![]() |
Mistä 255/85r16/talvirenkas.
Ettiskelly tässä talvirenkaaksi sopivaa rengasta. Kapee ja korkee pitäs olla,ja semmonen et pystyy nastottamaan kanssa. Maxxis bighorn olis paras vaihtoehto mut ehkä joku muuki,M+S pitäs olla ja nastan reijät on plussaa vaik poraa ne luultavasti joutuu enivei. Koko miel. se 255/85 r16 mut ehkä 285/XXr16 menettelis. Optimi koko ois varmaa 35x9.50 r15 mut sellast ei kai oo olemassakaan. Onk kukkaa nähny? mä kun en oo mikää nethack ässä. Kotimaastahan tuskin löytyy mut ohan mulla päypälit ja muut et kuhan ny jostai. Laittakaa vinkkii jos tiedätte.
|
Lainaus:
Ei taida tuota 255/85R16 kokoa löytyä Euroopan alueelta kuin BFG:n ja Toyon M/T:tä, ne ei oo mitään talvirenkaita mutta nastat tökkimällä tietty kohtuudella pärjää. |
Ite ruuvasin eilen just tollaset 285/75/16 Hakkapeliitat Suburbaninn alle. Kilometrejä on vielä aika vähän ajettu mutta ainakin eilisen perusteella toimii kyllä erinomaisesti +3000kg painavan auton alla. 10cm paksussa loskapaskassa menee kuin juna pelkällä takavedollakin, jäällä pitää juurikin niin hyvin kuin uusi nastallinen hakkapeliitta voi vaan pitää.
Ohjaustuntuma ehkä hivenen tahmea, ja tuntuu ettei rullaa kovinkaan kevyesti. Uraherkkyys aika minimaalinen, menee hienosti suoraan eikä vetele suuntaan tai toiseen. Vaikuttaa kaikinpuolin hyvältä ostokselta, talviautoilu sai ihan uusia ulottuvuuksia, viimeset 10 edellistä talvea on suhattu menemään milloin milläkin AT/MT renkaalla. Koko aika tarkalleen se mitä ilmoitetaan, ainakin kasin vanteella. Pienethän noi on, mutta minkäs teet... |
Oottekos kiinnittäny huomiota, että esim. tollanen vanhemman mallin Hakkapeliitta LT 235/85/16 rengas mikä mul on nyt alla
http://www.nokianrenkaat.fi/tuoteryhma?group=2.01 ...pitää maastoajoon viittavissa olosuhteissa huomattavasti ainakin kulunutta paku kesärengasta paremmin. Vaikutus kun tänä talvena vaihdoin renkaat oli mutaisella ja heinäisellä alustalla lähes samaa luokkaa kuin on eroa takaveto päällä ajaen ja neliveto päällä. Mulla on siis sellainen logiikka, että näistä saa ajoissa uusia ostamalla kesäksi, kevääksi ja syksyksi "all terraineja" ottamalla nastat pois ja ostamassa uudet nastalliset talveksi. Näin perstuntumalla vaikuttas, että 235/85/16 on talvikäytössä aika sopiva johonkin n. 3000 kilon painoluokkaan asti. N. 2000 kilon auto tuntuu vähän kevyeltä näille. Voisi veikata, että 285/75/16 vaatis talvella jonkun selkeesti yli 3000 kilon auton. Tossa eilen kuskasin koululaisia tilataksilla loskakelissä ja oli autoja ojassa lähietäisyydellä. Oman kokemuksen perusteella nykyautojen renkaat on tarpeettoman matalia ja leveitä maaseudun teitä ajatellen. Pystys korkeammilla renkailla ajelemaan paremmin kuoppasia ja loskasia hiekkateitä. Kaverilla oli suburbanissa 295/75/16 all terrainit eikä ne kesäkelillä ollut hassumman tuntuiset. Veikkaisin, että esim. eille ajamilla teillä matka olisi joutunut kuitenkin paremmin 235/85/16 renkaalla vaikka ne olis subbaris kiinne. 255/85/16 olis siinä mielessä hyvä vaihtoehto, että se sopis maastoajokäyttöön ja toimis ehkä talvikelissä kohtuullisen painoisessa autossa. Valitettavaa, että tota kokoahan ei taida olla oikeina talvirenkaina. "Ohjaustuntuma ehkä hivenen tahmea, ja tuntuu ettei rullaa kovinkaan kevyesti." - Itte laitoin kokeeksi Hiluxiin eli johku täl hetkel 2000 kilon autoon 235/85/16 120 kantavuusindeksin nakein painetta eteen joku 3 ilmakehää ja taakke 3,2. Nyt rullaa kevyesti, mukavuus ei aivan huippuluokkaa ja maastoaolosuhteita varten jäi paineenlaskuvaraa. Maantieominaisuudet on kohtuullisen hyvät. Tuntuu toi kantavuusindeksi 120 vaikuttavan osaltaan ettei rengas ole kaikista kevyimmin pyörivää mallia varsinkaan kylmällä ilmalla. Riittävällä paineella voi vaikuttaa asiaan. |
No mä laitoin eilen niihin renkaisiin 3 bar eteen sekä taakse, täytyy vielä kokeilla muuttuuko jos pitäis johonkin 3,5bar. Kantavuusluokka noissa on 122. Missään nimessä ei oo häiritsevä toim tahmeus, tuntuu vaan niin erilaiselta noitten 295/75/16 Allterraineiden jälkeen. Leveydessä on iso ero, johtuen siitä että Nokialaiset on 8" vanteella ja Allterrainit 10" leveillä. Aika ujon näkönen se kyllä noilla talvirenkailla on, mutta ehkäpä silmä tottuu ja ominaisuudet korvaa ulkonäölliset puutteet.
|
No kah.
Ainaki lähdin turhan pian merta edemmäs kalaan,olin vanhalla tiedolla et nokialla ei oo kokoja lähellekkään. Täytyy katsastaa toi nokia,lähinnä kiinnostas tarkat mitat renkaasta. Mullahan on yks ongelma se et perävälitykset on hyvät 35" renkaalle eli ei paljon pienempää viittis laittaa vaik talvellahan muutenkin tulee ajettua hiljempaa ja välitys saakin olla hieman tiheempi. No eipä kasikympin lätkä persiissä paljon vauhdista nautita.
|
Eipä tuolla koolla kyllä löydy oiekita talvirenkaita. Jossakin jenkeissä on ollut jotakin ja 285/75-16 kyllä löytyy kotimaastakin mutta suosittelen ennemmin 235/85-16.
Noita isoja kannattaa kysyä vaikka Peräahon koneesta, siellä on isoa talvirengasta. Miksi kukaan ei ala pinnoittamaan näitä 33" nastakummeja. Varmasti olisi kysyntää. TT |
Minkäsmoinen jytkyvekotin oli kysees mihin gummit tulee, vaik olen pitkään lukenut tämän palstan juttuja ennen rekisteröintymistä, huonosti muistan millä muut ajelikaan...
Itsellä on yksi ajatus ollu, että kaikista muikeimmat talvigummit voi jättää väliin jotta jäisi tilaa ketjuille edes takarenkaisiin. Ketjut on kuiteskin toistaiseksi vielä hankkimatta, ajatellu kuitenkin, että jollain Mafri Truck S:illä pärjäis jo sellasissa paikoissa mihin käyttöautoa on mielekästä viedä. Aikaisemmat leikit on osoittanut, että hapettamalla eteneminen ei oikein ole mun juttu, ensinnäkin ei ole tehoa tarpeeks, auto kovilla, polttoainetta palaa kohtuuttomasti. Ketjut alle, niin pääsee ilman hapettamista. Tästä seuraa kuitenkin, että pitäs keksiä myös keino jolla pääsee poiskin jos jää ketjuilla jumiin... |
kumho KC11 koossa 285/75R16 nastathan nuihin joutuu ite laittamaan.
Ompas muuten hinta pompannu.. http://www.reifentiefpreis.de/Offroa...terreifen.html |
Lainaus:
|
Jawohl.
Lainaus:
|
Lainaus:
Pari-kolme vuotta sitten reifenpreisiltä sai 500 eurolla kotiovelle sarjan 285 kumhoja. |
Ei ollu!
Ei ollu rengas onlinellä/vannetukulla renkaita eikä vanteita.
|
http://www.rengas-online.com/Maastoauton_renkaat.html
näyttäishän nuita olevan ei näytä antavan suoraa linkkiä. Nopeusluokaksi kun laitat kaikki, nii löytyy paremmin haulla |
Ite kyllä satsaisin pari sataa lisää ja hommaisin Nokialaiset kun kerran niilläki tuota kokoo on. Kumho on vähä vajaamittainen vielä STRO:hon verrattuna (tehtaan ilmoittama 828 mm vs. STRO 834 mm). Sinänsä mukavan kevyt lötkörunkoinen, ihan ku henkilöauton kumi. Pito vaan ei mitään kauheen ihmeellistä ollut pakun teräsnastoilla varustettuna verrattuna normi henkilöauton nastakumeihin, mutta ihan riittävästi piti kuitenkin. 4 talvee tämmösillä ajelin.
Kevyeen autoon saattaa löysän runkonsa ansiosta olla mukavempi mitä jäykempi nokialainen. |
Olen kyllä ihan samaa mieltä Matin kanssa, jos noi Kumhot maksaa 662€ (tuleeko vielä rahdit lisäksi?) ja siihen nastat+rengastyöt päälle niin ei kyllä hirveitä säästä. Mä ostin omani Euromasterilta enempi kyselemättä kun tässä putiikissa sentäs vastattiin puhelimeen ja kiire oli. 970€/4kpl töineen. Saa varmaan jostain halvemmallakin.
|
Minä olen ainakin saanut Nokian renkaista kuten Hakkapeliitta LT:stä ja Hakkapeliitta 7:kasta kilpailukykyiset tarjoukset melkein lähimmästä rengasliikkeestä vaikka joku Vianor tms.
Ne ovat myös helposti saatavia. Renkaista on lisäksi runsaasti kokemusta Suomen teillä. Joskus kilautin Nokian rengasteollisuuden rengasäijälle kysyäkseni vähän informatsioonia ja sekin onnistui melko helposti. Kun maastureita harrastetaan, niin saattaapi tulla mieleen etteihän noi oikeat talvirenkaat ole maastoajoon tarpeeksi karskilla pinnalla. Itse olen miettinyt yhdeksi vaihtoehdoksi jos renkaat joskus kuluu kuvion puolesta ja eivät muuten ole liian vanhat, niihinhän voisi pinnata kuorma-auton vetopinnan vaikka jotain enempi harrastesuuntaista ajoa silmälläpitäen. |
Juu.
Kyllähän se kovasti näyttää et Nokialaiset on hommattava. Etupäässä maantiellä noil kumminki ajetaan joten ihan perinteistä talvirengas omituisuutta tarvitaan. Maastossa ja missä lie pöpelikössä missä ei oo paannejäätä ja kiillottuneita risteyksiä vois joku karkeempi maastokuvio toimia paremmin mut nastaa ei siellä taas niinkään tarvi,parempi olis ihan piikki kettinki. Eli nokia on tarkoituksenmukaisin. Tosta paikalliselta diileriltä kyselin nokiaa ni sano 1060€ joten kai pitää kävästä ainaki euromasterilla ja vianorilla. Yks mikä ois houkuttanu ni olis ostanu renkaan ilman nastoja ja laittanu itte järeemmät hokit. Saa nähä viittiikö,ja rengas liikkeessä sanoivat et nokiaa ei saa ilman nastoja,eli valinta taitaa olla aika helppo.
|
Kuhmot.
Tilasin sitte noi kumhot kc-11 pinnalla. Nastat ku laitattaa jollain jakoauton nastoilla ni kestää ja pitää. Ainoo mikä jäi vähä hiertämään on se ulkohalkasija joka on pienehkö. En tosin tiiä mikä vastaavan nokialaisen halkasija on. Rengaskontti.fi myi ne kumhot 828€ hintaan kotiovelle. Enpä tiijä onko sen parempi pito ku nokialaisessa muuten mut järeempi nasta vie toivottavasti voiton. Kiitokset vaan hyvistä ideoista kaikille.
|
eli eroa nokialaisiin ei jääny juuri mitään??
ei se nasta pitoa tee vaan rengas, nasta on lisänä. Ettet vaan säästäny väärässä paikassa? |
Kerroppa sitten kokonaishinta kun saat autoon alle... ja kokemuksia.
|
selvennys.
Lainaus:
|
Juup, no eiköhän siittä passeli paketti tule isoilla nastoilla, toivottavasti vaan on pintaa tarpeeksi niille nastoille.
Minkäs kokoiset nastat on muuten tulossa? |
Ei tiijä vielä.
Lainaus:
|
Omaa kokemusta
Mulla on Silveradossa alla Nokian Hakkapeliitta LT1:set kokoa 265/75-16 ja voin vilpittömästi kehua. Joitakin nastoja on tuo ah niin avuton duramaxi saanut potkittua irti mutta silti pitoa on ihan mukavasti talvikelissäkin ja maantieajettavuus on kyllä hyvä, paljon parempi kuin halpiskesärenkaassa johon perkele sorruin.
|
Sivu luotu: 15:17 (GMT +2). |