli onhan silläkin osuutta asiaan. palo muistaakseni kusen keltaisena eli oisko maadotusvika ollut kans mukana. Sitten isäukko pisti sysleriin kans ko. hinnakkaat polttimot ja muuttu kyllä valoteho kummasti. ei oo kuulemma tarvetta ainakaan lisäpitkille.

Itse en oo omaan autoon osanut muutakun 100w polttimoita puuilosta a'hinta noin 1 € :D ei kehtaa noihin 500 euron ropposiiin ostaa 25-35 euroa maksavia polttomoita, oli hyvät tahi ei. Ja ei oo vielä kärventyny umpiot/lasit. Eikä kyllä hirveesti ees kiinnosta.

Uazmies 19.11.2012 15:21

Aihetta sivuten...
 
Ostin äippäliinin Caddyyn ajovalopolttimot, Hilipippiksen H7 -pari maksoi teboililla 49 €skoo. Jeps.

t.haapala 19.11.2012 16:55

Ne on pakko olla sit jo pirun hyvät ja kirkkaat :confused:

Krisse 19.11.2012 17:34

Kaikki arkiset tarvikkeethan maksavat aina ihan törkeitä huoltiksilla.


Sivu luotu: 17:20 (GMT +2).