Offipalsta.COM

Offipalsta.COM (https://forums.offipalsta.com/index.php)
-   Tekniikka & Jutustelu (https://forums.offipalsta.com/forumdisplay.php?f=150)
-   -   Hdj80 ohjaustehostimen öljy lentää korkista pihalle? (https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=101466)

kaapo 15.09.2012 11:12

Hdj80 ohjaustehostimen öljy lentää korkista pihalle?
 
Ongelmaa ilmenee n. 600km ajon jälkeen. 200km siirtymillä ei tapahdu vastaavaa. Tehostajan öljyä konehuoneessa ympäriinsä. Pinta on noussut ajon jälkeen. Ennen ei ole vastaavaa ongelmaa ollut, paitsi joskus umpihankeen möyrytessä.

Tarvisko toi pumppu jonkinlaisen remontin?

pee 15.09.2012 11:20

Olikos näissä suodatin. Piilossa ?

kaapo 15.09.2012 11:32

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja pee (Viesti 915917)
Olikos näissä suodatin. Piilossa ?

eipä ole tietoa tosta suodattimesta. Mutta miksi aines pytyssä lisääntyy?

Jappi 15.09.2012 13:31

Oisko ilmavuoto pumpun imupuolella? Vaahtoaa ja tulee yli. Vanhemmissahan on säiliön pohjassa sihti mikä aikaa päälle tukkeutuu.

E: Tai sitten vaan ihan liikaa öljyä, pinta nousee aina kun öljyt lämpiää

BJ-40/76 16.09.2012 21:33

Todennäköisesti juurikin ilmavuoto, mutta voi olla myös muuta:

Kun auto seisoo paikallaan, niin laskeeko öljypinta säiliössä normaalia matalammalle? tarkista seuraavasti: siis jos öljyä säiliössä reilusti, niin käynnistä auto, ja käännä renkaat laidasta laitaan yhden kerran, sammuta ja tarkista uudelleen. tämän tarkoitus on ilmata järjestelmä, ja nimenomaan siten että autoa käytetään vain hetki, sillä tuo ilma lähtee kiertämään, koska säiliössä ei kerkiä erottua öljystä, jos kone käy.

Onko öljy kirkkaan punaista, ja nimenomaan atf dexron 2 öljyä?
Teoriassa mahdollista että moottoriöljy tunkeutuu ohjaustehostimeen, mutta yleensä atf valuu moottoriin (pahimmassa hodarissa moottoriöljy haisi atf:lle ja öljyt oli 5mm yli ylärajan vaikka oli vaihdettu kuulemma 3000 km sitten, jäi ostamatta)

Jos öljy harmaata tai tummaa, niin kannattaa vaihtaa; ja minä olen vaihtanut seuraavasti (toki hj-61:een, mutta päällisin puolin näyttää samalta): paluuletku irti säiliöltä, ja jatkoletkulla jäteöljyastiaan ja käytä n. 10 sekunttia tyhjäkäynnillä, jos mahdollista, niin nosta molemmat eturenkaat ilmaan, ja käydessä käännä renkaita laidasta laitaan kerran pari.
Ja sitten letku takaisin, ja täytä säiliö ylärajaan, ja käytä moottoria n.5 sekunttia, täytä säiliö, ja käytä uudelleen... ja kun öljyä ei enää mene, niin käännä renkaat laidasta laitaan, ja lisää oljyä...
Muista se, että ilma on öljyssä pieninä kuplina, ja vaatii aikaa että kuplat/kuplia sisältävä öljy nousee säiliön pintaan/ ilma erottuu öljystä.

Ja jos haluat tavoitella täydellisyyttä, niin uusi homma esim. toisen renkaiden kääntöjen jälkeen....

ja tuo suodatin verkon pesu: ota letkut irti, tuki letkulähdöt ja suihkuta esim. jarrujen rasvanpoistajaa säiliöön niin reilusti, että se hölskyy, ja sitten ravistele kunnolla noin 5 minuuttia kokoajan käännellen, lopuksi pese vaikka kuumalla vedellä, ja kuivaa esim. paineilmalla tai kuumailmapuhaltimella.

p.s Jos eturenkaat epätasapainossa, niin ohjaustehostimen öljyt joutuu lujille...
ja voi kuumeta pelkästään epätasapainon takia kymmeniä asteita, vaikka ajoviimajäähdytys parhaimmillaan:eek:

bluevan 16.09.2012 21:51

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 (Viesti 916515)


Teoriassa mahdollista että moottoriöljy tunkeutuu ohjaustehostimeen, mutta yleensä atf valuu moottoriin (pahimmassa hodarissa moottoriöljy haisi atf:lle ja öljyt oli 5mm yli ylärajan vaikka oli vaihdettu kuulemma 3000 km sitten, jäi ostamatta)



Mites tuo on mahdollista ?
Millainen systeemi on että noilla on yhteys ?

Jappi 16.09.2012 22:06

onkos hodarissa jakopäässä pumppu?

pee 16.09.2012 22:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 916532)
onkos hodarissa jakopäässä pumppu?

jep, pumppu lohkossa

BJ-40/76 16.09.2012 22:19

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja bluevan (Viesti 916520)
Mites tuo on mahdollista ?
Millainen systeemi on että noilla on yhteys ?

Hodarissa (ja hzj, ja uusimmat 3B moottorilla olevat) ohjaustehostimen pumppu on jakopäässä hammaspyöräkäyttöisenä, siis akselilla oleva stefa eroittaa ohjaustehostimen öljyn mootoriöljystä.

alipainepumpulla sama käyttöjärjestelmä:cool:

siis Kampiakselilla olevalla hihnalla käytetään pelkästään vesipumppua/flektä ja laturia.
Mahd. ilmastoinnille oma hihna.

Kaitsu67 17.09.2012 09:11

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaapo (Viesti 915912)
Ongelmaa ilmenee n. 600km ajon jälkeen. 200km siirtymillä ei tapahdu vastaavaa. Tehostajan öljyä konehuoneessa ympäriinsä. Pinta on noussut ajon jälkeen. Ennen ei ole vastaavaa ongelmaa ollut, paitsi joskus umpihankeen möyrytessä.

Tarvisko toi pumppu jonkinlaisen remontin?

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Jappi (Viesti 915948)
Oisko ilmavuoto pumpun imupuolella? Vaahtoaa ja tulee yli. Vanhemmissahan on säiliön pohjassa sihti mikä aikaa päälle tukkeutuu.

E: Tai sitten vaan ihan liikaa öljyä, pinta nousee aina kun öljyt lämpiää


Mulla hajos Land Roverista tehostimen pumppu just samaisilla oireilla FOT:ssa, eli tuuppasi öljyä korkin huohotinreijästä pihalle. Laakeri oli mennyt ja ilmeisesti sai ilmaa. Kerkesi syömään pumpun pesänkin ovaaliksi ja painoi sitten ajaessa yli ja pitkin konehuonetta.

Kaitsu

kaapo 22.09.2012 15:42

Taitaa mennä moottoriöljyä tonne tehostajaan :( onkohan millainen rojekti kaivaa tuo pumppu tuolta irti?

Eskimo 22.09.2012 21:12

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaapo (Viesti 918604)
Taitaa mennä moottoriöljyä tonne tehostajaan :( onkohan millainen rojekti kaivaa tuo pumppu tuolta irti?

"Hullunkierrolla" takaisin koneeseen :)
Pyörinee se tehostaja moottoriöljylläkin ja tuleepahan vaihdettua ohjauksenkin voiteet välillä.

BJ-40/76 22.09.2012 22:54

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaapo (Viesti 918604)
Taitaa mennä moottoriöljyä tonne tehostajaan :( onkohan millainen rojekti kaivaa tuo pumppu tuolta irti?

Onhan se pikkasen kinkkisessä paikassa, mutta oletko vaihtanut öljyjä, ja pessyt sihtiä? olisi nimittäin esimmäinen hodari, missä tietääkseni nuo öljyt sekottuu noin päin.

en muista ulkoa, lähteekö jakopäästä irti löysäämällä kiinnityspultit (vois lähteä?) Tilaa saa sopivasti lisää, jos irroittaa moottorin korvakon, ja kallistaa aavistuksen verran konetta (siis auton runko pukkien päällä, ja moottoria nostetaan pikkuisen)

Jos tosiaankin moottoriöljy menee tehostimen öljyihin, niin onko moottorin huohotus kunnossa? muistaakseni venttiilikopasta turbon imuputkeen?

Ja noihin kommentteihin, missä ehotellaan "hullunkiertoa" ei kannata uskoa, sillä maailma on täynnä hulluja ideoita; "Erään" bj:llä on jääty junan alle, ja Huhun mukaan ajettu Raskaalla polttoöljyllä! (toki löpöllä laimennettuna) nyt aikaa on kulunut niin paljon, että rikoksena vissiin kait jo vanhentunut!

Rauta 23.09.2012 00:37

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja kaapo (Viesti 918604)
Taitaa mennä moottoriöljyä tonne tehostajaan :( onkohan millainen rojekti kaivaa tuo pumppu tuolta irti?

Ei ollut paha rasti kun omaani jouduin tiivisteitä uusimaan. Pumpun päältä ja alta putket irti. Olisko itse pumppu ollut kolmella vai neljällä pultilla irti. Yllättävän helposti ainakin ittellä lähti irti.

Tiiviste satsi marmoritiskillä oli karvan alle satasen, oli ihanan halpaa.

Kaitsu67 29.09.2012 08:33

Jokos tämä on korjattu? Löytykö pumpusta selvä vika?

kaapo 30.09.2012 17:34

Lainaus:

Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 (Viesti 920923)
Jokos tämä on korjattu? Löytykö pumpusta selvä
vika?

En vielä tarkemmin ole tutkinut, sihdin putsasin ja vaihdoin säiliöltä pumpulle menevän letkun. Seurannassa siis.

ahku 30.09.2012 20:36

Mun BJ teki tollai kun täytin nesteitä tehostimeen ja siä oli ilmaa.


Sivu luotu: 21:54 (GMT +2).