Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Jarrupaineensäätimestä (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101761)

JuuPeri 22.09.2012 18:25

Jarrupaineensäätimestä
 
On tuosa hiluxin penteleesä tuo takajarrujen paineensäätö verme ikijumisa. Aattelin tuosa et nakkais mäkeen sen ja laittais tuommosen wilwoodin ruuattavan säätimen väliin.
Linkki: http://www.tommyrace.fi/wilwood-jarr...pi-p-1384.html

Toimiikohan tuolla sit oikein jarrut? Ja kaippa tuo leimallekki kelpaa. :rolleyes:

Tuossahan menee siitä orkkis säätimeltä putki tuonne etusiin nii aattelin senki poistaa siitä. Vai oisko muita ideoita?

0ltzi 22.09.2012 18:48

no siis ihan varmaan ei saa leimalla tollasta olla? eikös se säätö pidä olla automaattimen?

JuuPeri 22.09.2012 18:58

Jostaki tuosa päivällä olin lukevinaan et sais laittaa mut pitäs silleen olla et ajon aikana ei pysty säätään. Ja oli minusta täälä palstallaki jotain juttuaki mut en sitä enää löydä mistään..saa toki tarjota tuommosta hiluxin toimivaaki säädintä jos jollaki on.:)

JiiPee 22.09.2012 19:31

Onko otteessa joku maininta takajarrujen automaattisäädöstä, ALB-venttiili tms?

Hailux 22.09.2012 19:49

JOS MUISTAN OIKEIN!!!!!tästä oli -matin- kans puhetta kerran ja mulle jäi sellanen muistikuva et kelpais katsastukseen jos ei ole ajon aikana säädettävissä...

JuuPeri 22.09.2012 19:56

Joo tuosa purkasin ja kasasin tuon j-säätimen ja näyttäs taas toimivan. mut jos sais tietoo et saako tuommosen wilwoodin säätimen kaa leimattua. muutenki ahasta tuosa taka-akselilla nii vielä tuo orginaali härpäke tunkia johonki väliin:mad:

Edittinä: tuonne konehuoneen puolelle laittas tuon säätimen nii sittehän sitä ei ajon aikana pystys säätään.

Arpe 22.09.2012 20:22

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 918681)
no siis ihan varmaan ei saa leimalla tollasta olla? eikös se säätö pidä olla automaattimen?

Ihan varmaan saa tollanen olla! Takajarrujen paineenalennusventtiiliä ei saa poistaa jos se on ollu uutuuttaan,mut sen saa korvata vaikka tuolla wilwoodin manuaalisäätimellä.
Säädin pitää van sijoittaa siten,että sitä ei pysty ajonaikana säätelemään.
Sit voi toki olla hankalampi juttu jos otteessa mainitaan et taka-akselilla kuormantunteva jarrupaineen säätöventtiili (ALB)

Etupiiristä alkuperäiselle venttiilille tulevan suhdepainelinjan voi jättää pois jos asentaa tuon käsisäätöisen venttiilin.

0ltzi 22.09.2012 20:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 918726)
Ihan varmaan saa tollanen olla! Takajarrujen paineenalennusventtiiliä ei saa poistaa jos se on ollu uutuuttaan,mut sen saa korvata vaikka tuolla wilwoodin manuaalisäätimellä.
Säädin pitää van sijoittaa siten,että sitä ei pysty ajonaikana säätelemään.
Sit voi toki olla hankalampi juttu jos otteessa mainitaan et taka-akselilla kuormantunteva jarrupaineen säätöventtiili (ALB)

Etupiiristä alkuperäiselle venttiilille tulevan suhdepainelinjan voi jättää pois jos asentaa tuon käsisäätöisen venttiilin.


mitenköhä ihmees sitä sitten joku säätää oikein? ja jaksaako joku alkaa säätää sitä jos tarvis klapi kuorma viedä 10km..

ihmettelen jos kelpaa.

tai varmaankin ero on juurikin siinä onko otteessa merkintä ALB. sitä kun ei vissiin pikku autoissa oo? ja näin ollen pienemmissä ei ole niin suuri asia kuin jossain pikku kuorkissa tms.

Arpe 22.09.2012 22:17

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja 0ltzi (Viesti 918739)
mitenköhä ihmees sitä sitten joku säätää oikein? ja jaksaako joku alkaa säätää sitä jos tarvis klapi kuorma viedä 10km..

Ei jaksa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oltzi (Viesti 918739)
ihmettelen jos kelpaa.

Kelpaa.

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja oltxi (Viesti 918739)
tai varmaankin ero on juurikin siinä onko otteessa merkintä ALB. sitä kun ei vissiin pikku autoissa oo? ja näin ollen pienemmissä ei ole niin suuri asia kuin jossain pikku kuorkissa tms.

Näissä LJ/BJ/HILUX kokoluokan ajoneuvoissa takajarrupaineen säätimen tärkein homma on pitää takajarrut hiukan vajaampitehoisena ku etujarrut,ettei takapyörät lukkiudu esim.liukkaalla kelillä ennen etupyöriä.
Tuo jarrupaineen lisäys kuorman kasvaessa lienee lähinnä marginaalista ja siten sen venttiilin toisarvoinen tehtävä.

Luoppis 23.09.2012 11:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 918822)
Tuo jarrupaineen lisäys kuorman kasvaessa lienee lähinnä marginaalista ja siten sen venttiilin toisarvoinen tehtävä.

Tulee kyllä hiluxista aika makee ajettava jos jarrupaineen säädin on juuttunut kuormitettuun asentoon. Takajarrut menee lukkoon, mutta etujarrut taas ei millään. Toi orkkis venttiilikin on loppujen lopuks melko yksinkertanen elvyttää, edellyttäen että ilmausruuvi tai joku muu pikkunippeli ei katkea avatessa :cool:

JuuPeri 23.09.2012 11:29

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee (Viesti 918696)
Onko otteessa joku maininta takajarrujen automaattisäädöstä, ALB-venttiili tms?

Näyttäshän tuolla olevan maininta tuosta. Täytyy kysästä katsurilta mitä meinaa jos poistaa. tai Matti varmaan osaa kertoa jos sattuu tätä lukeen.

JuuPeri 23.09.2012 12:18

13 §

Jarrujen muutokset

e) jarruvoiman jakaantuminen ei muutoksen seurauksena muutu alkuperäistä huonommaksi, mikä tulee tarkastaa katsastuksessa; jarruvoiman oikean jakautumisen aikaansaamiseksi jarrujärjestelmästä saa poistaa tai siihen saa asentaa akselistokohtaisesti jarruihin vaikuttavan säätöventtiilin; asennettu säätöventtiili ei saa olla ajon aikana säädettävissä;


Jos nyt tuosta oikeen ymmärsin nii tuo mitä suunnitelen nii ois aivan laillista:)

HiluMiks 23.09.2012 12:45

Kyllä tuon katsastaminen ainakin mulla onnistui joku vuosi takaperin ilman mitään mutinoita.
mutta kannattaa varautua kopiolla tuosta yllä olevasta laki pykälästä.

ugly_hj 23.09.2012 14:43

Kyllä tuo on ihan laillinen, mutta kannattaa sitten kun asennat, niin laittaa t-haaralla menemään se orggis jarruputki sieltä takaa myös eteen kuten alunperinkin ja laittaa tuo säädin siihen t-haaralta taka-akseliin laittamaasi putkeen. Omassa autossani ei tuosta säätimestä ollut mitään hyötyä kun aluksi otin tuon etujarrulle menevän kierron pois, jarrut oli kokoajan takapainoiset riippumatta säätimen asennosta, mutta sitten kun tein systeemistä alkuperäisen mukaisen, mutta automaatti korvattuna tolla manuaalisäädöllä niin alkoi jarrutkin toimiin hyvin.

Arpe 23.09.2012 15:02

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja ugly_hj (Viesti 919013)
Kyllä tuo on ihan laillinen, mutta kannattaa sitten kun asennat, niin laittaa t-haaralla menemään se orggis jarruputki sieltä takaa myös eteen kuten alunperinkin ja laittaa tuo säädin siihen t-haaralta taka-akseliin laittamaasi putkeen. Omassa autossani ei tuosta säätimestä ollut mitään hyötyä kun aluksi otin tuon etujarrulle menevän kierron pois, jarrut oli kokoajan takapainoiset riippumatta säätimen asennosta, mutta sitten kun tein systeemistä alkuperäisen mukaisen, mutta automaatti korvattuna tolla manuaalisäädöllä niin alkoi jarrutkin toimiin hyvin.

Äkkiseltän kuulostais siltä että oot yhdistäny etu ja takapiirin t-haaralla toisiinsa??:eek::eek:

ugly_hj 23.09.2012 15:13

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Arpe (Viesti 919021)
Äkkiseltän kuulostais siltä että oot yhdistäny etu ja takapiirin t-haaralla toisiinsa??:eek::eek:

Niin no, noin mulla on tuossa hoojiissä noi jarruputket menneet alunperinkin ja niin on nuissa muissakin mitä mä oon nähnyt, enkä minä ainakaan saanut jarruja ottamaan tasaisesti ilman tota ratkaisua.

osilpi 24.09.2012 09:41

ALB-venttiilin saa poistaa, mutta jos se on merkitty rekisteriotteelle, niin täytyy myös muutoskatsastaa. Tekniset tiedothan muuttuvat.

Jarruvoimien jako oltava "sopiva" ja säädin esim konehuoneessa. Itsellä HJ:ssa Allstarin säädin jarrutehostimen jalan juuressa itse tehdyn kiinnikkeen jatkona. Jarrutehostimelta lähtee etupiirin putki suoraan ja takapiirin putki kiertää säätimen kautta. Sopivan jarrubalanssin löytää koeajolla. Itsellä kuormaus ei normiajossa juurikaan muutu.

Toki toimiva ALB on varmasti parempi kuin tuo, mutta se tanko on sitten solmussa joka metsäreissun jälkeen ja jarruvoimien jako siten pielessä.

Gulo 04.11.2013 13:20

Löyty tommonen video.
 
http://www.youtube.com/watch?v=Cs56YzyP3mc&hd=1

Tossa toi kaveri vaan on poistanut tuon toisen putken joka tulee taakse.

kari.k 24.12.2013 09:29

mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.
se tanko mikä menee taka-akselin päältä siihen säätimeen,niin näyttäis että sais säädettyä kun on jenkaa siinä akselin päällä olevassa mötikässä.

pitäiskö sitä kiristää vaiko löysätä? tuossa se tanko on ns.mutkalla. korin korotus on tehty,että vaikuttaako se jotenkin ?

-MaTTi- 24.12.2013 12:27

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kari.k (Viesti 1082431)
mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.

Kato ekaks että ei oo etujarrusatuloista mäntiä jumissa ja putsaa sen jälkeen pölyt takarummuista. Jos ei vaikutusta niin sitten laske tankoa akselin päästä alemmaks, mut kokeile ennen sitä että venttiili toimii eli jarrua kunnolla painettaessa tangon venttiilinpuoleisessa päässä tuntuu pieni liike.

BJ-40/76 25.12.2013 16:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kari.k (Viesti 1082431)
mitenkä se tuossa hj61 -89 on tuo jarrusäädin. tuossa on nyt sellaset jarrut ,että takapää ottaa herkästi lukkoon.
se tanko mikä menee taka-akselin päältä siihen säätimeen,niin näyttäis että sais säädettyä kun on jenkaa siinä akselin päällä olevassa mötikässä.

pitäiskö sitä kiristää vaiko löysätä? tuossa se tanko on ns.mutkalla. korin korotus on tehty,että vaikuttaako se jotenkin ?

Ja jos em. etujarrujen herkistely/takajarrujen putsaus ei auta, niin mene ja katso sen taka-painesäätöventtiilin toiminta; siis siellä kumin sisällä pitäisi tapahtua liikettä, kun kaveri painaa jarrua paikallaan ollessa. Yleensä/lähes aina jumissa, jolloin ei pääse joustamaan paineen kasvamisen mukana.

Mikki 28.12.2013 03:03

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 1082902)
Ja jos em. etujarrujen herkistely/takajarrujen putsaus ei auta, niin mene ja katso sen taka-painesäätöventtiilin toiminta; siis siellä kumin sisällä pitäisi tapahtua liikettä, kun kaveri painaa jarrua paikallaan ollessa. Yleensä/lähes aina jumissa, jolloin ei pääse joustamaan paineen kasvamisen mukana.

Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:

Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:

Juippa 28.12.2013 14:39

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1084033)
Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:

Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:

Fiksua? :confused::rolleyes:

kari.k 02.01.2014 13:26

tulihan ne hj:n jarrut kuntoon. painepesurilla paikat puhtaaks ja purkua. toinen takasylinteri päästi nestettä läpitte. uutta tilalle ja johan rupes toimiin.
Paineensäätimessäkin tuntu pieni liike ja nyt ottaa etujarrutkin hyvin.

-MaTTi- 02.01.2014 15:59

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Mikki (Viesti 1084033)
Mulla Sprinterissä mäntä on ja pysyy ALB:n sisällä.:D
Mutta vipu liikkuu ja inssi on ollu tyytyväinen!:D:D:D:rolleyes:

Takajarrupalat kyllä katoaa silmissä... mutta pysähtyy autokin!:cool:
Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Juippa (Viesti 1084171)
Fiksua? :confused::rolleyes:


Mitähän se Mikki yrittää kertoa?! Vipu liikkuu kun mäntä liikkuu, eli venttiili toimii. Säätö kun on kohdallaan niin autossa on takajarrutkin, mutta eihän ne takapainoiset tietenkään saa olla. Paloja kuluu jos ei tyhjiltään ajele, ihan luonnollista.


Sivu luotu: 14:42 (GMT +2).