Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   mistä suuri ketjuratas/ketjupyörä? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101807)

jonza 23.09.2012 21:00

mistä suuri ketjuratas/ketjupyörä?
 
Auttakaapas minua.

meinaan tehdä eräänlaisen rumpuseulan maan erotteluun. rumpu itsessään on halkaisijaltaan 25 senttiä ja ajattelin saada rummun pyörimään pienellä 6hv polttomoottorilla..

maa kuitenkin painaa melko paljon niin voimansiirtona epäilen kiila-urahihnan alkavan herkästi luistamaan.

uskon että paras ratkaisu pyörittämiseen on ketjuratas/ketjupyörä.

eihän tässä mitään ongelmaa olisikaan mutta mistä saa vähintään 260mm halkaisijalla olevan rattaan järkihinnalla?

jos jollain on tietoa niin olisin vinkistä äärimmäisen tyytyväinen :)

slipoveri 23.09.2012 21:19

IKH

Bj Andy 23.09.2012 21:28

Mistä laakeriliikkeetä tahansa.

Tai jos ei löydy sopivaa niin teettää jossain laazeri firmassa sopivan.

jonza 23.09.2012 21:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja slipoveri (Viesti 919205)
IKH


http://www.ikh.fi/KETJUPYORA_LEVY_10B1/48Z

tuo jää hieman liian pieneksi halkaisijaltaan ja seuraava on jo niin pirun paljon liian suuri.. muuten tuokin olisi hyvä vaihtoehto mutta materiaalivahvuus on jo 10mm:/

-Jarkko- 23.09.2012 21:30

Harppi+levy+pylväsporakone.:D

solihull 23.09.2012 22:26

Ota jostakin starttikehä ja ratasveto...tai kaivurin kääntökehä ;-)

TT

lintta 24.09.2012 06:52

Firaapelinä joltain tutulta laser/plasmapolttokoneen kuljettajalta?

Kokku 24.09.2012 12:17

Käy kysymässä lähimmästä etrasta. Kesällä laitoin paalaajaan, joutu vaan koneistamaann keskiön. Agrimarketeissa saattaa olla jotain valmiillakin keskiöllä.
Posted via Mobile Device

bj45lava 24.09.2012 12:21

Mites tommosen perus betonimyllyn välitys osuis siihen.

jonza 24.09.2012 12:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bj45lava (Viesti 919334)
Mites tommosen perus betonimyllyn välitys osuis siihen.

etrasta löytyy tällähetkellä paras vaihtoehto.. Toki hintaa isolle rattaalle tulee tosi paljon... Tuo betonimyllyn välitys olisi lähes täydellinen mutta ei viitsi ostaa uutta myllyä ihan purkamista varten.. Ja keskiötä ei tarvitse olla koska hitsaan rattaan seularummun päähän kiinni.. Periaatteessa ihanteellisin juttu olisi pelkkä ketjukehä.. Sellaisia ei taideta vaan valmistaa stantardituotteena:\

Samppa79 24.09.2012 13:38

Laitat sen ketjun siihen rummun ympärille hitsillä kiinni ja sopiva pieni ketjupyörä vetämään ketjusta suoraan.

bluevan 24.09.2012 13:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 919344)
Laitat sen ketjun siihen rummun ympärille hitsillä kiinni ja sopiva pieni ketjupyörä vetämään ketjusta suoraan.

??

Edit : Nii juu ulkopuolelta pyörittämään. Mietin ens et mitä v..tua :D

bj45lava 24.09.2012 13:53

Niin ja eihän sitä välitysta oo pakko hoitaa yhdellä ratasparilla, pienemmälläkin selviää kun puuhaa väliratasta siihen muutaman kappaleen...

Kieltämättä toi rumpuun hitsattu ketju ansaitsee tässä kohtaa jo Pelle Peloton palkinnon, ei olis tullu itellä mieleen koskaan.

Ja eihän sitä tarvii välttämättä hitsata kun tekee muutamilla ketjulukoilla hitsaten kiinnityksen siihen rumpuun niin saa vaihdettuakin joskus.

Samppa79 24.09.2012 13:55

Rummun ympäri ulkopuolelle. Vai olisiko siihen sorvattava sopiva kehä jonka päälle virittäisi ketjun. Rattaan hampailla veto suoraan ketjusta. Halpaa ja helppoa.

bluevan 24.09.2012 14:02

Miten iso ratas on kettinkivetoisissa moottoripyörissä.
Luulis saavan jostain korjaamosta uloskantohintaan ketjuineen päivineen.

jonza 24.09.2012 14:43

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Samppa79 (Viesti 919350)
Rummun ympäri ulkopuolelle. Vai olisiko siihen sorvattava sopiva kehä jonka päälle virittäisi ketjun. Rattaan hampailla veto suoraan ketjusta. Halpaa ja helppoa.



hmmm.. ei mikään ihan pöllö ajatus!

ideat alkoi muhia päässä..

se rumpumateriaali tulee olemaan kokolailla ohutta että rummusta ei tule mahdottoman painava. lisäksi rummulla seulon isoimmat kivet maan seasta pois joten ketju mitä luultavimmin tulee luistamaan rummun pinnalla ilman kunnon ketjuratasta.


kaveri tosiaan tekee päivätyökseen laserleikkausta mutta rattaan hammasjaon piirtäminen ja suunnittelu yleensä ei ole tunninjuttu kylmiltään edes ammattilaiselta.

toisaalta tämä rummun pinnasta pyörittäminen voisi onnistua toisin!
leikkuuttaa laserilla justiin rummun ulkomitan mukaan parit metallikehät joilla esim kiila-urahihnan saa pysymään paikoillaan! yksinkertaisen jousikiristimen avulla hihna ei edes luista..


olihan muuten idea! toteuttamisen arvoinen!! kiitos!

Akipell 25.09.2012 22:26

seula
 
yksi vaihto ehto olisi laitta tojon mekaanininen virveli .se ainakin pyörisi ajasta ikuisuuteen ja olisi voimaa:)

Tapsala 25.09.2012 23:04

http://www.kentso.fi/prebeo/category/ketjukaytto/14

BJ-40/76 25.09.2012 23:53

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonza (Viesti 919363)
hmmm.. ei mikään ihan pöllö ajatus!

ideat alkoi muhia päässä..

se rumpumateriaali tulee olemaan kokolailla ohutta että rummusta ei tule mahdottoman painava. lisäksi rummulla seulon isoimmat kivet maan seasta pois joten ketju mitä luultavimmin tulee luistamaan rummun pinnalla ilman kunnon ketjuratasta.


kaveri tosiaan tekee päivätyökseen laserleikkausta mutta rattaan hammasjaon piirtäminen ja suunnittelu yleensä ei ole tunninjuttu kylmiltään edes ammattilaiselta.

toisaalta tämä rummun pinnasta pyörittäminen voisi onnistua toisin!
leikkuuttaa laserilla justiin rummun ulkomitan mukaan parit metallikehät joilla esim kiila-urahihnan saa pysymään paikoillaan! yksinkertaisen jousikiristimen avulla hihna ei edes luista..


olihan muuten idea! toteuttamisen arvoinen!! kiitos!

Siis tuossa käsittääkseni ehdotettiin seuraavaa: Kun seularumpu on lähes pyöreä, niin siihen kiinnitetään kettinki: siis pistetään pelti limuja tsm jotta saadaan ketju kireällle, ja nimenomaan oikealle kohtaan! koepyörityksellä tilanne selviää. ja sitten tuo seularumpu on laakeroitu toisesta päästä, ja makaa syöttöpäästä tuon vetohammaspyörän päällä (ja toisen tuki pyörän) .

Ja tuo määrätyn kokoisen hammaspyörän suunnittelu on pienehkö homma,(siis normaali ketjupyörän 2d kuvan piirtää reilusti alta tunnissa jopa minä, kun lähtöaineisto on kunnossa, siis jokaisen reikäkehän halkaisija ja jako on tiedossa jne) kun on tiedot ketjusta ja -hammasluvusta, niin tuon kuvan saa sähköisesti syötettyä leikkaajalle, joka tekee määritykset työkalulle (laser) ja aloitus ja poistumispisteet jne. -> autocad kuva tuosta hammaspyörästä tekee alta tunnissa ammattilainen, ja tuo laserin ohjelmointi tuon kuvan mukaan tulee vielä nopeammin näillä tarkkuuksilla?

sisua45 26.09.2012 05:18

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja jonza (Viesti 919194)
Auttakaapas minua.

meinaan tehdä eräänlaisen rumpuseulan maan erotteluun. rumpu itsessään on halkaisijaltaan 25 senttiä ja ajattelin saada rummun pyörimään pienellä 6hv polttomoottorilla..

maa kuitenkin painaa melko paljon niin voimansiirtona epäilen kiila-urahihnan alkavan herkästi luistamaan.

Yksi 13 mm kiilahihna välittää muistaakseni 8 hv, riippuen tietysti hihnapyörien koosta. Kahdella sen kokoisella remmillä menisi "maailman tappiin".

12 urainen moniurahihna välittää tehoa ainakin 30 heppaa. Sen verran vaati tehoa ISON leikkuupuimurin tuuletin. :eek:

Minkälaista välitystä tässä haetaan?

temmi_hoo 26.09.2012 20:58

Esko betonimyllyissä on yksittäinen kiilahihna. En nyt muista minkä paksuinen, mutta kuitenki yksivaihekone joten varmaankin alle 3,7kW teholtaan. Enempää kun ei tavallisesta pistorasiasta saa.


Sivu luotu: 09:08 (GMT +2).