![]() |
Jeepin öljynpaine
Mikä on normaali öljynpaine Jeepin 5.2l kasissa?
Huomasin tuossa että oma 235tkm ajettu Grand Cherokee pudottaa paineen ainakin oman mittarin mukaan tyhjäkäynnillä lähes nollaan, kuumalla moottorilla. Kierroksilla paine on 2.5 bar luokkaa, Öljyinä Mobilin Delvac 10W-30. Lieneekö hankalasti korjattava vika? |
Vaihda öljylaatua. Vaikka 5w-40:een. Omassa 4litrasessa oli samaa häikkää..
|
Onko öljyn tyypillä väliä?(synteettinen tai mineraali) entä merkillä, minkä valmistajan öljy olisi soveliasta vanhalle kasille?
|
Enpä häntä tiedä.. Itse yritin ajella 10w-30-ölpällä(mineraali) jonkin aikaa, ja varsinkin kesäkuumalla paineet lörpsähti aikas matalalle tyhjäkäynnillä.
Sitten sijoitin KingOils 5w-40-synteettiset halpisöljyt, ja kas kummaa: Paineet pysyy ja huomattavasti tasaisempana lämpötilasta/kierrosluvusta riippumatta. Omassa koslassa 4.0ho-kuutonen siis.. |
Onhan se paskojen tai väärien öljyjen käyttö tietysti yksi keino saada öljynpainemittari näyttämään sopivia lukemia.. ei se kyllä mitään korjaa jos jotain on rikki ;)
5W-30 on sekä 4.0 että 5.2/ 5.9 Jeepin ruiskukoneisiin oikea öljy jokseenkin kaikissa normaaleissa täkäläisissä olosuhteissa (äärikylmä tai kuuma niin sitten voisi olla syytä vaihtaa muuhun). Jos pienellä viskositeetin muutoksella tulee isoja eroja öljynpaineeseen niin taitaa silloin olla joko koneremonttia, tai ainakin öljynpainemittarin anturin vaihtoa tiedossa. Tosin eipä nämä niin ronkeleita ole öljyn suhteen. Täyssynteettisiä olen itse käyttänyt sekä nelilitraisessa että 5.9:ssä, on se kuitenkin jonkin sortin vakuutus kylmäkäynnistyksissä varsinkin. Jos ei ole varaa ostaa täyssynteettistä, niin ehkä kannattaa vaihtaa bensakrematorio 1.0 Nissan Micraan :D |
Ei se kyllä haitaksi ole, jos se öljyn kuuman pään viskositeetti nyt sattuisikin olemaan 40. Tyhjäkäynnillä kun tuo öljynpaine ei ole speksien mukaankaan kuin alle 0,9 bar (ainakaan 4,0 H.O.:ssa), niin eipä paineet kummoiset ole, jos nyt kone sitten sattuukin olemaan jossain käyttötilanteessa normaalia käyntilämpötilaa kuumempana.
Vaikka nyt väärät öljyt sitten olisikin, niin halvat synteettiset 5W-40 on toimineet oikein hyvin ainakin tuossa nelilitraisessa. Tietty noin kovasti suositeltua öljyä jäykempi lisää kovasti bensankulutusta. :) |
Juu ei se sinänsä iso ongelma ole juu, oli mulla joskus Castrolin 10W-40:ää keskellä talvea yhden öljynvaihtovälin kun oli sopiva purkinpohjallinen jäänyt.. ei se moottori siitä paukahtanut, öljynpaineet oli vähän korkeammalla :)
Edit: meinasin lähinnä sitä tuossa ekassa viestissä, että jos öljynpaineet on vaikkapa kuluneiden runkolaakereitten takia vähän alhaalla niin ei paksummilla öljyillä asiaa pitkäksi aikaa korjaa. |
-97 manuaalin mukaan minimi öljynpaine tyhjäkäynnillä (curb idle) on 6 psi (41,4 kPa).
Tietysti paksummilla oljyillä pitäisi olla enemmän. Jos on epäilyksiä paineesta, kannattaa varmaan ihan mitata ne jollain luotettavalla mittarilla. |
Aikanaan kun tuon Jeepin hankin niin sain ohjeeksi että synteettinen oljy ja Jeep eivät sovi yhteen :eek:, miten lienee?
Gastrolin Magnatec 5W-40:stä käytän VW T4:ssa pitäisikö kokeilla sitä sitten, vai onko joku muu merkki soveliaampi? Missäköhän tuo öljynpaine anturi sijaitsee tuossa 5.2:sessa? |
Kyllä siellä voi, ja taitaa olla jopa suositeltavaa käyttää synteettistä.
Paineanturi on jossain suodattimen yläpuolella. Kyllä siellä voi tota 5W-40 käyttää, mutta valmistajan suositus on tosiaan 5W-30 tai 10W-30. Ja niin kuin joku jo aiemmin sanoi, jos paineet on liian pienet oikealla öljyllä, niin paksumpi öljy ei ole mikään korjaus. |
Lainaus:
|
Jos tuohon nyt ensitöikseen vaihtaa synteettiset öljyt niin olisiko kone ensin syytä huudella Forten kanssa?
|
Lainaus:
Ja onhan se korjaus, jos paineet pysyy korkeammalla paksumpana kuumana olevalla öljyllä....siis jos paineet on vaikka 1bar kuumana, niin kertoohan se jo että hyvin suurella tod.näköisyydellä yläkertakin saa nauttia öljystä, jota taas ei saa lievemmällä öljyllä, kun karkaa jo runkolaakerista pois! (siis koneen väljyyttähän se ei korjaa....sen tekee vain seppä, mutta tekohengityksenä loistava konsti ;) ) |
Nyt on koneessa Mobilin 5W-50. Fortea en löytänyt joten käytin CRC:n Motor Flushia. Öljynpaineet pysyvät nyt tyhjäkäynnillä vajaassa 2 bar:issa.
Pitänee tehdä seuraava öljynvaihto jo 5000km päästä jos tuo synteettinen irroittaa öljykanaviin kertynyttä moskaa. |
Sivu luotu: 05:29 (GMT +2). |