Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   trakktorin tekniikan muutoksen pykälät? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101616)

kessu 18.09.2012 19:49

trakktorin tekniikan muutoksen pykälät?
 
eli kysymys kuuluukin että:

1. jos 50 vuotiaasta traktoristani paukahtaa kone ja vaihdan siihen jonkun isomman ja järeämmän tilalle niin pitääkö se jotenkin muutoskatsastaa tai käyttää papereita konttorilla tai jotain?

2.päteekö näihin autopuolelta tutut prosentit? eli 25 % saa nousta paino,20% teho jne.

Siksi kysyn kun olen kahdelta eri katsastusmieheltä saanut periaatteessa eri vastaukset. eka sanoi että ei hänen mielestään ole mitään rajoittavia tekijöitä mutta antaa poliisin sitten päättää....? näin sanoi siis ensimmäinen.(vanhempi herra)

Toinen sanoi ettei ole ikinä kuullutkaan että joku olisi isomman vaihtanut mutta väitti että samat säännöt pätee kuin autoissa.(nuorempi herra)


Oma järki väittäisi ettei olisi mitään väliä koneen koolla jos vain ei etuakseli mene poikki. näin vähän kärjistäen asiaa.
Kun kuitenkin puhutaan ikivanhoista työkoneista,

Kilvet pitäisi siis vehkeessä säilyä. Faktoja pöytään jos jollain on tietoa,kiitos!

patroltd 18.09.2012 20:04

Eikö tuossa kannata ottaa se olematon riski että löytää maailman innokkaimman koppalakin joka viitsii perehtyä traktorin moottoriin ja jos saa sakon niin maksaa sen kiltisti.
Kilvethän säilyy jos ei niitä vie ite pois.
Pitääkö nykyään aivan kaikkeen kysyä lupa joltakin:D

Rytari 18.09.2012 20:12

nii joo... riippuu vähä millanen se sun traktori on.. joku 740 farmari vaatii sen muutoskatsastuksen ja silleen mutta jos se on joku majuri niin enpä usko että niistä kukaan rupeaa muutosprosentteja laskemaan, mitäs sitte jos se menee yli sen 50% vaihdettujen osien osalta, tuleeko maksuun uudelleen autove...öö siis traktorivero uudesta vastaavasta vai kuinka? näinhän se kiitos mersujobbarien ansiosta menee autopuolella jossa on väliaikainen autovero ollut voimassa jo yli puoli vuosisataa...

eli toi prosenttipelleily on kait pääasiassa verotekninen juttu...

baxxter 18.09.2012 20:30

Moottorin kun vaihtaa, ei ole enää rekisteritietojen mukainen ajoneuvo liikenteessä. Sitä en tiedä miten asiaan suhtautuu poliisi tai vakuutusyhtiö.
Asiaan tietty vähän vaikuttaa kuinka paljon suurempi moottori on tulossa, 3 litrasen tilalle 30 litranen saattaa vaatia jotain selityksiä..

Jos ei olis 50% rajaa, niin sehän olis kätevää siirtää runkonumero aina uuteen raktoriin. Sais varmaan koneen halvemmalla ku ostais jonku kehitysmaaversion ilman murheita päästötasoista jne.

HRD 18.09.2012 21:23

Itse kanssa selvitellyt samaa ja nykyään kriteerit on, että etuakseli paino ja nopeus ei ylity. Nopeudesta pitää olla puolueettoman mittauslaitoksen hyväksyntä. Eli käsittääkseni tässä tarkotetaan vtt tai vastaavaa... Katsastusmies ei ole tämmöinen taho.

Tiedän kyllä majurin joka on katsastettu isommalle koneelle reilu kymmenen vuotta sitten ilman mitään nopeuden mittaamisia mittauslaitoksella, riitti että ei kulkenut liikaa katsastuksessa.

Viipo 19.09.2012 00:01

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja baxxter (Viesti 917194)
Moottorin kun vaihtaa, ei ole enää rekisteritietojen mukainen ajoneuvo liikenteessä. Sitä en tiedä miten asiaan suhtautuu poliisi tai vakuutusyhtiö.

Omassa traktorissa ei kyllä liikaa oo tietoja rekisteriotteessa. Merkattu istuinten lukumäärä, käyttövoima ja oma- sekä kokonaismassa. Lisätiedoissa renkaiden koossa lukee (VAIHTELEE)


Sivu luotu: 11:18 (GMT +2).