Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   WJ vaihteisto lämpenee? Auto kasassa ja kohti uusia tutkimuksia. (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103584)

Jeepp 07.11.2012 18:42

WJ vaihteisto lämpenee? Auto kasassa ja kohti uusia tutkimuksia.
 
Elikkä nyt wj:ssä tämmöstä=
pari kertaa nyt lähiaikoina kun on ajanut 80km/h kierroksia noin 1700rpm pitemmän matkan, välillä toki pysähytty ja kiihytetty on alkanu
Temp Over vilahtelemaan ja O/D vaihe meni päälle.
laatikon öljypohja oli käsin tunnustellen aika lämmin.
auttaako öljyn ja suodattimen vaihto?
mittatikusta kun katto niin oli terveen punasta ja hajutonta.


Vai menneekö niin pienillä kierroksilla että lämpenee kun 31" renkaat.
Edellinen omistaja oli teettänyt vaihelaatikon vahvistuksen ja huollon. Ajettu 240tkm
Öljyn jäähdytin on keulassa n 30x30cm sekin vähän lämmin muttei polttava.


EDIT. Huomenna haen latikoon öljyt ja suodattimen.. Onko kellään tietoa tai kokemusta käykö mikään muu Moparin korvaava öljy tuonne vaihelaatikkoon? Kallista..

Niin ja mitenkäs, tarviiko ilmata tai mitään kun vaihteisto öljyn jäähytin on korkeammalla kun laatikko jos vain valutan öljyt ulos käytän öljypohjan pois ja kaadan mittatikusta uudet sisään?

Mika_T 07.11.2012 23:22

Jos turbiini ei ota kunnolla vielä kiinni tuossa 1700rpm kohdalla ( esim stalli 2000-2200) niin silloin kyllä laatikko öljyt kuumenee reippaasti.

Ex HDJ80 lantruiserissa laatikon varoitusvalo syttyi +150c:ssä. Normaali lämpö pitkällä matkalla on siinä 70-90c.

vmt 08.11.2012 01:13

Kuinka nopeasti sen ylilämpöilmoituksen jälkeen koittelit laatikon öljypohjaa? Nimittäin jos laatikon öljyt oikeasti käy liian lämpöisinä, niin kyllä se öljypohjakin sen reilu sata astetta alkaa olla ja ei sitten enää tunnu vaan aika lämpöiseltä... Voisikohan siis olla häikkää anturissa tms.?

Esim. minun XJ:ssä öljypohjassa oleva anturi näyttää normaaliajossa vaihteiston öljyn lämpöjen olevan välillä 60 - 90 astetta ja silloinkin öljypohja on niin kuuma, että ei siinä kättä viitsi pitää.

Tuo öljyhän näyttäisi käyvän, jos siis vaihteisto on 45RFE: http://www.motonet.fi/web/guest/etus...ductid=59-0204

Jeepp 08.11.2012 09:57

kiitos vastauksista!
koitin valon sytyttyä heti seuraavalla pysäkillä n 200m ajoa. ohjekirjakin sano normaaliksi lämpötilaksi 82c ja ei edes tuntunut niin lämpimältä. ehkä jotakin 50c.
sato vielä lunta ja oli -3pakkasta.

ootko käyttäny tuota motoneti öljyä?
halvempaa ois kun mopari maksaa 4L 71e ja joutus ostaa 8L. nuo on sentään litran purkkeja.

JAMANT 08.11.2012 10:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 935028)
4L

Eikä oo edes 4 litran astia, vaan gallona, eli 3.785 litraa...

Calmari 08.11.2012 13:03

Mie ruuttasin omaan tommoset http://www.liqui-moly.de/liquimoly/p...cument&land=DE jos se lauhdutin on siirretty sielt alta pois ni voisko tehä semmosen et valuu tyhjäks ja tikus näytääs olevan öljyy tarpeeks, mut kun laittaa tulille niin lauhdutin taas täyttyy ja öljyt vähissä ? Ei kyl mitään hajua muuta kun itellä loota vaivat korjaantu suodattimen ja öljynvaihdolla, ja loota se mersun tekele.

Jeepp 08.11.2012 17:39

nonniii mistä oli tämä pala on? makas vaihteiston pohjalla magneetisssa kiinni!
öljy oli vähän tummaa mutta muuta metalli tomua ei ollut.
Jännä sinäsä kun noin iso pala n,8cm pitkä eikä vaihteistossa mitäää toiminta ongelmaa.
Ja mikä mystisintä mistä tullut sinne kun ei oo oikeen paikkaa mistä mahtua ja kohtaa mistä seo irronnut... näyttää että katkennut kummastakin päästä. http://i6.aijaa.com/t/00737/11246831.t.jpg

entä kuuluuko tuon pultin olla näin? kuskin puolella laatikkoa, ei ainakaan sormivoimilla liikkunut ja näyttää että aina on ollutkin noin.
http://i9.aijaa.com/t/00079/11246854.t.jpg

Nuhapumppu 08.11.2012 17:48

En kyllä usko että tuon pultin kuuluu olla noin,siinähän on kierrelukitettakin näkösällä. Olisko jo jäänyt tehtaalla kiristämättä??

Timo_L 08.11.2012 18:25

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jeepp (Viesti 935145)
nonniii mistä oli tämä pala on? makas vaihteiston pohjalla magneetisssa kiinni!
öljy oli vähän tummaa mutta muuta metalli tomua ei ollut.
Jännä sinäsä kun noin iso pala n,8cm pitkä eikä vaihteistossa mitäää toiminta ongelmaa.
Ja mikä mystisintä mistä tullut sinne kun ei oo oikeen paikkaa mistä mahtua ja kohtaa mistä seo irronnut... näyttää että katkennut kummastakin päästä.

Mun mielestä toi näyttäisi joltain lukkorenkaan pätkältä. Tosin kuvasta on paha sanoa että onko tuo metallia vai jotain keraamista ainetta, muovia, kumia vaiko mitä... se jo paljon helpottaisi vikadiagnoosia.

Kuva lootasta on vissiin otettu alhaalta ylöspäin? Uskoisin myös ettei tuo lukitteella varustettu pultti tosiaankaan pitäisi olla löysällä.

ranke 08.11.2012 18:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 935169)
Mun mielestä toi näyttäisi joltain lukkorenkaan pätkältä. Tosin kuvasta on paha sanoa että onko tuo metallia vai jotain keraamista ainetta, muovia, kumia vaiko mitä... se jo paljon helpottaisi vikadiagnoosia.

Aika monipuoliset on jeepin magneetit, jos niihin tarttuu myös kumi, muovi ja keramiikka.

TEMÄHIK

Timo_L 08.11.2012 18:38

Ai katos, toi magneettiosuus jäi huomaamatta.

Tosin tuossahan on mersun kone ja laatikko, jos saksalaiset ingenjöörit on tehny uusia keksintöjä? :D

Jeepp 08.11.2012 19:22

metalli joo oli... pultti tntu olevan aika jämäkässä niin annoin olla. jos se on joku säätö..

Ei oo mersu tämä vaan 3,1TD ihan jeepin lootalla.
ei löytyny selitystä tuolle osalle mutta aika oudolta tuntuu että ylipäätään jostakin on pääsyt sinne tipahtaan.
joku piruttaan laittanu sinne :-O

4.5l sain öljyä menemään takasin, saman verran tuli pois.
autokäynnissä ei saanut mittatikusta mitään tolkkua mutta samulleen lämpimänä oli Hot:in ylärajassa. En tiedä kumpi mittaus tapa se oikea.

Auto kukkuu ja vaihteet toimii jopa pehmeämmin kuin ennen.. Saapa nähä mistä se leviää nyt :-)

Timo_L 08.11.2012 20:24

Jos tuossa on moparin loota, niin voisi olla että oikea tapa katsoa on ajaa laatikko lämpimäksi, etsit tasaisen paikan ja törkkäät vaihteen vapaalle ja katsot silloin. Tosin en muista oliko noissa uudemmissa laatikoissa jo öljynkierto myös P- asennolla. Yleensähän mittatikussa kyllä lukee miten tarkastetaan öljyntaso :)

Kyllä tuollainen suikero voi ihmeellisestäkin välistä lähteä pois. Varmaa on kyllä se, ettei palasen kuulu siellä olla.

vmt 08.11.2012 20:47

Tuossa esim olisi tuon 45RFE vaihteiston korjausmanuaali, josta voisi vaikka räjäytyskuvista katella, mikä tuo pultti voisi olla ja mikä lukkorengas sieltä voisi olla katkennut.
http://files.jeep.org.ua/jeep/manuals/45RFE.pdf

Jeepp 08.11.2012 21:56

[QUOTE=Timo_L;935234]Jos tuossa on moparin loota, niin voisi olla että oikea tapa katsoa on ajaa laatikko lämpimäksi, etsit tasaisen paikan ja törkkäät vaihteen vapaalle ja katsot silloin. Tosin en muista oliko noissa uudemmissa laatikoissa jo öljynkierto myös P- asennolla. Yleensähän mittatikussa kyllä lukee miten tarkastetaan öljyntaso :)

Siis autokäynnissä?

Jeepp 08.11.2012 22:06

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja vmt (Viesti 935248)
Tuossa esim olisi tuon 45RFE vaihteiston korjausmanuaali, josta voisi vaikka räjäytyskuvista katella, mikä tuo pultti voisi olla ja mikä lukkorengas sieltä voisi olla katkennut.
http://files.jeep.org.ua/jeep/manuals/45RFE.pdf

Pikkasen erin näköne loota tuo :/.. En saan katottua muitten laatikko mallien kuvia..

Timo_L 08.11.2012 22:10

Jep, näin se Chryslerin lootissa yleensä menee että kone käynnissä vaihde vapaalla laatikko käyttölämmössä.

Tosin katsoin tuota aiemmassa linkissä postattua 45RFE:n korjausopasta, kuvien mukaan en oikein löytänyt mitään yhteneväisyyksiä sinun kuvasi kanssa. Olisiko tuon 3.1 dieselin perässä vielä joku vanhempi Chryslerin loota, joku 42RE/RH tai 44RE/RH? Veikkaisin jommankumman RE- versiota (sähköohjattu)..

WinChester 08.11.2012 22:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Timo_L (Viesti 935288)
JOlisiko tuon 3.1 dieselin perässä vielä joku vanhempi Chryslerin loota, joku 42RE/RH tai 44RE/RH? Veikkaisin jommankumman RE- versiota (sähköohjattu)..

Wikipedian mukaan siellä on 45RFE tai 545RFE. Lootat on mekaanisesti samoja, mutta jäljemmässä erilainen ohjelma. Kts. tarkemmin täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Gr...2.80.932004.29

RE42:n kuului 4L kuutosen perään.

vmt 08.11.2012 22:33

Tosiaan, pienellä google kuvahaulla näyttää olevan tuo 42RE ja siinä tosiaan näyttää ainakin tuollainen sojottava pultti kuuluvan olla venttiilirungon kyljessä..! Sen tarkoituksesta ei kyllä mitään tietoa ja niin pitkälle ei jaksa nyt tutkia. Yllätys kyllä, että tuon koneen kanssa on jätetty tuo vanhempi laatikko.

Timo_L 08.11.2012 22:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja WinChester (Viesti 935293)
Wikipedian mukaan siellä on 45RFE tai 545RFE. Lootat on mekaanisesti samoja, mutta jäljemmässä erilainen ohjelma. Kts. tarkemmin täältä:
http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Gr...2.80.932004.29

RE42:n kuului 4L kuutosen perään.

Juu sen tiedän että 45RFE ja 545RFE on samat lootat.

Mutta se vaan kun tuo 3.1TD:n perässä oleva loota mikä alkuperäisen postaajan kuvasta löytyy ei miltään osin muistuta sitä miltä 45RFE/545RFE:n öljypohjan sisällä pitäisi näyttää niiden kuvien mukaan mitä tuossa korjausoppaassa on. Toki voi olla että kuvakulma on sellainen että hämää.

Wikipedia on myös antanut ainakin joskus sellaista "tietoa", että WJ:n 2.7CRD:n perässä olisi 545RFE, vaikka niissä on mersun loota.. ;)

JAMANT 09.11.2012 08:04

Lukkorenkaan pätkä ihan selvästi, varsinkin kun olen sellaisia ennenkin löytänyt noista laatikoista, joka ei ole 45RFE eika 545RFE, vaan ihan sama aski kuin on ZJ:n bensakoneen (olikohan kuutosen perässä myös WJ-mallissa), taitaa vaan olla vähän eri kuorella ja eri suodattimella, kun tossa on sama suodatin kuin on ZJ 360:lla varustetuissa, eli öljypohja vähän syvempi!! Mikä tyyppi se laatikko oikeasti on, niin se on epäselvää, ihan niinkuin kaikki noi saman tyypin laatikot, ei niitä mistään erota, muutenkuin öljynsuodattimet vaihtuu vuosimallin ja moottorin mukaan osin ristiin keskenään... Perustuu tuo laatikko vanhaan Moparin TF-laatikkoon, johon on lisätty OD- ja lukkoturbiini -ominaisuudet lisäksi!!

Timo_L 09.11.2012 08:12

Eli 42/44RE se silloin pitäisi olla, niitä ainakin ollut uudempien zj ja wj kuutosen perässä (taisi vielä olla tuo heikommilla sisuskaluilla oleva 42). Eikö 46:ssa (ja 47/ 48) ole eri kuorikin kun on pykälää vahvemmasta mallisarjasta johdettu laatikko, 42/44 samalla kuorella. Sisällä olevat osat tosin silti osittain käypäsiä ristiin niin saa heikompaa laatikkoa vahvistettua..

Jeepp 09.11.2012 09:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JAMANT (Viesti 935349)
Lukkorenkaan pätkä ihan selvästi, varsinkin kun olen sellaisia ennenkin löytänyt noista laatikoista, joka ei ole 45RFE eika 545RFE, vaan ihan sama aski kuin on ZJ:n bensakoneen (olikohan kuutosen perässä myös WJ-mallissa), taitaa vaan olla vähän eri kuorella ja eri suodattimella, kun tossa on sama suodatin kuin on ZJ 360:lla varustetuissa, eli öljypohja vähän syvempi!! Mikä tyyppi se laatikko oikeasti on, niin se on epäselvää, ihan niinkuin kaikki noi saman tyypin laatikot, ei niitä mistään erota, muutenkuin öljynsuodattimet vaihtuu vuosimallin ja moottorin mukaan osin ristiin keskenään... Perustuu tuo laatikko vanhaan Moparin TF-laatikkoon, johon on lisätty OD- ja lukkoturbiini -ominaisuudet lisäksi!!

Kun oot löytäny nuita lukkorenkaa pätkiä niin ootteko korjannu vai onko siitä mitääb haittaa?.
Ties kuinka paljon tuollakin on ajettu että tuo osa on lillunu tuolla, vaihteissa ei ole ollut onkelmaa muutaku lämpeneminen, luulen että sekin johtu nuista vanhoista öljyistä ja sen vähyydestä.

Timo_L 09.11.2012 10:12

Ei öljyjt vanhuuttaan liiemmin lämpene, vaan ylirasituksesta tai siitä että joku paikka ei toimi oikein (= käytännössä kuitenkin niin että tällöin muuntimesta luistaa liikaa ja öljyt kuumenee).

Kuinkas tummat öljyt laatikosta tuli ulos, ja haisiko palaneelta vai ihan normi atf:n aromi? Jos oli kovinkin ruskeaa ja haisi palaneelta niin voi hyvin olla laatikkoremppa tiedossa. Tosin eipä siellä pitäisi lukkorenkaan pätkiä muutenkaan olla, ei ne niitä huvikseen laatikkoon laita. Ainakin kitkapakkojen kiinnipitämisessä noita käytetään, täytyis ettiä oikean lodjun korjausohje niin voisi vähän tutkailla..

Edit: niinja liiallinen öljyn vähyys yleensä ilmenee lähinnä laatikon outona toimintana, vaihteet ei kytkeydy tjsp..

Timo_L 09.11.2012 10:51

Noniin, nyt löytyi ainakin yksi aiheeseen sopivampi manuaali:

http://www.colorado4wheel.com/manual...sel/ewj_21.pdf

Tuolta kattoen näyttäsi juuri tuolla olevan ainakin kitkapaketteja kasassa pitämässä lukkorenkaita, muutamaa eri mallia.

edit:mitä tuohon osittain ulkona olevaan pulttiin tulee, niin ainakin sivulla 21-80 Park/ neutral- position switchin vieressä näkyy tuo ko. pultti ja on kuvassakin vain osittain sisällä. Jos oikein tulkitisin (vaihdelaatikkoa omin silmin näkemättä) niin sanoisin että sivulla 21-93 kuvassa 121 olisi tuo pultti, throttle pressuren säätöruuvi. Siksi siinä on siis nuo siniset lukitteetkin, että ei itsekseen liiku mutta pystyy säätämään :)

edit2: en äkkipäätään löytänyt muualta laatikon sisältä noita lukkorenkaita kuin kitkapakettien kasassa pitämiseen. Siinä voisi olla ihan järkiperäinen siihen että laatikko ylikuumenee ja liemet menneet ruskeiksi jos toisesta kitkapaketista uupuu lukkorengas ja paketti ei ihan tahdo pysyä kasassa. Tämä nyt on vain spekulaatiota, mutta ainakin valistunut arvaus :D


Sivu luotu: 23:56 (GMT +2).