![]() |
Bj75 kulutus
Moro
Laskeskelin tuossa bj.n kulutusta, niin näyttäs menevän semmoset reilu 15 litraa satkulle seka-ajossa. Onko se normaali kulutus? Tuntuu kyllä aika paljolta. Ja onko siihen jotain konstia millä sitä sais pienemmäksi? |
Lainaus:
onko vakio renkaat? |
turbo kylkeen kulutus laskee ku ei tarvii survoa koko aikaa lätkä tiskissä.
|
Lainaus:
|
Ilmanputsari on kyllä menossa vaihtoon. Mutta vaikka se olis tukossakin, nii ei kai se kulutus noin paljon pitäis kasvaa? Turbo olis kyllä varteenotettava vaihtoehto, jostaki ku sais bolt-on tyyppisen ratkasun, nii ei tarttis ite nii paljon sepittää. Se nimittäin on juurikin niin että kun se on niin helvetin laiska, niin kaasupolkimessa ei ole kuin kaks asentoa. Mutta täytyy käydä ekaksi ostaan se uus putsari, ja seurailla tilannetta.
Niin ja tuo BJ ei ole mulla ollu vasta kun ehkä kuukauden. Entinen omistaja puhu että kulutus olis kympin luokkaa, vaan mahtopa olla vaan myyntipuheita. |
Jos se on ajanu vaan alamäkeen?
Syötöt ja ennakot kohdilleen sekä suodattiMET uusiks, siinä ensiapua. |
Lainaus:
|
jarrut kannattaa myös tarkistaa että ei laahaa..nostaa kulutusta,itsellä 4runnerissa aikoinaan laahas niin huomas heti kulutuksessa
|
Tukkonen putsari voi nostaa vaikka kymmenella litralla sita kulutusta
|
Kannattaa myös mitata vaikka navigaattorilla se todellinen ajettu matka kun trippi näyttää 100km.
Ex HJ:ssa mulla näytti trippi 78km (!!!) kun navilla mitattu todellinen ajomatka oli 100km. |
Lainaus:
Mutta kymppi on näille vähän koska kyseessä on työkone ja viistoista mahdollinen ja lähellä totuutta kaikkine tyhjäkäynteineen päivineen. Navat kiinni ajo vaikuttaa myös jotakin. Mutta mittasitko aiemman kinnerisi todellista kulutusta koskaan?? Tuskin sekään oli mitää vitosella alkavaa normisekaajossa. |
Lainaus:
Täältä myös ääni etujarrujen tsekkaukselle. Männät tuppaavat ruostumaan aukiasentoon ja vaihtosatulat on ainoa järkevä vaihtoehto. Tais olla samat kuin HJ61, eli motonet-kamaa ja hinta ~80€/kpl. |
Jep! Eipä ole haittaa jos venttiilivälyksiäkin vilkaiset. Omalla nelikymppisellä keskikulutukset vaihdelleet kympistä lähelle kahtakymmentä. Koneena siis ahtamaton 3b. Nelivaihteinen hj 60 puolestaan ei ole koskaan mennyt alle 12l.
|
Kyllä se kulutus pyörii siinä 13 kieppeillä itsellä kun 35" renkulat alla. Mut ei paljoo tarvii leikkii kaasun kanssa niin pomppaa kyllä ylöspäin. Mietinnän alla itsellä että mitäs tuohon tekisi menohaluja lisäämään. 12ht, 2h ahdettuna vai tohon 3b vaan hyrrä kylkeen...
|
Tuo 3b:n ahtaminen on melko haasteellista ...johtuen tuosta (ali)paineohjatusta pumpusta .
Se on SYVÄLTÄ !!! Mulla on 3B:ssä remmiahdin ja kaikki "T-I"-kikat on tehtynä ,mutta ruokaa ei vieläkään tule riittävästi . Lisäksi pumppu / suuttimet on käyny jo rempassa , mutta koska tämä mun autoni piti saada leimattua vaparina ( cooleri puuttui ) ...pumppu jäi vielä sekuliksi , eli vielä pikkasen löytyy syöttöä lisää ...mutta sitten sitä ei saa savuista vaparina läpitte . Jos nyt pitäis piristää ...laittasin nokalle bensakasin automaatilla , joku kevyt pikkulohko... Voi jopa saada leimattua tuolla moottorilla. |
Lainaus:
http://www.axtturbo.com.au/3b_34l_engine.html# |
Lainaus:
Navat on ollu auki, paitsi nyt kun tuli lumet maahan. Entinen työauto ei ollu maasturi. Mittasin kyllä siitäkin kulutuksen, ja oli kympin luokkaa. Mutta se olikin kevyt ka. |
Jep
Siinähän sitä on tarkistuslistaa :) Elikkäs ainakin suodattimet, jarrut, ja venttiilin välykset. Btw, jos jollain olis turbosarja myynnissä 3b koneeseen niin oisin kiinnostunu ostamaan. On nuo uudet sarjat sen verta kalliita ettei viitti yli 600t ajettuun koneeseen ruveta laittaan. |
Ja Noilla kilsoilla oisi aika käyttää suuttimet ja pumppu huollossa jos ei ole jo käytetty.
Pikkis olisi kiinnostanukkin vaan puskataxille ei ole käyttöä. |
Lainaus:
|
No kun tuolta pumpusta ei oikeen saa tyydyttävästi woimaa pihalle
Mulla siis remmi... ahdot lähes tyhjäkäynnillä 0,4 bar, maksimin ollessa tällä välityksellä 0,6 bar . nyt säädöt tapissa ...taikka ilman tappia , koska säätöruuvi on tuhkakupissa. Seuraavaksi olisi aatoksia lähettää suuttimet ja pumppu pajalla , pyytää säädöt ilman mitään kompromisseja ... Mutta tuo bensakasi on helpoin tapa kasvattaa tehoa ...ja , tosiaan sen saattaa saada jopa leimattua :) Varmaankin tuolla turbolla tuo lisäsyöttö helpompi toteuttaa ( nää on siis oletuksia ...) Koska teho tulee enempi "piikillä" korkeimmilla kierroksilla ... Mun mielestä aina kannattaa yrittää ...mulla ainakin aluksi unohtui tuo jakolootan välittäminen , koska voimaa tuli lisää alarekisteriin kyllä maireasti !!! Jopa 35-tuumasilla voi maantiellä käyttää vitos-vaihdetta ...ilman välityksien rukkaamista .Nyt on sitten mieli muuttunut , tekis mieli tuplajakista ... |
Lainaus:
Ne yskivät V8:t joutaa sulatukseen :D |
Niin kun aikaisemmin kirjoitin ...auto piti pystyä leimaamaan vaparina
Reilulla modifikaatiolla kyllä pumpusta tullaa saamaan tehoa pihalle , mutta "kevyttä virittämistä kotikonstein" ja tuon pumpun yhdistäminen on mahdotonta ... No , kerro lisää tuosta "hammastangon" maksimoinnista ? |
Lainaus:
Nii ja tuon säätötankohomman onnistuminen kait riippuu siitä mihin ne sääädöt on tehtaalla osunu eli onko siellä reserviä vai ei. Vissiin tai ehkä tai jotain....Ite taisin joskus kokeilla sitä mutta en saanu siitä yhtään enempää irti, enkä muista miten sitä tuli silloin turattua mutta hitonkaan hyötyä ei ollut. Ootko tiukannu sitä kalvon jousta??? |
Kierroksen rajoitinhan alkaa pienentämään syöttöä jo parintonnin jälkeen, eli sieltä saa kakkua kierroksille kunhan muistaa ruuvata katsastukseen takaisin. Kaasuläpän yläpuolella oleva alipaine nippa pitää muistaa kääntää 180astetta, ilman kääntöä kone ei vedä kunnolla kierroksilla turbotuksen jälkeen. Kalvon etupuolelle menevään alipaineletkuun voi tehdä pikku reijän jolla saa herkkyyttä lisää. Liian isolla reijällä koneesta tulee lähinnä hysteerinen;)
|
Sivu luotu: 18:08 (GMT +2). |