Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Mistä etupään voplaus?? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101779)

ukkonen7 23.09.2012 12:49

Mistä etupään voplaus??
 
Ongelmaa etuakselissa?? Mistä moinen johtuu ku ajelee 50/60 km/h niin alkaa etupyörät ravistaa ihan jumalattomasti, olen kokeillut kolmea eri rengas vaihtoehtoja, haritusta, aurausta, casteria muuttaa, olka-akselin laakerit uusittu, pyörän laakerit uusittu, iskarit uusittu, lisätty ohjaus iskari, säädetty simpukasta klappi pois, ei merkistystä onko nelikko päällä/pois. Pahin voplaus tulee melkein ku ajaa orkkis pyörillä, onko mahdollista ohjausvarsien/välivarsien väsyminen muistaakseni olen kertaalleen vaihtanut ne jo eikä pallonivelissäkään väljää??? vinkkejä kiitos, tikut ja bensaa??:confused:

tapsa4x4 23.09.2012 12:52

Jos mogista kysymys niin panhardin puslat loppu.

kippo86 23.09.2012 13:02

Veikkaan että kyseessä Japanilais valmisteinen maastohenkilöauto... :rolleyes:

Ja vikaa lähtisin ettii puslista/nivelistä tai pyörän laakereista.

ukkonen7 23.09.2012 13:28

Voplaus
 
Joo pahoitteluni, unohdin mainita että kyseessä on pieni japanilainen Suzuki SJ410. Kiitos rami oikaisusta.

Palex 23.09.2012 13:30

Jousien puslat loppu tai u-pultit löysällä?

ukkonen7 23.09.2012 13:34

Kokeillaampa tuotakin ja tilataan uudet puslat ja varmistetaan U-pultit. Kiitoksia

helmapelti 23.09.2012 14:29

Ei voblauksen pitäisi tyhjästä syntyä vaikka kaikki olisikin väljää ja löysällä, jostain se tarvii epätasapainoisen herätteen ja välykset antaa sen vahvistua. Onko pyörä suorassa akselissa? Pyöritä napaa ilmassa ja sorvaa sitä jollain niin näkee onko heittoa. Maalit, ruostelaatat, yms voisi ehkä aiheuttaa. Sama tietty näkyy suoran vanteen ulkoreunassa helpommin. Mulla on maastovanteissa n +-1mm pysty/sivuheittoa ja pääsi ilman suurempia vemputuksia 100kmh ilman tasapainoitusta.

Niin ja tarviihan sen akselinkin tietysti suora olla..

ukkonen7 23.09.2012 15:05

Voplaus
 
Jep, joo kolmea eri rengas vaihtoehtoa ja vaihdatin ensiksi uudet vanteet ja tarkastelin tuota ruostemaali ongelmaakin ja vaihdoin uudet jarrulevyt että pinnat olisi puhtaat. Renkaita en ole tasapainottanut koska aina metsä ajelun jälkeen jää hivenen paskaa mikä ravistaisi kuitenkin, voplauksen se tekee joka kerta kiihdyttäessä siinä 50/60 km/h kohdalla ja sitten katoaa. Ja nyt huomasin että vesikelit taitaa olla herkintä aikaa tälle tapahtumalle. Mystistä, kenties akselit vaihtoon??? Pienet orkkis renkaat on kyllä painotettu mutta niillä se tuntuu olevan kaikki pahin ku ei anna kumi niin paljon periksi.

Palex 23.09.2012 15:26

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti (Viesti 919011)
Ei voblauksen pitäisi tyhjästä syntyä vaikka kaikki olisikin väljää ja löysällä

Ootko ihan tosissas?:D

Kyllähän woblauksen laukaisee vaikka tiessä oleva pieni kuoppa tai töyssy jos jossain on sopivasti väljää.

MikkoS 23.09.2012 15:27

Samainen woblaus itselläkin. Tosin 70-80 vauhdissa ja ei aina. Täytyy taas käydä etupään väljät läpi kun saa talliin tilaa. Huomasin tuossa että toisen takajousen "talla" on vähän väsynyt, voiskohan se vaikuttaa woblaukseen.

ukkonen7 23.09.2012 15:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja MikkoS (Viesti 919033)
Samainen woblaus itselläkin. Tosin 70-80 vauhdissa ja ei aina. Täytyy taas käydä etupään väljät läpi kun saa talliin tilaa. Huomasin tuossa että toisen takajousen "talla" on vähän väsynyt, voiskohan se vaikuttaa woblaukseen.

Missä kunnossa sulla noi jousen puslat?? et voisko siitä johtua. Ja kun muistelen parin vuoden päähän niin edellisessä alselissa ei ollut moista ongelmaa, mut en muista mitkä jouset ja mitkä puslat.

helmapelti 23.09.2012 15:47

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Palex (Viesti 919032)
Ootko ihan tosissas?:D

Kyllähän woblauksen laukaisee vaikka tiessä oleva pieni kuoppa tai töyssy jos jossain on sopivasti väljää.

Oon tosissani, uskon että moni on ajanut monttuun montakertaa sopivastiväljällä vehkeellä ilman voblausta.
Kaveri ei kaiketi väittänyt että voblaus ilmenee vain sopivan montun kohdalle osuessa. Monttu voi toki jossaintapauksessa olla se heräte.

No en ollu tosissani, kerro vaan mikä kaverin autoa vaivaa..

MikkoS 23.09.2012 16:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 (Viesti 919040)
Missä kunnossa sulla noi jousen puslat?? et voisko siitä johtua. Ja kun muistelen parin vuoden päähän niin edellisessä alselissa ei ollut moista ongelmaa, mut en muista mitkä jouset ja mitkä puslat.

Edessä uretaanit ja päällisinpuolin kunnossa. Takana kaikki vanhaa. Viimeksi auttoi rengaspaineiden nosto 2 baariin. Nyt vetäsin 2.5 ja nyt ei ainakaan tälläkertaa woblannut kun äsken kävin ajamassa. Tiedä näistä sit :D

Smäkä 26.09.2012 07:44

Minun Samuraissa oli kyllä kanssa sopivasti väljää vähän kaikki...

Mutta Woblaus loppui kun olkatapin laakerit laittoi.

ukkonen7 26.09.2012 10:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Smäkä (Viesti 919979)
Minun Samuraissa oli kyllä kanssa sopivasti väljää vähän kaikki...

Mutta Woblaus loppui kun olkatapin laakerit laittoi.

Vaihdettu ja säädetty väljä pois peltipaloilla.

ukkonen7 11.10.2012 17:34

Voplaus jatkuu
 
Takaisin tänne tilittämään, otin edellisistä neuvoista vaarin ja putsailin U-pulttien kiertteet ettei jään kantamaan ja kiristin kunnolla. sitten vaihdoin ei nyt uudet mutta uusia vastaavat puslat ja sitten testille, no eikä mitä sama runkkaaminen jatkuu etupäässä:mad::mad::mad:

bluevan 11.10.2012 17:45

Onko ohjausiskari kiinni raidetangossa vai ohjausvarressa?

ukkonen7 12.10.2012 10:40

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 925184)
Onko ohjausiskari kiinni raidetangossa vai ohjausvarressa?

Noh se on siinä simpukan varressa, oliko hankalasti vastattu

cybress 12.10.2012 18:28

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ukkonen7 (Viesti 925462)
Noh se on siinä simpukan varressa, oliko hankalasti vastattu


vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:

bluevan 12.10.2012 18:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 925584)
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:

Tätä samaa mainasin ehdottaa testattavaks.

AlluK 12.10.2012 19:08

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja cybress (Viesti 925584)
vaihappas se iskarin kiinnitys siihen alempaan tankoon :rolleyes:

Ja taas kerran, vaikka voblaus tuolla vähenisi tai katoaisi niin ei se ole kuitenkaan mikään korjaus vaan vian peittely.
Ei autoa tehtaallakaan varusteta ohjausiskarilla koska se woblaa linjalta lähtiessään :rolleyes:

bluevan 12.10.2012 19:10

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja AlluK (Viesti 925607)
Ja taas kerran, vaikka voblaus tuolla vähenisi tai katoaisi niin ei se ole kuitenkaan mikään korjaus vaan vian peittely.
Ei autoa tehtaallakaan varusteta ohjausiskarilla koska se woblaa linjalta lähtiessään :rolleyes:

No ei mutta pois silmistä = pois mielestä ;)

Ei kauheesti oo tullu ehdotuksia mitä tuohon pitäis vielä kokeilla.

88 13.10.2012 07:26

Onko rattiakselin nivelet ja liuku välyksettömat?

Koita vetää liinalla ja räikällä akselia sivuttain vaikka vasemmasta jousesta tai miks ei akselistakin oikeaan runkopalkkiin. Näin saat
löysät pois jousituksesta. Jos voblaus ilmenee edelleen niin vika ei todennäköisesti ole vietereitten puslissa eikä vietereissä.

bluevan 13.10.2012 07:35

Tuli mieleen et tarkistas että runko on kunnossa simpukan kiinnityskohdasta.
Ja itse simpukka ok ?

offroadjouni 13.10.2012 07:36

Jossain vaiheessa kun Jeeppi woblasi niin meinasin asentaa videokameran kuvaamaan etuakselin liikkeitä ajaessa. Videolta pitäisi sitten nähdä mitkä paikat antaa myöden.


Sivu luotu: 12:44 (GMT +2).