Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Viskokytkimen + kardaanin ristikoiden luotettavuus nelivedossa (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=103343)

Tapsa 02.11.2012 10:13

Viskokytkimen + kardaanin ristikoiden luotettavuus nelivedossa
 
Heti alkuun tehtäköön selväksi, että nyt ei puhuta maastureista, vaan nelivetoisista henkilöautomaisista kulkupeleistä! :)

Onko porukalla minkälaisia kestävyyskokemuksia sellaisista nelikoista, joissa on käytetty viskokytkintä joko vedon aikaansaamiseen tai sitten keskitasauspyörästöä lukitsemaan?

Kiinnostaa tietää lähinnä kilometri- ja ikälukuja, joissa mahdollisia ongelmia on esiintynyt.

Mekaanisestihan tuollaisen pitäisi olla melko simppeli ja siten idioottivarma laitos, mutta miten lie sitten käytännössä?

Kysymys 2:

Minkäslaisia kokemuksia väellä on kardaanin rasvanipattomista kestovoiteluristikoista? Millä kilometreillä niitä on joutunut henkilöautoluokan kalustoon vaihtelemaan?

J.Niemi 02.11.2012 23:00

Useempia mitsubishi galantteja(dynamic4) omistaneena. Ei yhdessäkään ongelmia,parhaimmillaan ajettu 420tkm.

Timo_L 03.11.2012 00:24

Jeeppien keskitasauspyörästön visko kestää n.150- 250tkm katuajossa. Metsässä onneksi nelikko on kointeä lukollinen niin ei kiusaa viskoa.

Tapsa 04.11.2012 10:40

Omasta viskonelivetoisesta henkilöautosta havaittiin visko antautuneeksi, kun kilometrejä oli 92000. Onneksi myyjäliike tunnusti vastuunsa 6 kk säännön puitteissa.

Minkäslaisia kokemuksia väellä on kardaanin rasvanipattomista kestovoiteluristikoista? Millä kilometreillä niitä on joutunut vaihtelemaan?

Irrotin nääs viskon ja kardaanin ja sain ilokseni havaita, että joka ikinen ristikko on vaihtokunnossa. Välystä ei ole, mutta yksikään ei liiku puhtaasti, vaan kaikki kolme takertelevat selkeästi niitä käännellessä. Oma mielipide on, että kyllä henkilöautoluokassakin kardaanin ristikon pitäisi kestää enemmän kilometrejä.

Tästä viimeisestä ilouutisesta en ole vielä pystynyt myyjäliikkeelle kertomaan. Kyselenkin tässä nyt mielipiteitä, että pidänkö suosiolla omana tietonani ja hoidan ristikot vähin äänin kuntoon...

Paavo 04.11.2012 10:56

Rangen ketjujakiksessa viskolukko kestää ja toimii kohtuu hyvin myös kevyessä maastokäytössä.

ssuvik 04.11.2012 11:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Tapsa (Viesti 933557)
Minkäslaisia kokemuksia väellä on kardaanin rasvanipattomista kestovoiteluristikoista? Millä kilometreillä niitä on joutunut vaihtelemaan?

Mä en kyllä itselleni huolisi nipatonta ristikkoa. Nyrkkisääntö on kai, että ristikot ptäis rasvata kerran vuoteen, mutta itse oon kyllä lykänny parin kuukauden välein tuoretta rasvaa.

_LM_ 04.11.2012 11:58

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja J.Niemi (Viesti 933136)
Useempia mitsubishi galantteja(dynamic4) omistaneena. Ei yhdessäkään ongelmia,parhaimmillaan ajettu 420tkm.

Taitaa hieman riippua mallista onko viskoa vai ei.

Angelo 04.11.2012 12:57

Maanpuolustus koulutuksen maastoajokurssilla ainakin yksi tiguan kärsi visco vaurion päivän ajon jälkeen, puoli vuotta vanha liisinki auto. Ei ainakaan itseä vakuuttanut.


Sivu luotu: 18:08 (GMT +2).